SweClockers vinterdator 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kan ju vara så att du inte har samma komponenter. du kan ha mindre krävande.
dock är 130w precis 20% av 650w. så du kanske dansar på gränsen. för de du beskrev skulle jag anse är idle

Jo så kan det vara, men jag har för mig att det snarare ska vara närmare 40%, men kommer inte ihåg vart jag läste det :/

Permalänk
Medlem

Datorn ser väll skaplig ut i dags lägget, men man ser ju också att fler och fler spelmotorer drar nytta av fler trådar, så i fram tiden så är nog 4c/8t nog det man ska sikta på minst ifall man vill ha en framtids säker dator, kommer nog komma många bra allternativ när AMD Zen lanseras 4c/8t (SR3) kommer nog vara en killer jämfört med Intel i5 varianterna.

Vill man ha en billig dator idags lägget gå på i3, ser ingen användniing av i5 längre då den inte har HT support, enbart att den går att överklocka.
Bättre att spara till i7 idags läget tills Zen lanseras.

Redan nu så finns det ju ett antal spel som visar att flera trådar ger bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Några idéer på hur man kan dra ned priset med ca 5k? Funderar lite på gpu, ssd samt hdd.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk

Köpte i princip samma dator

Köpte i princip exakt samma komponenter för min dator som jag köpte för en månad sen! Ända skillnaden var den andra hårddisken samt grafikkort som Var Asus strix 1070 oc gaming. Fungerar utmärkt och är grymt nöjd med den!

Klarar alla spel över 60 fps i nuläget på ultra, till och med ark.

Permalänk

Ju

Skrivet av Chris_Kadaver:

4 kärnor/trådar är för lite om man köper nytt idag och inte vill behöva byta processor de närmsta åren. Det är bara att titta på de senaste DX12 titlarna. Det blir en flaskhals, inte minst med ett GTX 1070.

Jag hade hellre tagit i7 och GTX 1060 om jag var tvungen att prioritera.

Jag tycker den här vinterdatorn är obalanserad.

Pratades redan för fem/sex år sen att i7 skulle vara bättre än i5, är först nu det möjligen är vettigt (men låter inte kul att ha en klenare gpu så du får ut mindre fps per kr). Men personligen går min 2500k fint än (har bara 60hz skärm).

Skulle vara större uppgradering för mig att gå från 670 till 1070 än till 1060 (sen väljer jag hellre övre mellanklass).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

tråkigt också med denna nätaggregats hysteri (looks whos talking
men 550w hade räckt gott med råge.

efter mitt föra kanske dryga inlägg så åkte jag på en blåskärm
höll knappt på o få igen skrotet igen.
är väl det som kallas karma

Oftast tyvärr kostar 550wattare nästan lika mycket som 750watt ( om vi tittar på samma serie agg). Så det är prisvärdare att gå upp i watt i stället. Är lika dyrt för tillverkarren att göra 550 som 750 (näst intill).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jakobs stirrande i början av klippet var något tagit ur en skräckfilm. Hur hårt tvingar ni honom att arbete ens?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Några idéer på hur man kan dra ned priset med ca 5k? Funderar lite på gpu, ssd samt hdd.

Här är ett förslag.

Länk: http://imgur.com/5RQDBch

Du kan nog spara lite till om du väljer ett biligare moderkort ex. Detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket1151/asus-z170-k/237131.11748/

Eller det här: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket1151/gigabyte-z170-gaming-k3-eu/227904.11748/

Vet inte om du behöver extra HD:n om du väljer bort den sparar du ca: 1500:-
eller om du väljer en mindre.
Vet inte hur stor SSD du behöver om du väljer denna t.ex. https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/kingston-ssdnow-uv400-240gb/234020.8993/
Så sparar du ca : 640 kr

Med detta paket så får du en bättre Processor 6700k jämfört med 6600k som inte har HT, detta ger en prestanda boost i en del nya spel och kommer nog ge en mer framtidssäker dator, fler och fler spel drar nytta av flera trådar i dags läget, och i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Här är ett förslag.

