Permalänk

hastighet över wifi

tänkte kolla med er kunniga
bytte ut min gamla asus n56u router till en asus RT-AC3200 i hopp om att få bättre täckning och hastighet
jag har routern i en garderob, men står jag framför garderoben med dörren öppen så har jag 48Mbps Ner och 97Mbps Upp
jag har fiber via stadsnätet (bahnhof 100/100) mäter jag med min stationära dator som är kopplad med kabel så får jag 96 upp och ner.
varför får jag så dåligt på ner med Wifi??
jag har cat5 kabel till routern och till datorn men eftersom att jag får 96 upp och ner på datorn med kabel så borde inte det spela så stor roll eller??
detta är på 5ghz bandet ändrar jag till 2,4ghz så halveras den ungefär men upp är nästan alltid 97mbps

Permalänk
Medlem

När det kommer till trådlöst är det många olika faktorer som spelar roll för hastigheten och täckningen. Bor du i ett hyreshus med många andra trådlösa nätverk blir det störningar från dem. Har du mycket betong väggar i huset blir täckningen med 5Ghz snabbt sämre (bättre hastighet, sämre räckvidd). Vilken enhet som man gör hastighets testet på spelar också stor roll, använder du en gammal dator eller mobil har de troligtvis inte stödd för de nya standarderna. se här för mer information om de olika standarderna som finns. Om din dator eller mobil exempelvis endast har 802.11g, blir inte hastigheten högre än 54Mbps.

Det finns självklart sätt att minska störningar från grannar och andra enheter i hemmet, börja med att testa lite olika kanaler på din router kolla in den här guiden för mer information.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Wifi är alltid långsammare än kabel.

Permalänk

kör testerna på min iphone 7 upp får jag 97mbps men ner endast 48 och det är även 2m ifrån routern
provade köpa en tp-link archer 2600 idag och den fick jag lite sämre med så routern är säkert ok
måste kanske vara nåt som står routern just där den är idag