AOC Agon AG271QG – premiumskärm med IPS-panel, Nvidia G-Sync och 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Detta handlar om kvalitet kontroll, alla Apple skärmar i princip är bättre, även nya LG verkar ha bra kvalité men det är lite tidigt att säga, kolla detta
https://youtu.be/tKNp72gju6U
Problemet att LG skärmen laddar inte så bra till spel.

Apple-monitorerna är ju heller ingenting för spel, och har varken vettig upplösning för spel eller G-Sync. Jag köpte min för att jag ville ha en bra skärm till spel så snart som möjligt, inte om flera år när några andra paneltillverkare lyckats få fram marginellt bättre paneler.

När vill jag ha det, och vad finns det för alternativ, är det man får mäta priset emot.

Jag har spelat hundratals timmar på min redan, så timkostnaden är ändå helt ok. Dessutom har jag bidragit till utvecklingen av gamingskärmar genom att öppna plånboken och visa att gamers är villiga att betala för grejer som är rejält mycket bättre än trötta Kalla Anka-TN.

Permalänk

ULMB fixar bara UFOn och konturer

G-Sync gör inte ett smack under 59 FPS.

Vilket lämnar IPS och Hz. Fin kombination Men ja, det är fortfarande black-to-white-timingen som avgör om du får blurr eller skarpt oavsett FPS och Hz. 10ms lär knappast vara black-to-white-timingen, så jag undrar vad som uppmätts här.

Från test av en riktigt bra 144Hz-skärm med ULMB och G-Sync och 1ms GtG blev slutsatsen att den jag har i sign var den bättre skärmen - förutom 8-bit TN. 8-bit TN är en rejäl förändring till skillnad från de andra um teknologierna! Fina grejer

Men ja, vi väntar på den där 2ms 120Hz IPS:arn Högre Hz behövs inte.

Inte för hög upplösning nu så att frameraten sagger balle och G-sync behövs för att vi är ner på konsollframerate plötsligt

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

G-Sync gör inte ett smack under 59 FPS.

Antingen menar du Vsync, eller så har du inte förstått hur det fungerar...

Skrivet av HolyFather:

Från test av en riktigt bra 144Hz-skärm med ULMB och G-Sync och 1ms GtG blev slutsatsen att den jag har i sign var den bättre skärmen - förutom 8-bit TN. 8-bit TN är en rejäl förändring till skillnad från de andra um teknologierna! Fina grejer

Vad är "ÄGskärm SA950" för något? En Samsung från 2011 med TN-panel? Vad inbillar du dig är så speciellt med en 8-bitars TN, som inte andra skärmtekniker klarar?

Skrivet av HolyFather:

Inte för hög upplösning nu så att frameraten sagger balle och G-sync behövs för att vi är ner på konsollframerate plötsligt

Du kanske ska ta reda på hur G-Sync fungerar innan du yttrar dig?

Det spelar ingen roll att du inte har "konsollframerate" (vad det nu är enligt dig), för det kommer så gott som alltid att komma två frames som har mer än ~16,7 ms mellan sig, och då kommer Vsync att straffa dig genom att skicka dig raka vägen ner till konsollframerate (30 Hz). En 144 Hz skärm med G-Sync har inte det problemet, eftersom skärmen kan hantera alla renderingstider som resulterar i framerates mellan 30 till 144 FPS.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Antingen menar du Vsync, eller så har du inte förstått hur det fungerar...
Vad är "ÄGskärm SA950" för något? En Samsung från 2011 med TN-panel? Vad inbillar du dig är så speciellt med en 8-bitars TN, som inte andra skärmtekniker klarar?
Du kanske ska ta reda på hur G-Sync fungerar innan du yttrar dig?

Det spelar ingen roll att du inte har "konsollframerate" (vad det nu är enligt dig), för det kommer så gott som alltid att komma två frames som har mer än ~16,7 ms mellan sig, och då kommer Vsync att straffa dig genom att skicka dig raka vägen ner till konsollframerate (30 Hz). En 144 Hz skärm med G-Sync har inte det problemet, eftersom skärmen kan hantera alla renderingstider som resulterar i framerates mellan 30 till 144 FPS.

Jag testade G-Sync. Gjorde inte ett smack om man låg över 59 FPS. Det är för konsollframerates, dvs kring 30-strecket. ÄGskärm är slutsatsen efter veckor av test.

