Permalänk

Ljudfråga smartphones!

Hej!

Jag undrar om det är någon skillnad på ljudet när man lyssnar på musik (i hörlur) mellan en äldre smartphone, 3-4 år gammal vs. en ny modell?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är definitivt skillnad mellan olika telefoner, beroende på hur de är byggda och vilka ljudkretsar som används. Det innebär dock inte per automatik att du tycker skillnaden är hörbar. Min uppfattning är att mobiltelefoner generellt presterar mellan uselt och dåligt när det kommer till ljudkvalitet, det är annat som prioriteras.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Inte direkt, är mer skillnad mellan olika modeller.
T.ex Nokia körde lite extra på ljudet i sina. Även 1+ verkar satsa mer på ljudet än andra.
Iphones hade ju länge rykte om att ha helt värdelös ljud.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Vad är det för skillnad på en Galaxy s4 och en Sony xperia?

Permalänk
Medlem

Bäst ljud hittar du i Lg v20.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Absolut

Mest chippet som skiljer, svälj inte all hype om dsp och effekter.

Några lurar jag ägt som satsat mer på ljud-chipet: b.la s4 I9605, z3, One plus. Ljudkvaliteten gör inte speciellt mycket (märkbar skillnad) om du inte kör flac filer men volymen kan göra stor skillnad speciellt om du har mer krävande lurar.

Kör du genom BT så ska det vara snarlikt, titta efter bra codec support typ apt-x och liknande.

Permalänk
Medlem

Definitivt stor skillnad på olika mobiler. Jag blev själv förvånad när min nya Xiaomi var mycket bättre än min gammla Sony Z1, och då menar jag verkligen mycket bättre.