Kopieringsskyddet Denuvo plockas bort i Inside på Steam

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskyddet Denuvo plockas bort i Inside på Steam

Det välkända kopieringsskyddet Denuvo ska nu plockas bort i en uppdatering till spelet Inside på Steam, detta då det enligt uppgift kringgåtts redan sex veckor efter lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hejjar faktiskt på dom som kringgår kopieringsskydd. För det är en typ av dagens Robin Hood.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bra beslut. Kopieringsskydd drabbar bara betalande kunder.

Förmodligen tänker sig speldistributörerna något sådant här:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag köper istället". <--- LOL!

När det egentligen ser ut såhär:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag väntar tills någon knäckt det och sen laddar jag ner".

Eller såhär:

"#¤#%¤@£$€#!!! HÄR HAR MAN BETALAT DYRA PENGAR FÖR ATT VISA ATT MAN VILL STÖDJA LAGLIG DISTRIBUTION OCH SÅ BARA KRÅNGLAR SKITEN!!! ÄR DET TACKEN DET??? Nä från och med nu tänker jag ladda ner spelen!!" <--- Bra sätt att förlora kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra beslut. Kopieringsskydd drabbar bara betalande kunder.

Förmodligen tänker sig speldistributörerna något sådant här:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag köper istället". <--- LOL!

När det egentligen ser ut såhär:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag väntar tills någon knäckt det och sen laddar jag ner".

Eller såhär:

"#¤#%¤@£$€#!!! HÄR HAR MAN BETALAT DYRA PENGAR FÖR ATT VISA ATT MAN VILL STÖDJA LAGLIG DISTRIBUTION OCH SÅ BARA KRÅNGLAR SKITEN!!! ÄR DET TACKEN DET??? Nä från och med nu tänker jag ladda ner spelen!!" <--- Bra sätt att förlora kunder.

Eller så avstår man som konsument helt enkelt från att köpa/ladda ner spelet om DRM bryter mot ens principer. Skoja bara, who am I kidding lololol

Permalänk

Kudos till utvecklarna!

Det är så att man vill stödja utvecklaren, det påvisar att dom faktiskt tänker på sina kunder.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag hejjar faktiskt på dom som kringgår kopieringsskydd. För det är en typ av dagens Robin Hood.

/Lifooz

Finns ett utmärkt sätt att låsa upp kopieringsskydden, det kallas pengar. Varför låtsas vara nån rebellisk Robin Hood, bara väx upp och KÖP spelen istället för att pirata så behöver inte spelutvecklarna krångla med kopieringsskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra beslut. Kopieringsskydd drabbar bara betalande kunder.

Förmodligen tänker sig speldistributörerna något sådant här:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag köper istället". <--- LOL!

När det egentligen ser ut såhär:

"Jag vill ha spelet, men det finns inte att ladda ner så jag väntar tills någon knäckt det och sen laddar jag ner".

Eller såhär:

"#¤#%¤@£$€#!!! HÄR HAR MAN BETALAT DYRA PENGAR FÖR ATT VISA ATT MAN VILL STÖDJA LAGLIG DISTRIBUTION OCH SÅ BARA KRÅNGLAR SKITEN!!! ÄR DET TACKEN DET??? Nä från och med nu tänker jag ladda ner spelen!!" <--- Bra sätt att förlora kunder.

Kommer ihåg att jag läste på forum att folk köpte GTA IV för en piratad version innehöll "drunken cam". så just då funkade det i alla fall. Vissa spel (just cause 3) har dom inte ens lyckats knäcka än. Så länge kopieringsskydd inte påverkar betalande kunder så har jag inga problem alls med det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Finns ett utmärkt sätt att låsa upp kopieringsskydden, det kallas pengar. Varför låtsas vara nån rebellisk Robin Hood, bara väx upp och KÖP spelen istället för att pirata så behöver inte spelutvecklarna krångla med kopieringsskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ute och cyklar? Kopieringsskydd har så länge de funnits ställt till mer problem för de som köpt spelen lagligt än för de som piratkopierat, utan undantag! Ska man då främja speltillverkare som väljer att stoppa in sån skit i sina produkter? Absolut inte! Dessa bör bojkottas utan undantag och istället väljer man att köpa spel från konkurrerande tillverkare tills tillverkare/distributörer fattar vinken, det enda språk de förstår är pengar, så det är språket vi måste prata med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Kopieringsskydd har så länge de funnits ställt till mer problem för de som köpt spelen lagligt än för de som piratkopierat

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Helt ute och cyklar? Kopieringsskydd har så länge de funnits ställt till mer problem för de som köpt spelen lagligt än för de som piratkopierat, utan undantag! Ska man då främja speltillverkare som väljer att stoppa in sån skit i sina produkter? Absolut inte! Dessa bör bojkottas utan undantag och istället väljer man att köpa spel från konkurrerande tillverkare tills tillverkare/distributörer fattar vinken, det enda språk de förstår är pengar, så det är språket vi måste prata med dem.

