Hemelektronikbranschen riktar kritik mot kemikalieskatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jocke83:

Du missar poängen helt och hållet!
Poängen är att vissa saker görs effektivare och billigare med vissa kemikalier än om fokus ligger på allt ska vara miljöklassat.

Ja men du kom ju med så konstiga argument i förra inlägget. Givetvis blir det diskussion om sidospår då! I detta inlägg har du ju iaf velat prata om ämnet vilket var en klar förbättring.
Ja. Det stämmer att det vanligen initialt är en kostnad att fasa ut gifter i vår omgivning när man väl vant sig. Vanligen rör det sig om en övergångskostnad på några år tills ämnena är utfasade medan vinsten att man slipper gifter i omgivningen är mer permanent.

Skrivet av Jocke83:

Ett sådant exempel är brandvarnare som innehåller radioaktiva komponenter - där vill du ha (förmodligen) så effektiva brandvarnare som möjligt till en låg kostnad eftersom du vill ha löjligt många av dom på löjligt många olika ställen.

Njaa. Alltså radioaktiviteten i brandvarnarna är långt under kända risknivåer så de gör varken till eller från ur säkerhetsperspektiv i hemmen.
Men nedanstående poäng om TVn är likadan så jag är med på poängen.

Skrivet av Jocke83:

Ett annat exempel är tv apparater som görs med en mängd olika kemikalier som inte är alltför bra.

Ja problemet är ju hur man ska jobba för att fasa ut skadliga ämnen i vår omgivning som exempelvis i våra TVapparater. Utredningen tar även in vilka åtgärder som behöver vidtas för en del plastgolv och liknande. Vilka sätt är mest lämpliga? Hur tar man reda på alternativen?

Skrivet av Jocke83:

Dvs det enda det här förslaget kommer åstadkomma är att göra saker dyrare och öka importen från Butiker utomlands - mer transporter + att pengarna går utomlands exakt som elektronik företagen säger.

Ja det där med shopping utomlands kan hända och det har inte tagits upp i utredningen som punkt alls vad jag sett. Det kan få en betydande inverkan. Själv tror jag det kommer ha samma effekt som för copyswedeavgifterna. De flesta köper inte sina USBminnen, mobiltelefoner eller hårddiskar utomlands trots denna avgift. Jag själv har gjort just detta, men jag tror effekten blir marginell här.

Skrivet av Jocke83:

Så hur ser du på förslaget? Toppen bra för Sverige som förlorar på det i flera steg förutom dom som tagits upp men gör miljöpartiet glada som i vanlig ordning misslyckas med att tänka.

Jag tycker jag har skrivit en hel del inlägg i tråden om "vad jag tycker" här redan ;). Det är svårt. Kanske är det direkt kass. Enligt utredningens material är det inte alls omöjligt att det har en bra mycket tydligare och positiv effekt än vad man misstänker om man bara går på sin mindre insatta magkänsla.
Oavsett och återigen. Utredningen har mer med förra regeringen att göra än miljöpartiet. Visst har de godkänt vad förra regeringen ville utreda men de har alltså främst litat på vad mer kunniga experter kommit fram till i området.

Jag tycker att det kan få kosta lite under en övergångsperiod att få bort de giftiga flamskyddsmedlen från vår omgivning. De kostar oss en del pengar i sjukvård att ta hand om åkommorna så att det finns faktiskt pengar att spara här. Och lidande.
Men det förutsätter ju att förslaget också är effektivt vilket är svårt att svara på i förhand. Utredningen pekar ju på fördelarna med beskattningen men inte att det garanterat kommer gå bra/snabbt eller bli effektivt.
Kanske är det värt att testköra projektet ett tag för att se vad som händer. Jag hade nog helst av allt sett att man jobbade tillsammans med kritikerna här för att kolla på alternativa upplägg? Det kommer kosta massa extra utredningspengar och följdfrågan är väl hur mycket pengar man får lägga på utredningar innan det är dags att ta hand om problemet. Jag vet inte. I en utopi hade jag velat ha fler utredningar med lite öppnare alternativ än att bara undersöka skatteupplägg tror jag.

