Intels styrkretsar Z270 och H270 för Kaby Lake får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Intels styrkretsar Z270 och H270 för Kaby Lake får specifikationer

Arkitekturen Kaby Lake innebär inte enbart en ny generation processorer, det blir även nya styrkretsar med stöd för 3D Xpoint och bättre anslutningsmöjligheter för sockel LGA 1151.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lanseringen förväntas ju att äga rum 5 januari. När kommer z270 moderkorten och 7700k finnas tillgängligt att köpa på den svenska marknaden? Hur har det sett ut tidigare releaser? Ska köpa mig en dator men har inte lust att vänta alldeles för länge och känns lite segt att köpa 6700k nu när 7700k snart lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av touchdownboy:

Lanseringen förväntas ju att äga rum 5 januari. När kommer z270 moderkorten och 7700k finnas tillgängligt att köpa på den svenska marknaden? Hur har det sett ut tidigare releaser? Ska köpa mig en dator men har inte lust att vänta alldeles för länge och känns lite segt att köpa 6700k nu när 7700k snart lanseras.

Normalt brukar moderkorterna dyka upp aningen före än processorerna i butikerna. Ifall Kaby Lake ska verkligen lanseras 5 januari borde de väl börja dyka up ganska snart, nångång i december.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

14 stycken USB 3.0

Är det upp till moderkortstillverkarna att lägga till USB 3.1 (gen 2?), eller behövs det en nyare styrkrets än z270 för att det ska kunna finnas stöd för det?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir för stöd för minneshastigheter på Z270.

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat efter att kunna köra 14 stycken USB 3.0 samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nu blir den stora frågan, tar man Z270 eller X370?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bosteed:

Undrar vad det blir för stöd för minneshastigheter på Z270.

Du kan redan köra idag 4266MHz ifall du vill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns som att det är meningslöst att byta CPU då det händer så lite. Blir till att köra minst ett år till med min 8350. Zen långsammare än intels snabbaste och intel ökar prestanda med 1-5% varje år. Har intel lämnat oss PC spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Vad fan, har den inte USB 3.1?

Permalänk
Medlem

Har sandy bridge 2500k nu.. men väntar nog ytterligare en generation..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna utnyttja de nya funktionerna som kommer med styrkretsarna med en Skylake-processor?
Tex 3D Xpoint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som att det är meningslöst att byta CPU då det händer så lite. Blir till att köra minst ett år till med min 8350. Zen långsammare än intels snabbaste och intel ökar prestanda med 1-5% varje år. Har intel lämnat oss PC spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Det känns som en högoddsare givet både AMD vs Intel och AMD vs nVidia de senaste åren, men det finns väl en åtminstone en chans att den bästa Zen-modellen kommer klå den bästa från Intel?

Jag har iaf tänkt slå till på en Kaby Lake, men jag har å andra sidan behövt uppgradera väldigt länge Hade egentligen velat ha 6 kärnor, men jag orkar inte vänta längre nu.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

"En annan nyhet är att styrkretsarna får utökat stöd för PCI Express 3.0-kanaler som går direkt från processorn. För styrkretsen Z270 går antalet kanaler upp till 24 stycken, upp från 20 för nuvarande Z170. För H270 handlar det om 20 stycken, upp från 16 för H170."

Nej. Banorna från CPUn är "CPU PCIe Configuration" som fortfarande är begränsat till 16 banor för alla CPUer som inte tillhör HEDT (sockel 2011). Dessa "24, upp från 20" och "20, upp från 16" är banor från chipset. Vilket jag personligen ser som överflödigt, då alla dessa totalt 30 banor (som kan konfigureras som PCIe, SATA eller USB) delar på 4 banor till CPUn. Maxa en PCIe x4 SSD så har du inget kvar till något annat.

Permalänk
Snusfri

Z270 och 7700K blir det för mig, min kära 2600K har levt tillräckligt länge nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Är det upp till moderkortstillverkarna att lägga till USB 3.1 (gen 2?), eller behövs det en nyare styrkrets än z270 för att det ska kunna finnas stöd för det?

