Grafikkortstillverkaren Point of View går i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkaren Point of View går i konkurs

Den smått legendariska grafikkortstillverkaren Point of View har gått i graven, i och med att bolaget ansökt om konkurs i Nederländerna där de är baserade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trist. Jag har haft ett flertal Point of View kort genom åren.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...De har tillverkat grafikkort baserade på Nvidias teknik sedan FX 5000-serie...

Läs hela artikeln här

De körde väl nvidias 4-serie också? Vill minnas att mitt Geforce 4 Ti 4200 var Point of View! Good times!

RIP

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel hade jag ett 9600 PRO från POW. Synd!

Edit: Nepp, Powercolor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saknar BFG fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad gjorde dem så legendariska? Som jag hittar om 8-serien så lanserade den 06 och slutade de hänga med därefter så är jag imponerade att de har lyckas hålla ut i 10år.

Kom in i grafikkortsvärden när gtx500 serien lanserade så har inte varit med i matchen så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hjälpsam

De skulle satsat på AMD i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade ett GeForce 2 GTS från dem, inhandlat någon gång 2001 (budget-alternativ vid den tidpunkten). Gick att göra om till Quadro med en jumper, om man så ville. Så nog har de funnits med ett tag.

Permalänk
Medlem

Trodde mest det var låg kvalité dom pysslade med. Känner mest till ett par PoV grafikkort (varav ett mitt eget) som rasat straxt efter garantitiden var slut. Så om man med "legendarisk" avser legendariskt dålig kvalité, så kan jag väl hålla med, men jag anar att det inte var det som artikelförfattaren avsåg.

Mao ställer jag mig, som flera andra, frågande till vad artikelförfattaren menar var så legendariskt med Point-of-View.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vänta, vilket var alltså det senaste kortet de gjorde? För jag har Aldrig hört talas om dem, eller sett deras kort säljas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vad gjorde dem så legendariska? Som jag hittar om 8-serien så lanserade den 06 och slutade de hänga med därefter så är jag imponerade att de har lyckas hålla ut i 10år.

Kom in i grafikkortsvärden när gtx500 serien lanserade så har inte varit med i matchen så länge.

Exakt! Vad är legendariskt med Point-Of-View?
I mitt tycke har det varit lågbudget, eller iaf har jag fått känslan av att de tillhört den lägsta klassen. Ungefär i samma nivå som Zotac och Galax mfl. Utseendemässigt har de alltid varit fula som stryk (om det nu har nån betydelse), så jaa, de kanske är legendariska då.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig hört tala som POV... vilket måste bara en bedrift i sig om de nu var så legendariska!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Trodde mest det var låg kvalité dom pysslade med. Känner mest till ett par PoV grafikkort (varav ett mitt eget) som rasat straxt efter garantitiden var slut. Så om man med "legendarisk" avser legendariskt dålig kvalité, så kan jag väl hålla med, men jag anar att det inte var det som artikelförfattaren avsåg.

Mao ställer jag mig, som flera andra, frågande till vad artikelförfattaren menar var så legendariskt med Point-of-View.

Tror du fick ett måndags exemplar då det har fungerat okej för de jag känner som haft detta märke.

Men jag vill inte påstå att det är någon legend.

Power color & Club 3d däremot...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Trodde mest det var låg kvalité dom pysslade med. Känner mest till ett par PoV grafikkort (varav ett mitt eget) som rasat straxt efter garantitiden var slut. Så om man med "legendarisk" avser legendariskt dålig kvalité, så kan jag väl hålla med, men jag anar att det inte var det som artikelförfattaren avsåg.

Mao ställer jag mig, som flera andra, frågande till vad artikelförfattaren menar var så legendariskt med Point-of-View.

För mig; legendarisk på så sätt att det inte var en ovanligt märke förr i tiden. Fanns i var och varannan dator.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv

Point of View har funnits längre än sedan Geforce FX. Åtminstone sedan Geforce 4 och rent av Geforce 2. Har haft ett par av deras kort vill jag minnas.

Permalänk
Avstängd

Point of View grundades år 2000. Mestadelen av försäljningen har troligen varit riktad mot Centraleuropa. De har bara varit måttligt kända i Sverige vad jag vet. Men de ska finnas representerade i 50 länder i alla fall.

Jag har haft nåt POV-kort för längesedan men det var budgetkort och inköpt i det syftet.

Permalänk
Medlem

Sweclockers har tidigare recenserat ett gäng Point Of View-grafikkort, både budget och high-end. Tidigare har de varit ett av namnen och varit exponerat alltså.

