R9 290 crossfire vs GTX 1070

Permalänk

R9 290 crossfire vs GTX 1070

Hej!
Jag har i min nuvarande rig en r9 290 och funderar på att uppgradera. Jag har möjligheten att få tag på ett 290x för ca 1400 kr för att köra dem i crossfire. Fins det dock nån större fördel att skaffa ett 1070 då det är bra mkt dyrare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mongotruck:

Hej!
Jag har i min nuvarande rig en r9 290 och funderar på att uppgradera. Jag har möjligheten att få tag på ett 290x för ca 1400 kr för att köra dem i crossfire. Fins det dock nån större fördel att skaffa ett 1070 då det är bra mkt dyrare?

En stor fördel är att du slipper dubbla grafikkort. Dålig kompatibilitet i spel, problem och dålig skalning är några av alla problem som folk ständigt har. Jag hade satsat på singelkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp, strunta i Crossfire. Det är värdelöst.

Permalänk
Medlem

XF

Skrivet av Arelion:

Japp, strunta i Crossfire. Det är värdelöst.

Nja, ta inte i så du spricker nu. Knappast värdelöst!
Crossfire ÄR bra om spelen optimeras för det.
I t.ex. BF4 så hade jag 85-95+% skalning. Det var fantastiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arelion:

Japp, strunta i Crossfire. Det är värdelöst.

Japp, min 3-4år gamla dator är ju HELT värdelös http://www.3dmark.com/fs/10149885

Har kört crossfire ett tag, tidigare med 7950 och nu med 290X och har alltid haft grymt bra prestanda, även jämfört med bekanta som haft betydligt nyare och dyrare datorer. Dock sen jag köpte en HTC vive har jag varit sugen på ett singlekort istället då crossfirestödet är helt uselt i VR (med undantag robot repair som fungerar skitbra, så det KAN fungera)

Det är enklare med ett singlekort, och det är bättre kompatiblitet. Vill man alltid spela senaste spelen på releasedagen kan crossfire fungera dåligt, är man mer sån som köper 6 månader gamla spel på steam-rea fungerar det oftast riktigt bra. Ett 290 kan du få på maknaden för runt en tusenlapp med lite tålamod (onödigt att lägga några hundra extra för ett X när ditt andra kort är ett vanligt 290) och visst fan är det skillnad på att lägga tusen spänn och att lägga över 4000!

2st 290 kommer spöa skiten ur ett ensamt dyrt 1070 i de titlar där crossfire skalar bra, som t'ex BF4 (inte testat bf1 än då jag mest sitter med vive'n på skallen när jag väl spelar nu för tiden)

Har du ett moderkort och en PSU som klarar crossfire kan ett till 290 vara ett mycket bra budgetalternativ, men var beredd på at det inte alltid kommer fungera bra i allt, men när det gör det kan du skratta åt dina kompisar med dyra 1070 Testade nya Doom demot när det kom med vulcan-stöd (var nyfiken på vulcans prestanda) och dippade nästan aldrig under 100FPS med alla grafik-settings på max i 2560x1080

Men som vanligt på sweclockers så är det väl mest folk som aldrig använt crossfire som vet bäst

Permalänk
Medlem

Håller fast vid min ståndpunkt att Crossfire är värdelöst. Har kört 2 st 290 (SLI 580 innan det) och i ärlighetens namn har Crossfire stått på "disabled" 90% av tiden. Senaste spelet jag körde där Crossfire verkligen gav en ordentlig skjuts var Shadow of Mordor, nästan varenda nytt spel sedan dess har krånglat. Hjälper liksom inte att man får dubbel prestanda i 3dmark eller Unigine Heaven när man får blinkande texturer i Witcher 3 eller ett Overwatch som går som sirap med Crossfire aktiverat. Det är såklart individuellt, spelar man för det mesta spel där Crossfire funkar är det såklart bra. Jag kör dock igenom nästan varenda större spelsläpp och där har nog Crossfire senaste året funkat typ 2/10 gånger, kanske 3/10 efter att ha spenderat 2 timmar på något forum för crossfire-profiler. Kanske överväger multi gpu igen när Direct x 12 är etablerat med mgpu stöd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Japp, min 3-4år gamla dator är ju HELT värdelös http://www.3dmark.com/fs/10149885

Har kört crossfire ett tag, tidigare med 7950 och nu med 290X och har alltid haft grymt bra prestanda, även jämfört med bekanta som haft betydligt nyare och dyrare datorer. Dock sen jag köpte en HTC vive har jag varit sugen på ett singlekort istället då crossfirestödet är helt uselt i VR (med undantag robot repair som fungerar skitbra, så det KAN fungera)

Det är enklare med ett singlekort, och det är bättre kompatiblitet. Vill man alltid spela senaste spelen på releasedagen kan crossfire fungera dåligt, är man mer sån som köper 6 månader gamla spel på steam-rea fungerar det oftast riktigt bra. Ett 290 kan du få på maknaden för runt en tusenlapp med lite tålamod (onödigt att lägga några hundra extra för ett X när ditt andra kort är ett vanligt 290) och visst fan är det skillnad på att lägga tusen spänn och att lägga över 4000!

2st 290 kommer spöa skiten ur ett ensamt dyrt 1070 i de titlar där crossfire skalar bra, som t'ex BF4 (inte testat bf1 än då jag mest sitter med vive'n på skallen när jag väl spelar nu för tiden)

Har du ett moderkort och en PSU som klarar crossfire kan ett till 290 vara ett mycket bra budgetalternativ, men var beredd på at det inte alltid kommer fungera bra i allt, men när det gör det kan du skratta åt dina kompisar med dyra 1070 Testade nya Doom demot när det kom med vulcan-stöd (var nyfiken på vulcans prestanda) och dippade nästan aldrig under 100FPS med alla grafik-settings på max i 2560x1080

Men som vanligt på sweclockers så är det väl mest folk som aldrig använt crossfire som vet bäst

Visst, det är säkert helt fantastiskt för BF4 (ett två år gammalt spel). Men det kommer ständigt nya spel och fungerar det inte på spelen man vill spela så är det värdelöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv två R9 290 och tycker dom är skitbra.
Försök pruta lite, 1400Kr är för mycket för det kortet nu. Dom såldes faktiskt för det priset begagnade redan förra året så.
Gav 1500Kr för mitt ena för ca 1½ år sedan.

Summa summarum.. du har redan fått svar i tråden tycker jag.
När det utnyttjas så får du mer prestanda än ett 1070.
När det inte utnyttjas.. ja då är det fortsatt som idag.
Spelen jag spelar har gått lysande med ett kort eller med CF. Alla har inte sådan tur. Det får en faktiskt erkänna.

Skulle jag själv bytt till ett 1070 för vad det kostar? Nej.
Skulle jag själv bytt till ett 1080 om jag haft pengar till det? Det är mycket möjligt för det är skönt att ha full prestanda hela tiden.

Du får fråga dig själv om det är värt pengarna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.