ja, och varför blir kopieringsskydd så pass omfattande? jo för att folk piratkopierar i sådan stor utsträckning. klart du kan argumentera att vissa spel hade tjänat igen de, men små spel hade inte gjort det. och tror inte heller att just cause 3 hade tjänat så mycket pengar som de gjorde om de inte hade denuvo

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Eller så avstår man som konsument helt enkelt från att köpa/ladda ner spelet om DRM bryter mot ens principer. Skoja bara, who am I kidding lololol

Hur vanligt är det scenario du beskriver? Jag tror det är ovanligt. Om det var "default" så skulle ju inte folk ens komma på tanken att införa kopieringsskydd.

Skrivet av ClintBeastwood:

Kommer ihåg att jag läste på forum att folk köpte GTA IV för en piratad version innehöll "drunken cam". så just då funkade det i alla fall. Vissa spel (just cause 3) har dom inte ens lyckats knäcka än. Så länge kopieringsskydd inte påverkar betalande kunder så har jag inga problem alls med det.

Möjligen just i det fallet, men om jag inte minns fel så kom det också ut en moddad launcher några dagar senare som löste just drunken cam.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snälla ta bort Denuvo från Doom 4 (2016) så kan vi få spela det på Linux med. Snälla? <3

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kom inte spelet ut på GOG för två dagar sedan. Borde ju vara korkat att behålla DRM på steam då.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

En enorm överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del piratkopierare tror på det.

Hur kan det vara en enorm överdrift? Kopieringsskydd drabbar väl oftast dom betalande. Piratade spel/program har ju "plockat bort/deaktiverat" skyddet. Då kan ju det inte drabbas negativt.
Lagliga program har skyddet kvar som kan påverka negativt när du ska använda mjukvaran.

Exempel att ett spel kräver inloggning för offline-singleplayer läge. Om du av någon anledning inte kan logga in så kan du inte spela ditt köpta spel. Medans piratad version av samma spel kan spelas oavsett.

Always-online drm. Spelet gör en koll var 10:e min medans du spelar. Om always-online verifieringen misslyckas så blir du "utkastad" och du får börja om på från din senaste save. Piratad version av spelet har inte det problemet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Finns ett utmärkt sätt att låsa upp kopieringsskydden, det kallas pengar. Varför låtsas vara nån rebellisk Robin Hood, bara väx upp och KÖP spelen istället för att pirata så behöver inte spelutvecklarna krångla med kopieringsskydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sade att jag hejjar på dom. Inte att jag piratar.
Förövrigt står min PS3 i originalutförande för spelandet. Försök pirata den. >_>
Om jag nu skulle få för mig att spela på datorn så piratar jag av princip. Hämmar dom köpande kunder genom skydd som förstör så skall dom inte ha ett öre.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

2/3 spel jag köpt utanför steam/origin har haft ett skydd som ställt till det på något sätt. Antingen med en skiva som man måste ha i, som efter ett tag blir svårläst. Eller någon udda media tjänst man måste ha, som tydligen inte fungerade så bra. Mitt mest hatade var Need4Speed spel, som jag köpte... och inte kunde använda. Tvingades ladda ner det piratat för att kunna spela ett spel jag köpt.

Piratade spel har endast problem, om skydden inte är helt knäckta. Om utvecklarna har lagt in något udda extra så måste man ha en patch till även dessa. Men ett piratat spel som saknar DRM, fungerar ofta bättre, eller minst lika bra som originalet.

Så nej... det är inte en gammal överdrift. Men vi har "löst" problemet genom att Steam/Origin har tagit över en del av detta och visst... de har sina problem de med, som att du måste ha internetanslutning för att kunna spela vissa spel, men de har också underlättat mycket av de andra problemen.

Men varenda 3:e part DRM i spelet, riskerar fucka till det igen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag sade att jag hejjar på dom. Inte att jag piratar.
Förövrigt står min PS3 i originalutförande för spelandet. Försök pirata den. >_>
Om jag nu skulle få för mig att spela på datorn så piratar jag av princip. Hämmar dom köpande kunder genom skydd som förstör så skall dom inte ha ett öre.
/Lifooz

På vilket sätt förstör Denuvo?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hur kan det vara en enorm överdrift? Kopieringsskydd drabbar väl oftast dom betalande. Piratade spel/program har ju "plockat bort/deaktiverat" skyddet. Då kan ju det inte drabbas negativt.
Lagliga program har skyddet kvar som kan påverka negativt när du ska använda mjukvaran.

