Permalänk

Kabel från vardagsrum->kök

Hej!
Vettesjutton vart annars jag skulle lägga denna tråd, men tror det är någorlunda rätt?!

Jag söker en lösning på ett litet problem jag har, det är så att jag nyss flyttat till en studentbostad där eluttagen är lite sällsynta. Och köket är pyttelitet så jag har nyss inskaffat en byrå där jag tänkte ha micron på, men det finns INGA eluttag i golvet i köket...

Så jag tänkte jag kunde dra en förlängningssladd från vardagsrummet in till köket, längs listerna, till en förgreningsdosa bredvid byrån...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Menar du att det inte finns något eluttag alls i köket?

Eller är detta kök en så kallad "kokvrå" eller "pentry"?

Permalänk
Medlem

Så vad är din fråga? Du har bara gjort ett påstående om att dra en förlängningskabel. Vilket för övrigt fungerar alldeles utmärkt. I handeln säljs 25m sladdar. Upp till 50-75m bör vara ok beroende på vad som kopplas in mer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

...och är uttagen i resten av bostaden jordade?

Permalänk
Medlem

Då du bor i en hyresrätt, kolla med fastighetsägaren ifall de kanske kan komma och sätta in ett eluttag åt dig i köket/kokvrån. Du lär ju inte vara ensam om att vilja ha en elektrisk produkt i köket

Då slipper du hålla på att böka med att dra skarvsladdar osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska aldrig dra en förlängningskabel mellan rum. Koppla från ett uttag i köket till micron. Det går ju lika bra att dra en sladd från ett uttag över diskbänken tex. Det finns självhäftande kabelkanaler om man vill fästa sladden på kakel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bakom kylskåpet bör du ha uttag som du kan använda.

Permalänk
Medlem

Skarvsladd från lämpligt uttag går ju hur fint som helt, ta gärna ett med fler uttag på ändan så kan du ju använda den till fler grejer.

Så länge du inte drar den in eller ur badrum så är det ju inga begränsningar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Bakom kylskåpet bör du ha uttag som du kan använda.

Också min rekommendation.

Skrivet av loefet:

Skarvsladd från lämpligt uttag går ju hur fint som helt, ta gärna ett med fler uttag på ändan så kan du ju använda den till fler grejer.

Så länge du inte drar den in eller ur badrum så är det ju inga begränsningar till det.

Det går att koppla in ja, men blanda jordat och ojordat är exempelvis inte tillåtet.

Nu framgår det inte om det är jordat i hela lägenheten eller ej, så vi kan bara anta.

Permalänk
Medlem

@bart112: Vad hindrar dig från att koppla in en jordad kontakt i ett ojordat uttag?
Eller att du kan sätta i en ojordad "Euro"kontakt i ett jordat uttag?

I många fall så finns det inte ens en jord ledare till flertalet av apparaterna med kontakter som är gjorda för att passa jordade uttag heller för den delen.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@bart112: Vad hindrar dig från att koppla in en jordad kontakt i ett ojordat uttag?

Självbevarelsedrift, huvudsakligen. Om en apparat som är avsedd att vara jordad ansluts till ett ojordat uttag i ett rum där någon annan jordad sak, t ex en diskbänk, finns och apparaten pajar på ett sådant sätt att höljet blir strömförande kan strömmen ledas mellan apparatens hölje och det jordade föremålet. Till exempel genom en människa som vidrör bägge prylarna.

Citat:

Eller att du kan sätta i en ojordad "Euro"kontakt i ett jordat uttag?

Apparater med europlugg ska vara dubbelisolerade och får dra max 2,5A.

Citat:

I många fall så finns det inte ens en jord ledare till flertalet av apparaterna med kontakter som är gjorda för att passa jordade uttag heller för den delen.

Exempel?

2,5A, föståss.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Självbevarelsedrift, huvudsakligen. Om en apparat som är avsedd att vara jordad ansluts till ett ojordat uttag i ett rum där någon annan jordad sak, t ex en diskbänk, finns och apparaten pajar på ett sådant sätt att höljet blir strömförande kan strömmen ledas mellan apparatens hölje och det jordade föremålet. Till exempel genom en människa som vidrör bägge prylarna.
Apparater med europlugg ska vara dubbelisolerade och får dra max 2,5A.
Exempel?

T.ex. dammsugare, borrmaskiner och mängder av liknande maskiner.

De är oftast dubbelisolerade så det finns inget krav på jord, men det är heller ingen europakontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Också min rekommendation.

Det går att koppla in ja, men blanda jordat och ojordat är exempelvis inte tillåtet.

Nu framgår det inte om det är jordat i hela lägenheten eller ej, så vi kan bara anta.

Vi har jordade och ojordade uttag i köket.

Vilket är fullt tillåtet då det är en gammal installation som gjordes då det inte fanns några sådana regler.

Tycker ärligt talat det är idiotiskt att det inte finns några krav på att göra om gamla installationer.