http://imgur.com/5RQDBch

Länk: http://imgur.com/5RQDBch

Du kan nog spara lite till om du väljer ett biligare moderkort ex. Detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket1151/asus-z170-k/237131.11748/

Eller det här: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/intelsocket1151/gigabyte-z170-gaming-k3-eu/227904.11748/

Vet inte om du behöver extra HD:n om du väljer bort den sparar du ca: 1500:-
eller om du väljer en mindre.
Vet inte hur stor SSD du behöver om du väljer denna t.ex. https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tum/kingston-ssdnow-uv400-240gb/234020.8993/
Så sparar du ca : 640 kr

Med detta paket så får du en bättre Processor 6700k jämfört med 6600k som inte har HT, detta ger en prestanda boost i en del nya spel och kommer nog ge en mer framtidssäker dator, fler och fler spel drar nytta av flera trådar i dags läget, och i framtiden.

Tackar! Blir nog något liknande. Kan dra ned till 6600k då jag nästan bara lirar starcraft.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk

Är fundersam om kylningen räcker ifall man har en kraftigare processor?

Köpte Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB istället och ett MSI GeForce GTX 1070 Armor OC (vilket jag förstår inte har lika bra kylning som Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream?)

Om ni hade detta i kombination med resten av det i Vinterdatorn, hade ni dragit in kraftigare kylning eller lagt till ett par fläktar?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

En pratar

varför ha två när bara en har ensamrätt på dialogen ?

Bättring där

Permalänk
Medlem

@Oaktree, @johan450:
Jag försökte göra en prislista på prisjakt med lite mer pris/prestanda-optimerad budget (försöker hålla mig under 10k). Vad tror ni om det här? Nu är ju vissa BF priser också. Säg gärna till om det var dumsnålt att dra ner på moderkortet? Jag följde dock rådet om bättre CPU och billigare grafikkort.

Funderar på om det finns en bättre (kanske boxad) variant av processorn, det skulle spara lite. Samt att jag gick ner till en EVO 750. Tog bort den mekaniska disken helt.

Länk till prisjakt: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3240151

Visa signatur

Play the piano!

Permalänk
Medlem

OBS! Undvik kombinationen av Corsair LPX Vengeance 3000MHz CL15 och moderkortet ASUS Z170 Pro Gaming: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1450236-varldens-markli...

Webhallen sa själva att de har haft massiva problem med just den kombon.
@JonasT

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

kan du ge ett exempel där en 6700k med 1060 presterar bättre än 6600k med 1070?

Starcraft 2.

Det har dock inget att göra med fler trådar, utan högre klocka och större L3.
Själv kör jag med HT av på min 4790K eftersom det ger nån/några % extra prestanda på allt som inte faktiskt utnyttjar många trådar bra eller har stort beroende av maximal prestanda per tråd.

Citat:

det kommer inte ett 1060 om du vill fortsätta köra med hög grafik

Meh, mitt 7870 kort klarar 1440p helt ok för min del. ^_^
Jag kör (mestadels) inte first person shooters, men de spel jag kör som har lite grafikkrav har inte haft några problem hitills.

Citat:

6600k(intel 4 kärning) å 1070 e det som funkar bäst nu, dvs bästa kompromissen för en speldator. Är ju grafiska hästarna som är kung nu

Alldeles för överdrivet förenklat. Det beror fullständigt på vilken typ av spel man föredrar.

Seriöst alltså, varför utgår nästan alla att om man pratar om "speldator" så måste det automatiskt innebära en dator totalt fokuserad på att spela FPS-spel?

