Snabbtest: Battlefield 1 i DirectX 11 och DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

"Samma sätt" nej, men de har liknande mål: Att vara ett modernt low-level API.
Där Vulkan har lyckats och DX12 fungerar sämre än sin föregångare.

Fast hur har Vulkan lyckats?
Rent tekniskt har jag ingen aning om hur de fungerar, men rent abstrakt borde väl tänket vara densamma?
De båda ställer väl samma krav på utvecklarna, dvs jobba mer på optimering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Fast hur har Vulkan lyckats?
Rent tekniskt har jag ingen aning om hur de fungerar, men rent abstrakt borde väl tänket vara densamma?
De båda ställer väl samma krav på utvecklarna, dvs jobba mer på optimering?

Deras API är bättre än sin föregångare helt enkelt. API:t gör det som det var tänkt att göra. Tar tillvara på hårdvaran och mindre skapar mindre "spill" i mjukvaran.

De är två helt skilda produkter. Uppenbarligen har Microsoft inte varit lika duktiga. Kolla på tester i spel som använder Vulkan. Doom t.ex. Där får man åtminstone alltid vinster (stora som små beroende på din setup), går i alla fall inte bakåt som med DX12 xD

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Deras API är bättre än sin föregångare helt enkelt. API:t gör det som det var tänkt att göra. Tar tillvara på hårdvaran och mindre skapar mindre "spill" i mjukvaran.

De är två helt skilda produkter. Uppenbarligen har Microsoft inte varit lika duktiga. Kolla på tester i spel som använder Vulkan. Doom t.ex. Där får man åtminstone alltid vinster (stora som små beroende på din setup), går i alla fall inte bakåt som med DX12 xD

tror tbh det är för att speltillverkaren inte satsar fullt på dx12 då dx11 fortfarande är hyffsat aktuellt.

DOOM va istället more or less sponsrat för att fixa Vulkan så bra som möjligt så det blev en hype över det

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonatanR:

tror tbh det är för att speltillverkaren inte satsar fullt på dx12 då dx11 fortfarande är hyffsat aktuellt.

DOOM va istället more or less sponsrat för att fixa Vulkan så bra som möjligt så det blev en hype över det

Problemet med Vulkan är att DOOM är det enda vettiga exemplet. Om fler spel kommer som använder detta API så kommer vi se fler sämre resultat med.

Vulkan blir hypead av Microsoft/Windows-hatare. Finns en uppenbar agenda tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Guru3D har också testat nu: http://www.guru3d.com/articles-pages/battlefield-1-pc-graphic...

Smakprov:

Permalänk

äntligen

Permalänk

Kör en i7 4790K @ 4,8Ghz, samt det senaste Titan Pascal kortet på maxade inställningar. Kör i 1080P och min processor ligger på 100%. Vad skall man göra???

Permalänk
Medlem

1920x1080?

Skulle veta vad de ger i 1920x1080, antar ingen använder den upplösningen längre eller?

Visa signatur

Bab

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pastrami:

Skulle veta vad de ger i 1920x1080, antar ingen använder den upplösningen längre eller?

Det är relativt lättdrivet skulle jag säga.

Jag använder mitt R9 290 ihop med min AOC G2460 PF-spelskärm. TN, 144Hz och FreeSync och ligger ofta runt 100 FPS med rätt höga grafikinställningar, men inte maxade. Nu står sig förvisso mitt kort rätt bra trots sin ålder men de flesta av de korten som finns med i testen presterar samtidigt bättre, då de är nyare och kraftfullare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är relativt lättdrivet skulle jag säga.

Jag använder mitt R9 290 ihop med min AOC G2460 PF-spelskärm. TN, 144Hz och FreeSync och ligger ofta runt 100 FPS med rätt höga grafikinställningar, men inte maxade. Nu står sig förvisso mitt kort rätt bra trots sin ålder men de flesta av de korten som finns med i testen presterar samtidigt bättre, då de är nyare och kraftfullare.

Fint, har ett 970 själv så att.. Kör osså 144Hz har dock inte köpt spelet än så vet inte va de kommer ligga på.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrami:

Fint, har ett 970 själv så att.. Kör osså 144Hz har dock inte köpt spelet än så vet inte va de kommer ligga på.

jag har en i5 4460, 8gb ddr3 1333 mhz och ett rx 470 sapphire OC 4 gb, får runt 80-110 fps allt på high, så enligt mig ett väldigt bra optimerat spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

jag har en i5 4460, 8gb ddr3 1333 mhz och ett rx 470 sapphire OC 4 gb, får runt 80-110 fps allt på high, så enligt mig ett väldigt bra optimerat spel

Gott, kör osså allt på high har dock snabbare ram å 16gb och bättre cpu än dej, men tror ja ligger runt samma FPS har inte märkt något lag eller så, kör på samma inställningar som dej osså, maxa dock view distance osv, men har inte kollat exakt vilken fps ja ligger på men har inga fps drops eller nått när de händer mycket.

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrami:

Gott, kör osså allt på high har dock snabbare ram å 16gb och bättre cpu än dej, men tror ja ligger runt samma FPS har inte märkt något lag eller så, kör på samma inställningar som dej osså, maxa dock view distance osv, men har inte kollat exakt vilken fps ja ligger på men har inga fps drops eller nått när de händer mycket.

Får också komma ihåg att spelet är nytt och att dice brukar förbättra prestandan med tiden så gott om fps finns det kvar att hämta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aki04:

Får också komma ihåg att spelet är nytt och att dice brukar förbättra prestandan med tiden så gott om fps finns det kvar att hämta

Skickades från m.sweclockers.com

Jo man får väl ge det nån patch till och hoppas det blir bättre.