PWM splitter, hur många förgreningar klarar en PVM kontakt på moderkortet?

Permalänk

PWM splitter, hur många förgreningar klarar en PVM kontakt på moderkortet?

Är detta moderkorts beroende eller finns det en allmän gräns för max antal? (en nyfiken fråga bara. Planerar ingen 12 fläkts byggen)

// Patrik

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Är detta moderkorts beroende eller finns det en allmän gräns för max antal? (en nyfiken fråga bara. Planerar ingen 12 fläkts byggen)

// Patrik

Själva PWM delen borde klara lätt 12 fläktar oavsett.
Men jag rekommenderar att använda en PWM-Molex splitter istället, genom att ta drivspänningen från en 12V port direkt från nätaggregatet och låta PWM signalen flöda till alla parallellt.

T.ex:
http://www.frozencpu.com/products/13548/cab-464/Akasa_Flexa_F...

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

De flesta mammabrädor idag, stödjer väl fyra fläktar?
Vill man ha lite mera kontroll på var det blåser, bör man i första hand använda dem och nyttja det man redan betalat för. I andra hand, köra en simpel splitter 1->2 på till exempel en dual radiator. Då lyssnar man bara på den ena fläktens rpm signal och skickar pwm signalen parallellt till båda. (Slutar fläkten som man inte lyssnar på rpm signalen ifrån, att fungera, märker man inget, så länge inget överhettar.)
Det är bra att alternativ som 10x splittern ovan finns, för riktigt stora byggen. Men om man inte skall driva fläktar för dubbla 4x radiatorer, är det inget smart alternativ.

Svaret på grund frågan, är att man får titta i moderkorts manualen och se hur många watt fan-controllern klarar att leverera. Det kanske finns en gräns för hur många paralella enheter pwm signalen klarar, men jag är ganska säker på att max effekt uttaget nås först!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

Om jag förstod din fråga korrekt så undrar du hur många fläktar man kan ha på en moderkortskontakt.
Jag kan inte ge dig ett 100 procentigt svar men jag kan ge dig en hyffsad uppskattning.

Ta den här delta fläkten
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168352130...
Den är galet kraftfull. Den drar 2.45A. Alltså 29.4watt vid 12volts spänning.
Tillverkaren varnar inte för att du kan bränna sönder ditt moderkort. Då drar vi slutsatsen att de flesta moderkort kan leverara just detta.

En vanligt förekommande fläkt som många använder är den här
https://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-120mm-pwm#s...

Den drar 0.09A. 2.45/0.09=27.2
Då kan man i teorin koppla på 27 st sådana här fläktar på en moderkortsutgång.
Har du en fläkt som drar mindre så kan du säkerligen koppla på fler.

Men det är ju som turbonisse säger. Man bör ju konsultera moderkortsmanualen alt tillverkaren för att se det totala maxuttaget på ditt moderkort.

Mvh Janne

Edit:

Ber om ursäkt. Just denna fläkten fick man ansluta till nätdelen, så detta exemplet stämmer inte.
Men matten är ju korrekt. Man får leta upp den kraftfullaste fläkten som man kan ansluta på ett moderkort och sedan leta upp den klenaste. Dividera strömvärdet på den kraftfullaste fläkten med strömvärdet på den klenaste så har vi ett realistiskt antal

Tittade lite snabbt på inets sortiment
Noctua NF-S12B Tyst fläkt drar 0.06a
Noctua NF-F12 iPPC-3000 högljud fläkt drar 0.3a
0.3/0.06=5st

Permalänk
Medlem

Känns lite fel att lita på en fläkttillverkare om ens fläktkrets på moderkortet kan lägga av eller ej. Fläkttillverkaren har inget ansvar om folk inte kan läsa och göra egna undersökningar. Jag anser att rätt väg och enda vägen är att kolla med specifikationerna för moderkortet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast

@Veni: Det låter ju vettigt det du säger men... jag har nog aldrig sett denna typ av information i någon moderkortsmanual. Jag är rätt så övertygad att man kan i denna frågan lita på de större välkända tillverkarna av produkter. De har ett anseende att vara rädda om, samt så har de tillgång till den teknisk information som behövs.