Man vill helst cappa på 59.9 och synka 60 om man inte klarar nästa Hz i ett visst spel. Besök gärna blurbusters.com, där har de koll (även om de bryr sig om ULMB lite, vilket jag inte gör eftersom det inte gör ett skvatt tills det blir fullscene. Som lightstrobe eller black frame insertion, 120+ FPS på 240 Hz vore fint att få uppleva när skärmar med endera features kommer )

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag testade G-Sync. Gjorde inte ett smack om man låg över 59 FPS. Det är för konsollframerates, dvs kring 30-strecket. ÄGskärm är slutsatsen efter veckor av test.

Vad är det du inte fattar? Framerate är inte en filmremsa som rullas fram olika fort på din skärm, utan ett resultat av massa rendering. Om du någon gång hade sett ett diagram över renderingstider så hade du kanske förstått att det ibland tar längre tid att rendera en eller ett par frames, även vid höga genomsnittliga framerates, och då kommer du få ett synbart lagg i bilden p.g.a. Vsync. Det finns inget spel som har exakt samma renderingstider på alla frames.

Att du tror att G-Sync inte gör någonting över 59 Hz är okunskap, men du behöver ju inte köpa något bättre om du är nöjd med din gamla budgetvariant heller. Eftersom du tydligen skaffat ett 1080 för att spela i 1080p så kommer laggen kanske inte lika ofta, men å andra sidan kommer du aldrig få i närheten av samma flyt som med G-Sync.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du inte fattar? Framerate är inte en filmremsa som rullas fram olika fort på din skärm, utan ett resultat av massa rendering. Om du någon gång hade sett ett diagram över renderingstider så hade du kanske förstått att det ibland tar längre tid att rendera en eller ett par frames, även vid höga genomsnittliga framerates, och då kommer du få ett synbart lagg i bilden p.g.a. Vsync. Det finns inget spel som har exakt samma renderingstider på alla frames.

Att du tror att G-Sync inte gör någonting över 59 Hz är okunskap, men du behöver ju inte köpa något bättre om du är nöjd med din gamla budgetvariant heller. Eftersom du tydligen skaffat ett 1080 för att spela i 1080p så kommer laggen kanske inte lika ofta, men å andra sidan kommer du aldrig få i närheten av samma flyt som med G-Sync.

Att någon tror att G-Sync gör någonting över 59 Hz är för att de inte testat, som jag har.

Det vore taskigt av mig att kalla dig okunnig om du inte känner till min premiumskärm.

Jag var helnöjd med mitt GTX 980 Strix, det körde Doom 2016 i 120FPS 120 Hz. GTX 1080 var den enkla lösningen för att maxa min existerande rigg. Jag är nöjd med det också efter lite överklockning. Jag var lite orolig först Men efter lite feedback från vad andra Sweclockers fick med sina kort, och ordentlig testning, kom jag upp i förväntad ROG Strix-prestanda.

Ökad kraft för att köra i samma upplösning går tvärt emot trenden att behålla grafikkortet och köpa en skärm med 177% eller 400% fler pixlar, och sen slå på G-Sync när FPS:en går ner i konsollframerate och låtsas att det är 'mjukt'. Det är bättre om det inte droppar så lågt. Då blir det bättre i spel där reflexer spelar roll, och man får en riktigt fräsch upplevelse i alla andra spel också.

Jag tycker folk gör ett misstag när de köper en skärm som är för högupplöst för att drivas av riggen de har. Det blev nytt grafikkort istället för ny skärm (eftersom den skärm jag hade var ett flaggskepp). Jag kan väl vara ärlig och säga att jag trodde "2011 gamingskärm, skräp" men det var absolut inte slutsatsen efter jämförelserna med en 6500 kr 144Hz G-Sync ULMB 2016 gamingskärm i hur många spel som helst.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Bildexpert 📺

G-Sync har givetvis effekt över 59 Hz. Sedan är det individuellt var man drar gränsen av "jag märker ingen skillnad längre". För mig har den gradvis glidit allt högre upp i takt med att jag indirekt tränat och kört mer och mer i högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Att någon tror att G-Sync gör någonting över 59 Hz är för att de inte testat, som jag har.

Jag har haft min PG279Q i drygt ett år nu, så jag är förbi teststadiet och inne på expertstadiet vid det här laget. G-Sync gör att man slipper hack och tearing. Jag vill påstå att G-Sync/Freesync är det mest revolutionerande som har hänt för spelare sedan 3D-korten kom till marknaden i slutet av 90-talet.