Exempel att ett spel kräver inloggning för offline-singleplayer läge. Om du av någon anledning inte kan logga in så kan du inte spela ditt köpta spel. Medans piratad version av samma spel kan spelas oavsett.

Always-online drm. Spelet gör en koll var 10:e min medans du spelar. Om always-online verifieringen misslyckas så blir du "utkastad" och du får börja om på från din senaste save. Piratad version av spelet har inte det problemet.

Jupp, jag har blivit bränd minst två gånger av drm på äldre titlar. Senaste var bulletstorm som jag plockade upp på en steam rea. Väntade i typ ett år innan jag fick tid att spela och efter 2 timmar krånglande och googlande fattade jag att det var ett game for windows live spel och det fungerar inte längre utan crackande/fixande (på windows 10). Går fortfarande att köpa tom

Jag försöker köpa alla mina spel på GoG nu. Fungerar alltid. DRM kan dra åt h-vete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

Vadå överdrivet?
Jag har flera gånger varit med om spel där jag blivit utkickad från singleplayer (utan att det sparas såklart) för att kopplingen till DRMservern hickar till.
Helt idiotiskt.

Ur ett användarperspektiv är DRM bara dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Kopieringsskydd drabbar endast de som använder spelet/programmet, alla andra som aldrig ens tänker använda spelet/programmet blir ej drabbade det minsta.

För de som använder mjukvaran så hamnar det om en balansgång, jag känner till mjukvara som kostar några miljoner i licenspengar och den får absolut ej gå ner, men det allra minsta svaj i nätverket så stänger programvaran ner sig direkt oavsett vad. Tänk er ett kärnkraftverk som bara helt stoppar för att någon windowsburk får för sig att licensen ej är genium och stänger ner sig direkt. För vad är värst, en härdsmälta eller om en maskin av någon anledning kanske skulle sakna en godkänd licens? -Nu är windows inte så dumt, men många progarmvaror är det.

Inom spel, så beror det på. Vad jag har förstått så fungerar väl piratskyddet bra till onlinespel som world of warcraft etc? Även om det nu säkerligen finns andra servrar att köra emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

Det är ingen överdrift , jag har själv råkat ut för att Starforce sabbade min CD/DVDläsare (minns inte vilket spel dock) och på senare tid att Securom sabbat prestandan på Witcher 2 vilket lätt kunde jämföras med min Collectors Edition mot GOG's version utan DRM.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Det är ingen överdrift , jag har själv råkat ut för att Starforce sabbade min CD/DVDläsare (minns inte vilket spel dock) och på senare tid att Securom sabbat prestandan på Witcher 2 vilket lätt kunde jämföras med min Collectors Edition mot GOG's version utan DRM.

Kopieringsskydd gör såklart produkten sämre för kund, även om det nu även andra skydd kan försämra. T.ex. allt säkerhetstänkande i windows ställer till med strul, men användare får en bättre och säkrare dator. Bara ta NTFS med deras skydd emot gamla Fat32 som folk hade förr, hade windows kraschat, stoppa bara i en systemdisk hämta all data ni vill ha.
Kopieringsskydd handlar däremot om att upphovsrättsinnehavaren vill skydda sin produkt.

Men kopieringsskydd är superenkla att göra, jag har t.ex. gjort exceldokument som är kopieringsskyddade så att enbart kund kan använda den, en server bekräftar legitimiteten och viss kod finns enbart på servern. Man skulle kunna tro att detta enbart är negativt för kund, men fördelen är att dens pris för produkten blev en struntsumma emot vad det annars skulle kosta.

Så det generella uttalandet att kopieringsskydd enbart drabbar betalande kunder ger jag inte mycket för, det ger för mig snarare en antydan att man inte har testat så många programvaror och sett att väldigt många är helt skyddade. Där det bästa skyddet är pengar, säljer man ens mjukvara för säg 3000kr och det kostar företaget säg 40 000kr att knäcka kopieringsskyddet, så finns det liten chans att de lägger pengarna på detta. Och som sagt, det räcker bara att man kan grunderna inom excel så kan man som mig göra ett kopieringsskydd som fungerar. (ej ekonomisk lönsamt att knäcka det)

Inom spel som säljs i runt 10 miljoner exemplar och liknande så finns det en tävling bland vissa att knäcka skyddet. Men trots detta har vissa skydd hållit otroligt länge.

Permalänk
Medlem

Bra, har skyddet redan knäckts gör det inte längre någon nytta. Jag vet inte hur många som faktiskt väljer att bojkotta drm men jag gör det med vissa skydd som jag känner går för långt. Edit: och nej, det betyder inte att jag laddar hem det istället.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Och hur kan dessa konsumenter veta att Denuvo påverkar prestandan i ett spel utan att jämföra det mot en kopia som är utan Denuvo, vilket tar månader om inte år innan det existerar på nätet? Det är skitsnack. De som klagar på detta påhittade nonsens är de som redan bestämt sig för att vänta på piratversionen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweRobby:

Och hur kan dessa konsumenter veta att Denuvo påverkar prestandan i ett spel utan att jämföra det mot en kopia som är utan Denuvo, vilket tar månader om inte år innan det existerar på nätet? Det är skitsnack. De som klagar på detta påhittade nonsens är de som redan bestämt sig för att vänta på piratversionen.

