Intern hårddisk till ny dator!

Permalänk
Medlem

Intern hårddisk till ny dator!

Hej!

Jag letar efter en intern hårddisk som är relativt tystgående och som jag kan lagra spel/musik på. En hårddisk på 2-3TB duger fint. Jag kan ingenting om hårddiskar huruvida man ska ha 2.5,3.5 eller NAS(Vad det nu innebär).

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/253763-w... är datorn om det nu behöver sägas.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna i helgen: Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD
Verkar fått rätt bra betyg i reviews och 2TB kommer man långt med. Eftersom det är en SSHD disk så lär den sig vilken data du oftast låser av så den lägger in det i "SSD" minnet vilket är ännu lite snabbare än vanliga HDD läsningarna.
Kostade 890kr för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jag beställde denna i helgen: Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD
Verkar fått rätt bra betyg i reviews och 2TB kommer man långt med. Eftersom det är en SSHD disk så lär den sig vilken data du oftast låser av så den lägger in det i "SSD" minnet vilket är ännu lite snabbare än vanliga HDD läsningarna.
Kostade 890kr för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt läsa på lite. Anses inte WD vara lite bättre än just Seagate? Eller är de likvärdiga egentligen?

Bara en random fråga när jag ändå sitter här. I datorn jag köpte. Sitter det redan kablar i datorn så det bara är att koppla in. Eller behöver jag köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackie:

Har försökt läsa på lite. Anses inte WD vara lite bättre än just Seagate? Eller är de likvärdiga egentligen?

Nja, många har sina favoriter, men i praktiken har båda företagen haft både bra och dåliga hårddiskar. Som alltid när det gäller hårddiskar så bör man utgå ifrån att de kan gå sönder precis när som helst, så man bör ha backup på allt viktigt.

Skrivet av Hackie:

Bara en random fråga när jag ändå sitter här. I datorn jag köpte. Sitter det redan kablar i datorn så det bara är att koppla in. Eller behöver jag köpa till?

Hårddiskarna tar ström från nätagget, så du bör se till att nätagget har en ledig SATA-strömkabel (se hur så här). Sen behöver hårddisken även en SATA-kabel som kopplas till en ledig SATA-plats på moderkortet, och såna kablar sitter typiskt inte i datorn om de inte används. Så du behöver köpa till en sån om du inte redan har någon liggandes.

Tillägg: Det ska ha följt med 4 st. SATA-kablar till moderkortet i datorn du har enligt Asus spec. Nu vet jag inte hur Webhallen gör när de bygger datorer, men jag kan tycka att de bör ha skickat med de överblivna kablarna med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackie:

Har försökt läsa på lite. Anses inte WD vara lite bättre än just Seagate? Eller är de likvärdiga egentligen?

Bara en random fråga när jag ändå sitter här. I datorn jag köpte. Sitter det redan kablar i datorn så det bara är att koppla in. Eller behöver jag köpa till?

Bäst är att öppna datorn och kolla. Du kan jämföra med disken som redan sitter i datorn. Strömkabel bruka finnas men SATA kabeln bruka man behöva.

Antar att någon annan byggde datorn eftersom du inte vet om den har kablar mm.