Permalänk
Medlem

Få tag på äldre chassi

Hej.

Jag har lite planer på att stoppa in mina delar i sign i ett äldre chassi. Tanken är att det ska se ut som en riktig skräpdator då vi har haft ganska många inbrott i området.. Så jag har två frågor, är det samma atx standard nu som för 10 år sedan? Och var kan man hitta ett gammalt atx chassi? Har kollat på blocket och på tippen men det fanns verkligen inget, jag är mest intresserad av begagnat så det ser sämre ut... Någon som har tips? Så billigt som möjligt helst, tack på förhand

Obs: tolka inte detta som en köpes annons, jag är bara ute efter tips här

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det funkar bra att göra så. Delarna passar och allt. Dock har jag noterat att möjligheterna till kylning är mycket sämre i äldre chassi. Ofta finns det bara en plats för fläkt där bak och det är allt. Har man otur är det en 80mm fläkt som ska dit också, vilket gör att det är svårare att få datorn tyst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att slänga in en floppydrive som inte är inkopplad också.
Antar att ingen tjuv vill försöka sälja en dator med floppydrive.

Ett till tips är att försöka hitta gamla Intel Pentium 2 dekaler eller liknande och klistra på fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det funkar bra att göra så. Delarna passar och allt. Dock har jag noterat att möjligheterna till kylning är mycket sämre i äldre chassi. Ofta finns det bara en plats för fläkt där bak och det är allt. Har man otur är det en 80mm fläkt som ska dit också, vilket gör att det är svårare att få datorn tyst.

Detta har jag redan tänkt på och det är inget större problem för en dremel

Men vad kul att höra att det ska passa, du råkar inte veta var man kan införskaffa sig ett chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Mitt tips är att slänga in en floppydrive som inte är inkopplad också.
Antar att ingen tjuv vill försöka sälja en dator med floppydrive.

https://b6c18f286245704fe3e9-05e2055f4cd9122af02914269431c9f6.ssl.cf1.rackcdn.com/8156430_pc-modder-creates-128gb-floppy-disk-readable_t269e3000.jpg

Ett till tips är att försöka hitta gamla Intel Pentium 2 dekaler eller liknande och klistra på fronten.

Tack för tipset, ska definitivt kolla närmare på det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zy77en:

Detta har jag redan tänkt på och det är inget större problem för en dremel

Men vad kul att höra att det ska passa, du råkar inte veta var man kan införskaffa sig ett chassi?

Visst funkar det. Har en kompis vars dator jag byggt så just på grund av att den stod synligt utifrån och hon inte ville få den stulen. Hon har helt enkelt behållit ett gammalt chassi från typ år 2000. Grått och med massor av kaffefläckar på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Hej.

Jag har lite planer på att stoppa in mina delar i sign i ett äldre chassi. Tanken är att det ska se ut som en riktig skräpdator då vi har haft ganska många inbrott i området.. Så jag har två frågor, är det samma atx standard nu som för 10 år sedan? Och var kan man hitta ett gammalt atx chassi? Har kollat på blocket och på tippen men det fanns verkligen inget, jag är mest intresserad av begagnat så det ser sämre ut... Någon som har tips? Så billigt som möjligt helst, tack på förhand

Obs: tolka inte detta som en köpes annons, jag är bara ute efter tips här

ATX är en standar som funnit länge och som du kan rätta dig efter..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Extended - Att läsa om du har intresse..

Se upp med företagsdatorer då dom ofta har egna chassilösningar och inte följer standard som ATX, ex som Dell, Lenovo, ASUS med flera..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Zy77en
Lättaste stället skulle jag kunna tänka mig vara skolor vid terminsavslut. Snacka med en vaktmästare och se om de ska byta ut datorerna eller har något förråd som är överfullt och ska tömmas. Annars får du nog leta på Blocket/Tradera efter efter något billigt. Säljgrupper på Facebook i närheten? Finns vissa som skänker bort "gammalt skräp" där du kan hitta.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Tack, nej jag har inte kollat tradera, ska kolla igenom när jag kommer hem

Skrivet av Snövit:

@Zy77en
Lättaste stället skulle jag kunna tänka mig vara skolor vid terminsavslut. Snacka med en vaktmästare och se om de ska byta ut datorerna eller har något förråd som är överfullt och ska tömmas. Annars får du nog leta på Blocket/Tradera efter efter något billigt. Säljgrupper på Facebook i närheten? Finns vissa som skänker bort "gammalt skräp" där du kan hitta.

Får ta mig en titt på detta också

Tack för alla hjälpsamma svar

Permalänk
Medlem

Tror jag har ett sådant chassi som det länkade på tradera, fast med blå / silver front, i förrådet.
Står nog något vanligt begie chassi, med bucklig lucka på sidan någonstans med. Det är lite långt att köra för bara ett chassi, men det finns i Helsingborg, bara att hämta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.