Permalänk
Medlem

i7-2600K oändlig boot loop

Köpte för ca 1 månad sedan en begagnad i7-2600k. I samband med detta köpte jag även ny ram. Allt har fungerat felfritt fram tills i förrgår då datorn inte längre startar. Det som händer är att datorn hamnar i en oändlig boot loop, 4-5 sekunder försöker den starta och sedan startar den om. Detta liknar väldigt mycket en "ram-boot-loop".

Ny hårdvara: I7-2600K, Crucial Ballistix 2*4gb 1,5 volt 1600 Mhz DDR3
Gammal hårdvara: I3-2100, Corsair 2*2gb 1600 mhz 1,65 volt.

Det jag har testat är följande:

Ny CPU, ny ram = oändlig boot loop
Ny CPU, gammal ram = oändlig boot loop
Gammal CPU, ny ram = oändlig boot loop
gammal CPU, gammal ram = startar felfritt.

Det jag även har noterat är att några pins på socket på moderkortet var något böjda, detta har jag försökt korrigera på bästa sätt. Jag skriver det här inlägget från den aktuella datorn nu men de gamla komponenterna, så datorn funkar ju felfritt med de gamla komponenterna. Kan I7-2600K, proccessorn vara känsligare för felaktiga pins på socket än vad i3:an är?

Moderkort är : MSI- P67S-C43, men senaste biosversionen 1.J - 2012-08-01. Jag uppdaterade denna innan jag installerade min "nya" I7-2600K. Som sagt vill påminna om att systemet har fungerat felfritt i över en månads tid. Överklockad till 4,0 Ghz med 1,225 volt och jag kör en Noctua DH-15 kylare så cpun ligger vid 55-60 grader vid 100% load i Prime 95 kört i dryga 24h.

Är väldigt osäker på om det är cpun som bara gått sönder, i så fall tillsammans och samtidigt som den nya ramen, eller om det är moderkortet som är på väg att ge upp?

Kan även tillägga att jag inte kan köra ramen i dualchannel längre, kan bara köra single channel och slot 3 och 4. Slot 1 och 2 verkar döda tyvärr. Samma sak där, tidigare i år kunder jag använda alla 4 dimslots.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Nollställer du din bios efter vart byte av ram och cpu?
Gör det annars.

Efter det så gå igenom alla värdena på volt och hastighet så allt stämmer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Yes, kör en clear CMOS vid varje konfiguration. Har dock inte lyckats få igång nya cpun eller nya minnena någon gång efter i förrgår.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

MGN är ju din nya CPU.
Du har inte möjligtvis någon kompis med moderkort som din nya CPU kan passa i? för att testa om den skulle starta där?

Permalänk
Medlem

@Meega: Har ju inte det Kanske får försöka leta upp någon "datorlagarbutik" och kolla om de har ett LGA 1155 moderkort liggandes så man bara kan testa om CPUn är helt död eller inte.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Ingen Sweclockare som bor i Uppsala och vill låna ut sitt moderkort för ett litet test :D?

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

ett tips är att kolla om det är någon LED som indikerar vad som är fel.
annars skulle jag prövat följade steg
*kolla sladden till din CPU kylare
*kolla så dom där extra strömsladdarna sitter ordentligt på plats i moderkortet
*plocka ur allt och lägg på ett ickeledande material prova att boota
*plocka ur batteriet - minst 20 sec - sätt tillbaka - boota

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

ett tips är att kolla om det är någon LED som indikerar vad som är fel.
annars skulle jag prövat följade steg
*kolla sladden till din CPU kylare
*kolla så dom där extra strömsladdarna sitter ordentligt på plats i moderkortet
*plocka ur allt och lägg på ett ickeledande material prova att boota
*plocka ur batteriet - minst 20 sec - sätt tillbaka - boota

Har testat med sladden både i och ur gällande CPU-kylare. Den gamla cpun startar både med och utan, den nya fortfarande inte alls.
Alla strömkablar som skall vara inkopplade är det, tror jag. I och med att jag inte förändrat något. ( igår tog jag ut hela moderkortet för att fixa de böjda pins som fanns, därefter kopplade jag in allt igen.

Batteriet har varit utplockat 3 gånger a 10 min styck just ifall Clear CMOS knappen inte fungerade.

Tackar för bra förslag och ideer jag uppdaterar den här tråden frenetiskt just nu haha.