Det är ett namn som försvinner, precis som vi minns namn som Hercules, Elsa, Chaintech, BFG, Albatron med flera. Eller alla som fanns på 90-talet som försvann när vi fick färre GPU-tillverkare.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Håhå ELSA, det är ett namn jag inte hört på länge. Det tyska moderbolaget försvann ju för länge sedan men märkligt nog finns de kvar i Japan. Men det ser inte ut som de ens orkar sätta sin logga på kortet nu för tiden...

http://www.elsa-jp.co.jp/products/products-top/graphicsboard/...

För att inte tala om Hercules (som en gång ägdes av Elsa)...

Permalänk
Medlem

Sedan FX 5000-serien? Jag hade ett Point of View Geforce3 för en massa år sedan som jag köpte på datorbutiken.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig något Point of View-grafikkort själv men minns att man brukade se dem hela tiden i butikerna förut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade aldrig hört tala som POV... vilket måste bara en bedrift i sig om de nu var så legendariska!?

Vill minnas att deras grafikkort var fruktansvärt vanliga för en sisådär 10 år sedan iaf

Hade själv ett POV 7800GT i min burk på den tiden

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv

varje gång jag hör "Point of View" så tänker jag på sådanadära filmer. ni vet. "filmer"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Hade ett GeForce 2 GTS från dem, inhandlat någon gång 2001 (budget-alternativ vid den tidpunkten). Gick att göra om till Quadro med en jumper, om man så ville. Så nog har de funnits med ett tag.

Med tanke på att styggapojken.com var en av de få som på den tiden sålde just det kortet som bulk och således var billigast med det så kanske även ditt var där ifrån?
Vet att jag köpte mitt där och var lite besviken på hur det klockade.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Med tanke på att styggapojken.com var en av de få som på den tiden sålde just det kortet som bulk och således var billigast med det så kanske även ditt var där ifrån?
Vet att jag köpte mitt där och var lite besviken på hur det klockade.

datorbutiken.com var det faktiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

datorbutiken.com var det faktiskt

En av dåtidens stora

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

En av dåtidens stora

Vill minnas att jag handlade från dem på den tiden och kanske främst runt den tiden, samt JME, Komplett och något från danska ITButikken och säkert något från Mycom i Pub. Gtek och Kylning.com figurerade också. Har skett en del förändringar där Komplett har vuxit, Dustin har blivit konsumentvänliga. Flera av de större idag var inga höjdare ~15 år sedan. Datorbutiken.com tyckte jag hade gått ner sig innan konkursen. Synd att folk förlorade pengar där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Vill minnas att jag handlade från dem på den tiden och kanske främst runt den tiden, samt JME, Komplett och något från danska ITButikken och säkert något från Mycom i Pub. Gtek och Kylning.com figurerade också. Har skett en del förändringar där Komplett har vuxit, Dustin har blivit konsumentvänliga. Flera av de större idag var inga höjdare ~15 år sedan. Datorbutiken.com tyckte jag hade gått ner sig innan konkursen. Synd att folk förlorade pengar där.

Har väl ungefär samma minnesbild som dig, det var en lite mindre värld då dock, kändes mer nischat. Jag hade ju det lyxigt med både JME och styggapojken som hade butik i stan på den tiden. Fanns väl någon ren online-butik med säte i Malmö också som priskrigade en del, har för mig att jag köpte en skärm av dom när tft-skärmarna kom men kommer inte ihåg vad de hette.
Sen kom prisjakt, vilket lyft det var. Har för mig att jag använde något som buggy.nu innan, kan dock ha fel där.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Har väl ungefär samma minnesbild som dig, det var en lite mindre värld då dock, kändes mer nischat. Jag hade ju det lyxigt med både JME och styggapojken som hade butik i stan på den tiden. Fanns väl någon ren online-butik med säte i Malmö också som priskrigade en del, har för mig att jag köpte en skärm av dom när tft-skärmarna kom men kommer inte ihåg vad de hette.
Sen kom prisjakt, vilket lyft det var. Har för mig att jag använde något som buggy.nu innan, kan dock ha fel där.

Var väl TBG som gällde då. Generellt sett har vi varit ganska bortskämda i Sverige när det gäller prisjämförelser. Samtidigt så ligger de vettiga butikerna ganska lika på allt, så inte som man behöver leta runt så mycket idag. Prisjakt är riktigt bra för att leta reda på produkter, och hålla koll på t.ex. alla möjliga modeller av grafikkort också