Bitfenix lanserar nätaggregaten Whisper M

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix lanserar nätaggregaten Whisper M

I och med Whisper M gör nu Bitfenix ett nytt intåg på nätggregatsmarknaden. Det handlar om en helmodulär modell med 80 Plus Gold-certifiering och japanska kondensatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför nöjer de sig med guld när det finns både platinum och titanium?

OK om det är ett avsevärt lägre pris men det känns lite som att man ju ändå kommer få igen det på elräkningen sedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför nöjer de sig med guld när det finns både platinum och titanium?

OK om det är ett avsevärt lägre pris men det känns lite som att man ju ändå kommer få igen det på elräkningen sedan.

Med tanke på hur få % du vinner på platina så tar det lång tid innan du får igen det på elräkningen. Och de är ganska mycket dyrare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3199201,3311616,3803836 Så platina kostar dig ca 50% mer och titan dubblar priset.
Hur många år i Full belastning behöver du för att spara in det? (Orkar inte räkna men jag antar att du redan gjort det)
Och mer realistiskt så får man nog räkna att datorn används med väldigt låg belastning större delen av dygnet om du inte håller på med folding och grejer.

Här ser du hur små vinsterna är.
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför nöjer de sig med guld när det finns både platinum och titanium?

OK om det är ett avsevärt lägre pris men det känns lite som att man ju ändå kommer få igen det på elräkningen sedan.

min gissning är att dom går upp emot g2/g3/rmx. vilket är det mest populära spannet att sälja nätagg på.
platinum är 2-3% effektivare men oftast nästan dubbelt så dyrare. nu kan jag inte räkna i el men hade lagt min gissning på att det tar många många år innan man tjänar igen det.
titan är 0-4% effektivare än platinum och kostar massvis. det lär du nog aldrig få igen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför nöjer de sig med guld när det finns både platinum och titanium?

OK om det är ett avsevärt lägre pris men det känns lite som att man ju ändå kommer få igen det på elräkningen sedan.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på hur få % du vinner på platina så tar det lång tid innan du får igen det på elräkningen. Och de är ganska mycket dyrare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3199201,3311616,3803836 Så platina kostar dig ca 50% mer och titan dubblar priset.
Hur många år i Full belastning behöver du för att spara in det? (Orkar inte räkna men jag antar att du redan gjort det)
Och mer realistiskt så får man nog räkna att datorn används med väldigt låg belastning större delen av dygnet om du inte håller på med folding och grejer.

Här ser du hur små vinsterna är.
https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

På ett 750W nätagg som står 24/7 med full belastning skiljer det ungefär 320-340 kWh per år mellan GOLD och TITANIUM klassade aggregat. ( Om inte jag räknat så innihelvete fel vill säga )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Gold känns helt klart tillräckligt bra men det jag reagerade på var storleken. Bilden är 650W men det ju kvadratiskt typ 14 cm. Inte stort för ett helmodulärt agg som kan driva moderna kort i par till och med. Inte 390(x) men 1070 och 480 kanske går?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

På ett 750W nätagg som står 24/7 med full belastning skiljer det ungefär 320-340 kWh per år mellan GOLD och TITANIUM klassade aggregat. ( Om inte jag räknat så innihelvete fel vill säga )

Jo belastar du 750w konstant så är det värt men knappast för en vanlig dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

80 Plus Guld känns som något som var intressant 2011.

Varför har den inte 80 Plus Platinum eller Titanium?

Mitt gamla Fractal Design PSU från fyra år tillbaka är 80 Plus Platinum...

Permalänk
Medlem

Synd att inte fläkten var semipassiv, då hade det här varit väldigt intressant.
Fast fläkten kanske rent av är 'ljudlös' med så låg rpm och av bra kvalité så den håller flera år av drift?
Ser gärna ett utförligt test.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Synd att inte fläkten var semipassiv, då hade det här varit väldigt intressant.
Fast fläkten kanske rent av är 'ljudlös' med så låg rpm och av bra kvalité så den håller flera år av drift?
Ser gärna ett utförligt test.

under 500rpm lär du inte höra i vilket fall.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

80 Plus Guld känns som något som var intressant 2011.

Varför har den inte 80 Plus Platinum eller Titanium?

Mitt gamla Fractal Design PSU från fyra år tillbaka är 80 Plus Platinum...

För idag säljer lågt pris... inte högsta klass.
Som flera påpekat ovan, det tar lång tid att tjäna igen skillnaden mellan priset för "guld" nivån och priset för platinum nivån, och så länge det är bra kvalité på komponenterna och bra garanti så spelar det för normala användare noll roll.