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så räknas en fastklamrad kabel som fast installation och ska utföras av behörig installatör (även om det gäller en vanlig skarvkabel då det finns en risk att man skadar kabeln med kabelklammers etc.). Rätta mig om jag är ute och svävar!

Självklart sätter både du och jag upp kablar med klammers och kanaler ändå.
Jag hade som tidigare nämnts kontaktat fastighetsägaren och be dom sätta ett uttag i köket, om de inge vill detta så hade jag bett om tillåtelse att ta in egen installatör som fackmannamässigt(såklart) sätter dit ett uttag, detta behöver inte kosta många kronor och är snabbt utfört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Ska man vara petig så räknas en fastklamrad kabel som fast installation och ska utföras av behörig installatör (även om det gäller en vanlig skarvkabel då det finns en risk att man skadar kabeln med kabelklammers etc.). Rätta mig om jag är ute och svävar!

Självklart sätter både du och jag upp kablar med klammers och kanaler ändå.
Jag hade som tidigare nämnts kontaktat fastighetsägaren och be dom sätta ett uttag i köket, om de inge vill detta så hade jag bett om tillåtelse att ta in egen installatör som fackmannamässigt(såklart) sätter dit ett uttag, detta behöver inte kosta många kronor och är snabbt utfört.

Detta får tas med en nypa salt, då jag inte hittar en officiell definition på vad fast installation innebär.

Min uppfattning är:
Fastspikad kabel mha klammer räknas som fast installation. Däremot, en kabel som är förlagd i en kabelkanal är OK förutsatt att du kan ta loss kabeln utan att använda verktyg - de flesta vanliga kabelkanaler öppnas ju enkelt med en hand.

Det bästa är ju om du kan få hyresvärden att installera ett eluttag. Annars är ju en förgreningskabel i köksregionen förhoppningsvis en lösning?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Detta får tas med en nypa salt, då jag inte hittar en officiell definition på vad fast installation innebär.

Min uppfattning är:
Fastspikad kabel mha klammer räknas som fast installation. Däremot, en kabel som är förlagd i en kabelkanal är OK förutsatt att du kan ta loss kabeln utan att använda verktyg - de flesta vanliga kabelkanaler öppnas ju enkelt med en hand.

Det bästa är ju om du kan få hyresvärden att installera ett eluttag. Annars är ju en förgreningskabel i köksregionen förhoppningsvis en lösning?

Vad jag vet är definitionen för en fast installation att den är anpassad för platsen. Alltså den går inte att flytta utan att demontera den.

I så fall skulle en klamring av en kabel kunna vara en fast installation. Men oavsett så ska man aldrig göra någon elinstallation om man känner sig osäker.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vad jag vet är definitionen för en fast installation att den är anpassad för platsen. Alltså den går inte att flytta utan att demontera den.

I så fall skulle en klamring av en kabel kunna vara en fast installation. Men oavsett så ska man aldrig göra någon elinstallation om man känner sig osäker.

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Jupp, har aldrig hävdat motsatsen. Så fort du behöver verktyg för att få loss kabeln är det en fast installation enligt vad jag fått lära mig.

Och som du säger, är man det minsta osäker så ska man låta bli (friskt kopplat är hälften brunnet!).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Herrejävlar, glömt denna tråden, då vi har bökat med massa annat iom inflytten

Jo fråga hyresvärden hade jag tänkt göra, men har varit lite "jobbig" mot dom. För det har varit massa jävla skruvhål från förra hyresgästen och så...så dom har fått komma hit och fixa grejer
Hyresrätt är det jao, men är en studentbostad (chalmerstudentbostäder), så tror det ska vara en "standard" för alla lägenheter typ, men skadar ju inte att fråga. Visserligen är det bara 2 uttag i köket/hallen/kokvrån och båda ligger precis vid diskhon...

Läste någon säga att man inte kan dra en förlängningssladd mellan 2 rum, varför inte?
Tänkte bara en 'vanlig' förlängningssladd som går runt lite hörn och så, sen till en förgreningsdosa...och sen koppla in micron där. Är det jag undrar lite över också, om det är säkert att koppla micron i en förgreningsdosa->förlängningssladd. Så man inte tänder eld på hela jävla huset för man ville ha micron på ett bra ställe...skulle ju vara lite pinsamt!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Och installation och installation, är ju egentligen bara en förlängning tänker jag...
Eller så kanske inte lagar/regler/hyresvärd tänker?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Hedersmedlem

Första frågan är om du har jordade uttag i hela lägenheten. Där har du annars en bra anledning att inte dra in en förlängningssladd från ett annat rum. Alla uttag i ett kök måste vara jordade.

Varför kopplar du inte bara en förlängningssladd från uttaget vid diskhon?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Alla uttag är jordade, jao. Därför den får jag dra helkonstigt och tvärs över golvet isåfall. Den från vardagsrummet kan jag dra mer dolt (tro't eller ej)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.