Ovan nämnda Starcraft 2 går att köra med budgetgrafikkort om man verkligen vill, men CPU behöver man mest extrema man har råd med för att få bra prestanda i seriösa omgångar.
Total War serien är lite mer blandad kompott, men ska man köra en stor kampanj så gör CPU enorm skillnad när AI ska göra sina drag.
Order of Battle Pacific är totalt löjligt CPU-krävande, även om det gärna vill ha odrägligt hög grafikprestanda OCKSÅ, även när man minimerar 3D.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Vill bara varna för att både jag och minst en användare till drabbades av enorma kompabilitetsproblem med just det där moderkortet i kombination med de där ramminnena. Det går helt enkelt inte att starta med mer än en ramsticka i. Och ja, vi provade tre olika moderkort och ramminnena fungerar som de ska i ett Hero VIII

Permalänk
Medlem

Gud vad tydligt det är att Nvidia har ett ohälsosamt grepp om toppkorten.
Folk pratar i tråden om 3 kort 1060-1070-1080. I en normal konkurrens borde det vara en god diskussion kring vilket av AMD och Nvidia som man bör välja i prisklassen och prestandaklassen.

Vore så bra för oss alla om de slogs på samma plan. Känns som om gaming håller på att dra iväg och bli dyrt igen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Markusas:

OBS! Undvik kombinationen av Corsair LPX Vengeance 3000MHz CL15 och moderkortet ASUS Z170 Pro Gaming: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1450236-varldens-markli...

Webhallen sa själva att de har haft massiva problem med just den kombon.

Skrivet av Flaccid:

Vill bara varna för att både jag och minst en användare till drabbades av enorma kompabilitetsproblem med just det där moderkortet i kombination med de där ramminnena. Det går helt enkelt inte att starta med mer än en ramsticka i. Och ja, vi provade tre olika moderkort och ramminnena fungerar som de ska i ett Hero VIII

Frågan är om Sweclockers redaktionen har någon insikt i detta, verkar ju fungera utan problem för dem?

Har ni något rekommendation på ersättning av Moderkort eller Minne till Vinterdatorn?

Permalänk

Frågar för att jag vet folk som köpt uppsättningen, inklusive mig själv. Fungerar komponentera inte ihop annat än under tursamma omständigheter, så är det värt att fixa annat direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag tycker priset blev lite väl högt. Det är väl motiverat, men Webhallen kanske skulle tjäna på ett alternativ med 1060 för att inte skrämma bort kunder.

Är lite nyfiken på hur stor andel som faktiskt har en 1440p skärm idag?

Precis, 1440p är på tok för dyrt för mig. Sen kanske jag har fel i att köpa billigare datorskärmar, vilket jag också troligen har då jag egentligen inte har sett skillnaden mellan 1440p vs 1080p samt IPS vs TN. Om jag dessutom vill ha 144Hz så blir det dyra pengar för en skärm, dual monitor på det gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lycomania:

Är fundersam om kylningen räcker ifall man har en kraftigare processor?

Köpte Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB istället och ett MSI GeForce GTX 1070 Armor OC (vilket jag förstår inte har lika bra kylning som Palit GeForce GTX 1070 Super JetStream?)

Om ni hade detta i kombination med resten av det i Vinterdatorn, hade ni dragit in kraftigare kylning eller lagt till ett par fläktar?

Om GPUn kyler bra betyder det i teorin att det är mer värme i chassit, så om ditt kort är väldigt varmt stannar alltså värmen i kortet och inte runt i chassit så CPU kylningen passar nog utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

OBS! Undvik kombinationen av Corsair LPX Vengeance 3000MHz CL15 och moderkortet ASUS Z170 Pro Gaming: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1450236-varldens-markli...

Webhallen sa själva att de har haft massiva problem med just den kombon.
@JonasT

Jag kan bara konstatera att jag själv kör exakt den kombon utan några problem. Körde med 2x8 GB i början, och köpte sedan till 2x8 GB så att jag kör med 4 stickor nu. Funkar fint sen i somras. Har inte gett mig på någon överklockning dock. Jag påstår iofs inte att det inte finns några kompatibilitetsproblem för jag har inte haft något krångel och har inte läst på, men det verkar ju inte så enkelt som att det är den kombon rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lycomania:

Frågan är om Sweclockers redaktionen har någon insikt i detta, verkar ju fungera utan problem för dem?

Har ni något rekommendation på ersättning av Moderkort eller Minne till Vinterdatorn?

