CPU kylare - Stort dilemma! Behöver lite hjälp

Permalänk

CPU kylare - Stort dilemma! Behöver lite hjälp

Hej,

Har nu köpt alla delar till datorn förutom kylare till CPUn. Processorn jag har valt är i7 6700k och kommer att överklocka lätt till 4.5-4.6Ghz. Kör för övrigt på en Asus 170 pro moderkort. Vill gärna att kylaren ska vara tyst.

Här är mina alternativ och skulle gärna be om lite vägledning inför valet.

1. Cooler Master Hyper 212 EVO

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

2. Noctua NH-U9B SE2

https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2#specs

3. Noctua NH-U12S

https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s#specs

Tack för alla råd !

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s#specs

Den är nästan bättre än storebroren D15 också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Permalänk

Alldeles för stora och tunga tycker jag. Dessutom låter dessa Noctua kylare ganska mycket.
Enda nackdelen IMO.

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Eh? Låter mycket? Det är ju i stort sätt knäpptysta! Bland de bästa kylarna på marknaden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Stort och tungt blir det lätt med luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Dessutom låter dessa Noctua kylare ganska mycket.
Enda nackdelen IMO.

Stora och tunga ja, men låter mycket? Kanske om en amatör missar att använda PWM-styrning till fläktarna, eller om man har ett moderkort med extremt dålig fläktstyrning från t.ex. Asrock.

Jag hade en NH-U12S i min förra dator med en i7-3770. Det fanns ingen anledning att byta egentligen, men när jag ändå byggde nytt så blev det en NH-U14S. Prestandan är snarlik, och jag påstår att NH-U12S är tillräcklig för de flesta scenarios där man vill ha en tyst kylare.

Den andra Noctua-kylaren har betydligt mindre fläkt, och kommer antagligen ha mer fläktljud. Hyper 212 Evo kan inte jämföras, särskilt inte med tanke på dess extremt usla monteringsanordning.

Permalänk

Min NH-U14S har funkat utan problem, rekommenderar den.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Den har redan rekommenderats i tråden och är den näst bästa på marknaden efter D15. Haft min D14 i snart 6 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

D15 eller D15S beroende på hur det ser ut för dig med plats.
Stor och tung är lika med bra.
Ljudnivån är väldigt låg om den ställs in rätt.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

D15 eller D15S beroende på hur det ser ut för dig med plats.
Stor och tung är lika med bra.
Ljudnivån är väldigt låg om den ställs in rätt.

Jag kommer inte att bygga datorn själv, en butik gör det åt mig. Är det något speciellt jag ska påpeka i samband med monteringen och CPU kylaren för att de ska bygga så att kylaren inte ska låta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag kommer inte att bygga datorn själv, en butik gör det åt mig. Är det något speciellt jag ska påpeka i samband med monteringen och CPU kylaren för att de ska bygga så att kylaren inte ska låta?

Om det är Inet som ska montera datorn så monterar de inte kylare som väger mer än ca. 750g, se denna sida. Så de större Noctua-kylarna är då tyvärr ute ur matchen. Jag skulle rekommendera be quiet! Pure Rock istället, det är en bra och prisvärd kylare som två år i rad blivit Sweclockers val i vinterdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag kommer inte att bygga datorn själv, en butik gör det åt mig. Är det något speciellt jag ska påpeka i samband med monteringen och CPU kylaren för att de ska bygga så att kylaren inte ska låta?

Ska du hämta datorn i butiken, eller ska den skickas med post?