Fråga innan beställning, NUC+NAS+Plex

Permalänk

Fråga innan beställning, NUC+NAS+Plex

Hej

Har nyligen köpt mig en NUC och tänkte använda denna som dedikerad htpc. För att lösa lagring, tänkte jag köra plex server på nucen och sedan köpa en NAS där jag kan lagra all media.

Jag tänkte först byggt något eget men nu satsar jag på något färdigt istället av smidighetsskäl. Va tror ni om följande uppställning;

NUC5i5RYH som ska agera plex server samt spela upp plex-material.
NAS Synology ds216j
WD red 4tb för att sedan utöka med en ytterligare en likadan disk.

Några tankar eller funderingar rent spontant? Tänkte dra en beställning snarast så låt höra

Permalänk
Medlem

Ska du transcoda materialet?

Är dina filer tunga?

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Ska du transcoda materialet?

Är dina filer tunga?

Jag förmodar att om jag kör servern på nucen samt spelar upp på nucen kommer ingen transcoding behövas. Vad jag har förstått kommer transcoding enbart behövas när plex servern (i detta fall nucen) ska streama till låt oss säga en smart TV som inte stödjer oroginalformatet. I mitt fall kommer jag främst att köra alla media i mitt vardagsrum samt streama till en Pi i sovrummet. Det kan eventuellt bli så att jag i framtiden delar med mig av plex-servern till någon familjemedlem men det är inga krav i nuläget. Och även om man skulle behöva transcoda 2 streams i 720/1080p ca 2GB stora så borde väl nucen klara detta?

De flesta filer som kommer stremas är 720/1080p, vanligtvis mellan 1-2 GB, ibland några enstaka större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kletgunnar:

Jag förmodar att om jag kör servern på nucen samt spelar upp på nucen kommer ingen transcoding behövas. Vad jag har förstått kommer transcoding enbart behövas när plex servern (i detta fall nucen) ska streama till låt oss säga en smart TV som inte stödjer oroginalformatet. I mitt fall kommer jag främst att köra alla media i mitt vardagsrum samt streama till en Pi i sovrummet. Det kan eventuellt bli så att jag i framtiden delar med mig av plex-servern till någon familjemedlem men det är inga krav i nuläget. Och även om man skulle behöva transcoda 2 streams i 720/1080p ca 2GB stora så borde väl nucen klara detta?

De flesta filer som kommer stremas är 720/1080p, vanligtvis mellan 1-2 GB, ibland några enstaka större.

Skickades från m.sweclockers.com

Plex server kör du på din NAS-server, eftersom det är där ditt material kommer ligga och strömmas ifrån. På NUC:en använder du valfri mediaspelare, t.ex Kodi.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Plex server kör du på din NAS-server, eftersom det är där ditt material kommer ligga och strömmas ifrån. På NUC:en använder du valfri mediaspelare, t.ex Kodi.

Som jag har förstått det hela krävs en relativt ordentlig nas för att kunna hantera enbart 2 1080p streams. Därav tänkte jag köra servern på nucen men lagringen på nasen. Feltänk från min sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Som jag har förstått det hela krävs en relativt ordentlig nas för att kunna hantera enbart 2 1080p streams. Därav tänkte jag köra servern på nucen men lagringen på nasen. Feltänk?

Skickades från m.sweclockers.com

Går att göra som du säger men min första tanke blir ba, varför lägga lagringen på en NAS när du bara ska ha till Plex och så?
Varför inte bara köpa en extern hårddisk och ha till nucen?

Annars ja det krävs en ganska stark nas annars.
Men western digital har två nasar med HW stöd för Plex och de klarar en hel del, går nog med typ 1080p strömmar skulle jag säga.
De heter western Digital My Cloud Pro

Länk:
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3747945

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kletgunnar:

Som jag har förstått det hela krävs en relativt ordentlig nas för att kunna hantera enbart 2 1080p streams. Därav tänkte jag köra servern på nucen men lagringen på nasen. Feltänk?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är jag inte inläst på transcoding då jag inte själv har behövt använda funktionen. Men som ägare utav flertalet Synology J modeller kan jag enbart säga att cpu delen i själva NAS:en är för svag. Vill du att NAS:en ska sköta ev. transcoding behöver du en kraftfullare modell, en AsusTor AS-3102T borde klara av jobbet, kostar några hundralappar extra men har både mera RAM och kraftfullare processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tyvärr är jag inte inläst på transcoding då jag inte själv har behövt använda funktionen. Men som ägare utav flertalet Synology J modeller kan jag enbart säga att cpu delen i själva NAS:en är för svag. Vill du att NAS:en ska sköta ev. transcoding behöver du en kraftfullare modell, en AsusTor AS-3102T borde klara av jobbet, kostar några hundralappar extra men har både mera RAM och kraftfullare processor.

3102T klarar inte ens av att transcode:a en 1080p-ström, se Plex lista med kompatibla NAS:ar här. Tyvärr kostar de modeller som klarar av 1080p mycket (oftast betydligt mer än om man bygger själv).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Går att göra som du säger men min första tanke blir ba, varför lägga lagringen på en NAS när du bara ska ha till Plex och så?
Varför inte bara köpa en extern hårddisk och ha till nucen?

Annars ja det krävs en ganska stark nas annars.
Men western digital har två nasar med HW stöd för Plex och de klarar en hel del, går nog med typ 1080p strömmar skulle jag säga.
De heter western Digital My Cloud Pro

Länk:
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3747945

Anledningen till nasen är väl främst att kunna ha flera hårdiskar samlade i en liten smidig burk som är lätt att gömma undan i en liten vrå. Jag förstår hur du tänker dock för jag själv känner mig själv aningen klyven till lösning. Dock verkar det ju inte finnas några bättre alternativ i dagsläget om man inte väll lägga en onödigt stor summa på en nas. Alternativet är ju att bygga själv eller satsa på en server likt hp microserver men då blir det ju automatiskt lite mer "mek", det är ju som sagt smidigheten man vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du skall spela upp ditt material på nucen behövs ju inte plex transcoding. Kör lagring på NAS och kodi på nucen som spelar allt du matar den med. Ingen transcoding kräver ingen kraftig NAS.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag kör samma lösning idag som du tänkt använda dig av.

Hade enbart en synology först, där jag körde plex o hade som lagring. Köpte sedan en NUC och installerade plex på den och använde synology endast för medialagring, inget annat.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt så funkar det inte å använda plex på den Synologyn (jag har en likadan själv), den klarar inte av 1080p, kanskje några filer, men inte nog till att va värt det. Själv har jag et video bibliotek på rundt 10TB på nas'en och lägger jag allt det i plex så står jag å svär i en halv dag före jag plockar bort det igen. Et mindre bibliotek på en Synology funkar fint, glöm ett större.

Visa signatur

CM Storm Trooper • Sabertooth x79, PB278Q, ROG Swift • i7 3820 • Hydro H60, • 32GB Vengance XMS3, AX1200i EVGA GTX 1080 FTW SLI • Samsung 850 EVO 500GB + 840 PRO 240GB • OCZ Agility3 120GB • 5x WD Red 1/1/2/3/3TB, Synology DS216j 2x 6TB • WD MyBook 4TB USB3 • Scythe Kaze Master 5.25" • Microsoft X4 • Logitech G700S • Steelseries Siberia 800 • Samsung UE60JU6075 • Windows 10 •