Testpilot: Vertagear PL6000

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en DX racer stol. Efter en lång tids användning så fick jag ont i ryggen, alltså trötta muskler.
Ryggen på stolen är helt platt och rak och kudden som följer med till svanken passade inte hur jag en mixtra med den.

Jag har inte världens bäst tränade rygg men den stolen gjorde att jag fick väldigt svåra huvudvärks problem som jag aldrig tidigare fått av stolen jag hade innan från Jysk för 600kr.

DX Racer Stolen saknade ergonomi vilket gjorde att musklerna i ryggen spändes konstant och leta sig upp till nacken som i sin tur gjorde att jag fick extrem huvudvärk efter bara 1 timma efter några månaders användning. Extremt plastiga kåpor på sidorna som gick sönder vid montering.

Jag hade samma problem att fötterna aldrig kunde nå ner till golvet ordentligt, hälarna var inte satta i golvet när jag hade den i bra höjd med skrivbordet. Jag är 185cm lång.
Jag sålde den och använder http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70068162/ så länge tills jag fått råd att köpa en ordentlig stol denna gång.
Det är inte ens en bra stol men så in i helvete bekvämare än DX Racer stolen. Rygg och huvudvärks problemen är borta.

Kan inte förstå hur folk kan tycka dessa stolar är bekväma. Men smaken är som baken antar jag.

Permalänk

Har själv en GT Omega MASTER XL Racing , måste säga att den är riktigt skön faktiskt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Du menar att stolen är värd över 30.000:- ?

Kanske om den håller i 30 år. Annars nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Avstängd

@esafesa:

För att säga det svart på vitt.

Bolagen som gör dessa stolar tror att alla gamers är feta nördar..

Är själv 199 lång och stör mig nå förbannat på allt som görs för fucking dvärgmänniskor. Alltså de är inte vanligt att skandinaver är kortare än 180lång och man blir ganska sjukt diskriminerad tammefan jämt när man är längre. För att inte tala om exempelvis stolar på bussar som känns som om att dem bygger för barn eller något, nackstödet hamnar i ryggen.

Haft en DXracer raptor i några år. Helt okay, för bred samt att svackan i stolen som är helt efterbliven. Man sitter som en ostbåge. Ingen gamingstol har någon ergonomi för 5öre. Så man får fixa till det själv med kuddar för att sitta rakt. Men efter man har gjort de så är dem riktiga sköna! Bättre än vad man får ifrån ikea/jysk.

Ska man ha en riktig stol får man nog faktiskt skaffa sig en kinnarps, lite tråkiga i utseende samt har inte den där boss känslan en fet gaming stol har men vad fan. Dem håller säkert 10-15år medans dessa gamingstolar är ganska sopslut efter 5år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@esafesa:

För att säga det svart på vitt.

Bolagen som gör dessa stolar tror att alla gamers är feta nördar..

Är själv 199 lång och stör mig nå förbannat på allt som görs för fucking dvärgmänniskor. Alltså de är inte vanligt att skandinaver är kortare än 180lång och man blir ganska sjukt diskriminerad tammefan jämt när man är längre. För att inte tala om exempelvis stolar på bussar som känns som om att dem bygger för barn eller något, nackstödet hamnar i ryggen.

Haft en DXracer raptor i några år. Helt okay, för bred samt att svackan i stolen som är helt efterbliven. Man sitter som en ostbåge. Ingen gamingstol har någon ergonomi för 5öre. Så man får fixa till det själv med kuddar för att sitta rakt. Men efter man har gjort de så är dem riktiga sköna! Bättre än vad man får ifrån ikea/jysk.

Ska man ha en riktig stol får man nog faktiskt skaffa sig en kinnarps, lite tråkiga i utseende samt har inte den där boss känslan en fet gaming stol har men vad fan. Dem håller säkert 10-15år medans dessa gamingstolar är ganska sopslut efter 5år.

Du förstår väl att det är du som sticker ut. Det är liksom en extremt liten andel människor som är två meter långa. Genomsnittslängden på män i Sverige är 181,5cm. En stor skillnad från dina 199cm. Människor omkring 180cm är inte "fucking dvärgmänniskor". Hade du inte varit 199cm lång, hade jag antagit att du var tolv år gammal.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Granter:

@esafesa:

För att säga det svart på vitt.

Bolagen som gör dessa stolar tror att alla gamers är feta nördar..