Skrivet av HolyFather:

Ökad kraft för att köra i samma upplösning går tvärt emot trenden att behålla grafikkortet och köpa en skärm med 177% eller 400% fler pixlar, och sen slå på G-Sync när FPS:en går ner i konsollframerate och låtsas att det är 'mjukt'. Det är bättre om det inte droppar så lågt. Då blir det bättre i spel där reflexer spelar roll, och man får en riktigt fräsch upplevelse i alla andra spel också.

Jag tycker folk gör ett misstag när de köper en skärm som är för högupplöst för att drivas av riggen de har. Det blev nytt grafikkort istället för ny skärm (eftersom den skärm jag hade var ett flaggskepp). Jag kan väl vara ärlig och säga att jag trodde "2011 gamingskärm, skräp" men det var absolut inte slutsatsen efter jämförelserna med en 6500 kr 144Hz G-Sync ULMB 2016 gamingskärm i hur många spel som helst.

En skärm med 1440p har visserligen bara 78% fler pixlar än en med 1080p, och innebär inte att man går ner från 144 till 30 FPS. Kraftfullare grafikkort (som t.ex. 1080) presterar procentuellt sett bättre i högre upplösningar, och att köra 1080p på en 27" skärm kan inte vara särskilt najs för spelupplevelsen. Du kör maximal kantutjämning i alla spel antar jag?

Hårdvara för att köra 1440p i samtida spel har existerat sedan Nvidia 900-serien åtminstone. Du verkar ha hakat upp dig på tanken om att G-Sync enbart handlar om att rädda kvaliten när man har låg framerate, vilket inte stämmer.

Kul för dig att du är nöjd med din skärm, men du har som sagt fel om G-Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Att någon tror att G-Sync gör någonting över 59 Hz är för att de inte testat, som jag har.

Trodde jag förklarade för dig igår på vilka sätt G-sync fortfarande har en (stor) effekt i "hög" (60+) Hz, du till och med svarade på det, men här är du och fortsätter sprida felaktigheter som att G-sync inte gör nytta över 59 Hz.

Återigen; G-sync gör stor skillnad oavsett om man har 30 eller 120 fps, och inte bara i 30-40 fps, som du verkar tro, både för mjukheten i spelupplevelsen (både vid låg fps och vid fps-dippar), och för att det eliminerar screentearing.

Om du däremot inte märker skillnad på G-sync över 59 fps så säger det nog mer än dig och dina krav på bra flyt, än vad det säger om G-sync i allmänhet. Inte för att det behöver vara en nackdel, finns gott om människor som inte ser skillnad på 120 Hz och 60 Hz heller, och till dom är det bara att säga "grattis" eftersom dom därmed kan spara en hel del pengar på att inte köpa en dyrare skärm som ändå inte ger dom något dom märker av.

Edit; Och jag köpte min första G-sync skärm under mellandagsrean 2014, så på sätt och vis tillhör jag nog den skaran av spelare som har mest erfarenhet av G-sync på detta forumet (om det nu spelar någon roll.)

Jag kommer personligen aldrig att gå tillbaks till en skärm utan A/G-sync, så jag får nog hålla med Sveklockarn;

Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill påstå att G-Sync/Freesync är det mest revolutionerande som har hänt för spelare sedan 3D-korten kom till marknaden i slutet av 90-talet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Apple-monitorerna är ju heller ingenting för spel, och har varken vettig upplösning för spel eller G-Sync. Jag köpte min för att jag ville ha en bra skärm till spel så snart som möjligt, inte om flera år när några andra paneltillverkare lyckats få fram marginellt bättre paneler.

När vill jag ha det, och vad finns det för alternativ, är det man får mäta priset emot.

Jag har spelat hundratals timmar på min redan, så timkostnaden är ändå helt ok. Dessutom har jag bidragit till utvecklingen av gamingskärmar genom att öppna plånboken och visa att gamers är villiga att betala för grejer som är rejält mycket bättre än trötta Kalla Anka-TN.

Helt klart men det är inte Hz eller G-Sync som är problemet med skärmar vi diskuterar. Jag har också öppnat plånboken fast jag tror knappast dessa jättar bryr sig att göra någon ändring. Detta är inget nytt fenomen. Och visst TN är riktigt shit om man har använt IPS. Jag trodde aldrig jag skulle säga det men jag hade båda dessa hemma och det är stort skillnad på bilden.

Permalänk

Jag har precis köpt denna och kan säga att det är sinnesrubbat bra kvalité på den!

Är det någon som vet hur man aktiverar G-sync? Eller sker det automatiskt då man avaktiverar V-sync?