Skrivet av rektor:

Vad fan, har den inte USB 3.1?

200-Chipsetet har inte inbyggt stöd för 3.1, utan måste göras via 3:e part chip. Moderkorttillverkarna kommer säkert att lösa det, men sådana 3:e part lösningar blir ofta mindre effektiva, samt ofta måste slåss om PCI-E banor vs tex de inbyggda USB 3.0.

Skrivet av CrazyDriver:

Som jag har längtat efter att kunna köra 14 stycken USB 3.0 samtidigt.

Läs igen. Det är 14 st USB totalt, varav max 10 kan vara USB 3.0.
Personligen hade jag gärna tagit de 8-10 st dock... men av någon dum anledning trycker de på en satans massa dumma VGA/DVI kontakter istället.

Skrivet av ajp_anton:

"En annan nyhet är att styrkretsarna får utökat stöd för PCI Express 3.0-kanaler som går direkt från processorn. För styrkretsen Z270 går antalet kanaler upp till 24 stycken, upp från 20 för nuvarande Z170. För H270 handlar det om 20 stycken, upp från 16 för H170."

Nej. Banorna från CPUn är "CPU PCIe Configuration" som fortfarande är begränsat till 16 banor för alla CPUer som inte tillhör HEDT (sockel 2011). Dessa "24, upp från 20" och "20, upp från 16" är banor från chipset. Vilket jag personligen ser som överflödigt, då alla dessa totalt 30 banor (som kan konfigureras som PCIe, SATA eller USB) delar på 4 banor till CPUn. Maxa en PCIe x4 SSD så har du inget kvar till något annat.

Hade för mig att det var högre än 4x dock, även om jag håller med dig att 16/20/24 är lika meningslösa om de begränsas så hårt.

Skrivet av Dafydd:

Det känns som en högoddsare givet både AMD vs Intel och AMD vs nVidia de senaste åren, men det finns väl en åtminstone en chans att den bästa Zen-modellen kommer klå den bästa från Intel?

Jag har tänkt på det lite. Om vi tittar på 115x nivån, så tror jag helt klart att AMD kan ge en match. Även om det är SB IPC vi tittar på, och 4,6,8 kärnor med HT så tänk på det lite. Det är som en 8 kärnig 2600k, med HT för totalt 16 trådar. Tror lätt detta kan ge Skylake en match i vissa scenarion, men dock tror jag inte i enkelt/få trådad prestanda.

Med det sagt så är spel mm idag helt klart mer och mer multi-trådade, och 6 kärnig Zen med 12 trådar kan mycket väl ge en 6700k på smällen så länge den får sträcka på benen, då Skylake inte direkt är 50% snabbare på allt över en 2600k direkt. Och även om den skulle vara det... så kan du ta 8 kärniga ZEN versionen istället. Så till rätt pris så ligger Intel lite på fel sida med brist på 6 kärniga Kaby Lake till de lägre klasserna.

Allt är dock spekulationer... så vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

200-Chipsetet har inte inbyggt stöd för 3.1, utan måste göras via 3:e part chip. Moderkorttillverkarna kommer säkert att lösa det, men sådana 3:e part lösningar blir ofta mindre effektiva, samt ofta måste slåss om PCI-E banor vs tex de inbyggda USB 3.0.

Surt. Hur vet man om man har strypt GPU:n med för många USB 3.1-enheter utan att räkna PCI-E-banorna manuellt?

Skrivet av Paddanx:

Läs igen. Det är 14 st USB totalt, varav max 10 kan vara USB 3.0.

Så står det inte i artikeln, däremot i bilden om man läser den noga, ja Tycker det är trist att behöva hålla reda på vilka portar som är vad, även om jag inte behöver i närheten av 14 stycken USB 3.0 samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Surt. Hur vet man om man har strypt GPU:n med för många USB 3.1-enheter utan att räkna PCI-E-banorna manuellt?

Tror mer att de sätter dessa på moderkortets PCI-E banor. Detta gör ju att du får den flaskhalsen som nämndes ovan, och tex att läsa/skriva mellan en PCI-E SSD och en USB 3.1 enhet helt enkelt kan begränsas av detta istället. Om de dock inte sätter nog med PCI-E banor till 3.1, så lär de få flaskhals där direkt precis som gamla Z77/Z68/H58 och liknande moderkort fick med Sata 3 (6gbit) på 3:e part styrkontroller.

