Permalänk

G-Synk bara onödigt?

https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl-...

Kollat på den skärmen och verkar skit bra skräm.
Vill bara veta om G-synk är skit och nödigt? För vad jag typ vet så tycker jag själv att det verkar bara onödigt men vill veta vad ni har för information om det.

Permalänk
Avstängd

Vissa säger att G.sync/Free.sync är det näst bästa som hänt IT-världen efter SSD, så det borde vara fint att ha.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Fisken1986: Jag bryr inte så mycket om vad som är bäst i it-världen utan mer om de är användbart eller bara slöseri med pengar

Permalänk
Medlem

Har aldrig tetstat en G-sync skärm, men i teorin löser den många av de problem som idag finns mellan skärm och grafikkort. Säger inte att just G-sync är framtiden, men en teknik som gör det g-sync gör är framtiden.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av GordonKlotPung:

@Fisken1986: Jag bryr inte så mycket om vad som är bäst i it-världen utan mer om de är användbart eller bara slöseri med pengar

Det löser alla problem som V sync har. Det säger allt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GordonKlotPung:

https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl-...

Kollat på den skärmen och verkar skit bra skräm.
Vill bara veta om G-synk är skit och nödigt? För vad jag typ vet så tycker jag själv att det verkar bara onödigt men vill veta vad ni har för information om det.

Vad menar du med onödigt?

Överlever man utan? Ja. Vill du kunna stänga av V-sync, och aldrig mer se screen tearig? Då har du hittat hem.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR: [ASUS P8Z77-V DELUXE | ASUS GeForce GTX 670 DIRECT CU II | Intel 330 series 120GB | Intel Core i5 3570K | Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz | Corsair Hydro H80 | Cooler Master M2 620W Modular | Fractal Design Arc Midi R2 USB 3.0]

FOTO: [Nikon D80 | Nikon SB-700 | Nikon 50mm 1.4/f | Sigma DC 18-50mm 2.8/f EX MACRO HSM]

Permalänk
Medlem

är ssd nödvändigt? nej, men är det skönt att ha? ja.
Samma princip för g-sync

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GordonKlotPung:

https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl-...

Kollat på den skärmen och verkar skit bra skräm.
Vill bara veta om G-synk är skit och nödigt? För vad jag typ vet så tycker jag själv att det verkar bara onödigt men vill veta vad ni har för information om det.

Ja, G-sync är "skit och nödigt". Typ det bästa som hänt PC-spelandet de senaste 10 åren.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Jag kan inte gå tillbaka. Att ta bort tearing <3

Permalänk
Medlem

För mig så är försvinnandet av tearing en trevlig bonus, men det verkliga värdet är att spela spel på vad som egentligen är för höga inställningar, och ändå få fint flyt. Glider man runt på mellan 50-60 FPS så känns det hur värt som helst, men om man alltid vill ha 120 plus så lär det göra mindre skillnad.

Maxa BF1 @ 1440p på ett sött litet 970 känns ju ganska fint. Men då är det inte snortajt i alla svängar utan kommer ned under 50Hz ganska ofta. Funkar för mig.

De pengar som skärmen kostade extra spar man alltså på såhär vis i viss mån på graffe och processor. Men jag skulle säga att allt under 120 FPS är najs att ha G-Sync till. Bara CS som inte blir bättre av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicy_mama:

Jag kan inte gå tillbaka. Att ta bort tearing <3

Att lira på en 144hz skärm och se tearing utan vsync är ju rätt ovanligt.

Konstigt att ingen nämnt att Gsync/Fsync eliminerar stutter helt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Att lira på en 144hz skärm och se tearing utan vsync är ju rätt ovanligt.

Konstigt att ingen nämnt att Gsync/Fsync eliminerar stutter helt.

Precis som den här videon visar så ger fsync en viss stutter: https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Ingen teknik är felfri. Jag kan nog leva med tearing i de få spel som jag kör där man inte ligger på 250fps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis som den här videon visar så ger fsync en viss stutter: https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Ingen teknik är felfri. Jag kan nog leva med tearing i de få spel som jag kör där man inte ligger på 250fps.

Kan du vara mer specifik? Tänker inte kolla igenom hela videon bara för att.
Skippade igenom och hittade inget om stutter.