Skrivet av Jocke83:

Ja det var den förra regeringen som satte igång med massor av saker och den nuvarande regeringen som inte sätter stopp för saker som inte fungerar.
Vet inte hur du ser på det men jag vet vad jag tycker om det.

Här låter det som att du har en del högmod. Jag misstänker att du fortfarande inte ens läst utredningen och än mindre har specialkunskaper inom området och ändå tror du dig veta bättre. Jag tror helt enkelt inte på dig när du säger att du vet att detta inte fungerar.

Jag har förståelse om man inte vill ha högre avgifter på elektronik. Det är en rimlig om än kanske aningen "närsynt" åsikt som inte tar med problemområdet som behövde en lösning. Jag har mindre förståelse för högmod.

Skrivet av Jocke83:

Om du kollar upp så kommer du inse att opinions instituten skapade en kontroll grupp som dom var nöjda med och tog inte med en mängd olika faktorer som spelar stor roll. Exakt samma sak som utredarna för det här förslaget.

Det här låter som konspirationsteorier. Eller har du belägg för att opinionsinstituten medvetet har valt ut fel kontrollgrupper för att få fram missvisande resultat? Dessutom att alla skulle gjort så gemensamt? I USA exempelvis så stämde ju deras utfall. Det var det amerikanska valsystemet som är uppbyggt så att det inte riktigt går att förutse.

Skrivet av Jocke83:

Det är och förblir ett utopiskt / missvisande förslag med låga chanser till att få den effekt man säger sig eftersöka - vad drar du för slutsats av det?

Jag vet inte varför jag skulle lita mer på dina slutsatser än på de utredare som kollat på frågan och som är kunniga inom sitt område.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Varför skulle det inte gälla om man har lagret utomlands? Har man kontor och försäljning i landet samt riktar sig till svenska kunder så kommer man väl inte undan detta?

Så här säger företagen om hur lagens skall tolkas.

Problemet är att den föreslagna skatten har en bakvänd konstruktion. Den läggs i realiteten inte på själva varorna utan på deras försäljningskanaler. Endast det som säljs via kedjor och handlare i Sverige ska beskattas.

Det betyder att den som köper och importerar en vitvara via internet slipper skatten.

Idag "importerar" du redan varorna när du köper från komplett då allt utgår från deras centrallager. Exakt hur detta tolkas om kompletts nuvarande sätt att operera i landet lämnar jag till någon mer kunnig, men det hade inte vart så svårt för dem hur som helst att sälja till Sverige via deras site i Norge, för i detta fall kommer de med 100% sannolikhet runt skatten och kan ha 5% lägre pris än övriga handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan du göra ett smart uttalande om syre med?

Du får ta något svårare

Syre påverkar oss väldigt negativt, genom ineffektiviteten i cellandningen som leder till reaktiva syreradikaler som dödar dina celler / kan ge cancer osv osv. Att använda syre som elektrontransportör kan nog vara ett av evolutionens stora misstag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du får ta något svårare

Syre påverkar oss väldigt negativt, genom ineffektiviteten i cellandningen som leder till reaktiva syreradikaler som dödar dina celler / kan ge cancer osv osv. Att använda syre som elektrontransportör kan nog vara ett av evolutionens stora misstag!

Det var inte tänkt som en svår fråga, snarare att det mesta är farligt i antingen fel mängd eller fel sammansättning osv......

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så här säger företagen om hur lagens skall tolkas.

Problemet är att den föreslagna skatten har en bakvänd konstruktion. Den läggs i realiteten inte på själva varorna utan på deras försäljningskanaler. Endast det som säljs via kedjor och handlare i Sverige ska beskattas.

Det betyder att den som köper och importerar en vitvara via internet slipper skatten.

Idag "importerar" du redan varorna när du köper från komplett då allt utgår från deras centrallager. Exakt hur detta tolkas om kompletts nuvarande sätt att operera i landet lämnar jag till någon mer kunnig, men det hade inte vart så svårt för dem hur som helst att sälja till Sverige via deras site i Norge, för i detta fall kommer de med 100% sannolikhet runt skatten och kan ha 5% lägre pris än övriga handlare.

