MSI avtäcker Geforce GTX 1050 Ti i lågprofil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Pga backward compatibility. Du kanske har 2st hdmi skärmar och då är det smidigt i och med att hdmi/dvi adapters skänks bort i princip dessa dagar.

DP är för nytt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo....tyvärr.
Har själv haft sådana adaptrar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

DP är för nytt helt enkelt.

För nytt?

Jag har en riktig gammal sophög till jobbdator från 2010, en HP Elitebook 2540p och t.o.m. den har DP-anslutning! Problemet är att det finns en kollektiv ångest i datorvärlden att ha kvar gamla skitmonitorer som knappt går att se något på längre, och det enda som kommer hjälpa mot det är att det blir krångligt att äga skärmar med interface från 90-talet. Displayport desginades för över tio år sedan, så det är knappast speciellt nytt det heller...

För övrigt köpte jag en bärbar Asus ROG G751JY för ett halvår sedan som inte har DP-utgång, men både VGA och HDMI. VGA har definitivt inget existensberättigande på en sån dator, och TV-kontakten HDMI är väl också rätt tveksam när den sitter där istället för en DP.

Permalänk

Fast då är väl R9 Nano givet eller den kanske inte får plats...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För nytt?
Jag har en ...dator från 2010, ... och t.o.m. den har DP-anslutning!

Standarden är inte ny, men skärmar som stöder den har inte varit så vanliga.
När jag skulle köpa ny skärm för ett år sedan hade jag DP-anslutning som ett starkt bör-krav (av ideologiska skäl), och ganska många av skärmarna jag kollade på föll bort i och med detta.

Betydligt fler använder proprietära HDMI än öppna DP.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

För nytt?

Jag har en riktig gammal sophög till jobbdator från 2010, en HP Elitebook 2540p och t.o.m. den har DP-anslutning! Problemet är att det finns en kollektiv ångest i datorvärlden att ha kvar gamla skitmonitorer som knappt går att se något på längre, och det enda som kommer hjälpa mot det är att det blir krångligt att äga skärmar med interface från 90-talet. Displayport desginades för över tio år sedan, så det är knappast speciellt nytt det heller...

För övrigt köpte jag en bärbar Asus ROG G751JY för ett halvår sedan som inte har DP-utgång, men både VGA och HDMI. VGA har definitivt inget existensberättigande på en sån dator, och TV-kontakten HDMI är väl också rätt tveksam när den sitter där istället för en DP.

Jag syftade på skärmarna. Har endast en Micro hdmi på min laptop till exempel, men de skärmar jag har tar enbart DVI och hdmi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag syftade på skärmarna. Har endast en Micro hdmi på min laptop till exempel, men de skärmar jag har tar enbart DVI och hdmi

Jo, det är skärmarna som är problemet. Jag menar bara att de aldrig hade sålts i det utförande om det inte var för att PC-industrin fortsatte pumpa ut grejer med obsoleta anslutningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För övrigt köpte jag en bärbar Asus ROG G751JY för ett halvår sedan som inte har DP-utgång, men både VGA och HDMI.

Nooberi från min sida.

Datorn har en Thunderbolt-port, som även dubblerar som DP-utgång.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nooberi från min sida.

Datorn har en Thunderbolt-port, som även dubblerar som DP-utgång.

Trevlig implementation så länge man inte behöver båda samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

... 1650 SEK i Tyskland... Bör komma ner till 1600 SEK även i Sverige

Är det inte lägre moms i Tyskland än i Sverige?
Oavsett så brukar priserna vara lite lägre söderöver, men ett pris nära 1800kr i Sverige verkar möjligt.