Permalänk
Medlem

Nätverket laggar o har sig.

Hejsan, som ni ser så har jag problem med mitt internet.
Alright jag har 12-24mb/s Bredbandsbolaget och jag får ut 14 nästan 15, och varje gång min lillebror tar på sin macbook så börjar internet att haka sig o lagga. Vad gör jag?
Har kollat att det inte är något program som utorrent eller något annat som laddar ner något, saken är att internet kan vara bra ena sekunden sen andra sekunden kan det vara hur dåligt som helst. Spelar cs och pingen går från 20ms till 120ms och ibland kan det lagga ihop helt och hållet.
Hjälp mig snälla ni.
Mvh Sebastian

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du standardroutern från Bredbandsbolaget eller någon annan?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan: har standardroutern från bredbandsbolaget där uppe i huset medans jag kopplar ihop den med en egen från Asus här nere i mitt rum, så jag sitter på Asusroutern medans dom andra sitter på bredbandsbolagetroutern och båda laggar

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att köra en switch istället för routern? Normalt kan man göra det, antar att du har stängt av DHCP-servern (funktionen som delar ut IP-adresser) på din Asusrouter?

Har du varit inne och snokat något i Bredbandsbolagsroutern för att leta efter ledtrådar varför pingen varierar så pass mycket? Har du testat med ett progam som Pingplotter där du testar pingen mot olika källor under en längre tid?

Antar att du kör med kabel till datorerna?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

om du har 2 routrar i samma nät så måste den ena vara ställd i AP läge, annars blir det kaos Med bland annat DHCP - men även port forwarding etc

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: ingen aning vad AP läge är eller dhcp, haha är inte så bra inom detta område :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ___sebbe:

@Tea42BBS: ingen aning vad AP läge är eller dhcp, haha är inte så bra inom detta område :/

Kort och gott kan man få lustiga och konstiga resultat när man har två routrar i ett nätverk. Testa att byta din Asus mot en switch istället (finns från typ 149:-) eller dra en sladd direkt från din Bredbandsbolagsrouter till din dator och ta bort Asus-routern exempelvis.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+