Skall jag använda min macbook pro med eller utan laddare?

Permalänk
Inaktiv

Skall jag använda min macbook pro med eller utan laddare?

Hej,

När de flesta brukar sälja sina datorer så ser jag att många skriver hur många batteri cyclar de använt eller förbrukat, och min fråga är vad gör jag för att bäst ta hand om batteriet? Om jag ändå har på datorn konstant, borde laddaren vara ikopplad konstant trots att den är fulladdad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

När de flesta brukar sälja sina datorer så ser jag att många skriver hur många batteri cyclar de använt eller förbrukat, och min fråga är vad gör jag för att bäst ta hand om batteriet? Om jag ändå har på datorn konstant, borde laddaren vara ikopplad konstant trots att den är fulladdad?

Jag tror nog inte att det är någon fara, men vill du vara säker så koppla in laddaren när det behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Hej,

När de flesta brukar sälja sina datorer så ser jag att många skriver hur många batteri cyclar de använt eller förbrukat, och min fråga är vad gör jag för att bäst ta hand om batteriet? Om jag ändå har på datorn konstant, borde laddaren vara ikopplad konstant trots att den är fulladdad?

Ja laddaren ska vara i så ofta det går för att hålla batteriet i bästa skick.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja laddaren ska vara i så ofta det går för att hålla batteriet i bästa skick.

Nej, har du alltid laddaren i, så kan batteriets hälsa minska en hel del. Man bör använda batteriet då o då.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, har du alltid laddaren i, så kan batteriets hälsa minska en hel del. Man bör använda batteriet då o då.

Sant men vi pratar några gånger om året, det lär man ju använda den ändå? Man ska iaf inte ladda ur den medvetet om det inte är så att man aldrig använder den på batteridrift isf kan det ju vara bra. I övrigt ska man ha laddaren i så mycket som möjligt. Den slår av laddningen, låter batteriet ladda ur typ 1%, slår på laddningen igen automatisk och upprepar för att maximera batteriets livslängd och minimera slitage.

Hälsan minskar garanterat mindre om man har den ikopplad jämt jämfört med om man håller på och laddar ur det stup i kvarten "bara för att".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Moderna batterier brukar inte bry sig så mycket om man laddar ur eller kör fulladdat och dom är skyddade för överladdning och är inte känsliga för om man ligger på 98% laddar fullt o.s.v MEN det man inte vill göra är att köra batterier till noll och låta datorn ligga en månad det är inte bra för batterier annars ska man inte behöva oroa sig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för alla svar,

Ville nämligen vara extra försiktig, då de nya modellerna är extra dyra i år

En sista fråga bara. När jag är färdig med datorn och skall stänga av den, så har jag aldrig tryckt på stäng av, utan jag har helt enkelt bara stängt ner locket, eller tryckt på vila, är detta något negativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Sant men vi pratar några gånger om året, det lär man ju använda den ändå? Man ska iaf inte ladda ur den medvetet om det inte är så att man aldrig använder den på batteridrift isf kan det ju vara bra. I övrigt ska man ha laddaren i så mycket som möjligt. Den slår av laddningen, låter batteriet ladda ur typ 1%, slår på laddningen igen automatisk och upprepar för att maximera batteriets livslängd och minimera slitage.

Hälsan minskar garanterat mindre om man har den ikopplad jämt jämfört med om man håller på och laddar ur det stup i kvarten "bara för att".

Jag har haft vänner som batterier på deras inte varit bra, just pga att de alltid har haft laddaren i, så jag håller inte med dig helt

Skrivet av Dejch:

En sista fråga bara. När jag är färdig med datorn och skall stänga av den, så har jag aldrig tryckt på stäng av, utan jag har helt enkelt bara stängt ner locket, eller tryckt på vila, är detta något negativt?

Nej, inget negativt. Men det är bra o stänga av den ibland :).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, har du alltid laddaren i, så kan batteriets hälsa minska en hel del. Man bör använda batteriet då o då.

Nix, det du säger stämmer inte alls. För att maximera livslängden hos Lithium-batterier så skall laddaren vara ikopplad hela tiden(med vissa undantag, som när datorn är varm nära full laddning). När datorns batteri når 100% så slutar batteriet laddas automatiskt.

Citat:

The question is asked, “Should I disconnect my laptop from the power grid when not in use?” Under normal circumstances this should not be necessary because charging stops when the Li-ion battery is full. A topping charge is only applied when the battery voltage drops to a certain level. Most users do not remove the AC power, and this practice is safe.

Du kan läsa mer här:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Skrivet av Dejch:

Hej,

När de flesta brukar sälja sina datorer så ser jag att många skriver hur många batteri cyclar de använt eller förbrukat, och min fråga är vad gör jag för att bäst ta hand om batteriet? Om jag ändå har på datorn konstant, borde laddaren vara ikopplad konstant trots att den är fulladdad?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har haft vänner som batterier på deras inte varit bra, just pga att de alltid har haft laddaren i, så jag håller inte med dig helt
Nej, inget negativt. Men det är bra o stänga av den ibland :).

Du behöver inte hålla med men det är så litiumjonbatterier funkar (märkligt hur vissa tycker fakta helt plötsligt är åsikter, typ som med de som påstår att jorden är platt ). Det är antalet battericykler som i största mån är avgörande för batteriets livslängd. Har man då laddaren i så mycket man kan så minimeras dessa. Här är t.ex Apples rekommendation då det gällde en Macbook i det här fallet. https://www.apple.com/batteries/why-lithium-ion/

"Charge your Apple lithium-ion battery whenever you want."
"The capacity of any type of battery will diminish after a certain amount of recharging. With lithium-ion batteries, the capacity diminishes slightly with each complete charge cycle. "

Sen kan man tillägga att det finns EN poäng med att ladda ur batteriet helt ett par gånger per år och det är att batterimätaren kalibreras och man får en mer exakt %-avläsning av kvarvarande batteri. Det påverkar dock själva batteritiden mestadels negativt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Nix, det du säger stämmer inte alls. För att maximera livslängden hos Lithium-batterier så skall laddaren vara ikopplad hela tiden(med vissa undantag, som när datorn är varm nära full laddning). När datorns batteri når 100% så slutar batteriet laddas automatiskt.