Är själv 199 lång och stör mig nå förbannat på allt som görs för fucking dvärgmänniskor. Alltså de är inte vanligt att skandinaver är kortare än 180lång och man blir ganska sjukt diskriminerad tammefan jämt när man är längre. För att inte tala om exempelvis stolar på bussar som känns som om att dem bygger för barn eller något, nackstödet hamnar i ryggen.

Haft en DXracer raptor i några år. Helt okay, för bred samt att svackan i stolen som är helt efterbliven. Man sitter som en ostbåge. Ingen gamingstol har någon ergonomi för 5öre. Så man får fixa till det själv med kuddar för att sitta rakt. Men efter man har gjort de så är dem riktiga sköna! Bättre än vad man får ifrån ikea/jysk.

Ska man ha en riktig stol får man nog faktiskt skaffa sig en kinnarps, lite tråkiga i utseende samt har inte den där boss känslan en fet gaming stol har men vad fan. Dem håller säkert 10-15år medans dessa gamingstolar är ganska sopslut efter 5år.

Skrivet av Dreijer:

Du förstår väl att det är du som sticker ut. Det är liksom en extremt liten andel människor som är två meter långa. Genomsnittslängden på män i Sverige är 181,5cm. En stor skillnad från dina 199cm. Människor omkring 180cm är inte "fucking dvärgmänniskor". Hade du inte varit 199cm lång, hade jag antagit att du var tolv år gammal.

Genomsnittskvinnan i Sverige är dessutom 167,7. Inte helt enkelt att göra möbler i allmänna miljöer som passar alla, speciellt inte de som tillhör procentenheterna längst ut på skalan, dvs kortväxta och 195+ cm långa.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UncleDirty:

Tycker alla dessa gaming stolar har muppiga armstöd, samma design på alla, ser bara ut att tåla tryck rakt upifrån inget från sidan vilket är lätt om man hänger lite åt någe håll. Samtidigt hårda så inge skönt att avlasta armen på dem, då återstår frågan vad dem är där för, för att man inte ska ramla ur stolen ?

Du ser väl på designen att stolen är designad för att stödja kroppen vid kurvtagning så varför skulle inte armstödens funktion gå i samma anda.
Så kallade gamingstolar är ju mest ett sätt att kunna sälja 2a sorteringen som uppstår när man bygger billigast tänkbara bilsportstolar...

Ikea Markus saknar inställningar och har tveksamma materialval så hållbarheten är inte den bästa och armstöden gör den närmast omöjlig att använda som arbetsstol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men om man ändå aka välja en.

Om man är 190 och väger 80 kilo. Är 37 cm bred om baken.

Är det racing då kanske? Formula har jag testat. Gillade när stolen gick runt en lite. Men den var lite för kort i ryggen.

Ska nämligen få en sådan. Måste välja en 😂
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av esafesa:

Men om man ändå aka välja en.

Om man är 190 och väger 80 kilo. Är 37 cm bred om baken.

Är det racing då kanske? Formula har jag testat. Gillade när stolen gick runt en lite. Men den var lite för kort i ryggen.

Ska nämligen få en sådan. Måste välja en 😂
Skickades från m.sweclockers.com

Om du måste välja en stol som inte kan justeras på de flesta ledder som en bättre kontorsstol kan så måste du själv prova att geometrin överensstämmer med dina kroppsmått, som det nämndes så är det tex väldig störande och jobbigt om du inte kan ha fötterna bekvämt på golvet pga att sitsens framkant är fel i höjd.
Är sittdynan för bred så kanske inte armstöden funkar, Armstöd kan också vara utformade som de är på Ikea Markus, dvs att de oftast omöjliggör att man kan placera stolen vid ett skrivbord och sittdynan är dessutom för bred så att de flesta inte alls kan nå armstöden med underarmen.
Hur lång du är spelar egentligen ingen jätteroll för det kan skilja ganska mycket på tex längden på benen på folk som har samma totallängd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du måste välja en stol som inte kan justeras på de flesta ledder som en bättre kontorsstol kan så måste du själv prova att geometrin överensstämmer med dina kroppsmått, som det nämndes så är det tex väldig störande och jobbigt om du inte kan ha fötterna bekvämt på golvet pga att sitsens framkant är fel i höjd.
Är sittdynan för bred så kanske inte armstöden funkar, Armstöd kan också vara utformade som de är på Ikea Markus, dvs att de oftast omöjliggör att man kan placera stolen vid ett skrivbord och sittdynan är dessutom för bred så att de flesta inte alls kan nå armstöden med underarmen.
Hur lång du är spelar egentligen ingen jätteroll för det kan skilja ganska mycket på tex längden på benen på folk som har samma totallängd.