Jag har aldrig under de 22 år jag har hållit på och meckat med datorer hört att för kraftiga fläktar kan förstöra moderkort. Andra sidan så bara för att man har varit med länge och varit med om mycket så betyder det inte att man har varit med om allt.

Veni du skriver att tillverkaren saknar ansvar. Jag skulle vilja påstå att du har fel i det påståendet. Det finns standarder på allt som tillverkarna måste följa. Stiften på fläktutgången har en viss tjocklek. "area" som man säger. Det finns tydliga regler som säger exakt hur mycket ström man kan plocka ut på en given area. Nu orkar jag inte plocka fram just dessa regler angående detta. Men det finns Standarder.

Permalänk
Medlem

Kolla vilken belastning pwm på moderkortet klarar där har du max lasten.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kontrollera moderkortsmanualen. Själva PWM-signalen kan du bryta ut till hur många fläktar du vill, men hur många fläktar är individuellt för just ditt moderkort.

Exempelvis X99-PRO klarar 1A@12V (12W) vilket kan innebära 20 fläktar, eller 1/3 delta fläkt..
"The CPU_FAN connector supports the CPU fan of maximum 1A (12 W) fan power."
manualen, pdf

Permalänk
Entusiast

@willeykk: Det var som katten. Så det stod i manualen. Då fick jag mig en ny lärdom idag. Tackar

Permalänk
Avstängd

Deltafläkten som länkades drivs ju av Molex

Permalänk

Tänk även på att många fläktar drar mer ström just vid uppstart. Det gör att man inte riktigt kan lita på fläkttillverkarnas uppgifter, då deras specifikationer gäller vid drift.

1-2 fläktar beroende på specifikationer har jag som tumregel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Veni du skriver att tillverkaren saknar ansvar. Jag skulle vilja påstå att du har fel i det påståendet. Det finns standarder på allt som tillverkarna måste följa. Stiften på fläktutgången har en viss tjocklek. "area" som man säger. Det finns tydliga regler som säger exakt hur mycket ström man kan plocka ut på en given area. Nu orkar jag inte plocka fram just dessa regler angående detta. Men det finns Standarder.

Ansvaret på att fläkten fungerar där man tänkt montera den är upp till den som monterar den, såvida inte fläkttillverkaren angett vilket moderkort den passar i och hur installationen i just det moderkortet skall utföras eller omvänt, att moderkortstillverkaren angett vilka fläktar som passar samt hur dessa ansluts.

D.v.s. om tillverkaren av fläkten inte har uttryckligen meddelat kompatibilitet och användaren tror att man kan, så ligger ansvaret till 100% hos den som trodde. Ansvaret ligger alltid hos den som bygger ihop en lösning med komponenter att säkerställa kompatibilitet.

Sen att det är svårt att få fram informationen beror mer på att det är livsfarligt för tillverkare att gå för långt med att garantera något. Då är det billigare att bara byta ut trasiga fläktar kostnadsfritt och om någon stämmer dom så kan dom hävda att dom aldrig garanterat det som köparen/nyttjaren valt att kombinera fläkten med skulle fungera från första början.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Vad jag kommit fram till så klarar mina uttag 1A vardera. vilket i teorin då är 14 fläktar på vardera uttag om fläkten drar 0.07A, helt galet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Entusiast

@Defender: Då kommer du att få ett väl ventilerat chassi. Bara att gå ut i garaget och hämta hålsågen.

Permalänk
Entusiast

@Veni:
Angående ansvar, standarder och krav se maskindirektivet.

http://www.sis.se/tema/maskinsakerhet/Maskindirektivet/

För att en produkt överhuvudtaget ska få säljas inom EU så gäller dessa grundläggande hälso- och säkerhetskrav.
Alltså så får inte en produkt orsaka fara för människor och egendom. Detta gäller även för elektronik. Värt att nämna att en liten basal sak som ett 3 volts knappbatteri räknas som en starkströmsanläggning då det kan orsaka brand och fara i fel händer. Batteriesockeln och angränsande elektronik måste vara byggda på rätt sätt så att fara ej förekommer.

