Permalänk

Simpelt test att kolla hårdvaran?

Extremt dum fråga, vilket jag är fullt medveten om.

Har uppgraderat datorn lite, och även gjort mildare överklockning.

Hur kan jag testa så att grejerna presterar vad dom så borde? Något simpelt benchmark som testar hela datorn och att man sedan ser vad andra fått med liknande hårdvara?

Köpt både värsting 1080 och m.2 ssd där jah tycker grafikkortet verkar prestera sådär, och skrivhastigheten nästan ännu sämre.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk

3dmark har ju tester där du kan även jämföra liknande spec. Sedan finns det många program att kolla läshastighet och sånt, bara att googla.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

3dmark så får du ju ganska bra översikt på om något ligger fel till med cpu och grafikkort.
HDtune brukar jag köra för att se hur mina hårddiskar presterar.
Med ssdn så är det många moderkort som använder en pci-e port till samma som ssdn är kopplad på så där kan du kolla i manualen till moderkortet om det är något du har där som stör samt att rätt drivrutiner för ssdn krävs i windows för att den ska arbeta korrekt oftast och även att man har AHCI igång i bios.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

3Dmark time spy fick grafikkortet 8000, processor 3376, totalen 6750.
HD Tune: https://gyazo.com/101912b150b03200d066b1a09809009e

Ja, vad tycker ni pojkar?

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Skrivet av JohanMelin:

3Dmark time spy fick grafikkortet 8000, processor 3376, totalen 6750.
HD Tune: https://gyazo.com/101912b150b03200d066b1a09809009e

Ja, vad tycker ni pojkar?

Vad är det för m2SSD du har köpt och vad för moderkort har du?
Sen så har du avinstallerat dina gamla gpu-drivrutiner med lämpligt program samt installerat de senaste för 1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vad är det för m2SSD du har köpt och vad för moderkort har du?
Sen så har du avinstallerat dina gamla gpu-drivrutiner med lämpligt program samt installerat de senaste för 1080?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel 600p, insett nu i efterhand det var dumt..

Hade 1070, så är väl samma drivisar. Dock uppdaterat till senaste.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem

Du glömde svara på vad det är för moderkort...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du glömde svara på vad det är för moderkort...
B!

Juste.. Snålat in där också.
GA-Z97X-Gaming 3

Kanske likabra och dra till på nytt MB, processor och minne när jag ändå håller på..

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Skrivet av JohanMelin:

Juste.. Snålat in där också.
GA-Z97X-Gaming 3

Kanske likabra och dra till på nytt MB, processor och minne när jag ändå håller på..

Nej det låter onödigt. Isåfall vänta tills z270 och kabylake släpps i ~januari.
Men har du ställt in NVMe i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte graffet ser särskilt konstigt ut iaf, här är mitt eget Time Spy-resultat med ett EVGA 1080 FTW och en 5820k på 4,3Ghz. Bara några 100 poäng ovanför.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det låter onödigt. Isåfall vänta tills z270 och kabylake släpps i ~januari.
Men har du ställt in NVMe i bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte ändra så mycket med NVMe om jag fattar de rätt. Går jag in under NVMe så står m.2 disken där, men inga inställningar.

Får inga tester på läshastighet över 600mb/s, känns rätt snålt.

Skrivet av Masyve:

Tycker inte graffet ser särskilt konstigt ut iaf, här är mitt eget Time Spy-resultat med ett EVGA 1080 FTW och en 5820k på 4,3Ghz. Bara några 100 poäng ovanför.

https://i.gyazo.com/4ce10498b5b6f4565cab90c283a921d4.png

Tack, där verkar ju min grafikkort i säg prestera tom ett par 100 bättre än ditt. Min processor som drar ner.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanMelin:

Kan inte ändra så mycket med NVMe om jag fattar de rätt. Går jag in under NVMe så står m.2 disken där, men inga inställningar.

Får inga tester på läshastighet över 600mb/s, känns rätt snålt.

Tack, där verkar ju min grafikkort i säg prestera tom ett par 100 bättre än ditt. Min processor som drar ner.

Att din 600p känns slö är inte konstigt. Borde läsa den post och andra på forumet: #16516483
Kort sagt, så fort du får slut på SLC cache, vilket den inte har mycket av, så kommer det gå snabbare att skriva data på papper och penna. Eller nä det är det så klart inte men du förstår poängen. Min gamla 500GB disk som har rullat i 8 år aktiv drift, skriver snabbare än 600p disken när den får slut på SLC cache.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5