Permalänk

Tänker jag rätt? Wi-fi i lägenhet

Hej.

Bor i lägenhet med massa trådlösa grannar vilket stör ut 2,4ghz wifit totalt.

Nu är det så att min tv (som fungerar med 5ghz, men tappar det ibland) samt Boxer boxern borde ha kabel istället. Vilket jag inte orkar dra...

Då tänker jag, finns det inget sätt att i vardagsrummet plocka nere 5ghz wifit och omvandla det till 2 Ethernet kablar istället?

Vore väldigt trevligt om någon kunde berätta en snabb och billig lösning för mig

Permalänk
Medlem

Köp valfri homeplug så kan du ansluta både boxer och TV via ethernet utan att behöva dra kablar genom hela lägenheten.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Köp valfri homeplug så kan du ansluta både boxer och TV via ethernet utan att behöva dra kablar genom hela lägenheten.

Typ sån här?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, till exempel. Jag använder inte homeplug själv och kan inte kommentera vilka produkter som är bra eller inte så det överlåter jag till någon annan.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@m_persson:
Eftersom homeplugs är som lottospel, dvs fungerar bra eller inte. Så jag skulle rekommendera att du är försiktig när du öppnar dem och testar, använd annars öppet köp.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är en trådlös nätverksbrygga.
Tror tex dlink säljer dem under namnet DAP-xxx.

Permalänk
Medlem

En bättre start är om du tar hem en WiFi sniffer till din mobil och ser vilka kanaler som är mest använda så väljer du en kanal som inte används så mycket, detta kan också lösa ditt problem utan att köpa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

En bättre start är om du tar hem en WiFi sniffer till din mobil och ser vilka kanaler som är mest använda så väljer du en kanal som inte används så mycket, detta kan också lösa ditt problem utan att köpa något.

låter intressesant, har du förslag på app samt hur man använder det? kollade lite i playstore och hittade en del och ???
jag hajjar det från en routers synpunkt men inte programmen

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

En utmärkt app för Android är Wifi Analyzer

Permalänk
Skrivet av MP_Swede:

En bättre start är om du tar hem en WiFi sniffer till din mobil och ser vilka kanaler som är mest använda så väljer du en kanal som inte används så mycket, detta kan också lösa ditt problem utan att köpa något.

Har idag kollat med sådant program och vad jag kan tolka så är jag rätt själv på en kanal och den andra finns det 1-2st till som använder.
Tycker väl att det borde fungera ändå, är ju inte allt för långa avstånd man pratar om i lägenhet, men när folk kommer hem från jobbet är det stört omöjligt att surfa på laptopen med wifi 2,4ghz

Permalänk
Medlem

Kan ju vara fel på din router också. Min asus rt-n65u har gett upp 2.4ghz bandet totalt, men med en ny router blev det full fart igen.

Permalänk
Skrivet av Flexbert:

Kan ju vara fel på din router också. Min asus rt-n65u har gett upp 2.4ghz bandet totalt, men med en ny router blev det full fart igen.

Den jag har nu är en 3 månader gammal Dovado pro nånting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_persson:

...så är jag rätt själv på en kanal och den andra....

???
2,4GHz är 13 kanaler.
Även om det inte är långa avstånde beror det på hur lägenheten ser ut och vilket material väggarna är byggda av. 2,4GHZ har en viss men ganska dålig förmåga att tränga genom väggar, 5GHz är nästan som synligt ljus, dvs tränger inte igenom alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt beror det lite på vad du är beredd att betala.
Homeplug har jag haft mkt dålig erfarenhet av så det är verkligen ett lotteri. Har du tur funkar det bra, annars ...

Jag hade ett behov att få internet från övervåningen i vår villa (gammalt hus från 30-talet, massiva träväggar/golv/balkar) ner till garaget där jag satt upp mitt nya arbetsrum. Avståndet är riktigt långt genom diverse täta material.

Jag löste det genom att skaffa 2 st Asus-routrar, i mitt fall använde jag i början två AC66U. Asus har stöd för "mediabrygga" där du sätter upp den ena routern som vanligt med 2.4 GHz och 5 GHz och sen den andra routern, den som ska "ta ner internet", som mediabrygga som ansluter till den första. Jag vet inte om ASUS har någon egen optimering men när jag körde denna lösning fick jag runt 750 Mbps mellan dessa två (jag har Gigabit fiber) efter jag flyttat runt båda lite så jag fick optimal signal. En sån lösning skulle funka hos dig, dock får du byta router då.

Men innan du lägger ut pengarna kanske du ska kolla om det är din router som inte är bra. Dovado Pro ser ju ut att ha AC1200 och fått ok betyg i PC För Alla. Kör du mobilt bredband eller vanligt? Jag skulle nog ändå fundera på att skaffa en lite bättre Asus/Netgear och först se om det räcker.

Om du får bra hastighet "nära" din router från t ex din telefon så kanske du då bara behöver en extender (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/...) eller brygga (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/natverk/...). JAg har kört både Netgears extenders och asus AC87-brygga och de fungerar bra.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com