Mycket sant!

Jag måste försöka få testa dom helt enkelt.

Är 190. Men har långa ben. Och kort överkropp. Sen är de just det att är den för bred så faller allt.

När man kollar siffror så ska jag ha en king. Om man ser till längd på mina ben. Men den e alldeles för bred. Får plats 2 av mig på den.

De borde gjort stolarna för olika delar av världen. Vi svenskar är väldigt olika amerikaner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Dreijer:

Det är 2016 Jag ser folk i min längd varje dag, brorsan som själv säger att han är kort är 177. De flesta svenskar blir runt 180-190.

Tog du illa upp? har du ett problem med att vara kort?

Att dem skulle ha mätt alla svenska människor tror jag inte på för att på så vis få fram någon statistik som stämmer. Är ju bara gå igenom stan, hur ofta ser man svenska män som är kortare än 175?

Din statestik som refererar till är väl ifrån wikipedia LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

@Dreijer:

Det är 2016 Jag ser folk i min längd varje dag, brorsan som själv säger att han är kort är 177. De flesta svenskar blir runt 180-190.

Tog du illa upp? har du ett problem med att vara kort?

Att dem skulle ha mätt alla svenska människor tror jag inte på för att på så vis få fram någon statistik som stämmer. Är ju bara gå igenom stan, hur ofta ser man svenska män som är kortare än 175?

Din statestik som refererar till är väl ifrån wikipedia LOL

Du vet vad ordet "genomsnitt" innebär, eller? De flesta svenskar blir verkligen inte i det övre spannet av 180cm, utan i det nedre. Jag tog inte illa upp, jag bara påpekar att det är du som är väldigt lång, inte övriga människor som är "dvärgmänniskor". Min "statestik" tog jag från engelskspråkiga Wikipedia, som i sin tur tog sin källa från Statistiska centralbyrån i Sverige. Jag är 181cm och har aldrig känt vemod över min längd.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

@Dreijer:

Det är 2016 Jag ser folk i min längd varje dag, brorsan som själv säger att han är kort är 177. De flesta svenskar blir runt 180-190.

Tog du illa upp? har du ett problem med att vara kort?

Att dem skulle ha mätt alla svenska människor tror jag inte på för att på så vis få fram någon statistik som stämmer. Är ju bara gå igenom stan, hur ofta ser man svenska män som är kortare än 175?

Din statestik som refererar till är väl ifrån wikipedia LOL

Du kan ju vända och vrida på det hur du vill, det tar inte bort det faktum att du är att klassa som lång med 199 cm. Medellängden för män i Sverige är strax över 180 cm, under 180 om man räknar in äldre. De som drar upp snittet är yngre, det är de som blir längre allt eftersom (generationsmässigt dvs). Räknar man bara 18-åringar får man ett annat medelvärde än om man räknar 18-35.

Om 50 år kanske närmare 200 cm är medel bland 20-åringar, men just nu är det inte "normalt".

Sen vad det gäller bussar med mera så måste det anpassas efter alla, inte bara unga män. Ungdomar, kvinnor, äldre och barn ska också nyttja samma saker. Men det kommer att ändras allt eftersom procentdelen långa ökar.

Och off topic så har du en lite dryg ton.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Granter:

@Dreijer:

Det är 2016 Jag ser folk i min längd varje dag, brorsan som själv säger att han är kort är 177. De flesta svenskar blir runt 180-190.

Tog du illa upp? har du ett problem med att vara kort?

Att dem skulle ha mätt alla svenska människor tror jag inte på för att på så vis få fram någon statistik som stämmer. Är ju bara gå igenom stan, hur ofta ser man svenska män som är kortare än 175?

Din statestik som refererar till är väl ifrån wikipedia LOL

Skrivet av Dreijer:

Du vet vad ordet "genomsnitt" innebär, eller? De flesta svenskar blir verkligen inte i det övre spannet av 180cm, utan i det nedre. Jag tog inte illa upp, jag bara påpekar att det är du som är väldigt lång, inte övriga människor som är "dvärgmänniskor". Min "statestik" tog jag från engelskspråkiga Wikipedia, som i sin tur tog sin källa från Statistiska centralbyrån i Sverige. Jag är 181cm och har aldrig känt vemod över min längd.

