Permalänk

Hjälp med Homeplug.

Tjena!

Jag bor just nu i hus. Det är adsl på 24 mbit. Huset har två våningar och routern står där nere. Det finns redan en homeplug i huset, en Netgear powerline 500. Jag undrar om man kan skaffa ett par till och koppla in utan att de stör ut varandra? Måste man gå efter ett par netgear igen eller kan man skaffa annat märke? Vill helst inte dra en kabel upp för trappen och in i rummet.

Permalänk
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Tjena!

Jag bor just nu i hus. Det är adsl på 24 mbit. Huset har två våningar och routern står där nere. Det finns redan en homeplug i huset, en Netgear powerline 500. Jag undrar om man kan skaffa ett par till och koppla in utan att de stör ut varandra? Måste man gå efter ett par netgear igen eller kan man skaffa annat märke? Vill helst inte dra en kabel upp för trappen och in i rummet.

det verkar vara nån standard som används. med routrar så går det ju blanda märken nu går ju 1&0 genom elen borde inte spela nån roll?

https://www.avforums.com/threads/mixing-different-brands-of-h...

Citat:

Compatibility betweeen standards

In order to ensure compatibility between products from different manufacturers, most products have adopted a standard networking protocol called HomePlug. In fact, the terms ‘powerline’ and ‘HomePlug’ are often used as though they’re interchangeable, but there are competing standards

http://www.pcadvisor.co.uk/buying-advice/network-wifi/homeplu...

köp dom på Netonnet så kan du ju lämna tillbaka om det inte funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag hade ett tag 4 st Netgear Powerline AV500 inkopplade utan problem så det ska funka. Nu har jag dragit cat 6 i huset då vi ska få fiber och behöver de inte längre....

Permalänk
Skrivet av At The Gates:

Jag hade ett tag 4 st Netgear Powerline AV500 inkopplade utan problem så det ska funka. Nu har jag dragit cat 6 i huset då vi ska få fiber och behöver de inte längre....

att 4st av samma märke/modell funkar tillsammans är väl inte så konstigt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

att 4st av samma märke/modell funkar tillsammans är väl inte så konstigt

Du får gärna utveckla om du vet något om saken, varför det inte är så konstigt.

Är det nåt sånt här du tänker?

Med samma märke/system så kan plugsen detektera andra plugs så signalernas frekvensmodulering kan anpassas på lämpligt sätt för att inte påverka varandras dataströmmar. Är det inte nåt åt det hållet så ser jag inte varför det skulle göra skillnad att använda samma modell.

Dold text

Om jag får gissa, så är jag nog mer inne på att varje enskild plug funkar lite som gamla tidens hubbar, dvs de langar bara iväg paket och så filtreras paket med fel destination bort av mottagaren.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Du får gärna utveckla om du vet något om saken, varför det inte är så konstigt.

Är det nåt sånt här du tänker?

Med samma märke/system så kan plugsen detektera andra plugs så signalernas frekvensmodulering kan anpassas på lämpligt sätt för att inte påverka varandras dataströmmar. Är det inte nåt åt det hållet så ser jag inte varför det skulle göra skillnad att använda samma modell.

Dold text

Om jag får gissa, så är jag nog mer inne på att varje enskild plug funkar lite som gamla tidens hubbar, dvs de langar bara iväg paket och så filtreras paket med fel destination bort av mottagaren.

källa på det ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har använt både Netgear samt TP-link i samma hus och de kommunicerar bra med varandra. Har dock för mig att det finns olika standarder så nya och gamla kanske inte går bra ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

källa på det ?

Jag var ju tydlig med att jag gissade och spekulerade. Du däremot hävdade att det är "inte så konstigt" [att det funkar med fler än två, bara märket/tillverkaren är samma]. Då blir jag nyfiken på hur det faktiskt fungerar. Och du verkar ju veta något om saken, att döma av ditt påstående.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Lasse Gocartsson:
Om du har 500Mbit/s Homeplugs/Powerlines har du med största sannolik AV standard 1. Köp valfri powerline-adapter med samma standard (eller stöd för denna) så är det lugnt.