Det är extremt svårt och dyrt att göra extremt högt klassade aggregat och väldigt få vill betala 50-100% mer för det för 2-3% mer effektivitet. Och för allt vi vet så ligger detta agget kanske nära platinum gränsen, men inte förbi den. Så vi står kanske och argumenterar om 1% effektivitet, för 50% mer pris.

@CynXen det är väldigt kallt räknat, och det förutsätter att agg 1 "guld" är exakt på guld-gränsen medan agg 2 "Titanium", är exakt på Titanium gränsen. Många guld aggregat är faktiskt rätt nära högre nivån, men de saknar tex 10%/20% eller någon annan faktor för att nå det.

Så det du visa är absolut värsta/bästa fall (beroende på hur man ser det)... med råge

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

På ett 750W nätagg som står 24/7 med full belastning skiljer det ungefär 320-340 kWh per år mellan GOLD och TITANIUM klassade aggregat. ( Om inte jag räknat så innihelvete fel vill säga )

Jag skulle vilja ha den PSU som överlever att leverera 750W 24/7 i ett helt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

80 Plus Guld känns som något som var intressant 2011.

Varför har den inte 80 Plus Platinum eller Titanium?

Mitt gamla Fractal Design PSU från fyra år tillbaka är 80 Plus Platinum...

Och vad kostade det dig jämfört med motsvarande med guld? Det är ju inte som att platina inte finns det är bara att du får betala mer och guld certifierat av bra kvalitet är en mer prisvärd nivå.
Lite som med mobiltelefoner som har 4k skärm visst det är bättre än 2560x1440 men inget de flesta prioriterar eftersom det knappt märks vid användning..
Sen finns det självklart specialfall där det är värt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alla som köper nätagg är inte entusiaster. Man är inte entusiast bara för att man köper och bygger en dator själv, eller bara lagar en dator för den delen. Visst är det bättre att köpa ett titanuimklassat agg, men alla tycker inte att det är viktigt med den investeringen rent kortsiktigt. Av samma anledning så köper folk ett 1060 istället för att köpa ett 1080 eller vänta på ett 1080 ti.

Skulle man resonera så som tonen är i flera poster ovan, att endast det bästa duger, så skulle alla behöva lägga minst 35 000 på en dator.

Varför köpa en Skoda när du kan köpa en Tessla?

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och vad kostade det dig jämfört med motsvarande med guld? Det är ju inte som att platina inte finns det är bara att du får betala mer och guld certifierat av bra kvalitet är en mer prisvärd nivå.
Lite som med mobiltelefoner som har 4k skärm visst det är bättre än 2560x1440 men inget de flesta prioriterar eftersom det knappt märks vid användning..
Sen finns det självklart specialfall där det är värt.

Jag köpte det för 1100 kr vilket är ungefär vad man betalar för ett 80 Plus Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag köpte det för 1100 kr vilket är ungefär vad man betalar för ett 80 Plus Gold.

Ja men vad hade ett 80+ guld kostat dig samma dag? Antagligen betydligt mindre eller så fick du en väldigt bra deal.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo belastar du 750w konstant så är det värt men knappast för en vanlig dator.

Skrivet av Paddanx:

För idag säljer lågt pris... inte högsta klass.
Som flera påpekat ovan, det tar lång tid att tjäna igen skillnaden mellan priset för "guld" nivån och priset för platinum nivån, och så länge det är bra kvalité på komponenterna och bra garanti så spelar det för normala användare noll roll.

Det är extremt svårt och dyrt att göra extremt högt klassade aggregat och väldigt få vill betala 50-100% mer för det för 2-3% mer effektivitet. Och för allt vi vet så ligger detta agget kanske nära platinum gränsen, men inte förbi den. Så vi står kanske och argumenterar om 1% effektivitet, för 50% mer pris.

@CynXen det är väldigt kallt räknat, och det förutsätter att agg 1 "guld" är exakt på guld-gränsen medan agg 2 "Titanium", är exakt på Titanium gränsen. Många guld aggregat är faktiskt rätt nära högre nivån, men de saknar tex 10%/20% eller någon annan faktor för att nå det.

Så det du visa är absolut värsta/bästa fall (beroende på hur man ser det)... med råge

Det var lite det jag menar, det är inga astronomiska skillnader ens vid fullbelastning 24/7 dvs då det ändå visar som störst skillnad.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Jag kan skaffa ett och testa, men om det överlever måste du köpa det av mig

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

@Lordsqueak: Jag kan skaffa ett och testa, men om det överlever måste du köpa det av mig

Jag hade inte vågat det...
Med min tur hade det hållit 6år och 364 dagar.