Så jag tror att detta blir en sak som verkligen kan skilja mellan moderkort/märke.

Skrivet av Dafydd:

Så står det inte i artikeln, däremot i bilden om man läser den noga, ja Tycker det är trist att behöva hålla reda på vilka portar som är vad, även om jag inte behöver i närheten av 14 stycken USB 3.0 samtidigt.

Hmm... du får skicka en rättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan redan köra idag 4266MHz ifall du vill.

På 1.35v?

Permalänk
Medlem

Alltså detta är ju klurigt skall man köpa CPU i sista utvecklingssteget eller skall man köpa nästa som är först ut i en ny arkitektur?

Brukar ju tycka att man kan aldrig fråga sig denna frågan eftersom det alltid är något nytt oftast bättre runt hörnet, men lite speciellt nu när det är ny arkitektur år 2018 om jag förstått det rätt?

Var det inte så att många var "besvikna" på skylake när den kom på scenen?

Permalänk
Avstängd

Pinsamt illa av Intel att inte dom kunnat fixa in USB 3.1!

Jag blir fan arg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Pinsamt illa av Intel att inte dom kunnat fixa in USB 3.1!

Jag blir fan arg!

Kanske kommer i generationen efter.... USB3.1 känns som ett krav för att man ens skall fundera på att byta upp sig.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Synd att 4K på Netflix bara kommer stödjas från och med Kaby Lake.
Den senaste hårdvaru dekrypteringsfunktionen är helt enkelt inte tillgängliga på äldre Intel-processorer

http://www.theverge.com/2016/11/21/13703152/netflix-4k-pc-win...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror mer att de sätter dessa på moderkortets PCI-E banor. Detta gör ju att du får den flaskhalsen som nämndes ovan, och tex att läsa/skriva mellan en PCI-E SSD och en USB 3.1 enhet helt enkelt kan begränsas av detta istället. Om de dock inte sätter nog med PCI-E banor till 3.1, så lär de få flaskhals där direkt precis som gamla Z77/Z68/H58 och liknande moderkort fick med Sata 3 (6gbit) på 3:e part styrkontroller.

Så jag tror att detta blir en sak som verkligen kan skilja mellan moderkort/märke.

Suck, har inte ens tänkt på det här förut... å andra sidan, bra att veta att det kan spela roll. Tack!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

"En annan nyhet är att styrkretsarna får utökat stöd för PCI Express 3.0-kanaler som går direkt från processorn. För styrkretsen Z270 går antalet kanaler upp till 24 stycken, upp från 20 för nuvarande Z170. För H270 handlar det om 20 stycken, upp från 16 för H170."

Nej. Banorna från CPUn är "CPU PCIe Configuration" som fortfarande är begränsat till 16 banor för alla CPUer som inte tillhör HEDT (sockel 2011). Dessa "24, upp från 20" och "20, upp från 16" är banor från chipset. Vilket jag personligen ser som överflödigt, då alla dessa totalt 30 banor (som kan konfigureras som PCIe, SATA eller USB) delar på 4 banor till CPUn. Maxa en PCIe x4 SSD så har du inget kvar till något annat.

Rent teoretiskt stödjer PCIe protokollet kommunikation direkt mellan enheter. Så teoretiskt borde det vara möjligt för t.ex. två diskar eller en disk och ett nätverkskort att direkt skicka data mellan varandra utan att gå via CPUns DMI. Om det är möjligt finns det ju rätt stor poäng med många PCIe-kanaler i

"It boils down to the simple notion, that anyone on the bus can send read and write TLPs on the bus, exactly like the Root Complex. This allows the peripheral to access the CPU’s memory directly (DMA) or exchange TLPs with peer peripherals (to the extent that the switching entities support that)." Länk

Är fortfarande rätt meningslöst att ge någon enskild enhet kopplad till styrkretsen (PCH) mer än 4x PCIe 3.0 då de flesta transaktioner ändå går mellan en PCIe-enhet och CPU/RAM och DMI har motsvarande den bandbredden.

