Digital marknadsföring via skärm (fjärranslutning)?

Permalänk

Digital marknadsföring via skärm (fjärranslutning)?

Hej, jag är en helt "vanlig" datoranvändare så var snälla med språket så det inte blir allt för mycket tekniskt

Mitt problem är då följande: I dagsläget gör jag en presentation i Power Point som jag sedan exporterar till en videofil (MPEG-4-video) och kör över på en usb som jag sätter i en tv-skärm i lunchrummet där denna presentation rullar en vecka innan jag fixar en ny.
Det fungerar ju så länge det bara är en skärm, men nu funderar vi på flera samt att vi skulle vilja ha samma presentation i en helt annan lokal 20mil härifrån.
Har hittat företag som erbjuder dessa tjänster men man kan själv behöva skaffa maskinvaran som presentationen ska köras via och då tycker jag att man borde kunna göra alltsammans själv.

Så! Vad behöver jag för maskin/skärm och program?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det finns internet på de ställen du vill visa sidan så vore det kanske enklast att göra en webbsida och visa den via nån enkortsdator/stickdator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Anneliberg: Inte så mycket en skärmfråga faktiskt. Snarare en fråga om vilken form av lösning man ska för att driva skärmarna och vilka metoder ni ska ha för att uppdatera dessa över nätet.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, kan man då sköta detta via min dator 20mil ifrån eller måste någon som är på plats där hjälpa till?

Permalänk

@Laxpudding: Ja, det var lite det jag ville ha tips på ;P

Permalänk

Beror på hur seriös och komplicerad lösning ni eftersträvar.
Har sett liknande lösningar, där endast behovet av en Powerpointslide har räckt. En enklare PC var uppsatt, direktkopplad till berörda TV-apparater. De managerades sedan med VNC. PP-sliden konfigurerades att snurra runt i all oändighet, tills dess att den byttes förstås.

Har ni VPN-tunnel mellan siterna?

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anneliberg:

@mrqaffe: Okej, kan man då sköta detta via min dator 20mil ifrån eller måste någon som är på plats där hjälpa till?

Man ställer in så att fjärrdatorn kör igång en webbläsare och att webbläsaren visar en viss sida i fullskärmsläge och så uppdaterar du den sidan så kommer innehållet att bytas ut för de klienter som visar sidan, när allt är inställt rätt så bör det bara vara att starta klienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@Anneliberg *Trådar sammanfogade*

Välkommen till Sweclockers! Jag har sammanfogat dina trådar då vi inte tillåter korsposntning (flera trådar om samma ämne), se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Delarium.: Låter nice! Läste lite om VPN och det borde vi ha, då vi som jobbar hemifrån kommer åt företagets server från vårt hemmanätverk.
Men då är det en dator man ska ha i den andra lokalen? Men allt är ju smart idag, så fungerar väl med en tv-skärm med uppkoppling också.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, det låter ju vettigt!

Permalänk

@Kent: Okej sorry! Var svårt att hitta rätt ämne att lägga in i.

Permalänk

Det här är vad du letar efter. En produkt som funnits i många år och som fungerar hur bra som helst: http://xibo.org.uk/

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

PS. Låt dig inte skrämmas av sajten, läs igenom vad det betyder. Om ni sätter upp en server eller har någon form av webbhosting där ni kan ha systemet, så skapar ni en server och där kan ni lägga upp bildspel, filmer etc etc. Och sedan kan du ha hur många datorer du vill utplacerade på olika kontor osv. Och dessa "displayer" konfigureras sedan att på er server hämta "sina" bildspel och spela upp enligt önskade schaman. Inget krångel med fjärrstyrning, VPN, USB-minnen, filöverföringar. Displayerna laddar ner nödvändiga mediafiler och kör det sedan lokalt.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

@Andreas Epradius: Okej, tack så mycket för tipset! Hemsidan vägrar dock fungera just nu, både din länk och via google. Så får kolla igen senare, spanade lite på deras facebook iaf ;P