Tyvärr har det här moderkortet inga LED för felkoder. Det enda LED som finns är för phase-ström för CPU. 1-4 blå dioder.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

https://s14.postimg.org/79n1h1nyn/config.jpg

här är min setup just nu, datorn "heter" bara i7-2600k har inte orkat ändra det för att jag satte i de gamla grejerna.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Bild från bios.

https://s11.postimg.org/4ufjf98eb/20161124_103436.jpg

Värt att notera att detta är den gamla cpun, jag kommer inte till bios med den nya. Och detta är det senaste biosversionen som finns för det här moderkortet.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Får du någon indikation om att den försöker starta upp windows?
Det kan hända att den förväntar sig en processor men får en annan, osannolikt säkert, men man vet aldrig.

Har du möjlighet att prova boota från en USB så rekommenderar jag att kanske ta hem UBCD och köra någon memtest eller annat (kommer inte ihåg exakt vilka tester som finns, men har för mig det finns lite cpu test, kanske bara är stress dock.)

Permalänk
Medlem

@Rywern: Startsekvensen är exakt den samma som när man har felaktigt installerade ram-minnen eller inga ram-minnen. Systemet startar upp 4-5 sekunder stänger sedan av sig och sedan försöker den starta upp igen. Det kommer ingen bild på skärmen så långt hinner det aldrig gå. Och som sagt, när jag sätter i gamla cpu och gamla minnen så startar allt direkt.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

Det kan vara att den inte tycker om dom böjda pinnarna, kan vara på ett ställe som i3an inte använder men som i7 kräver.

Men att den har fungerat i några dagar för att sedan ge upp, det är något jag inte har den blekaste aning om.
Personligen skulle jag prova med ett annat moderkort, och hjälper inte det, nätagg, såklart köra utan grafikkort i, bara barebone, cpu, en sticka minne, nätagg, thats it, se om man får någon bild med en av stickorna.

Så som det låter tycker jag att det pekar mot moderkort. Det tråkiga är att den sockeln är på väg ut rätt ordentligt nu, men kollar man på prisjakt så finns det några kvar.

Thats my 2 cents atleast.

Permalänk
Medlem

Har du samma frekvens på alla minnen som sitter i burken?
MSI kort har, åtminstone till min erfarenhet, varit väldigt struliga när det gäller just minnen och olika frekevenser, ibland har man varit tvungen att sänka dem för att få datorn att fungera. Felkoden som du nämner, att den inte finner några minnen, kanske är en kombination av processormodell vs. minnen vs. kräset modermodem.
Böjda pins kan givetvis bidra lite men eftersom din burk funkar med i3:an är ju resten av burken fungerande iaf.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Åkte till netonet med minnnena, de testade dem på sin testrigg och de var toast så fick tillgodokvitto på dem. Cpun kunde de inte testa då de inte hade något 1155 kort hemma.

Så då återstår det att lista ut om cpun överlevt eller om både den och minnena gick sönder samtidigt, då blir man ju nervös att mobo kanske ger upp snart eller att psu är kejko och skickar felströmmängd

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Åkte till netonet med minnnena, de testade dem på sin testrigg och de var toast så fick tillgodokvitto på dem. Cpun kunde de inte testa då de inte hade något 1155 kort hemma.

Så då återstår det att lista ut om cpun överlevt eller om både den och minnena gick sönder samtidigt, då blir man ju nervös att mobo kanske ger upp snart eller att psu är kejko och skickar felströmmängd

Jag hade inte satsat på att köpa delar till befintligt tills du fått testat det andra. För håller moderkort på att ge sig, CPUn är kass, så är det betydligt mer vettigt att titta på en nyare plattform.

Hade du bott närmare mig kunde du gärna fått ett 1155 moderkort att testa med... men gångavståndet är lite långt om vi säger så

Antingen sälj sakerna som defekta på begagnat site, eller se om du kan hitta någon med moderkort som du kan testa hos, alt hitta ett begagnat på tradera/blocket att testa med för några 100kr (välj ett icke överklockvänligt så går priset ner rätt mycket).

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Köpte faktiskt en nytt paket idag ett skylakekit så får se om jag fortsätter felsöka eller.om jag behåller det och fortsätter vid senare timlfälle

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem

@Odman82: Blev det ett helt nytt paket eller bara moderkort, ram och cpu?
Tror inte det är någon fara med nätagget, men man vet aldrig, better safe than sorry.
Vill ju inte att det skall rasa ^^

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och nätagg? Jag har ungefär samma setup som dig. Moderkortet är ett msi p67a-c45 i ett fractal design r4 och ett Corsair RM550 550W. Jag hade ett liknande fel som dig, som inträffade helt plötsligt. I mitt fall startar nätagget om datorn i en loop. Märkligt nog så är enda lösningen att ta bort chassi sidan på baksidan av moderkortsplåten. Det verkar som att något tillfälligt kortsluts, men jag vet inte vad det kan vara. Inga kablar från nätagget är i kläm eller liknande på baksidan som man kan tro. Datorn är helt stabil med chassisidan bortplockad. Försöker jag sätta på sidan under drift så fryser datorn och samma loop inträffar. Du är säker på att felet inte ligger i nätagget?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

