Permalänk
Medlem

Kylpasta färskvara?

Hej,

Jag undrar om det finns ett bäst sista datum för kylpasta?

Jag bygger nytt undrar om jag kan använda en tubb från 2013

Nils

Permalänk
Skrivet av nisseR++:

Hej,

Jag undrar om det finns ett bäst sista datum för kylpasta?

Jag bygger nytt undrar om jag kan använda en tubb från 2013

Nils

Beror säkert på vilken modell och hur den förvarats.

Men jag kör just nu med artic ceramique och den tuben är nog köpt 2011/12 http://www.arcticsilver.com/Ceramique.htm

Ta och testa du riskerar ju inte direkt något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Byggde två identiska maskiner för ett tag sen. Artic MX2 tror jag, den ena tuben var från 2011 och den andra nyköpt. Identiska CPU-temps. Klart det finns ett bäst före-datum men det handlar om bra många år enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Skulle säga att det inte är något problem så länge tuben har varit försluten

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så består pastan av partiklar i någon form för bärande vätska, oftast olja. Oljan kan eventuellt separera från partiklarna som en vätska på ytan, och lämna en mer svårsmetad pasta under sig. Är det en faktiskt tub, så borde det gå att "knåda" pastan innan man försöker använda den. Är det i sprut-form, så kan man kanske blanda det lite genom att dra pistongen fram och tillbaka. I realiteten tror jag där är så mycket vätska från början i alla fall, att pastan fungerar tillfredsställande oavsett.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tackar
känns som om den är väll försluten så är det inga problem