Permalänk

Blackscreen efter överklockning

Som sagt får jag blackscreen helt oregelbundet efter dess att jag överklockade min i7 6700 till 4,5 GHz.
Det som händer är att datorn startar, och efter ASUS-loggan visats går datorn allt som oftast in i blacksceen. Startar jag då om datorn säger den "Overclocking Failed!". Går jag sedan manuellt in i BIOS och klickar "Save end exit" (Utan att röra något annat (Advanced mode - Exit - Save And Exit - OK)) startar den helt normalt (med processorn på 4,5 GHz). Men det blir lite jobbigt att göra det varje gång.
Överklockningen kör stabilt på max 73 C på maximalt load. Har försökt hitta felet men ingenting verkar hjälpa:/

Specs: (Datorn är sprillans ny)
- Intel i7-6700K
- ASUS Z170 Pro-gaming
- EVGA nvidia gtx geforce 1070 sc acx
- Noctua NH-D15
- 16GB 3000 MHz ram

*Edit
Videon till överklockningen hittas här:
https://www.youtube.com/watch?v=gMWCFwKBQtQ

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för spänning till processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Låter ju som för lite volt till cpun.
Du kan ju inte bara ställa volten efter videon,och tro att allt är klart.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Andreaz1: 1.3 V, har kollat upp det och det skulle vara lagom?

Permalänk

@Mange43: Hur mycket rekommenderar du att jag ökar det? Som det är nu satte jag det på 1.3 V

Permalänk
Medlem

Spänningen e för låg, var inte rädd att trycka på lite jag körde min G3258 på 1.6 volt o den överlevde utan minsta problem. Höj spänningen tills det funkar bra

/Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Avstängd

Man får hitta en kompromiss.
Antingen sänka överklockningen,eller höja volten.
Du kan ju testa 1.325 volt t.e.x.
Så 1.3 volt kanske funkar bra i,
4,3/4,4 ghertz.
Om tempen drar iväg för mycket om du ökar på spänningen högre än 1.3 volt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Du kan inte lite på att det värde du sätter i BIOS blir det faktiska moderkortet sedan levererar. Ladda hem tex HWInfo och kolla vad det rapporterar istället.

Skrivet av Dennis55:

Spänningen e för låg, var inte rädd att trycka på lite jag körde min G3258 på 1.6 volt o den överlevde utan minsta problem. Höj spänningen tills det funkar bra

/Mvh Dennis55

Lite farligt att kasta ut värden för helt andra processorfamiljer till någon som uppenbart är ganska ny på överklockning. Att slänga på 1.6 volt på en Skylake är inte direkt att rekommendera.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte heller mata en skylake med 1.6 men brukar vara som andra säger tecken på att cpu´n inte är stabil och krävs antagligen mindre med mhz eller mer volt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Dennis55:

Spänningen e för låg, var inte rädd att trycka på lite jag körde min G3258 på 1.6 volt o den överlevde utan minsta problem. Höj spänningen tills det funkar bra

/Mvh Dennis55

Skrivet av Mange43:

Man får hitta en kompromiss.
Antingen sänka överklockningen,eller höja volten.
Du kan ju testa 1.325 volt t.e.x.
Så 1.3 volt kanske funkar bra i,
4,3/4,4 ghertz.
Om tempen drar iväg för mycket om du ökar på spänningen högre än 1.3 volt.

Skrivet av Xizten:

Du kan inte lite på att det värde du sätter i BIOS blir det faktiska moderkortet sedan levererar. Ladda hem tex HWInfo och kolla vad det rapporterar istället.

Lite farligt att kasta ut värden för helt andra processorfamiljer till någon som uppenbart är ganska ny på överklockning. Att slänga på 1.6 volt på en Skylake är inte direkt att rekommendera.

Skrivet av lord_vasagos:

Jag skulle inte heller mata en skylake med 1.6 men brukar vara som andra säger tecken på att cpu´n inte är stabil och krävs antagligen mindre med mhz eller mer volt

Har nu pushat core voltage till 3,5 V, vill egentligen inte gå högre. Men problemet kvarstår, och jag tror knappast det har med spänningen till processorn att göra längre. Har laddat ner CPU-Z, core-temp och Prime95 för att testa stabiliteten och att värdena i BIOS stämmer. So far so good.

Som sagt, fortfarande blackcreen när jag startar datorn, startar jag om den säger den "Overclocking failed, press f1 to enter BIOS". Går jag in i BIOS'en manuellt och går till advanced mode->Exit->Save and Exit->OK startar den upp helt normalt utan några som helst problem.