@Odman82: Blev det ett helt nytt paket eller bara moderkort, ram och cpu?
Tror inte det är någon fara med nätagget, men man vet aldrig, better safe than sorry.
Vill ju inte att det skall rasa ^^

Det blev nytt mobo, ny ram, nu cpu och nytt nättagg. Precis som du säger så vill jag inte riskera den nya hårdvaran.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad har du för chassi och nätagg? Jag har ungefär samma setup som dig. Moderkortet är ett msi p67a-c45 i ett fractal design r4 och ett Corsair RM550 550W. Jag hade ett liknande fel som dig, som inträffade helt plötsligt. I mitt fall startar nätagget om datorn i en loop. Märkligt nog så är enda lösningen att ta bort chassi sidan på baksidan av moderkortsplåten. Det verkar som att något tillfälligt kortsluts, men jag vet inte vad det kan vara. Inga kablar från nätagget är i kläm eller liknande på baksidan som man kan tro. Datorn är helt stabil med chassisidan bortplockad. Försöker jag sätta på sidan under drift så fryser datorn och samma loop inträffar. Du är säker på att felet inte ligger i nätagget?

Kör ett Fractal Desiggn, R3 kanske det heter minns inte riktigt det är ju 5 år gammalt. Nätagget det gamla är ett Corsair CX600. Det är mkt möjligt att det är nätagget, ivrig som jag är testade jag inte det gamla moderkortet med det nya nätaggregatet :(.

Testad dock det gamla moderkortet med det gamla nätagget när jag plockat ut allt från chassit men det startade tyvärr inte då heller.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har du samma frekvens på alla minnen som sitter i burken?
MSI kort har, åtminstone till min erfarenhet, varit väldigt struliga när det gäller just minnen och olika frekevenser, ibland har man varit tvungen att sänka dem för att få datorn att fungera. Felkoden som du nämner, att den inte finner några minnen, kanske är en kombination av processormodell vs. minnen vs. kräset modermodem.
Böjda pins kan givetvis bidra lite men eftersom din burk funkar med i3:an är ju resten av burken fungerande iaf.

Det är samma typ av minne, de köptes som ett par för 5 år sedan 2*2 gb 1600 Mhz CL9 1,65 Volt Corsair.

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Ingen Sweclockare som bor i Uppsala och vill låna ut sitt moderkort för ett litet test :D?

Precis köpt ny dator. har ett 1155 moderkort över. Highend ASUS maximus IV Extrem nypris 5500:-
Bor i uppsala.

Har även en i7 2600k om du vill testa min CPU i ditt moderkort?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

@Wastafari: Hej! Ja det vore jävligt nice att få testa, dock skulle jag i så fall föreslå att vi testar min cpu i ditt modertkort, om det är så att mitt moderkort är på väg att haverera så vill jag inte riskera att någon annans cpu går sönder. Är min cpu trasig så kommer det ju inte hända nått med ditt moderkort

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

https://s14.postimg.org/79n1h1nyn/config.jpg

här är min setup just nu, datorn "heter" bara i7-2600k har inte orkat ändra det för att jag satte i de gamla grejerna.

Måste fråga, vad för program är det där? Snyggt nämligen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Måste fråga, vad för program är det där? Snyggt nämligen

Hej! Det är CAM från Nzxt.

https://www.camwebapp.com

Det var youtubern Jaytwocents som hade en video om det och jag gillade det som fan.

https://youtu.be/RRWynWqqvN8

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Hej! Det är CAM från Nzxt.

https://www.camwebapp.com

Det var youtubern Jaytwocents som hade en video om det och jag gillade det som fan.

https://youtu.be/RRWynWqqvN8

Tack! Jag håller med, det är ett riktigt snyggt program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odman82:

Kör ett Fractal Desiggn, R3 kanske det heter minns inte riktigt det är ju 5 år gammalt. Nätagget det gamla är ett Corsair CX600. Det är mkt möjligt att det är nätagget, ivrig som jag är testade jag inte det gamla moderkortet med det nya nätaggregatet :(.

Testad dock det gamla moderkortet med det gamla nätagget när jag plockat ut allt från chassit men det startade tyvärr inte då heller.

Kanske ett longshot, men enkelt att testa. Prova att blocka bort båda chassi-sidorna och starta datorn för att utesluta att det inte är något som kortsluts av någon anledning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...