Tror du blandat ihop Fast Sync med Freesync..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis som den här videon visar så ger fsync en viss stutter: https://www.youtube.com/watch?v=L07t_mY2LEU

Ingen teknik är felfri. Jag kan nog leva med tearing i de få spel som jag kör där man inte ligger på 250fps.

Det bästa måste väl ändå vara att ha G-Sync och sen låsa max fps till 142-143? Så man alltid har G-sync igång dvs

Permalänk

Min dator har inga bekymmer med orka med. T'änkte om de är värt att köpa den skärmen eller köpa en med G-synk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan du vara mer specifik? Tänker inte kolla igenom hela videon bara för att.
Skippade igenom och hittade inget om stutter.

Tror du blandat ihop Fast Sync med Freesync..

Yes... menad fastsync.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@GordonKlotPung: Jag köpte en skärm (Asus PG279Q) med G-Sync för drygt ett år sedan.

Jag påstår att adaptiv synkronisering är det största som hänt sedan 3D-korten kom i slutet av 90-talet. All stuttering och tearing är ett minne blott med G-Sync. Bryr man sig inte om visuell kvalité så mycket och/eller bara spelar CS så kan du nog ta valfri 144 Hz TN-panel och spara resten av pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GordonKlotPung:

@Fisken1986: Jag bryr inte så mycket om vad som är bäst i it-världen utan mer om de är användbart eller bara slöseri med pengar

Jag säger väl inte vad som är bäst?! Jag säger att det är ett av de bästa som har hänt IT-världen, efter SSD. Hoppas du förstår vad jag menar

Dvs, tycker du det är värt med en SSD, så kommer du tycka V.Sync är värt det.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Det löser alla problem som V sync har. Det säger allt.

finns gratis alternativ att lösa tearing problemet med utan att behöva använda V-sync.

t.ex msi afterburner och låsa FPS till vad max skärmen klarar av att visa och sen kan du köra utan V-sync.

finns fler program som kan göra det även vissa spel har stöd för att låsa fps så grafikkortet inte försöker överprestera.

plus i kanten dessutom är ju att dina grafikkort kommer gå svalare när de inte försöker pumpa ut mer än vad du ställt in till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns gratis alternativ att lösa tearing problemet med utan att behöva använda V-sync.

t.ex msi afterburner och låsa FPS till vad max skärmen klarar av att visa och sen kan du köra utan V-sync.

finns fler program som kan göra det även vissa spel har stöd för att låsa fps så grafikkortet inte försöker överprestera.

plus i kanten dessutom är ju att dina grafikkort kommer gå svalare när de inte försöker pumpa ut mer än vad du ställt in till.

Har du ens testat G-sync? Går inte att replikera med någon programvara. Det sättet G-sync hanterar kraftiga fps-fall är oslagbart. Dessutom försvinner all tearing och stuttering. Du kan vrida upp grafikinställningarna flera steg extra och ändå få en helt mjuk upplevelse. Skulle aldrig byta till en skärm utan G-sync.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Gsync och Freesync är så fantastiskt underbart, jag älskar det och vill aldrig spela utan det igen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns gratis alternativ att lösa tearing problemet med utan att behöva använda V-sync.

t.ex msi afterburner och låsa FPS till vad max skärmen klarar av att visa och sen kan du köra utan V-sync.

finns fler program som kan göra det även vissa spel har stöd för att låsa fps så grafikkortet inte försöker överprestera.

plus i kanten dessutom är ju att dina grafikkort kommer gå svalare när de inte försöker pumpa ut mer än vad du ställt in till.

Stämmer inte. Som du hör på namnet av dessa funktioner så synkar man alltså bildrutorna med frekvensen på skärmen. Att låsa fpsen till en ett specifikt tak betyder inte att bildrutorna är synkade för det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Stämmer inte. Som du hör på namnet av dessa funktioner så synkar man alltså bildrutorna med frekvensen på skärmen. Att låsa fpsen till en ett specifikt tak betyder inte att bildrutorna är synkade för det.

nej jag har inte provat g-sync och jag är iaf nöjd med en fps mellan 40-60 har inget problem med det, väljer hällre det och en panel med bra färger än snabb uppdatering och pissigt färgspektrum vilket de flesta skärmar med g-sync funktionen har tyvärr.

länka mig en IPS eller VA panel med 100+ hz och G-sync för under 2000:- som jag köpte min VA panel för så ska jag prova det om de e något för mig tycker det är för dyrt för en TN panel med bortåt 3000:- eller mer.