(Max temp vid 1,35 V, 100% load var 83 C)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martellen:

Som sagt, fortfarande blackcreen när jag startar datorn, startar jag om den säger den "Overclocking failed, press f1 to enter BIOS". Går jag in i BIOS'en manuellt och går till advanced mode->Exit->Save and Exit->OK startar den upp helt normalt utan några som helst problem.

(Max temp vid 1,35 V, 100% load var 83 C)

Kör du XMP på minnena?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Martellen:

Har nu pushat core voltage till 3,5 V, vill egentligen inte gå högre. Men problemet kvarstår, och jag tror knappast det har med spänningen till processorn att göra längre. Har laddat ner CPU-Z, core-temp och Prime95 för att testa stabiliteten och att värdena i BIOS stämmer. So far so good.

Som sagt, fortfarande blackcreen när jag startar datorn, startar jag om den säger den "Overclocking failed, press f1 to enter BIOS". Går jag in i BIOS'en manuellt och går till advanced mode->Exit->Save and Exit->OK startar den upp helt normalt utan några som helst problem.

(Max temp vid 1,35 V, 100% load var 83 C)

Har varit med om liknande på både amd och intel där dom är rätt stabil men inte vill hänga med vid boot och kan vara en liten voltdipp när allt drar i gång och dom ligger väldigt på håret vad dom klarar med volten som används som gör det men har stött på samma fenomen där man klarar test men boot blir knas

om vcore inte fixar biffen kanske öka input voltage lite kan hjälpa för ibland undervoltar moderkort lite och kan bli lite kinkigt vid boot med högre oc men vanligaste är att det inte är helt stabilt p.g.a för mycket mhz eller för lite vcore och kan vara att agget dippar lite så är svårt att ge nått riktigt bra svar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Kör du XMP på minnena?

Skrivet av lord_vasagos:

Har varit med om liknande på både amd och intel där dom är rätt stabil men inte vill hänga med vid boot och kan vara en liten voltdipp när allt drar i gång och dom ligger väldigt på håret vad dom klarar med volten som används som gör det men har stött på samma fenomen där man klarar test men boot blir knas

om vcore inte fixar biffen kanske öka input voltage lite kan hjälpa för ibland undervoltar moderkort lite och kan bli lite kinkigt vid boot med högre oc men vanligaste är att det inte är helt stabilt p.g.a för mycket mhz eller för lite vcore och kan vara att agget dippar lite så är svårt att ge nått riktigt bra svar

Ja jag kör XMP 100,0 på ram-minnena.

Så du menar att jag bör öka vcore ytterligare?

Permalänk
Medlem

@Martellen: Är det bara blackscreen vid uppstart?
Finns det en inställning i biosen som gör att den bootar långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martellen:

Ja jag kör XMP 100,0 på ram-minnena.

Så du menar att jag bör öka vcore ytterligare?

XMP har inget med 100,0(base clock) att göra.
Jag har själv ett Z170 Pro gaming och har upplevt samma blackscreens.
Lösningen för mig var att köra XMP med egen överklock och cirka 1.5v till minnena.

EDIT: 1.35v, absolut inte 1.5

Permalänk
Skrivet av thomson:

@Martellen: Är det bara blackscreen vid uppstart?
Finns det en inställning i biosen som gör att den bootar långsammare?

Skrivet av Falcon:

XMP har inget med 100,0(base clock) att göra.
Jag har själv ett Z170 Pro gaming och har upplevt samma blackscreens.
Lösningen för mig var att köra XMP med egen överklock och cirka 1.5v till minnena.

Inte som jag känner till.

Har hört att de skulle vara 'farligt' att ändra spänningen till minnena. Något du kan länka hur man gör?

Permalänk
Medlem

Som någon annan tidigare var inne på, RAM. Kan du prova stänga av XMP se ifall det slutar? Sen om det nu är så som vi tror så vet du ju att det är minnena du får fippla med att fungera

Mvh

Permalänk

@Silcan: Ok, provar det och återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martellen:

Inte som jag känner till.

Har hört att de skulle vara 'farligt' att ändra spänningen till minnena. Något du kan länka hur man gör?

1.5v är inga problem.
Länka? Rätt tydligt i BIOS, DRAM voltage(typ)

Du verkar inte riktigt veta vad du håller på med i och med din fråga ovan.
Något i din överklockning är ostabilt. Mer spänning(volt) kommer åtgärda detta.
Alternativt gå ner till x44.

EDIT: Inte 1.5v, 1.35 mena jag för helvete. Sätt inte 1.5v på minnet!