Ja det står en del i utredningen om att lagarna inte får ge nackdelar åt andra länder eller fördelar åt inhemska företag. Allt för att gynna gränshandeln. Men som du säger så undrade jag också varför man inte i så fall skulle ha skattepåslag för detta även för varor man köpt utomlands. Det skulle ju inte vara någon nackdel för återförsäljare utrikes om en svensk som behöver elektronik behöver betala kemskatt hemma likväl som utomlands.
Däri ser jag onekligen en orättvisa.
Men jag tror inte att företag som komplett kommer komma undan med att låtsas vara utomlands med utländskt lager och köra en svensk site till detta. Däremot kommer det ju gå att beställa från norska eller danska versionen av hemsidan såklart. Eller från andra kedjor i Europa.

Frågan är väl hur man ska göra för att få bort de mer giftiga flamskyddsmedlen i vår omgivning istället. Förbud mot kemikalier lär inte gå så bra i det här fallet. Förbud mot exempelvis iphones om de har fel ämne i sig... jag tror det kommer blir väldans impopulärt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bael:

Kan du göra ett smart uttalande om syre med?

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Oxygenation_Event

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja det står en del i utredningen om att lagarna inte får ge nackdelar åt andra länder eller fördelar åt inhemska företag. Allt för att gynna gränshandeln. Men som du säger så undrade jag också varför man inte i så fall skulle ha skattepåslag för detta även för varor man köpt utomlands. Det skulle ju inte vara någon nackdel för återförsäljare utrikes om en svensk som behöver elektronik behöver betala kemskatt hemma likväl som utomlands.
Däri ser jag onekligen en orättvisa.
Men jag tror inte att företag som komplett kommer komma undan med att låtsas vara utomlands med utländskt lager och köra en svensk site till detta. Däremot kommer det ju gå att beställa från norska eller danska versionen av hemsidan såklart. Eller från andra kedjor i Europa.

Frågan är väl hur man ska göra för att få bort de mer giftiga flamskyddsmedlen i vår omgivning istället. Förbud mot kemikalier lär inte gå så bra i det här fallet. Förbud mot exempelvis iphones om de har fel ämne i sig... jag tror det kommer blir väldans impopulärt.

Felet enligt mig är att dom går på totalvikt, än vikten på giftet. Jag skulle kunna börja sälja t.ex DVD spelare som väger 500/600gram, men minst hälften av vikten är rent gift (billigare för mig att tillverka och sälja), blir inte mer straffad än andra företag som har DVD spelare med samma vikt fast med miljövänligare alternativ och några få gram gift.

Tror inte heller man kommer få över jätte många att köpa utomlands, men detta kommer så klart spä på det ytterligare och vänner tipsar vänner och sen kan den svenska marknaden bli tydligt påverkat (och med fler hittepå skatter så lär det bara öka farten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Felet enligt mig är att dom går på totalvikt, än vikten på giftet. Jag skulle kunna börja sälja t.ex DVD spelare som väger 500/600gram, men minst hälften av vikten är rent gift (billigare för mig att tillverka och sälja), blir inte mer straffad än andra företag som har DVD spelare med samma vikt fast med miljövänligare alternativ och några få gram gift.

Ja den delen är orättvis, men också ganska väl genomgången som alternativ i utredningen. Det administrativa arbetet att kontinuerligt undersöka alla produkters respektive totala kemikaliemängd på marknaden och varje produkts eventuella ändringar i kemikalieblandningar är en svår uppgift.
Det är svårt nog att undersöka med nuvarande tilltänkta och högst förenklade upplägg och då får förslaget ändå kritik från branchen för att det inte finns budget nog att hålla koll på rådande kemikalielagar.
Å andra sidan är tanken att lagförslaget ska dra in 2,4 miljarder per år initialt och administrationen ska kosta ca 27 miljoner. Lägg hela den summan på ökade kemikalieinspektioner så kommer det gå hur bra som helst att göra en mer rättvis beskattning av produkterna.
Hade väl varit synonymt med att slösa med skattepengar att ha så mycket kontroller å andra sidan...

Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte heller man kommer få över jätte många att köpa utomlands, men detta kommer så klart spä på det ytterligare och vänner tipsar vänner och sen kan den svenska marknaden bli tydligt påverkat (och med fler hittepå skatter så lär det bara öka farten).

Ja blir det märkbart billigare att köpa utomlands så kommer nog utlandsköpen kunna ta fart. Vi får se vad det hela innebär. Marknadseffekterna är svåra att förutse för lekmän.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja den delen är orättvis, men också ganska väl genomgången som alternativ i utredningen. Det administrativa arbetet att kontinuerligt undersöka alla produkter på marknaden och varje produkts eventuella ändringar i kemikalieblandningar är en svår uppgift.
Det är svårt nog att undersöka med nuvarande tilltänkta och högst förenklade upplägg och då får förslaget ändå kritik från branchen för att det inte finns budget nog att hålla koll på rådande kemikalielagar.
Å andra sidan är tanken att lagförslaget ska dra in 2,4 miljarder per år initialt och administrationen ska kosta ca 27 miljoner. Lägg hela den summan på ökade kemikalieinspektioner så kommer det gå hur bra som helst att göra en mer rättvis beskattning av produkterna.
Hade väl varit synonymt med att slösa med skattepengar att ha så mycket kontroller å andra sidan...

Ja blir det märkbart billigare att köpa utomlands så kommer nog utlandsköpen kunna ta fart. Vi får se vad det hela innebär.
Bra eller dåligt får nog framtiden avgöra.

Vet ju med livsmedelsindustri/ livsmedelsverket, så kollar ju dom inte varje vara utan förlitar sig på att företaget gör rätt (sen gör stickkontroller). Kan ju göra exakt samma sak här, samt även se till att det skrivs upp hur mycket gift som finns i varan (ungefär i alla fall), sen om företaget ändrar på sin el vara så får dessa ha uppdaterade papper om giftet ändras. Kan ju kontrollera det hårdare i början och sen köra stickkontroller då och då.

Blir inte mycket dyrare för företaget i fråga, när dom oftast trycker enorma manualer i 20 språk ändå

Om man ska ta ett exempel som är mer närbesläktad är mobiltelefoner och deras strålningsvärde (som står i papperna med mobilen också). Något liknande borde även funka för gifter i andra produkter med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet ju med livsmedelsindustri/ livsmedelsverket, så kollar ju dom inte varje vara utan förlitar sig på att företaget gör rätt (sen gör stickkontroller). Kan ju göra exakt samma sak här, samt även se till att det skrivs upp hur mycket gift som finns i varan (ungefär i alla fall), sen om företaget ändrar på sin el vara så får dessa ha uppdaterade papper om giftet ändras. Kan ju kontrollera det hårdare i början och sen köra stickkontroller då och då.

Blir inte mycket dyrare för företaget i fråga, när dom oftast trycker enorma manualer i 20 språk ändå

Om man ska ta ett exempel som är mer närbesläktad är mobiltelefoner och deras strålningsvärde (som står i papperna med mobilen också). Något liknande borde även funka för gifter i andra produkter med.

Jag har läst mer i dokumentet och utredningen tar tydligen upp riskerna med konkurrerande ehandel ändå. Både under punkt 7.6.4 hela punkt 7.7 går igenom det här. Missat detta helt innan!

Det du säger låter ju onekligen rimligt. Och enklare än hur jag beskrev det hela. Men det finns en hel del skrivet om detta i motiveringen. Jag kan ju copy pastea från dokumentet men det lättaste är kanske att läsa om varför man valt nuvarande upplägg själv.

Under 7.4.1
sida 110 står det om motiv till valt skatteupplägg.
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2015/03/SOU-2015_30_...
Eller ja, i stort sett hela kapitel 7 handlar om val av skatteupplägg.

