Permalänk
Medlem

Bästa lösning?

Tjenare!

Jag har köpt en lägenhet och insåg nyss att själva nätverkscentralen sitter i hallen på lägenheten och rummet där jag har tänkt ha min dator är genom hallen + vardagsrum.

Vad skulle vara den smidigaste lösningen för ett optimalt internet? Jag vet att man kan dra en kabel men det känns rätt så drygt, hur bra är trådlösa nätverkskort + wifi förstärkare nu mera? Har aldrig kört utan kabel.

Har ni tips på vad man ska införskaffa för bästa lösning som inte kostar jävel att fixa?

Tack på förhand

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

@zeddiz:
Smidigaste? Trådlöst
Skulle dock dra kabel längs kanterna i taket och sen genom väggen till rummet

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte vill dra en nätverkskabel så är den näst bästa lösningen nätverk-över-el. Dock varierar resultaten markant från fall till fall beroende på om eluttagen är ansluten till samma fas eller inte.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet för ett garanterat bra resultat är definitivt att dra nätverkskabel. Eftersom jag själv var lat så har jag precis införskaffat denna: https://www.komplett.se/product/872757/datorutrustning/natver...
jag har 100/10 ADSL och får ut den hastigheten också genom denna så jag är mycket nöjd
Dock ska jag påpeka att precis som Henke779 säger så sitter mina på samma fas, jag vet inte vad resultatet skulle bli annars.

Permalänk
Medlem

Resultatet kan bli horribelt dåligt (enbart några megabit/s) om man har otur. Kan ju annars vara värt att köpa en online och då skicka tillbaka den om det visar sig att det inte fungerar särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Ta besväret och dra en kabel, alltid bäst.