Efter att ha testat alla möjliga problemlösningar i en veckas tid uppgraderade jag mitt köp till ett Hero VIII, och har sedan dess inte stött på några kompabilitetsproblem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag kan bara konstatera att jag själv kör exakt den kombon utan några problem. Körde med 2x8 GB i början, och köpte sedan till 2x8 GB så att jag kör med 4 stickor nu. Funkar fint sen i somras. Har inte gett mig på någon överklockning dock. Jag påstår iofs inte att det inte finns några kompatibilitetsproblem för jag har inte haft något krångel och har inte läst på, men det verkar ju inte så enkelt som att det är den kombon rakt av.

Ja, det verkar funka problemfritt för vissa men samtidigt verkar det som att många z170 Pro Gaming inte lirar som de ska med just corsair lpx vengeance 3000mhz. Så både för Webhallens datorbyggares skull (som även dem var medvetna om dessa problem) och för köparna av Sweclockers Vinterdators skull, bör man vara medvetna om detta och kanske byta ut minnena eller moderkortet för att så få problem som möjligt ska uppstå.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Corsair's hemsida visar stöd för Z170 Pro Gaming med LPX Vengeance, för en annan referens.

http://www.corsair.com/se-fi/vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lycomania:

Corsair's hemsida visar stöd för Z170 Pro Gaming med LPX Vengeance, för en annan referens.

http://www.corsair.com/se-fi/vengeance-lpx-16gb-2x8gb-ddr4-dr...

Såg detta också när jag höll på att felsöka datorn i en vecka, och det rörde bara till det ytterligare. Någonting är knasigt med just denna combo. Inte för alla, men mina ramminnen lirade i alla fall inte med tre olika Z170 Pro Gaming. Köper man en relativt dyr dator vill man ju gärna att den ska fungera, och då kan det vara värt att helt enkelt byta ut ramminnena för att potentiellt undvika ett extremt irriterande problem.

Permalänk
Medlem

Om Webhallen nu haft "massiva problem" med minnet och moderkortet så varför säljer de det själva som paket? http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/257280-sweclo...

Swecklockers kör det ju uppenbarligen kombon och prestandatestar det t.o.m, jag kör det, @Lycomania kör det, @jonteee_l kör det, och lär ju vara många fler. Corsair listar själva kombon som kompatibel. Ja ja jag ska inte tjata mer. Alltid jobbigt när datorbyggen krånglar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vackert. Jonas, jag antar att du bygger min nästa dator för lite drix.
I mitt tycke så hade jag tagit i7an, och snålat på gfx kortet.

H;
Lennart G
Ljura Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan tycka så mycket om 1060.... när jag byggde ihop min dator förra året så köpte jag allt prat om att 970 å 390 var 1080p kungarna å de behövdes verkligen inte mer, köpte ett 390 men var aldrig riktigt nöjd visst de flöt på bra men de kändes inte sådär självklart som jag hade hoppats. Fick tag på ett beg 980 ti några månader senare och kan verkligen säga att de gjorde en enorm skillnad i just 1080p. Spara aldrig in på gfx det är bra idiotiskt, visst en 6700 är alltid trevligt men en lätt överklockad 6600k kommer inte va en flaskhals på länge.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Förstår inte hur folk kan tycka så mycket om 1060.... när jag byggde ihop min dator förra året så köpte jag allt prat om att 970 å 390 var 1080p kungarna å de behövdes verkligen inte mer, köpte ett 390 men var aldrig riktigt nöjd visst de flöt på bra men de kändes inte sådär självklart som jag hade hoppats. Fick tag på ett beg 980 ti några månader senare och kan verkligen säga att de gjorde en enorm skillnad i just 1080p. Spara aldrig in på gfx det är bra idiotiskt, visst en 6700 är alltid trevligt men en lätt överklockad 6600k kommer inte va en flaskhals på länge.

För att 1060 är riktigt bra. Det presterar bra, drar lite ström, går tyst och svalt. Ett 1070 är ju såklart mycket bättre, men så kostar det 1000-1500kr mer också.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3