Jag tycker att punkt 7.4.3 är av stort intresse! Alternativet att Sverige lägger slantar på att lobba för att hela EU ska banna ämnena då det verkar ha högt genomslag. Det ena utesluter å andra sidan inte det andra. Detta alternativ är även med som rekommendation i slutet av kapitel 7 men jag vet faktiskt inte hur våra politiker ställt sig till denna del. Det är av relevans i sammanhanget kan jag tycka!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag har läst mer i dokumentet och utredningen tar tydligen upp riskerna med konkurrerande ehandel ändå. Både under punkt 7.6.4 hela punkt 7.7 går igenom det här. Missat detta helt innan!

Det du säger låter ju onekligen rimligt. Och enklare än hur jag beskrev det hela. Men det finns en hel del skrivet om detta i motiveringen. Jag kan ju copy pastea från dokumentet men det lättaste är kanske att läsa om varför man valt nuvarande upplägg själv.

Under 7.4.1
sida 110 står det om motiv till valt skatteupplägg.
http://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2015/03/SOU-2015_30_...
Eller ja, i stort sett hela kapitel 7 handlar om val av skatteupplägg.

Jag tycker att punkt 7.4.3 är av stort intresse! Alternativet att Sverige lägger slantar på att lobba för att hela EU ska banna ämnena då det verkar ha högt genomslag. Det ena utesluter å andra sidan inte det andra. Detta alternativ är även med som rekommendation i slutet av kapitel 7 men jag vet faktiskt inte hur våra politiker ställt sig till denna del. Det är av relevans i sammanhanget kan jag tycka!

Detta låter mer rimligt än ta betalt för bara vikten på varan. Helt enkelt få företag att börja faktiskt dokumentera gifterna, görs ju även på cigaretter (stor varning på framsidan) och dessa säljs ju ändå i mängder (så tror inte kunder påverkas till börja med så mycket av att det står vilka gifter det finns i TV:en i manualen som ändå ingen läser ).

En idé jag har, är att man i första steget tar ut en avgift i stället för skatt. 100 för köp under 1000kr och 200 kr över och tar inte bort denna från kemikalierna står listade i manualen samt vikt eller procent hur mycket av dessa den innehåller (sista behöver ju inte komma in direkt heller, utan på sikt). Jobba sakta och målmedvetet och jaga på eftersläntrare som vägrar (t.ex efter x år som kraven inte uppfylls hög avgiften).

Skrivet av 7.4.1 kemikalieskatt:

Den tredje skattekonstruktionen, Skatt på avgränsade varugrupper med lägre skatt vid lägre farlighet, bedöms däremot vara
lämplig. I och med att viss elektronik vid en sådan konstruktion,
alltid omfattas av skatteplikt och den som vill yrka på skatteavdrag
själv måste kunna styrka rätten till avdrag finns det ett tydligt
incitament för en god dokumentation. Eftersom både den skattskyldige och varans tillverkare har intresse av att få fram
dokumentationen kommer systemet att fungera bättre än om de som
bidrar med information om kemikalieinnehållet istället riskerar
högre skatt. Det som är nackdelen med denna skattekonstruktion
är att samtliga varor beskattas inom den aktuella varugruppen. När
det gäller viss elektronik är det dock ett rimligt tillvägagångssätt
eftersom hela gruppen innehåller ett antal mer eller mindre farliga
ämnen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men du kom ju med så konstiga argument i förra inlägget. Givetvis blir det diskussion om sidospår då! I detta inlägg har du ju iaf velat prata om ämnet vilket var en klar förbättring.
Ja. Det stämmer att det vanligen initialt är en kostnad att fasa ut gifter i vår omgivning när man väl vant sig. Vanligen rör det sig om en övergångskostnad på några år tills ämnena är utfasade medan vinsten att man slipper gifter i omgivningen är mer permanent.

Njaa. Alltså radioaktiviteten i brandvarnarna är långt under kända risknivåer så de gör varken till eller från ur säkerhetsperspektiv i hemmen.
Men nedanstående poäng om TVn är likadan så jag är med på poängen.

Ja problemet är ju hur man ska jobba för att fasa ut skadliga ämnen i vår omgivning som exempelvis i våra TVapparater. Utredningen tar även in vilka åtgärder som behöver vidtas för en del plastgolv och liknande. Vilka sätt är mest lämpliga? Hur tar man reda på alternativen?