Undrar också hur man får upp skärmen i 165hz. För i inställningar är maxläge 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Är det någon som vet hur man aktiverar G-sync? Eller sker det automatiskt då man avaktiverar V-sync?

Nvidia kontrollpanelen.

Finns en flik specifikt för G-sync under bildskärm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skärmlasse:

Undrar också hur man får upp skärmen i 165hz. För i inställningar är maxläge 144hz.

Gå in under inställningar på skärmen, (dvs använd knapparna på skärmen). Finns en funktion som heter "Overclock" som du aktiverar och kan ändra till 165hz.

Permalänk
Medlem

2000kr lägre pris mot ASUS ROG Swift PG279Q som är typ samma skärm fast AOG har sämre stativ, det här låter som en bra deal...

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

För alla som inte testat högre än 60hz:

SKILLNADEN ÄR ENORM!
Har suttit med 60hz skärm sedan 2008 och gick nu över till 144hz med G-Sync. Vilket betyder att skärmens uppdateringsfrekvens följer dina fps. Och över 100fps är det såååå mjukt och snabb respons och dessutom utan tearing. När man börjar hamna under 80fps så märker man direkt att de känns segare och ögonen behöver några extra millisekunder för att få fokus på rätt ställe. Går man ner till 60fps så känns det som datorn håller på att hänga sig så laggigt de blir. Då känns de som man plötsligt åkte tillbaka till 90-talet och man kan inte fatta att man behållt den där jäkla 60hz skräpet så länge.

Ett tips för de med G-Sync: Se till att alla spel är frame-capade till:
165hz = 163fps cap
144hz = 142fps cap
120hz = 118fps cap

Annars avaktiveras G-Sync när fps överstiger tex 144.00
Jag har mina spel capade till 142 och den overshotar oftast till 143 fps. Därför man ställer framecap till 2 under vad max hz är på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kör du för spel (och inställningar) för att uppnå såpass hög bildfrekvens? Vad händer om spelet går under det uppsatta värdet?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad kör du för spel (och inställningar) för att uppnå såpass hög bildfrekvens? Vad händer om spelet går under det uppsatta värdet?

Eftersom jag har G-Sync skärm så synkas ju skärmens uppdatering med antal fps som grafikkortet levererar så det känns mjukt hela vägen ner till 80fps ca sen börjar det hacka allteftersom fpsen sjunker. 60fps är märkbart laggigt jämfört med 100+.
Jag spelar mest BF4 (High) och H1Z1 (Low) och normalt sett ligger jag mellan 100-142fps. I de mest krävande miljöerna går de ner till kanske 70-90.
Att jag kör Low i H1Z1 beror bara på att det är enklare att se fienden när skuggor och sånt är på lägsta.

Testade Project Cars och där låg ja nog mellan 90-200 om ja inte hade framecap

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ni som köpt skärmen vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

idag fick jag min... har testa olika spel och det känns underbart. Hittar inga konstigeter i min ex aif. Rekomendera en bra ersättare till min gammal Qnix 2710

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Avstängd

@FlashGordon: Jag är supernöjd med min skärm, speciellt nu när jag har en GPU som orkar med skärmen.
Det blir ju inte lika kul om man har ett sämre grafikkort och får köra alla spel på low.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Följer Displayport sladd med?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en chansning och beställde en AG271QG som kom hem i tisdags. Fick ett ganska bra exemplar, inga pixelfel och glow var inte värre än någon annan IPS jag haft. Men mitt ex har en ganska tydlig blödning nere till vänster, ungefär där knapparna sitter.

Har ganska ljust i rummet där jag har skärmen och har ställt in den till 120 nits och även provat lägre ljusstyrka men det går ändå se blödningen ganska tydligt tyvärr. Provade även att montera en led-list bakom skärmen för att lysa upp bakom för att på så sätt försöka dölja det, har fungerat på andra skärmar att göra så men inte denna.

Designen känns ganska utdaterad och kanterna är lite väl breda, skärmen ser bättre ut på produktbilder än irl tycker jag. Inget att anmärka på stativet, känns stabilt och bra!

Mätte skärmen med mig i1Display Pro och fick justera ljusstyrkan till 23% för att nå 120 nits samt ställa RGB till 65,62,63 för att få vitbalansen bra, skapade även en ICC profil för att få till färgerna ordentligt.

Kommer att göra återköp på denna och avvakta för att se vad som kommer i framtiden, det är ju inte långt kvar till CES 2019 där många tillverkare brukar visa upp nyheter. Hoppas på en ny generation 1440p skärmar med g-sync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |