Permalänk

Hjälp subnetting.

Tja!

Rakt på sak, detta är en skoluppgift.

Jag ska skapa ett subnet med lämplig nätverksadress i klass c.
Jag ska därefter skapa en subnätmask som delar 256 dator id i 14 nätverk. Ska jag använda 255.255.255.240 då? Min lärare säger att 255.255.255.0 ska användas, men blir det inte bara 1 subnät då?

Permalänk
Medlem

Din lärare är en idiot som använder beteckningen "klass c".
Han ligger en sådär 23 år efter:

Skrivet av https://en.wikipedia.org/wiki/Classful_network:

"A classful network is a network addressing architecture used in the Internet from 1981 until the introduction of Classless Inter-Domain Routing in 1993."

Men ja, en /24 på 14 nät kräver 4 bitar (2^4 = 16) vilket ger dig 16st /28 i en /24.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Inaktiv

Nej skoluppgifter och sådant är inte tillåtet här, fast det kanske inte finns någon moderator som bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Jag ska därefter skapa en subnätmask som delar 256 dator id i 14 nätverk. Ska jag använda 255.255.255.240 då? Min lärare säger att 255.255.255.0 ska användas, men blir det inte bara 1 subnät då?

Han menar nog att du t.ex får 192.168.1.0 med 255.255.255.0 och att du sedan skall dela upp den adressen till flera nätverk så det passar vad uppgiften går ut på.

Skrivet av studiox_swe:

Nej skoluppgifter och sådant är inte tillåtet här, fast det kanske inte finns någon moderator som bryr sig.

Tycker personligen att det är okej, så länge man hjälper personen med råd utan att ge ett facit svar på frågan som de bara skriver ned.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av studiox_swe:

Nej skoluppgifter och sådant är inte tillåtet här, fast det kanske inte finns någon moderator som bryr sig.

Varför skulle det inte vara tillåtet?

Ofta vill man inte göra jobbet åt andra, men att förbjuda det vore konstigt. Själva uppgiften i det här fallet var ju väldigt enkel, och TS fick utöver svaret (som han redan kommit fram till) ytterligare förklaring.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Din lärare är en idiot som använder beteckningen "klass c".
Han ligger en sådär 23 år efter

Kan tänka mig att läraren följer utbildningsmaterialet i Cisco Net Academy, och den lär tyvärr fortfarande ut klasser.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av tomle:

Din lärare är en idiot som använder beteckningen "klass c".
Han ligger en sådär 23 år efter:
Men ja, en /24 på 14 nät kräver 4 bitar (2^4 = 16) vilket ger dig 16st /28 i en /24.

Skrivet av VexedRelic:

Han menar nog att du t.ex får 192.168.1.0 med 255.255.255.0 och att du sedan skall dela upp den adressen till flera nätverk så det passar vad uppgiften går ut på.

Tycker personligen att det är okej, så länge man hjälper personen med råd utan att ge ett facit svar på frågan som de bara skriver ned.

Skrivet av Dunder:

Varför skulle det inte vara tillåtet?

Ofta vill man inte göra jobbet åt andra, men att förbjuda det vore konstigt. Själva uppgiften i det här fallet var ju väldigt enkel, och TS fick utöver svaret (som han redan kommit fram till) ytterligare förklaring.

Grejen med det hela var att jag inte förstod hur en nätmask på 255.255.255.0 kunde dela upp 256 dator id i 14 subnät. Trodde man var tvungen att ta /28 för detta.

Detta är en del av 18 uppgifter jag ska göra och grejen var att jag inte fattade hur man räknade ut det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Kan tänka mig att läraren följer utbildningsmaterialet i Cisco Net Academy, och den lär tyvärr fortfarande ut klasser.

Varför tyvärr? Det är viktigt att förstå skillnaden. Om du inte förstår grunderna så blir det svårare sedan när du går vidare till mer avancerade koncept. Kan ta ett enkelt exempel som att Rip v1 inte kan hantera klasslösa summeringar. Visst, du kan alltid argumentera att Cisco tagit bort IPv4 RIP, men grundläggande nätverk är fortfarande viktigt, även om det inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Varför tyvärr? Det är viktigt att förstå skillnaden. Om du inte förstår grunderna så blir det svårare sedan när du går vidare till mer avancerade koncept. Kan ta ett enkelt exempel som att Rip v1 inte kan hantera klasslösa summeringar. Visst, du kan alltid argumentera att Cisco tagit bort IPv4 RIP, men grundläggande nätverk är fortfarande viktigt, även om det inte används.

Det är förvisso sant. Nu var det länge sedan jag läste det utbildningsmaterialet men hävdar nog ändå att de lägger lite för stor vikt på klasser.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

http://www.subnet-calculator.com/

Flikar enbart in med detta smidiga verktyg, bra hjälp verkar du få i tråden..