Men frågan är om dagens OS och moderkort i praktiken stödjer och använder direkt kommunikation mellan enheter?

Skrivet av rektor:

Pinsamt illa av Intel att inte dom kunnat fixa in USB 3.1!

Jag blir fan arg!

Efter att tittat på skillnaden mellan USB 3.1 gen2 (10 Gbit/s) och USB 3 (5 Gbit/s) känns det mest som man kom på något som gjorde det väldigt enkelt att dubbla hastigheten då det är ena skillnaden i USB 3.1 gen 2 mot tidigare.

5 Gbit/s är en väldigt bra match för för maximal kapacitet i SATA3. Men vilken enhet/gränssnitt har i praktiken någon nytta av 10 Gbit/s i USB 3.1 gen2? SATA3 diskar är redan vid sin maxkapacitet med USB 3, NVMe diskar blir rätt rejält flaskhalsad av 10 Gbit/s så för sådana diskar vill man ha Thunderbolt 3 om de är externa.

Man skulle kunna tänka sig 10 Gbit/s nätverkskort. Men dels lär det vara en viss overhead över USB så man når nog inte 10 Gbit/s, men framförallt lär det bli rejält CPU-tungt. PCIe 10 Gbit/s NICs gör en hel del saker för att minska CPU-lasten, svårt att se hur motsvarande ska kunna göras över USB 3. Känns inte heller som marknaden för 10 Gbit/s till USB 3 är gigantiskt...

Så vad är det som upprör dig så mycket kring att USB 3.1 stöd saknas? Framförallt när det redan idag finns runt 150 moderkort med USB 3.1 stöd? D.v.s. behöver man verkligen stödet så finns det redan.

Men visst, finns ju inget att klaga på om/när de ändå stoppar in stöd i styrkretsen. Själv hoppas jag mer på att Thunderbolt blir integrerat. Thunderbolt är ett betydligt mer användbart höghastighetsgränssnitt, framförallt på bärbara nu när det verkar komma lite möjligheter till externa GPUer den vägen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vilket jag personligen ser som överflödigt, då alla dessa totalt 30 banor (som kan konfigureras som PCIe, SATA eller USB) delar på 4 banor till CPUn. Maxa en PCIe x4 SSD så har du inget kvar till något annat.

Det är väl inte pcie-banor utan DMI-bussen, men bandbredden blir den samma som 4st pcie 3.0-banor.

"DMI 3.0, released in August 2015, allows the 8 GT/s transfer rate per lane, for a total of four lanes and 3.93 GB/s for the CPU–PCH link."
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Media_Interface

Alla instickskort använder inte full bandbredd hela tiden. En anledning till fler pcie-banor, kan vara en så enkel sak som att ge möjlighet att ansluta fler kort/integrerade enheter samtidigt. Det kan ju vara så att industrin har nytta för en myriad av pcie -> [gammalt interface] och det är så gott som gratis för Intel att tillåta fler pcie-kanaler i chipset.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Rent teoretiskt stödjer PCIe protokollet kommunikation direkt mellan enheter. Så teoretiskt borde det vara möjligt för t.ex. två diskar eller en disk och ett nätverkskort att direkt skicka data mellan varandra utan att gå via CPUns DMI. Om det är möjligt finns det ju rätt stor poäng med många PCIe-kanaler i

"It boils down to the simple notion, that anyone on the bus can send read and write TLPs on the bus, exactly like the Root Complex. This allows the peripheral to access the CPU’s memory directly (DMA) or exchange TLPs with peer peripherals (to the extent that the switching entities support that)." Länk

Är fortfarande rätt meningslöst att ge någon enskild enhet kopplad till styrkretsen (PCH) mer än 4x PCIe 3.0 då de flesta transaktioner ändå går mellan en PCIe-enhet och CPU/RAM och DMI har motsvarande den bandbredden.

Men frågan är om dagens OS och moderkort i praktiken stödjer och använder direkt kommunikation mellan enheter?