Om du kollar upp just dina modeller på nätet eller hos tillverkarens hemsida så kan du kontrollera vilka standards som stöds.

Att köra två separata nät är inte att rekommendera utan kommer troligen att interferera destruktivt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

There are really 4 different types of PLC products
Homeplug 1.0
HomePlug 1.0 Turbo
HomePlug AV
HomePlug AV 500 Mbps
HomePlug AV 1200 Mbps
In terms of compatibility, please consider the following --
HomePlug 1.0 (14Mbps) coexists and is interoperable with HomePlug 1.0 Turbo (85Mbps), but at the lower speed. So, if you have an existing HomePlug 1.0 network and attach a HomePlug 1.0 Turbo device, it will connect at 14Mbps.
HomePlug 1.0 (14Mbps) and HomePlug 1.0 Turbo (85Mbps) can coexist with HomePlug AV (200Mbps & 500 mbps) devices, but are not interoperable. So these devices can exist in the same home and operate independently, but cannot communicate together.
HomePlug AV 200 Mbps and 500 Mbps coexist and are interoperable with each other, but at the lower 200 mbps speed.

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/22165

Homeplug funkar likt wifi, prylar som följer samma standard kan förstå varandra och man kopplar ihop homeplugenheterna till ett eller flera delnät i ett lan efter eget önskemål.
Man kan ju tänka sig att ha en ansluten i routern och 1 eller flera klienter anslutna mot denna och det uppträder då som ett hubat nät (som wifi)
Man kan även koppla ihop klienter mot varandra utan att passera routern och göra kombinationer utav båda kopplingarna. (ungefär som att vara samtidigt ansluten till olika ssid)
Homeplugen ersätter en nätverkskabel och man kan sen styra hur "kabeln kopplas fysiskt" och kommunikation mellan AV och icke AV nät kan inte ske utan hjälp av nån annan pryl typ switchen i hemmaroutern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Homeplug funkar likt wifi

Homeplug ÄR faktiskt Wi-Fi, fast trådad Wi-Fi kan man säga

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av studiox_swe:

Homeplug ÄR faktiskt Wi-Fi, fast trådad Wi-Fi kan man säga

Ja många delar av båda teknikerna påminner kraftigt om varandra och en gång i tiden hade vi trådradio som krävde att man anslöt mottagaren till sändaren via kabel https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dradio
Utvecklingen går ibland i cirklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja många delar av båda teknikerna påminner kraftigt om varandra

Jag skulle nog säga att de är mer eller mindre identiska, eftersom HomePlug är baserat på 802.11x standarderna, precis som Wi-Fi är det alltså trådbunden Wi-Fi, precis som jag skrivit tidigare men härligt med repetition.

Permalänk

Om kabeln går från adsl-routern direkt till homeplugen, fördelas IP-adresserna ut i nästa homeplug då? Skulle man kunna t.ex koppla en switch från den homepluggen från övervåningen och leda det vidare till en dator och en annan router t.ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är precis som en nätverkskabel. Så ja, men ska du använda flera routrar är det viktigt att veta vad du gör. Inget för den vanlige användaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joalin:

Det är precis som en nätverkskabel.

Det är absolut inte som nätverkskabel då nätverkskabel är Point-to-Point medans HomePlug är Point-to-MultiPoint

Skrivet av joalin:

men ska du använda flera routrar är det viktigt att veta vad du gör.

Flera routrar har ju inget med homeplug att göra, men håller med om att det är bra at veta vad man gör..........

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Det är absolut inte som nätverkskabel då nätverkskabel är Point-to-Point medans HomePlug är Point-to-MultiPoint

Flera routrar har ju inget med homeplug att göra, men håller med om att det är bra at veta vad man gör..........