Ja det där med shopping utomlands kan hända och det har inte tagits upp i utredningen som punkt alls vad jag sett. Det kan få en betydande inverkan. Själv tror jag det kommer ha samma effekt som för copyswedeavgifterna. De flesta köper inte sina USBminnen, mobiltelefoner eller hårddiskar utomlands trots denna avgift. Jag själv har gjort just detta, men jag tror effekten blir marginell här.

Jag tycker jag har skrivit en hel del inlägg i tråden om "vad jag tycker" här redan ;). Det är svårt. Kanske är det direkt kass. Enligt utredningens material är det inte alls omöjligt att det har en bra mycket tydligare och positiv effekt än vad man misstänker om man bara går på sin mindre insatta magkänsla.
Oavsett och återigen. Utredningen har mer med förra regeringen att göra än miljöpartiet. Visst har de godkänt vad förra regeringen ville utreda men de har alltså främst litat på vad mer kunniga experter kommit fram till i området.

Jag tycker att det kan få kosta lite under en övergångsperiod att få bort de giftiga flamskyddsmedlen från vår omgivning. De kostar oss en del pengar i sjukvård att ta hand om åkommorna så att det finns faktiskt pengar att spara här. Och lidande.
Men det förutsätter ju att förslaget också är effektivt vilket är svårt att svara på i förhand. Utredningen pekar ju på fördelarna med beskattningen men inte att det garanterat kommer gå bra/snabbt eller bli effektivt.
Kanske är det värt att testköra projektet ett tag för att se vad som händer. Jag hade nog helst av allt sett att man jobbade tillsammans med kritikerna här för att kolla på alternativa upplägg? Det kommer kosta massa extra utredningspengar och följdfrågan är väl hur mycket pengar man får lägga på utredningar innan det är dags att ta hand om problemet. Jag vet inte. I en utopi hade jag velat ha fler utredningar med lite öppnare alternativ än att bara undersöka skatteupplägg tror jag.

Här låter det som att du har en del högmod. Jag misstänker att du fortfarande inte ens läst utredningen och än mindre har specialkunskaper inom området och ändå tror du dig veta bättre. Jag tror helt enkelt inte på dig när du säger att du vet att detta inte fungerar.

Jag har förståelse om man inte vill ha högre avgifter på elektronik. Det är en rimlig om än kanske aningen "närsynt" åsikt som inte tar med problemområdet som behövde en lösning. Jag har mindre förståelse för högmod.

Det här låter som konspirationsteorier. Eller har du belägg för att opinionsinstituten medvetet har valt ut fel kontrollgrupper för att få fram missvisande resultat? Dessutom att alla skulle gjort så gemensamt? I USA exempelvis så stämde ju deras utfall. Det var det amerikanska valsystemet som är uppbyggt så att det inte riktigt går att förutse.

Jag vet inte varför jag skulle lita mer på dina slutsatser än på de utredare som kollat på frågan och som är kunniga inom sitt område.

Angående shopping så antar jag att den större majoriteten inte kommer ändra sig sitt beteende och fortfarande köpa på elgiganten osv osv men den mängd som letar efter att införskaffa saker till bästa pris möjligt kommer att göra det och alla pengar som spenderas utomlands och bidrar till företagen och moms i Sverige är "dåligt".
Det försämrar konkuransvillkoren och påverkar marknaden. Min bransch är utsatt för samma idiotiska lagar, och man ser mönstret.

Nej jag har inte följt dom officiella uttalandena om opinionen däremot har jag följt debatten om varför media i usa hade så fel när dom var bergsäkra på att Hillary skulle vinna och det är en parad i idioti precis som i fallet brexit.

Vad jag försöker förklara är att bara för att förra regeringen beställde en utredning om det var möjligt så behöver inte nuvarande regering införa skräpet när dom borde fokusera på helt andra saker!
Och det är ett ganska tydligt mått på inkompetens från sittande regering. Inte ens en liten styrelse grupp hade tagit ett sådant beslut.

Och orsaken till det hela är något jag inte alls förstår eftersom det är inte alls så en ledningsgrupp eller ett företag fungerar.
Så hur i sjuttonsnamn tänker vår regering? Alla tecken pekar på bakändan och pekar alla pilar på bakändan varför ska man tro på något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Denna avgift är inte hämtad ur luften utan det har gjorts utredningar både kring vilkan ämnen som är farliga i vår omgivning och vilka metoder som verkar mest lovande att reglera dessa gifter. Regeringen har samlat experter i området som under två års tid gjort en ordentlig utredning i frågan.

Rapport är fullt med trams. Riktiga bra experter som listar gifter som till och med kinesiska regeringen inte pallar som OK och sedan oreaktiv material som både är härdat och isolerat bakom ytterskal som farlig gift som bör beskattas. Om du har någon koll överhuvudtaget så skulle du veta att de "farliga" gifter från flamskyddsmedel som sprider ut sig i miljön är främst mjuka saker som textiler, madrasser, och tidigare ytterplast skalet av saker. Det föregående sprider ut sig med tid som giftigt damm, det senare kommer i direkt kontakt med hud. Det som skattas just nu är varken och då det förekommer i interna komponenter som redan är inkapslade. Vad ska du göra, öhh jag blir förgiftad för att jag öppnat upp mobilen och slickat på delarna innan rentdumtihuvet.

Iövrigt tycker jag också att syre i alla former ska förbjudas is Sverige. Enligt experter är syre viktigt komponent i många sorts faror och olyckor från skador orsakade då komponenter som inte fungerat eller fallit ihop pga rostangrepp till brandfaror där största faran är kvävning från mängden oxider som förorenat luften. Syre i rent form (Ozon) är till och med direkt giftigt för människor. Syre bör begränsas till och endast användas i specifika industrisyften under strikt kontroll och smuggling syrebehållare bör landa folk på livslängd fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Iövrigt tycker jag också att syre i alla former ska förbjudas is Sverige. Enligt experter är syre viktigt komponent i många sorts faror och olyckor från skador orsakade då komponenter som inte fungerat eller fallit ihop pga rostangrepp till brandfaror där största faran är kvävning från mängden oxider som förorenat luften. Syre i rent form (Ozon) är till och med direkt giftigt för människor. Syre bör begränsas till och endast användas i specifika industrisyften under strikt kontroll och smuggling syrebehållare bör landa folk på livslängd fängelse.

Glöm inte att syre är en accelerator vid oxidationer även brutalt snabba sådana såsom brand samt även accelererar upp explosioner, man kan kanske påstå att syre är rent av det farligaste ämne vi har?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Glöm dock inte att det som beskattas är en hel varugrupp och inte endast produkter som innehåller X eller produkter om innehåller Y.

Den ger ingen anledning till företag att utveckla alternativ till dessa "giftiga" material som förekommer i flamskyddsmedel. Skulle en dator som är helt fri from förorening av brom/fosfor/klor så skulle den endå beskattas lika mycket och ha lika höga avgifter, eftersom den nya avgiften är inte på en hel varugrupp och inte endast varor som innehåller X eller Y.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Nej jag menar en läsare till stationär dator som tar plats istället för andra saker som fläktar och radiatorer.
Själv kastade jag ut dvdläsaren för bra länge sedan och har aldrig saknat den för att hålla på med skivor är verkligen skit.
Och finns ingen anledning till att användas då om man har köpt sin lagring i Sverige betalat för att få kopiera alla sina skivor in på modern lagring.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

Snart är det dags 1 juli Blir tvungen att handla bildskärm och telefon innan skatten träder i kraft. Sverige blir alltmer ointressant med alla dessa lagar. Välfärden och politikernas fatala beslut måste finansieras genom nya trams skatter.

Permalänk
Hjälpsam

Sånt jävla trams denna skatt är!
Sverige inför som enda land i världen en skatt på elektronik.
Finns det någon som är dum nog att tro, att denna skatt kommer att påverka en enda tillverkare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |