Permalänk

8 GB eller 16 GB RAM

Hejsan,
Har inte spelat på ett tag, och har tidigare kört på 8 GB minne. Kommer spela lite tyngre spel bara, igång med Spotify eller liknande.
Kommer jag märka en prestandaökning av att utöka minnesmängden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hejsan,
Har inte spelat på ett tag, och har tidigare kört på 8 GB minne. Kommer spela lite tyngre spel bara, igång med Spotify eller liknande.
Kommer jag märka en prestandaökning av att utöka minnesmängden?

Det är väl delade åsikter om detta, men personligen kör jag på 16GB och märkte skillnad när jag uppgraderade från 8GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hejsan,
Har inte spelat på ett tag, och har tidigare kört på 8 GB minne. Kommer spela lite tyngre spel bara, igång med Spotify eller liknande.
Kommer jag märka en prestandaökning av att utöka minnesmängden?

Svårt att säga för alla tillfällen, vissa ja vissa nej. Bygger du nytt så är det inget att tveka på att köpa 16GB med tanke på att det inte kostar så mycket mer med 16GB. Sitter du redan idag på en rigg med 8GB så säger jag att du ska prova om du har problem med att du får slut på minne. Som sagt, det beror på. Ibland är svaret ja och ibland nej.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på vilka spel du spelar. Vissa menar ju att 8Gb räcker för de flesta spelen men att det på sistone kommer fler och fler som drar fördel av 16Gb.

Sen känner jag att om man idag ska köpa nya minnen så känns det lite onödigt att bara köpa 8Gb. Prisskillnaden till 16Gb behöver inte vara så stor och det är betydligt mer framtidssäkert än vad 8Gb är.

Permalänk
Medlem

För spel skulle jag säga 16GB, för lite tyngre arbete 32GB för att vara på den säkra sidan

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Hejsan,
Har inte spelat på ett tag, och har tidigare kört på 8 GB minne. Kommer spela lite tyngre spel bara, igång med Spotify eller liknande.
Kommer jag märka en prestandaökning av att utöka minnesmängden?

Nja. Kanske. Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket minne datorn använder just nu och gör en bedömning. 8 GB brukar räcka långt. Minimum för spelande idag kanske. Bra svar du redan har fått i tråden.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Nja. Kanske. Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket RAM datorn använder just nu och gör en bedömning. 8 GB brukar räcka långt. Minimum för spelande idag kanske. Bra svar du redan har fått i tråden.

Även en dator med 2GB minne kommer att ha en del ledigt.
Men det betyder inte att mer minne är onödigt.

Windows döljer även en hel del saker som det använder minne till.
Mycket p.g.a. folk fick panik när deras minne såg "fullt" ut i aktivitetshanteraren.

Men visst, 8GB är ju helt OK för det mesta idag.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Även en dator med 2GB minne kommer att ha en del ledigt.
Men det betyder inte att mer minne är onödigt.

Windows döljer även en hel del saker som det använder minne till.
Mycket p.g.a. folk fick panik när deras minne såg "fullt" ut i aktivitetshanteraren.

Men visst, 8GB är ju helt OK för det mesta idag.

Sant det. En ren prestandahysteri som har brutit ut i dessa dagar.

How Much RAM Does Your Computer Need for PC Games?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Gått från 8 -> 16 -> 32 och jag blev inte ett dugg lyckligare

Permalänk
Medlem

Idag kan man väl säga att 16GB ligger du i en absoluta tryggheten utan att behöva tänka om jag verkligen behöver nåt högre.

8GB kanske var 2011-2015 standard men sen förra året rekommenderar vissa utvecklare 16GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

16 GB helt klart, du klarar dig nog på 8GB men med 8GB Ram kommer du behöva stänga ner bakgrunds applikationer när du spelar osv.

