Minimal tvbänk som smälter in, utan att grejorna brinner upp

Permalänk
Medlem

Minimal tvbänk som smälter in, utan att grejorna brinner upp

Har ett behov av en ny tvbänk.
Helst skulle jag köpa nått skåpliknande med luckor där man kan stänga in hela härligheterna men vet utav erfarenhet att det sällan slutar bra.

Jag är ute efter en praktisk möbel där man får in:

  1. En receiver i standard storlek, runt 45cm bred, 20 cm hög och 40 cm djup

  2. En ps4:a

  3. Apple tv

  4. Switch

  5. Strömgrening

Receivern är ju störst, och sätter ju spelreglerna. Dock har vi två problem

  1. Den kräver ventilation, vilket gör att det förmodligen inte är så smart att boxa in den med 1 cm till godo på varje sida

  2. Det felet jag gjort tidigare är att jag räknat -aldeles- för tajt bak i kabelanslutningarna, man bör lägga på säkert 10cm, kanske 15

Mao så snackar vi nått som minimum har 45x20x50 (b,h,d) i mått, plus nån ide om ventilation...
Största problemet jag får här är alltså att vi kommer upp i runt 50 cm djup, det sållar bort rätt mycket av möblerna...
Inte minst känns det även rätt värdelöst att ha åstadkommit en vägghängd tv när sedan möbeln ska sticka ut i nivå med en tjocktv.

En ide jag är sugen på är att ha nån vägghängd historia, som bygger på bredden. Fördelen är då att jag skulle få in mina relativt små 5.1 högtalare i den. Problemet är dock... receivern... 50 cm djup på nått vägghängt är ingen lek...

Jag tänker mig alltså nått sånt här:
Random vägghängd tvmöbel
Eller Stockholm IKEA
Eller bara gamla vanliga svensson-bestå från Ikea.

Någon som har tips och trix?
Kan man ställa stärkaren på högkant?

Permalänk
Inaktiv

Jag har en IKEA. Stockholm. Kör utan bakskivan och den är fortfarande mycket stabil.
Recievern står väl lite trångt men det verkar inte vara några konstigheter

I den står en PS4, Reciever, dator, switch, Shield TV och säkert lite annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Hifimöbler brukar bara ha hyllplan så luften kan självcirkulera utan problem, att ha förstärkaren på kant påverkar kanske kylningen men det beror på hur den ser ut och det är inte säkker att det bli problem bara för att den påverkas, tex om förstärkaren har en fläkt som startar när det blir för hett spelar det ingen roll åt vilket håll den monteras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Min tv-bänk (BYÅS från Ikea) kom med en baksida - något jag tog bort direkt, satte sedan en fläkt i hyllplanet som min reciever står på (kopplat till en mobilladdare), detta gör att luft cirkulerar igenom min reciever konstant, och den håller sig ljummen. Sågade även av en del av baksidan och täppte till nedre hyllplanet i mitten, i det övre står min centerhögtalare fint.

Kan ju nämna att min reciever förmodligen inte skulle få plats i min bänk med baksidan på; för något jag inte räknade med var platsen kablar med mera tar på djupet.

http://i.imgur.com/a9wZYFd.png

Det enda jag inte är helt nöjd med är sladdkorven som ligger halvt på golvet (och går ut till köket där min HTPC och server står, fuck oljud i vardagsrummet ), men jag vill inte köpa någon dyr kabellist för en hyreslägenhet jag kommer flytta ifrån inom ett år.

All in all är jag jättenöjd då jag kom över 5.0 systemet för 1500kr här på swec samt tv-bänk för 995 och en gammal fläkt+laddare som låg i garderoben.

Permalänk
Medlem

Som många andra så kör jag utan bakskiva i tevebänken för receivern. Underlättar även kabeldragandet väldigt mycket och receivern kan sticka ut baktill om det skulle behövas.
Men detta kräver ju att du inte har en vägghängd bänk.

Permalänk

Jag kör IKEA Bestå, funkar utmärkt, flexibelt och går lätt att få till som du vill ha det. Skippar man skivan på baksidan så bör ventilationen bli utmärkt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