sitter just nu på en VA och en TN panel och kommer aldrig mer köpa en TN kan jag säga, VA skärmen är så mycket trevligare att titta på än min urvattnade TN skärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej jag har inte provat g-sync och jag är iaf nöjd med en fps mellan 40-60 har inget problem med det, väljer hällre det och en panel med bra färger än snabb uppdatering och pissigt färgspektrum vilket de flesta skärmar med g-sync funktionen har tyvärr.

länka mig en IPS eller VA panel med 100+ hz och G-sync för under 2000:- som jag köpte min VA panel för så ska jag prova det om de e något för mig tycker det är för dyrt för en TN panel med bortåt 3000:- eller mer.

sitter just nu på en VA och en TN panel och kommer aldrig mer köpa en TN kan jag säga, VA skärmen är så mycket trevligare att titta på än min urvattnade TN skärm.

Man får vad man betalar för. "pissigt färgspektrum vilket de flesta skärmar med g-sync funktionen har tyvärr" är helt fel ta bara och kolla in Sweclockers tester. De flesta bättre G-sync monitorerna har utmärkta färger, både TN och IPS. Sedan är de givetvis inte gratis och har du inte råd så får du helt enkelt vara utan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

väljer hällre det och en panel med bra färger än snabb uppdatering och pissigt färgspektrum vilket de flesta skärmar med g-sync funktionen har tyvärr.

Vilka skärmar med G-Sync tänker du på då?

Skrivet av Rouge of Darkness:

länka mig en IPS eller VA panel med 100+ hz och G-sync för under 2000:- som jag köpte min VA panel för så ska jag prova det om de e något för mig tycker det är för dyrt för en TN panel med bortåt 3000:- eller mer.

Jag gav 9000 kr för min PG279Q vid release för drygt ett år sedan, och den har varit värd varenda krona. Givetvis är G-Sync en merkostnad som inte är relaterat till själva panelens kvalité, men en lika vass IPS utan G-Sync hade man ändå fått ge uppskattningsvis minst 6500 kr för. En skärm i den prisklassen är såklart inte för alla, men att sitta och uttala sig om huruvida G-Sync är bra eller dåligt samtidigt som man själv äger en budgetskärm blir lite "surt sa räven om rönnbären".

Permalänk
Medlem

Gsync är för det mesta bra. Tex i spel som hots och starcraft där muspekaren styrs av skrivbordets hz så kan det knasa till det. Med gsync så kan du ligga på 70fps i i hots och skärmen sänker hz då till 70, man får en "laggig" muspekare. Ingen gsync så kan man köra med 70fps i spelet fast musen uppdaterar 144hz med skärmen, ej relaterat till FPS i spelet.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka skärmar med G-Sync tänker du på då?

någon av dessa?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s296440518&o=produkt_pr...

tycker inte det är värt 3 ggr så mycket för att få G-sync när man får en riktigt trevlig vanlig 60Hz IPS eller VA skärm utan det för runt 2000:-.

iofs är jag inte typen som någonsin haft problem med V-sync heller för den delen spelar mest gammla spel eller RPG så hög fps är inte direkt någon prio heller allt över 30hz är spelbart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan läsa valfri recension och upptäcka att bildkvaliten på dessa skärmar slår allt annat, och att påståendet om "pissigt färgspektrum" inte kan vara mer fel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker inte det är värt 3 ggr så mycket för att få G-sync när man får en riktigt trevlig vanlig 60Hz IPS eller VA skärm utan det för runt 2000:-.

iofs är jag inte typen som någonsin haft problem med V-sync heller för den delen spelar mest gammla spel eller RPG så hög fps är inte direkt någon prio heller allt över 30hz är spelbart.

Du kunde alltså ha skrivit "jag begriper inte vad G-Sync ska vara bra för, någon som har lust att förklara?", och låtit bli att uttala dig som om du visste skillnaden en billig kontorsskärm och en gamingskärm från det översta premiumsegmentet, istället för att vilseleda andra med påståenden som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Fungerar g-sync bättre om man har högre fps nu för tiden?
Vet csgo gillade absolut inte g-sync om man körde uncapped fps, så det torde vara samma i spel som Overwatch etc då väll.
Känns lite sådär att behöva cappa sin fps bara för g-sync inte ska lägga på en jäkla massa inputlag.

http://www.blurbusters.com/gsync/preview2/