Inte bara FPS, laddnings tider och tiden det tar att tabba upp och ner spel osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag gick upp till 1440p så vart det ett krav på 16gb. många spel drog mycket mer RAM.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 8Gb är för lite idag om vi snackar prestandadatorer. Vid vardagligt användande med lite program och tjänster igång så ligger jag kanske runt 3-5GB i RAM-användning. Att dra igång ett tungt spel känns därför inte optimalt om jag totalt skulle ha 8GB. i och med mitt nya bygge satsade jag på 32GB ram. Jag vill absolut mena att det är overkill. Men det är å andra sidan en lyx att aldrig behöva ägna en enda tanke åt ram-användning på många år framöver.

För en NUC eller liknande som ska användas till surf räcker 8GB och blir över gott och väl.

Precis som nämts i tråden så sätter skärmar med hög upplösning och tyngre spel lite mer press på hårdvaran idag. och jag tycker mig se en trend där vi går mot att 8GB börjar bli någon form av minimum idag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Beror väl lite på vilka spel du spelar. Vissa menar ju att 8Gb räcker för de flesta spelen men att det på sistone kommer fler och fler som drar fördel av 16Gb.

Det här till 100%. 8GB har räckt fint fram till nu men spel börjar använda mer och mer RAM. Jag ser när jag spelar Forza Horizon 3 att jag kommer upp i runt 10GB använt. Spelar du äldre spel är det inga problem men vill du spela nya eller kommande spel tycker jag att du ska köra på 16GB. Speciellt på fredag lär du hitta 8GB extra RAM nästintill gratis.

Permalänk
Medlem

Får man slut på minne så märks det tydligt. 8GB räcker antagligen för alla spel just nu.
Mycket minne behövs om man kör mycket VMs.

Jag har dock testat lite med spel. Ger litet mått på vad man kan förvänta sig.
Jag har 32GB RAM och jag kan köra ~5 instancer av alla spela jag äger utan problem.
Jag har testat med age of conan, tera, archeage, TF2 (körde 11 instancer utan problem).

Jag skulle säga köp mycket minne om de e billigt. Alltid bra att ha. Då kan man göra lite ovanliga grejer som vanliga användare inte provar på. Roligt att ha kapaciteten helt enkelt.

Permalänk
Hjälpsam

Angående hur mycket som används bör ni räkna ihop "använt" och cachelagrat, även det cachelagrade minnet har ni nytta av.
Minnesfliken under resursövervakaren ger en mer rättvisande bild, där ser ni hur mycket minne ni inte använder..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Om man ska uppgradera beror på en mängd faktorer, sitter man på en slö hdd så är behovet av mer ram större än om man har en snabb ssd. Men samtidigt, om man har en snabb ssd så kanske man kör tyngre saker och ställer krav.

Om TS har den datorn i sign : 4770k 4330, 1308mV | U14S | 780 Ti ACX
Och i princip enbart spelar på den så hade jag rekommenderat att behålla 8GB ram, skulle TS däremot skaffa sig ett 1080 kort så skulle jag rekommera att skaffa 8GB ram till.

Sedan rekommenderar jag att man gör lite annat roligt på datorn än att bara spela, men om man inte gör det så ska man såklart inte dimensioner datorn till detta.

Permalänk
Medlem

Jag hade firefox med många tabbar och div hårdvaruprogram liggandes i bakgrunden när jag spelade watch dogs (ettan) och använde 9gb ram. windows 10.
Jag har inte lyckats komma över 6gb använt ram innan dess.

Rekomenderar 16gb om du ska spela lite nyare titlar som kräver mycket.

Permalänk
Medlem

Sitter du redan på 8GB, kör på 8GB.
Om du ska köpa nytt, kör på 16GB.

Sedan beror allt på vad du gör med datorn och hur du använder den.

Vissa behöver mycket ram, andra behöver bara de minsta spelen kräver.

Jag som aldrig stänger av saker (nästan) har inga problem att sitta "idle" 9GB/24GB.
Men mina polare som mer eller mindre enbart kör spel + voip och inget annat samtidigt klarar sig lätt på sina 8GB som dom har.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@xGreenRed

Tror svaret ligger lite i din fråga.
Du planerar köra tyngre spel, och ska ha mjukvara igång bredvid.
Du frågar om det ger prestanda ökning...

