Hur dämpar jag vibrationer ifrån pump på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Hur dämpar jag vibrationer ifrån pump på bästa sätt?

Förutsätt att pengar inte är något större problem och att utrymmet vi har att leka på är runt 20*20*20cm. Med vad och hur dämpar man vibrationerna mest ifrån en vattenpump? Ska man hänga pumpen eller kanske lägga den på något? Vad för anordning fungerar bäst?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Har sett något om att hänga upp den i gummiband, tror det va en lösning som bland annat spcr körde med

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@SStar: Jag monterade min pump på en aluminiumplatta som i sin tur är fäst i chassit med gummibussningar. De har en gängad tapp i en änden och en mutter i andra. Har tyvärr ingen bild...

Edit: Sök även på gummibuffert.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Förutsätt att pengar inte är något större problem och att utrymmet vi har att leka på är runt 20*20*20cm. Med vad och hur dämpar man vibrationerna mest ifrån en vattenpump? Ska man hänga pumpen eller kanske lägga den på något? Vad för anordning fungerar bäst?

bussningar för att montera hårddisk vibrationsfritt ingår i tillbehören till nästan alla datorlådor. Jag tog två sådana bussningar för varje skruvhål, en mellan pumpen och plåten och en på andra sidan plåten. Sedan en lite längre skruv och en bricka för att hindra skruvhuvudet från att glida igenom bussningarna. Det fanns skruvar för montering av hårddiskar men de var inte tillräckligt långa.

Annars, om man är lite fena på att göra hål med samma utseende som i hårddiskvaggorna, räcker det med en bussning och hårddiskskruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Förutsätt att pengar inte är något större problem och att utrymmet vi har att leka på är runt 20*20*20cm. Med vad och hur dämpar man vibrationerna mest ifrån en vattenpump? Ska man hänga pumpen eller kanske lägga den på något? Vad för anordning fungerar bäst?

Kom på att jag en gång använde gummigenomföringar som egentligen var till för att skydda kablar från att skadas av de vassa kanterna på hålen vi tog upp i rackar för att dra kablar då vi monterade servrar. Vi använde gummigenomföringarna också som vibrationsdämpare. Ecotec hette företaget, som sålde dem http://www.ecotec-online.se/ Titta under monteringsmaterial.
Biltema hade liknande grejor men då måste man köpa ett helt kit med gummigenomföringar av olika storlekar ....
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Sortimentlada/Ovrig...

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har sett något om att hänga upp den i gummiband, tror det va en lösning som bland annat spcr körde med

Av allt hittills låter detta som det bästa sättet. Vem är spcr?

Vart kan jag hitta gummiband som inte torkar med tiden? De behöver vara runt en 8-10cm långa. Kanske ta trådarna ifrån en gummistropp eller liknade? Kanske resårband?

Visa signatur

-Star

Permalänk

när jag höll på och lekte med vattenkylning satte jag kardborreband under foten på pumpen.

bara det tog bort en hel del vibrationer senare uppgraderades fästet med en bit foam typ sådan som är i skummadrasser med ett kardborreband på varje sida och monterades mellan bottenplåten och pumpen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Av allt hittills låter detta som det bästa sättet. Vem är spcr?

Vart kan jag hitta gummiband som inte torkar med tiden? De behöver vara runt en 8-10cm långa. Kanske ta trådarna ifrån en gummistropp eller liknade? Kanske resårband?

Spcr är inte vem utan vad, silent pc review står det för

Kolla lite på länken och leta runt lite på den sidan så hittar du säkert en hel del matnyttigt när det kommer till att bygga tysta datorer

http://www.silentpcreview.com/article1437-page1.html

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga en liten låda i plywood och klä insidan med ljuddämpande material och sedan hänga upp pumpen inuti lådan med resårband.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

@SStar: Det låter bra.
Du kan ju ta buntband som är lite för långa med. Som extra skydd.
Dvs att dom inte kommer i kontakt med pumpen om inte resårbandet går sönder.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag ska bygga en liten låda i plywood och klä insidan med ljuddämpande material och sedan hänga upp pumpen inuti lådan med resårband.

Intressant och kul lösning. Posta gärna bild på resultatet med liten berättelse och recension av effekten på ljud/vibrationer

Permalänk
Medlem

Jo de kan jag göra.

Visa signatur

-Star

Permalänk

@SStar: Som den fullständiga oljudshatare jag är med en i övrigt passiv vattenkylning (2x passiva Zalman reserator torn) så har jag monterat pumpen i följande låda som i sin tur är fäst med kardborrband på en 2cm tjock skumgummi kloss som är limmad i botten av chassit. Det plockade bort alla vibrationer och pumpljud för min del, det går att känna att pumpen är igång om man lägger fingrarna på lådan den ligger i men det är inget som sprider sig till chassit som förövrigt är ett gammalt tjockt plåtchassi som är klätt med tunga ljuddämpande mattor för att förhindra alla former av vibrationer.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/pump-vibrations...

Permalänk
Medlem

Intressant låda, nackdelen med den är just att man måste hänga upp den. Min låda kan man sätta vart som helst för att pumpen hänger i lådan

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Intressant låda, nackdelen med den är just att man måste hänga upp den. Min låda kan man sätta vart som helst för att pumpen hänger i lådan

Man måste inte hänga upp den. Aquatuning har massor av andra grejor för ljud- och vibrationsdämpning. Man kan montera den på en skumgummikloss och/eller på vibrationsdämpande fötter. Det finns också andra intressanta upphängningar man kan kombinera med så att inga vibrationer överförs till chassit.