Permalänk

Gjorde jag ett dåligt köp?

Tja, fick tag på en i7 6700k för 2990 Kr (3k) och även en asus z170 hero VIII för 1.8k. 4800Kr totalt. Och undrar nu om detta var ett bra elr dåligt köp. Kollade på 5820k innan men då skulle den och moderkortet kostat ca 1000Kr mer än detta, hade det varit värt? . Är lite osäker.
Jag spelar och kollar på yt medans och ts. Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Nej, du har gjort ett riktigt bra köp!
I spel är 6700K bättre än 5820K.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@simon253: okej tack så mycket

Permalänk
Medlem

@YeeeeeBoiiiii: 5820K är ungefär lika bra som en 5930K.
Här är ett test Sweclockers har gjort på 6700K: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...
5820K är mycket bättre i de applikationer som kan använda alla kärnorna men det är extremt ovanligt att spel kan göra det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@YeeeeeBoiiiii: Köpte samma grejer i somras för 5000:- Fast jag fick med Doom och Rainbow Six Siege på köpet (Sedan dess har dollarn gått upp rejält) Så jag tycker det var ett bra köp.

Permalänk

@jmeistr: får endå tanken att lägga till 1k och köpa 5820k och x99, känns bara som att man får mer för pengarna och att det kommer att hålla längre. (Jag planerar också på att overclocka)

Permalänk
Medlem

varför fråga efter man köpt?
Inte bättre fråga före man köper?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

varför fråga efter man köpt?
Inte bättre fråga före man köper?

På Black Friday är det bråttom. Bättre att köpa och sedan lämna tillbaka i sådana fall.

Permalänk
Medlem

@YeeeeeBoiiiii:Skulle (och har även) valt en 6700K Z170 över 5820K X99 alla dagar i veckan. Om du ska köpa X99 idag borde du ju satsa på minst 6850K och någonting som faktiskt kan utnyttja alla PCIE-lanes, typ 2xSLI+2xPCI NVMe eller något liknande, och då hamnar du ju på betydligt högre prisnivå!

6700K klockar alldeles utmärkt, har du haft lite tur med silikonlotteriet kan du ju köra den stabilt i 4.8-5.0 och det borde du bli nöjd med!

Permalänk
Medlem

@YeeeeeBoiiiii: Jag hade från början själv tänkt vänta på AMD's Zen eller köpa X99, men tyvärr så gick mitt moderkort sönder och i det läget var jag för snål för något annat Överlag är jag rätt nöjd, lite bättre prestanda jämfört med min 4770K.

För enbart spelande räcker en 6770K gott och väl, så du blir säkert nöjd.

Permalänk
Medlem

Nästa entusiastplatform från intel är ju runt hörnet, samt AMD Zen. Med andra ord var det ätt bra val att inte köpa nuvarande entusiastplatform (X99) som har några år på nacken. Din 6700k kommer du kunna använda med Z270 chipset dessutom om du skulle vilja byta moderkort framöver pga. nån viss funktion. Bra köp