Svaret är, helt klart, ja. 16GB kommer att ge dig prestandaökning. (och mitt råd)

Vad som många här verkar både missa och missförstå, är att, självklart kan du köra många spel på 8GB idag. Men det innebär att du kommer börja använda pagefil och swappa iaf Windows och andra program till detta. Så visst går det utan 16GB RAM, men det betyder inte att det är optimalt.

Lägg till att Windows 10 tex börjar komprimera RAM när den når ca 80% fullt, vilket tar lite CPU resurser, som också kan påverka ditt spelande. Den gör detta för att minska pagefil användandet, som också är en prestanda förlust.

Så frågan jag ställer är varför, när RAM är så billigt, ska han inte satsa på 16GB RAM? Tom hastigheten på RAM påverkar spel idag, något det finns poster om tex BF1 som flaskade på 1333Mhz RAM och tom ville ha mer än 1600Mhz. Så självklart är mer RAM att föredra, speciellt om du kan få det för bra pris.

Idag kan tom Chrome med många flikar och tillägg lätt få en dator med tom 8GB RAM på knäna, speciellt med Win 10s komprimering (har haft en tråd där detta visade sig vara problemet). Så att tro att inte ett spel kan göra det samma är bara löjligt. Med andra webbläsare så är detta inte lika stort problem, men de som ser "max 6GB" användning, ser det som det är tänkt... optimala 75% användning, med cache. Så 6GB av 8GB... är av design. All cachelagring snabbar upp inladdning av samma sak igen, men om den laddar ur cachen, måste allt läsas från långsammare medium igen.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad känns RAM-minnen som något man borde ha i överflöd snarare än på gränsen. Vissa spel har rekommenderat 16 GB, och även om det är överdrivet, tänker jag uppgradera så fort jag fått pengar bara för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Sant det. En ren prestandahysteri som har brutit ut i dessa dagar.

How Much RAM Does Your Computer Need for PC Games?

Systemkrav berättar sällan hela sanningen om exempelvis hur mycket RAM ett spel använder. Jag hade tillfälligt 8 GB RAM ganska nyligen i en laptop medan jag väntade på nya minnen. Det gick såhär att spela GTA V:

Någon kommer tycka att "jo det går visst", men det handlade ju om hur mycket RAM som krävs, eller hur? Detta är resultatet av att försöka köra GTA V med 8 GB RAM, utan virtuellt minne. Spelet kräver alltså egentligen mer än 8 GB RAM på en nyinstallerad Windows 10 Home, men är möjligt att köra med 4 GB RAM + virtuellt minne. Att virtuellt minne är rent skitdåligt för prestandan borde inte vara varken okänt eller kontroversiellt idag.

Den där länken ger inget speciellt starkt case för att man klarar sig med 8 GB.

Permalänk
Hjälpsam

@Sveklockarn: Kan tyvärr bara trycka på gilla länken en gång.
Varför plåga sig själv med att ha lite minne i dag, när 8 extra minne, kostar mindre än de flesta spel?
Jag finner det helt obegripligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xGreenRed:

Hejsan,
Har inte spelat på ett tag, och har tidigare kört på 8 GB minne. Kommer spela lite tyngre spel bara, igång med Spotify eller liknande.
Kommer jag märka en prestandaökning av att utöka minnesmängden?

Ja; för tyngre spel kommer du att märka skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tack för alla svar! 16 GB blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan rekommenderar jag att man gör lite annat roligt på datorn än att bara spela, men om man inte gör det så ska man såklart inte dimensioner datorn till detta.

Hur många porrflikar behöver du egentligen?

För att vara lite relevant: Idag beror det lite på vad du spelar. Vissa nyare spel kräver mer än 8 GB och markerar detta ganska tydligt. I mitt fall var det ARK som motiverade mig att uppgradera. Som andra har sagt skulle jag absolut rekommendera 16 GB om det gäller nybygge. Om inte skulle jag avvakta bereonde på vad du spelar.