Du kan läsa mer här:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Ja du, då har det inte fungerat hos en del vänner till mig. Deras batterier, detta var visserligen några år sedan, men där mådde batteriet inte alls så bra när de hade haft laddare i hela tiden, men jag säger ju bara vad jag själv har sett så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Värme och fullständig urladdning bör undvikas så långt det går. Det är imo det enda man måste/borde ha i åtanke när man använder sin laptop. I övrigt så använder man väl datorn till den man har den till, så att säga.

Vad gäller värme så måste det inte vara svårare än att inte ligga i sängen med fläktutloppet blockerat. Att låta datorn vara igång konstant borde inte vara någon stor grej nu iom. hur långt energisparfunktionerna har kommit. Dvs. när datorn idlar och är inkopplad till ett eluttag borde inte batteriet ligga särskilt långt ovanför rumstemperatur. Värme kan också vara något att ha i åtanke innan man köper en laptop som man planerar att använda till arbete med hög kontinuerlig belastning. Det kommer alltså inte bara vara en trade-off mot prestanda, utan även batterilivslängd. Batterilivslängd är väldigt ofta den enskilt viktigaste faktorn när man väl behöver vara mobil med datorn.

Fullständig urladdning är ju enkelt att göra vad man kan åt, dvs ladda snarast möjligt efter att nästan ha tömt batteriet.
Edit: Man bör givetvis alltså se till att ladda så ofta/mycket man kan och planera så gott det går för att minimera batteridrift. Samtidigt så är ju batteridrift halva poängen med en laptop så bekvämligheten att slippa tänka på laddaren eller leta eluttag väger kanske tungt. Men man kan inte både äta kakan och ha den kvar, det kostar lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ja du, då har det inte fungerat hos en del vänner till mig. Deras batterier, detta var visserligen några år sedan, men där mådde batteriet inte alls så bra när de hade haft laddare i hela tiden, men jag säger ju bara vad jag själv har sett så

Det har inget med att laddaren sitter i att göra för batterier är av olika kvalitet vissa bättre vissa sämre och det kan skilja ganska mycket på alla bärbara och lämna laddaren i ändrar inte livslängden utan tänk mer du har 10000 laddnigar datorn är på noll ska till 100% är 1 laddning och laddar du datorn från 90% till hundra kan du göra det 10 gånger för det ska räknas som en laddning och hur du än gör så när du når 10000 är batteriet dåligt och förbrukat oavsett hur du laddat det

Batterier har även överladdnings skydd så kan aldrig ta skada så och dom har urladdnings skydd och är därför en dator tvärdör när batteriet är slut men 0% på datorn är inte 0% i verkligheten utan finns rätt mycket kvar och är där faran är att skada batteriet om du kört det till noll sen låter det ligga länge så det drar ur helt och går under minimala värdet där datorn stängt av och det kan skada batteriet då dom inte gillar att bli helt urdragna men 0% sen ladda är inte heller någon fara

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja du, då har det inte fungerat hos en del vänner till mig. Deras batterier, detta var visserligen några år sedan, men där mådde batteriet inte alls så bra när de hade haft laddare i hela tiden, men jag säger ju bara vad jag själv har sett så

Det är kasst för batteriet att vara fulladdat i en varm dator, problemet i kråksången är att det gäller en macbook och Apple tycker inte att deras användare behöver kunna plocka ut batteriet, vilket hade varit den optimala lösningen när datorn nästan uteslutande används stationärt.

Skrivet av lord_vasagos:

Det har inget med att laddaren sitter i att göra för batterier är av olika kvalitet vissa bättre vissa sämre och det kan skilja ganska mycket på alla bärbara och lämna laddaren i ändrar inte livslängden utan tänk mer du har 10000 laddnigar datorn är på noll ska till 100% är 1 laddning och laddar du datorn från 90% till hundra kan du göra det 10 gånger för det ska räknas som en laddning och hur du än gör så när du når 10000 är batteriet dåligt och förbrukat oavsett hur du laddat det

Det där är en exceptionellt dålig bild av hur det fungerar. Antalet laddningscykler påverkas direkt av vid vilken laddningsgrad och temperatur batteriet hålls. Ligger batteriet och pendlar mellan 90 och 100% får du exempelvis ut betydligt färre cykler än om det pendlar mellan 70 och 80%.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det är kasst för batteriet att vara fulladdat i en varm dator, problemet i kråksången är att det gäller en macbook och Apple tycker inte att deras användare behöver kunna plocka ut batteriet, vilket hade varit den optimala lösningen när datorn nästan uteslutande används stationärt.

Det där är en exceptionellt dålig bild av hur det fungerar. Antalet laddningscykler påverkas direkt av vid vilken laddningsgrad och temperatur batteriet hålls. Ligger batteriet och pendlar mellan 90 och 100% får du exempelvis ut betydligt färre cykler än om det pendlar mellan 70 och 80%.

Det är en ganska realistisk bild för har du laddaren i hela tiden så laddas batteriet lite och alstrar ingen speciell värme har du därimot dragit ut batteriet mer så blir det mycket varmare vid laddning och användning och vist påverkas batterier av värme för dom torkar ut men är så marginellt att du skulle inte kunna skilja på 2 batterier efter nått års användande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w