En liten elmotor i en datorfläkt kan börja brinna om den är felaktigt konstruerad. Om den har en för hög effektförbrukning så kan moderkortet börja brinna. Sladden till fläkten kan fatta eld om man överstiger Imax (strömvärdet) på kabeln till fläkten.

Maskindirektivet gäller alla prylar som du kan trycka in i ett vägguttag där hemma. Har du någonsin sett en micro på 40kw 230v med stickpropp. Nej. Regler och krav och standarder. En stickpropp får max belastas 16 ampere

Mvh Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

För att en produkt överhuvudtaget ska få säljas inom EU så gäller dessa grundläggande hälso- och säkerhetskrav.
Alltså så får inte en produkt orsaka fara för människor och egendom. Detta gäller även för elektronik. Värt att nämna att en liten

Om Du har en 100W glödlampa och Du lägger en mössa på den och det börjar brinna och kåken brinner ner/upp, är det:

1. Ditt fel.
2. Glödlampstillverkarens.
3. Mösstillverkaren.
4. Fastighetstillverkaren som inte tog höjd för att Du kunde tänka dig att utan uppsåt att elda upp fastigheten.
5. Elnätsleverantören.

?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast

@Veni:

Det du beskriver är ju ett handhavande fel. De lösa socklar som säljs i butik är avsedda för montage i en armatur. Men... Om jag lägger min tröja på en armatur som är avsedd för inomhusmiljö
tex en lampa med skärm på en fönsterskiva, och det börjar att brinna så är det ju tillverkarens fel.
Men om jag lägger min tröja på en 400watts lampa av typ halogen eller högtrycksnatrium så fattar ju tröjan eld. Då är det ju mitt fel då lampan skall monteras på ett stativ på en hög höjd i en dammfri miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

@Veni:

Det du beskriver är ju ett handhavande fel.

Precis samma sak menar jag i fläktsammanhanget, och det är produktblad och/eller manualen åt en produkt som beskriver hur den får lov att användas. Att produkten i sig inte brinner upp bara för att man tittar på den eller rör vid den är en sak, men om man t.ex. kopplar in en 12VDC fläkt in i ett 230VAC uttag så lär det hända lite mer än bara luftförflyttning. I vissa delar på detta klot så måste man även ha varningstexter på det mesta, t.o.m. i backspeglarna eftersom folk har svårt att förstå hur vissa saker bör hanteras/tolkas.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Entusiast

@Veni: Jo du har ju rätt i det du säger. Användaren asvarar för handhavandet. Tillverkaren ansvarar för att produkten är säker genom att följa regler och standarder.

Men har någon här någonsin hört talats om ett moderkort som gått sönder pga att man monterat en för kraftig fläkt? Den där Delta fläkten jag hittade gick ju på en molexkontakt så den är ju utesluten. Anledningen till att den sitter på en molex kan jag garantera det har och göra med någon standard som säger att det finns en max effektförbrukning på moderkortskontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Den där Delta fläkten jag hittade gick ju på en molexkontakt så den är ju utesluten. Anledningen till att den sitter på en molex kan jag garantera det har och göra med någon standard som säger att det finns en max effektförbrukning på moderkortskontakterna.

"Samma" fläkt finns med 3pin standard fläktkontakt. Jag lånar ut min korta stunder om någon vill koppla den till sitt moderkort, men jag hade inte rekommenderat det... (Jag erkänner, jag minns inte model-namnet på den. Den är snart 10 år gammal.)
Den går även att köpa med 4-pin kontakt, QFR1212GHE-PWM. Jag tror inte det blir mer rätt att koppla den på moderkortet.
Fläktarna kommer helt enkelt med olika kontakter för att du ska kunna koppla dem till olika saker. Det är du som ska avgöra om det är rätt alternativ, tillverkaren tar inget ansvar för det. Jag driver min med en temperaturstyrd fläktkontroller, som tål max 40w / kanal, i PWM läge. Så jag har lite marginal.
Den är lite påträngande högljud i sommarvärmen, men grejerna håller sig åtminstone svala. Jag har parat den med 2 92mm Vantec Tornado, som drar vardera 1A. De kom ursprungligen med molex + 3pin för RPM signal enbart, men jag har kopplat på strömmen på 3-pin kontakten för att kunna köra med med min styrning... Det är lite oklart vilken Delta det egentligen är, men den finns garanterat att köpa med bara 3pin kontakt från början.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast

@-=Mr_B=-:
Vet du hur mycket ström din delta dra drar? Dina vantec drar 1a sade du, Det blir ju 12watt i effektförbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag skrev att det är "samma" fläkt, i 3pin utförande. så den drar fortfarande 2.45-2.5A.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ska man ha många fläktar är en pwm spitter bästa lösningen.
Som en del skriver har fläkten en topp ström i starten som är högre än arbets strömmen de gäller alla motorer.
Man kan kring gå det med en start regulator ... är onödigt dyr sak för småfläktar. ..
Kasta på ett par pwm styrningar så är problemet löst.
.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag skrev att det är "samma" fläkt, i 3pin utförande. så den drar fortfarande 2.45-2.5A.
B!

Är du säker på att den inte ska kopplas till extern fläktkontroller? Vissa fläktar (för server-miljö) får bara kopplas till externa fläktstyrningar, som i många fall sitter förinstallerade i chassin. Dessa i sin tur matas via nätaggregat och kan leverera upp till 8A utan större bekymmer. Över det så brukar de i sin tur behöva kylas med kylflänsar och en liten fläkt.

Sedan, utan belägg, skulle jag tro att de flesta moderkort har en strömbegränsning så att du inte kan dra mer från det uttaget än vad tillverkaren specat innan strömbegränsningen kickar in. Har själv designat ett "par" elektronikprodukter med strömbegränsning på det sättet för att användare inte ska kunna förstöra produkten, medvetet eller omedvetet.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Är du säker på att den inte ska kopplas till extern fläktkontroller?

Jag skulle vilja påstå att det är det enda sättet det går att koppla den på. Jag har då alltid kört den så. Det står ovan. Men "ska" ? Resonemanget var att fläktar med 3pin, och 4pin anslutning följde någon slags standard och därför aldrig kunde dra mer än vad moderkorten kan lämna, vilket alltså inte stämmer.

Skrivet av Opatagio:

Dessa i sin tur matas via nätaggregat och kan leverera upp till 8A utan större bekymmer.

Min klarar 40watt / kanal, & 4'a kanaler, men max 80watt totalt. Behöver man mer än så finns det en expansion för 2x50watt, främst för att driva pumpar osv. Men den här kontrollern börjar bli lite till åren, så att få tag i en, och expansionen, är antagligen inte helt gratis, och det torde finnas likvärdiga produkter för 4-pin i dag.

Skrivet av Opatagio:

Sedan, utan belägg, skulle jag tro att de flesta moderkort har en strömbegränsning så att du inte kan dra mer från det uttaget än vad tillverkaren specat innan strömbegränsningen kickar in. Har själv designat ett "par" elektronikprodukter med strömbegränsning på det sättet för att användare inte ska kunna förstöra produkten, medvetet eller omedvetet.

Ingen aning, vad man har eller inte har för funktioner i dagsläget. Det var inte helt ovanligt att folk brände fläkt-kontrollern i moderkort "förr", men om det har blivit ändring... Fan vet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att det är Molex KK 2,54 kontakthus på kabel (eller liknande kina-kopia) i sig innebär inte någon "standard" specifikt för moderkort eller datorer i övrigt då dessa används praktiskt taget överallt inom elektronikbranshen. Min åsikt överensstämmer alltså med din i detta fallet Mr_B. Har själv använt mig av 12VDC 4A 120x40mm EBM Papst i ett par elektronikprodukter och dessa kom med samma pinkonfiguration som den billigaste "datorfläkt". Med något bättre hylsor på kabel. Så ja, i min mening är det upp till användaren att sätta ihop moduler/system utefter varje ingående detaljs specifikationer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701