Installera PCI-SSD till m.2 socket, skruv saknas!

Permalänk
Medlem

Installera PCI-SSD till m.2 socket, skruv saknas!

Tjena

Har precis köpt en Intel 600p SSD som jag vill sätta in i m.2 socketen, men saknar skruv/extender för att skruva fast SSD:n.
Var kan man få tag på en sådan skruv? Den som satt i håller inte fast SSD:n.
Bredvid skruvhålet står det 228 Ø

Har ett Asus Z97-pro gamer moderkort
SSD: Intel 600p Series 256 GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bohemil:

Tjena

Har precis köpt en Intel 600p SSD som jag vill sätta in i m.2 socketen, men saknar skruv/extender för att skruva fast SSD:n.
Var kan man få tag på en sådan skruv? Den som satt i håller inte fast SSD:n.
Bredvid skruvhålet står det 228 Ø

Har ett Asus Z97-pro gamer moderkort
SSD: Intel 600p Series 256 GB

Kan du beskriva närmare på vilket sätt den skruv som redan sitter där inte "håller fast" SSD:n?

Det du tolkar som "228 Ø" är i själva verket 2280, vilket innebär att SSD:n är 80 mm lång. (Jämför med 2260, som också passar på ditt moderkort.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bohemil:

Tjena

Har precis köpt en Intel 600p SSD som jag vill sätta in i m.2 socketen, men saknar skruv/extender för att skruva fast SSD:n.
Var kan man få tag på en sådan skruv? Den som satt i håller inte fast SSD:n.
Bredvid skruvhålet står det 228 Ø

Har ett Asus Z97-pro gamer moderkort
SSD: Intel 600p Series 256 GB

Du ska antagligen få den med ditt moderkort. Fick inte heller nån skruv med mitt intel 600p.

Permalänk
Medlem

@Alling: Jo, den skruven som sitter i är för kort så att SSD:n sitter inte rakt och håller

Jag tänker mig att jag behöver en extender-skruv och en matchande skruv till den så jag kan skruva fast SSD:n.
Med en extender menar jag: http://www.amazingpaper.com.au/auto/thumbnail/persistent/cata...

Var kan man hitta sådana skruvar?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bohemil:

@Alling: Jo, den skruven som sitter i är för kort så att SSD:n sitter inte rakt och håller

Jag tänker mig att jag behöver en extender-skruv och en matchande skruv till den så jag kan skruva fast SSD:n.
Med en extender menar jag: http://www.amazingpaper.com.au/auto/thumbnail/persistent/cata...

Var kan man hitta sådana skruvar?

Är det inte bara så att du monterat SSD:n på fel sätt? Jag tror man ska ta bort skruven helt, sätta dit SSD:n och sedan skruva i skruven igen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Panosz: Om jag inte hittar den skruven då, vet du var man kan köpa sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bohemil:

@Panosz: Om jag inte hittar den skruven då, vet du var man kan köpa sådana?

Den skall redan sitta iskruvad i ditt moderkort även om det inte ser så uppenbart ut när du kollar första gången (har gjort det på alla brädor jag har sett hittills iaf). Liten djävla skruv är det. På de flesta 1151 kort så måste du in och aktivera M2 stödet i bios sen när du ska köra igång.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

@Bohemil
Är du säker på att du inte skruvat bort hela distansen med skruven? Vanligtvis sitter det ju en distans med en skruv i på moderkortet, men distansen går också att skruva bort för att man ska kunna använda M.2-enheter av olika längd. Tyvärr så verkar Asus haft en del problem med äldre Z97-moderkort där skruven suttit fast i distansen väldigt hårt, se t.ex. denna diskussion.

Sen måste jag också påpeka att en Intel 600p är ett ganska dåligt val till ditt moderkort. 256GB-modellen har ju en hel del problem p.g.a. att dess SLC-cache är för liten, det finns flera trådar om det här. Och eftersom ditt moderkort bara har en 10 Gb/s M.2-port så kan du inte heller dra nytta av den höga läshastigheten på 600p. Mitt råd skulle vara att lämna tillbaka 600p:n om du har möjlighet, och skaffa en vanlig SATA-SSD som t.ex. OCZ Trion TR150 eller Crucial MX300 istället.