SCB säger att medellängden för män över 18 år var 179.4 vid sista mätningen (2010) 180cm är väl en bra avrundning, men man är väl knappast ovanlig om man ligger inom nån centimeter från det men 190 cm då är man lång.
www.scb.se/Statistik/LE/LE0101/1980I11/Medelvarden-av-langd,-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

LOL

Var inte det är en tråd för gamingstolen Vertagear PL6000 eller handlade den om mannens genomsnittslängd.

För en person som är under 180 cm tror jag inte just denna stol blir speciellt lyckad om man bortser från den varierande byggkvalitén men för en person som är 180+ tror jag att den kommer att passa alldeles utmärkt!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Vart så jävla sugen på en DX racer när jag var på Dreamhack nu. Ska köpa en Winter 2017 ;p Sitter nu med Jysk dyraste alternativ. Men den hoppar i pris på Jysk varje månad från 2500 till 1000 till 1500 till 1200 till 2000 till 1000.

Tog den på 1000kr.

PL6000 är för dyr, DX racer för 2500kr är mer lockande.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv har man en CHEF från JYSK Får testa nån racer stol. Finns på ICA MAXI bl.a.

Skrivet av Granter:

@esafesa:

För att säga det svart på vitt.

Bolagen som gör dessa stolar tror att alla gamers är feta nördar..

Är själv 199 lång och stör mig nå förbannat på allt som görs för fucking dvärgmänniskor. Alltså de är inte vanligt att skandinaver är kortare än 180lång och man blir ganska sjukt diskriminerad tammefan jämt när man är längre. För att inte tala om exempelvis stolar på bussar som känns som om att dem bygger för barn eller något, nackstödet hamnar i ryggen.

Haft en DXracer raptor i några år. Helt okay, för bred samt att svackan i stolen som är helt efterbliven. Man sitter som en ostbåge. Ingen gamingstol har någon ergonomi för 5öre. Så man får fixa till det själv med kuddar för att sitta rakt. Men efter man har gjort de så är dem riktiga sköna! Bättre än vad man får ifrån ikea/jysk.

Ska man ha en riktig stol får man nog faktiskt skaffa sig en kinnarps, lite tråkiga i utseende samt har inte den där boss känslan en fet gaming stol har men vad fan. Dem håller säkert 10-15år medans dessa gamingstolar är ganska sopslut efter 5år.

Fick en lajk för dagens garv är själv 194cm så vet hur det känns. När man ska sitta på bussen så får man antingen sära på benen lr sitta så benen är på en sida.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte fatta grejen med racingstolar, allihopa har ju någon jävla stålram vid sidan av låren. Köpte DX Racer King för trodde sitsen skulle vara bredare men gillar inte sitta med benen i kors utan har dem ut mot sidorna och då trycker den jävla stålramen in mot yttersida lår - otroligt obekvämt.

ALLA racingstolar har det. Iofs så får man problemet med IKEA Marcus också som har stolram på armstödet rätt långt fram.

Bara 205 cm och 110 kg normalstor kille.

Permalänk
Avstängd

@Campaigner:

Tack, någon som förstår mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Eller så skiter man i "gamingstolar" och köper en riktig kontorsstol som håller och är ergonomisk på riktigt. Typ en begagnad Kinnarps

Fast en kontorsstol är utformad ergonomiskt för att du ska sitta framför en dator i 1-2-3-4 timmar pass, med någon halvtimme rast här och var, sedan en entimmes lunch, kanske något möte, för att sedan igen sitta 1-2 timmar och det är allt.
En gamer är ju inte främmande för att sitta 5-10-15 timmar i sträck (minus toapaus och värma billys i micron). Då behövs det en annan sorts stol. Som tyvär inte går att få tag på alternativt kostar 40k+.

Permalänk
Medlem

Skulle inte betala mer än 1500 för en sådan stol och dessutom för en stol som inte andas. Kör själv med stolar av Ikea Markus-modell med tygklädsel och hög nätklädd rygg som andas och som oftast går att finna för 500:- så man kan byta 1 gång om året.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb