Fråga rörande Ubiquiti AP AC Pro och kontrollern

Permalänk
Medlem

Fråga rörande Ubiquiti AP AC Pro och kontrollern

Hej

Jag funderar på att skaffa två Ubiquiti AP AC Pro för att förbättra täckningen. Jag har läst en del recensioner och sett videoklipp på Youtube och av detta har jag tolkat det som att kontrollern man installerar på en dator endast behöver vara igång för konfigureringen och uppdatering av t.ex. firmware. Har jag förstått detta rätt eller är det så att jag alltid är tvungen att ha på datorn som kontrollern är installerad på?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Hmm, det funkar utan controllern men jag har alltid min på iallafall.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

yes det fungerar alldeles utmärkt att köra utan kontrollern igång. Däremot är det sedan endast den datorn som har tillgång till systemet om du inte väljer under inställningarna att aktivera extern kontrollering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hej

Jag funderar på att skaffa två Ubiquiti AP AC Pro för att förbättra täckningen. Jag har läst en del recensioner och sett videoklipp på Youtube och av detta har jag tolkat det som att kontrollern man installerar på en dator endast behöver vara igång för konfigureringen och uppdatering av t.ex. firmware. Har jag förstått detta rätt eller är det så att jag alltid är tvungen att ha på datorn som kontrollern är installerad på?

Det är rätt uppfattat, man behöver inte ha igång den hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steelice:

yes det fungerar alldeles utmärkt att köra utan kontrollern igång. Däremot är det sedan endast den datorn som har tillgång till systemet om du inte väljer under inställningarna att aktivera extern kontrollering.

Det är en sanning med modifikation, för har du bara koll på ditt lösenord är det lätt att sätta upp en ny kontroller och importera sina AP's till den. Man kan även spara en backup av sina inställningar och ladda in den på en annan dator om det skiter sig. Så det är på intet sätt låst till en specifik dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Anledning till min fråga är att jag inte har möjlighet att ha igång datorn 24/7.
Det är då alltså ingen mening med att köpa en Ubiquiti Unifi Cloud key controller?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83: Nej, cloud key controllern är en tusenlapp i onödan i min mening. Framförallt med tanke på att kontrollern kör fint på en första generationens RPi här och således kan lösas billigare om du skulle vilja ha en körandes.