Permalänk
Medlem

Att lära sig klassbaserad subnetting först är betydligt lättare än att dyka ner i VLSM på en gång. Jag tycker läraren gör ett bra val.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Jag lyckades förstå allt tillslut, det jag inte nämnde var att jag skulle arbeta med "klassisk" subnetting.

Permalänk
Medlem

Alltså kan ni alla som skriver att "klass A B C är gammalt buuu" bara lägga ner. Ja det är länge sedan det var det enda sättet, men det är fortfarande aktuellt i flera lägen. Bland annat så beter ju sig dynamiska routing protokoll som EIGRP, OSPF så att om du inte skriver "no auto-summary" och annonserar ut alla nät du har så kommer den summera till classful, och istället för att du ser 172.16.0.0/24 i routing tabellen så ser du 172.16.0.0/16. Den summerar alltså classful.

Dessutom är ju klasserna inte samma sak idag som att du bara får använda en /8 för klass A, /16 för klass B och /24 för klass C. Vi refererar aldrig till klasserna för storlek idag utan man slänger sig med VLSM termer som "en 27:a" eller "en 23:a." osv. Även om det är lätt att slänga sig med klass A,B,C för att använda ett tämligen igenkänt namn på ett näts storlek.

Sedan är det ju så att OP verkar ju gå en nätverkskurs, och då ska man lära sig allt för att förstå hur det funkar. Det är inget fel med det. När jag gick så lärde man fortfarande ut Frame-relay, vilket på något speciellt sätt har gjort att tänket med MPLS blev väldigt enkelt att ta till sig, exempelvis.

"@Lasse Gocartsson" bra att du löste det, om du sätter dig en förmiddag och nöter lite subnetting istället för att spela spel så ska du se att poletten trillar ner helt och subnetting frågor blir ett ickeproblem.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Alltså kan ni alla som skriver att "klass A B C är gammalt buuu" bara lägga ner. Ja det är länge sedan det var det enda sättet, men det är fortfarande aktuellt i flera lägen. Bland annat så beter ju sig dynamiska routing protokoll som EIGRP, OSPF så att om du inte skriver "no auto-summary" och annonserar ut alla nät du har så kommer den summera till classful, och istället för att du ser 172.16.0.0/24 i routing tabellen så ser du 172.16.0.0/16. Den summerar alltså classful.

Dessutom är ju klasserna inte samma sak idag som att du bara får använda en /8 för klass A, /16 för klass B och /24 för klass C. Vi refererar aldrig till klasserna för storlek idag utan man slänger sig med VLSM termer som "en 27:a" eller "en 23:a." osv. Även om det är lätt att slänga sig med klass A,B,C för att använda ett tämligen igenkänt namn på ett näts storlek.

Sedan är det ju så att OP verkar ju gå en nätverkskurs, och då ska man lära sig allt för att förstå hur det funkar. Det är inget fel med det. När jag gick så lärde man fortfarande ut Frame-relay, vilket på något speciellt sätt har gjort att tänket med MPLS blev väldigt enkelt att ta till sig, exempelvis.

"@Lasse Gocartsson" bra att du löste det, om du sätter dig en förmiddag och nöter lite subnetting istället för att spela spel så ska du se att poletten trillar ner helt och subnetting frågor blir ett ickeproblem.

Fun fact, Frame Relay togs bort först i årets uppdatering av CCNA. We're finally freeeee!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Kan tänka mig att läraren följer utbildningsmaterialet i Cisco Net Academy, och den lär tyvärr fortfarande ut klasser.

Läste CCNA 1 & 2 alldeles nyss, Cisco lär faktiskt ut klasser men påpekar att dessa är från en svunnen tid, det nya materialet innehåller classless och ipv6

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Medlem

Jag trodde att V3 av CCNA tog bort all äldre terminologi.
Bara RIP som var kvar, för att kunna förenkla dynamisk routing.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fun fact, Frame Relay togs bort först i årets uppdatering av CCNA. We're finally freeeee!

Uuuuggghhh, Frame relay.

På tiden att dom tog bort skiten.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Jag trodde att V3 av CCNA tog bort all äldre terminologi.
Bara RIP som var kvar, för att kunna förenkla dynamisk routing.

Med RIP v1 så måste du ju dock förstå Classfull routing.
För att eleverna ska förstå varför de ska köra RIP v2 och inte RIP v1, om man nu kör RIP. Så behövs det kunskap om det.

Det finns dessutom företag som fortfarande kör på äldre grejer som inte stödjer nyare protokoll.

Cisco switcharna vill ju aldrig dö! Vi hade en cisco switch med CatOS som hade en uptime på över 11 år innan vi flyttade för drygt 1 år sen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.