Så jag kommer inte kunna koppla det från homeplug till en switch och få IP-adresser utfördelat via den för att komma ut på nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Så jag kommer inte kunna koppla det från homeplug till en switch och få IP-adresser utfördelat via den för att komma ut på nätet?

Skickades från m.sweclockers.com

Praktiskt kan du se alla homeplugs som olika uttag i en switch, så det kommer fungera bra så länge en av homeplugsen är kopplad till din router.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det är absolut inte som nätverkskabel då nätverkskabel är Point-to-Point medans HomePlug är Point-to-MultiPoint

Flera routrar har ju inget med homeplug att göra, men håller med om att det är bra at veta vad man gör..........

Jag svarade TS på hans konkreta fråga:
"Skulle man kunna t.ex koppla en switch från den homepluggen från övervåningen och leda det vidare till en dator och en annan router t.ex?"

och i det fallet kan man betrakta länken mellan just de två enheterna som en kabel. Alltså att de inte filtrerar bort något nät eller liknande, men visst det är punkt till multipunkt, det är riktigt.

Samma här, svarade på frågan om att koppla vidare till en router till, vilket som sagt sällan är en bra ide.

Visst vi kan diskutera 802.11-standarder men, lättare att svara kort och konkret på TS fråga. Det är svårt att svara enkelt och lättförstått för att göra det lätt för frågeställaren utan att vara för enkel och fel

Permalänk
Skrivet av Zajin:

Praktiskt kan du se alla homeplugs som olika uttag i en switch, så det kommer fungera bra så länge en av homeplugsen är kopplad till din router.

Skrivet av joalin:

Jag svarade TS på hans konkreta fråga:
"Skulle man kunna t.ex koppla en switch från den homepluggen från övervåningen och leda det vidare till en dator och en annan router t.ex?"

och i det fallet kan man betrakta länken mellan just de två enheterna som en kabel. Alltså att de inte filtrerar bort något nät eller liknande, men visst det är punkt till multipunkt, det är riktigt.

Samma här, svarade på frågan om att koppla vidare till en router till, vilket som sagt sällan är en bra ide.

Visst vi kan diskutera 802.11-standarder men, lättare att svara kort och konkret på TS fråga. Det är svårt att svara enkelt och lättförstått för att göra det lätt för frågeställaren utan att vara för enkel och fel

Vad bra! Kommer routrarna att störa ut varandra annars?
Kan man bara inte skaffa en router som har 5 ghz och köra med det bara på övervåningen? Eller blir det krångel då det faktiskt är två routrar på själva nätverket?
Tror jag läste att en repeater inte är så bra hastighetsmässigt om man kör via 2,4 ghz bandet, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Vad bra! Kommer routrarna att störa ut varandra annars?
Kan man bara inte skaffa en router som har 5 ghz och köra med det bara på övervåningen? Eller blir det krångel då det faktiskt är två routrar på själva nätverket?
Tror jag läste att en repeater inte är så bra hastighetsmässigt om man kör via 2,4 ghz bandet, men jag kan ha fel.

Många routrar har ett AP (access point) läge, då ansluter du dem med kabel till din router och sen kan du ansluta wifi enheter till dem för att få bättre täckning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lasse Gocartsson:

Vad bra! Kommer routrarna att störa ut varandra annars?
Kan man bara inte skaffa en router som har 5 ghz och köra med det bara på övervåningen? Eller blir det krångel då det faktiskt är två routrar på själva nätverket?
Tror jag läste att en repeater inte är så bra hastighetsmässigt om man kör via 2,4 ghz bandet, men jag kan ha fel.

Man bör inte ha 2 konsumentroutrar inkopplade för det leder för det mesta till adresseringsproblem så har man en router ska den göras om så den agerar som en accesspunkt och switch. En repeater halverar bandbredden och dubblerar latensen (i bästa fall)
För att bygga bra wifinät använder man lämpligen accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.