Efter att tittat på skillnaden mellan USB 3.1 gen2 (10 Gbit/s) och USB 3 (5 Gbit/s) känns det mest som man kom på något som gjorde det väldigt enkelt att dubbla hastigheten då det är ena skillnaden i USB 3.1 gen 2 mot tidigare.

5 Gbit/s är en väldigt bra match för för maximal kapacitet i SATA3. Men vilken enhet/gränssnitt har i praktiken någon nytta av 10 Gbit/s i USB 3.1 gen2? SATA3 diskar är redan vid sin maxkapacitet med USB 3, NVMe diskar blir rätt rejält flaskhalsad av 10 Gbit/s så för sådana diskar vill man ha Thunderbolt 3 om de är externa.

Man skulle kunna tänka sig 10 Gbit/s nätverkskort. Men dels lär det vara en viss overhead över USB så man når nog inte 10 Gbit/s, men framförallt lär det bli rejält CPU-tungt. PCIe 10 Gbit/s NICs gör en hel del saker för att minska CPU-lasten, svårt att se hur motsvarande ska kunna göras över USB 3. Känns inte heller som marknaden för 10 Gbit/s till USB 3 är gigantiskt...

Så vad är det som upprör dig så mycket kring att USB 3.1 stöd saknas? Framförallt när det redan idag finns runt 150 moderkort med USB 3.1 stöd? D.v.s. behöver man verkligen stödet så finns det redan.

Men visst, finns ju inget att klaga på om/när de ändå stoppar in stöd i styrkretsen. Själv hoppas jag mer på att Thunderbolt blir integrerat. Thunderbolt är ett betydligt mer användbart höghastighetsgränssnitt, framförallt på bärbara nu när det verkar komma lite möjligheter till externa GPUer den vägen.

Så att man kan köra DisplayPort över USB, och Thunderbolt över USB.
Nya Thunderbolt är väl över USB kontaktdon också eller nåt va?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Så att man kan köra DisplayPort över USB, och Thunderbolt över USB.
Nya Thunderbolt är väl över USB kontaktdon också eller nåt va?

Fast möjligheten att köra DisplayPort och Thunderbolt har ju inget med protokollet USB3.x att göra, denna möjlighet är något som kontakten USB type C erbjuder. Alltså fullt möjligt att endast ha stöd för protokollet USB2 men ändå ge DisplayPort och Thunderbolt stöd förutsatt att systemet har USB type C anslutningar.

USB type C är absolut väldigt användbart! Ser dock inte riktigt något jättevärde i protokollet USB 3.1 gen 2 över USB 3 då det liksom inte finns någon perfekt match för den ökning i bandbredd från 5 Gbit/s till 10 Gbit/s som är enda skillnaden mellan dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av touchdownboy:

Lanseringen förväntas ju att äga rum 5 januari. När kommer z270 moderkorten och 7700k finnas tillgängligt att köpa på den svenska marknaden? Hur har det sett ut tidigare releaser? Ska köpa mig en dator men har inte lust att vänta alldeles för länge och känns lite segt att köpa 6700k nu när 7700k snart lanseras.

Vad ska du köpa? Passa på att köpa begagnat LGA 1150/1155 nu när nya Z270 kommer. Går att hitta bra Z77, 3570k eller Z87 4770k builds lite här o där.
Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast möjligheten att köra DisplayPort och Thunderbolt har ju inget med protokollet USB3.x att göra, denna möjlighet är något som kontakten USB type C erbjuder. Alltså fullt möjligt att endast ha stöd för protokollet USB2 men ändå ge DisplayPort och Thunderbolt stöd förutsatt att systemet har USB type C anslutningar.

USB type C är absolut väldigt användbart! Ser dock inte riktigt något jättevärde i protokollet USB 3.1 gen 2 över USB 3 då det liksom inte finns någon perfekt match för den ökning i bandbredd från 5 Gbit/s till 10 Gbit/s som är enda skillnaden mellan dessa.

Ökad dataöverföring är ju bra för framtidssäkring när de gäller hemservrar, tänk på hur mycket HTPC och NAS marknaden växt de senaste 5 åren.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X