ta reda på ipadress från en macadress

Permalänk

ta reda på ipadress från en macadress

Jag har en fundering som jag stött på i jobbet.

Går det att ta reda på vilken statisk ipadress som ligger på en macadress?
det är alltså inte på en dator utan en annan nätverksenhet.

alltså i praktiken ifall jag inte har en aning om varken ipadress eller nätmask och vill veta det går det att ta reda på vilken ip iallafall så jag kan ändra den? kör direkt kabel mellan kortet och datorn.

Permalänk
Inaktiv

Ja, kallas ARP tabell.

Permalänk

@studiox_swe: fast det förutsätter väl ändå att jag vet vilken nätmask eller så vidare? i detta scenario har jag ingen aning om något har bara en macadress

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalamanderRelic:

@studiox_swe: fast det förutsätter väl ändå att jag vet vilken nätmask eller så vidare? i detta scenario har jag ingen aning om något har bara en macadress

Vet du vilket nät den ligger på? I så fall går du in på routern för det nätet. Slår i ARP tabellen och letar upp din MAC-adress. Om det är en l3 switch kan du slå direkt i mac adresstabellen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

@murzoo: har ingen aning om något. finns ingen router eller något sånt utan är en enhet som har en fast ip men den är helt fristående.

t ex så sitter det en passercentral med ett ip kort men ingen router eller någon men däremot en fast ipadress.
för att få anslutning på ett enkelt sätt utan att behöva nolla och sånt vore det trevligt att ta reda på ipadressen.

har inte ipadress, nätmask eller gateway.
har ingen aning om vilken klass den ligger i.

Permalänk
Medlem

@ZalamanderRelic: Du skulle kunna prova att koppla dig direkt med nätverkskabeln. Sätt den dator du kopplade direkt mot nätverksenheten på något av de privata näten som finns, och börja pinga. Du kan använda t.ex. pinginfoview för att göra en ping av en range av adresser. Har du tur får du träff.

10.0.0.0 - 10.255.255.255 | 10.0.0.0/8
172.16.0.0 - 172.31.255.255 | 172.16.0.0/12
192.168.0.0 - 192.168.255.255 | 192.168.0.0/16

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

@murzoo: mm det är just det har både angry ip och advanced ip scanner. hade varit nice om det fanns ett enklare sätt.

Permalänk
Medlem

@ZalamanderRelic: Inte så jättejobbigt, om du har fysisk access till enheten. Du behöver bara byta IP tre gånger. En för varje nät.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

@murzoo: mm sen tar det ett tag att scanna igenom. men ah det är väl det enda sättet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalamanderRelic:

@murzoo: mm sen tar det ett tag att scanna igenom. men ah det är väl det enda sättet

Om prylen försöker kommunicera med något och har en hyfsat ok TCP stack kan du köra Wireshark på din dator istället och leta efter just ARP requests.

För att din mojäng ska hitta default GW så kommer den göra en broadcast request på ARP och fråga efter vilken MAC adress som har IP adressen till GW. Det kan du fånga i Wireshark.