Denuvo gör extremt mycket så det är ej konstigt att det har negativ påverkan på skydd. Men kringgående av skydd innebär inte alltid att mindre kod måste exekveras eller att produkten blir stabilare. Alltså hela skyddet kanske körs precis som innan, bara det att man har igång annan mjukvara som förser denna med information.

Nu väljer de dock plocka bort skyddet och ajg ser två orsaker till detta.'
1: Skyddet fungerar ej = ej meningsfullt.
2: Gratis marknadsföring, fler kommer säkert köpa deras produkt nu efter de har gått ut med detta.

Permalänk
Medlem

Vissa äldre DRM skydd fungerar inte ens på Windows 8.x och 10 vilket gör man inte kan spela sina gamla spel. Men hämtar man en ny knäckt exe fil utan detta skydd fungerar spelet ofta fel fritt.

Det skulle underlätta om samtliga utvecklare tar bort sina DRM's efter 6 månader eller 1 år typ.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

Knappast överdrift, titt som tätt så läser man om problem med skydd som ställer till det. Det har blivit lite bättre på senare år, men är fortfarande ett bekymmer som drabbar många.
Personligen så köper jag uteslutande spel på steam, så för min del så har det funkat. Men innan så var det ständiga problem, och ett jävla bök med skivor som måste läsas, skumma services och till och med rootkits.
Ett annat problem man inte direkt tänker på är vad som händer när devs lägger ner och authentication server inte längre finns.
Och sen har vi ju EA Sports som stänger ner spelet efter 18 (iirc) månader. ( EA och deras Origin verkar ju stå för det flesta problemen på senare tid )

Det är knappast floskler som har gjort det möjligt för tjänsten GOG att kunna hitta tillräckligt med kunder för att gå runt på det i dessa tider med Steam och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Och hur kan dessa konsumenter veta att Denuvo påverkar prestandan i ett spel utan att jämföra det mot en kopia som är utan Denuvo, vilket tar månader om inte år innan det existerar på nätet? Det är skitsnack. De som klagar på detta påhittade nonsens är de som redan bestämt sig för att vänta på piratversionen.

Det är väldigt logiskt , för att skydda sig mot att bli knäckt måste DRM programmet göra massor med kontroller att inget modifierats och detta tar kraft av din dator och tar prestanda som i slutänden kunnat användas till att få spelet gå bättre. Dessutom tillför Denuvo buggar och annat som måste buggstädas och fixas till, som också man sluppit om man inte haft Denuvo.
Jämför man detta då med prestandaförlusten från äldre skydd (som Denuvo trots allt bygger vidare på) har vi goda förutsättningar att det stämmer.
Nu med detta spel kan man ju göra en direkt jämförelse och se resultatet.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat, det där är en enorm gammal överdrift som upprepats som en floskel så ofta att en del tror på det.

Kvalificerat skitprat.

Ed: tillägger att jag har åtminstone 7 titlar hemma som numera är ospelbara PGA dåligt fungerar DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Förstår mig verkligen inte på folk som hävdar att man måste ha DRM-skydd på sina produkter.
Nackdelar:
*Vissa DRM-skydd beter sig som ett malware/rootkit och introducerar sårbarheter på din burk.
*Vissa DRM-skydd kräver konstant uppkoppling, vilket kan göra att du vid tillfällen inte kan spela spelet beroende på helt ovidkommande orsaker t.ex. att man vid single-player spel över svajig uppkoppling i ex. sommarstugan mm. blir utkastad...
*Vissa DRM-typer stöds inte på äldre OS (sätter även P för portningar till ex. MAC och Linux), det slutar med en massa multi-boot eller att man skall behöva ha tillgång till flera olika OS/datorer för att kunna spela spelen i sitt bibliotek.
*DRM kostar för studion som väljer att implementera skyddet.
*DRM kräver att man underhåller skyddet av kompatibilitetsskäl.
Listan kan naturligtvis göras mycket längre, men summan är densamma. DRM är skit.
Det tillför absolut ingenting positivt för slutanvändaren utan enbart risker och/eller potentiellt strul och det som belöning/grädde på moset för att man varit moralisk nog att köpa spelet.
Om det nu bara piratas hej-vilt på allt som saknar DRM... vill någon vara god och förklara för mig hur GOG.com kan få sålt sina spel? Eller säljs det bara en kopia och sedan delas den till alla tänkbara?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.