AMD håller evenemanget "New Horizon" om arkitekturen Zen i december

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hype Hype Hype...
But will it float or sink?

Hoppas det är något vettigt, för konkurrensen behövs.

Då är ju frågan... Om det blir hype av att AMD går ut med att de ska ha ett event där man avtäcker Zen men inget mer.. Är det inte hos privatpersoner som felet ligger på i så fall? Alltså kan inte AMD belastas för den hype som privatpersoner skapar?

Skrivet av anon114264:

Jag var så optimistisk förra gången innan AMD lanserade Bulldozer men blev så besviken när prestandasifforna kom fram. Med tanke på de låga priserna AMD har gått ut med är jag säker på att de kommer prestera dåligt speciellt vid en kärna.

Säger du samma sak om Intel som ligger i snarlika prissegment?

Skrivet av Efta:

Får väl bara hoppas att den inte blir förzenad...

Skickades från m.sweclockers.com

GET OUT!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag trodde att Dota 2 var ett sånt där lätt spel som kunde flyta på bra med mängder av fps på datorer som hade 8 år bakom sig. Men är det ett cpu intensivt spel så är det kanske inget dåligt val.

Tänkte samma sak! Man lär så länge man lever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående Vulkan: är vad jag vet just nu tre spel som använder detta, i två av fallen finns också en DX11 version och den är snabbare.

Jag tror att det kommer att hänga på tredje-parters spelmotorer. Då kommer utvecklingskostnaden inte att vara lika stor per spel. Vulkan och DX11 har en del gemensamt i sin struktur överlag och den stora flaskhalsen tror jag därför är att bygga stöd för den ena av de två - sedan skulle det vara ett mindre jobb att ordna stöd för den andra. Detta förstås förutsatt att motorn redan är uppbyggd med ett abstraktionslager mot det API det använder - och inte alltför ingrott i DirectX.

Vulkan kommer förresten också (enligt många rykten) att vara API:et i Nintendo NX, förutom att finnas för Android och Windows. Det verkar därför rimligt att de som utvecklar av spelmotorer för i huvudsak NNX eller Android, eller för cross-platform skulle satsa på Vulkan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att Kaby Lake inte direkt tycks imponera mot Skylake så är det nog inte superviktigt hur Zen presterar mot någon specifik Intel-produkt utan snarare att man kommer väldigt nära, eller ännu bättre lyckas dra förbi.

Intrycket av detta läckta test av 7700K imponerar verkligen inte, klock för klock verkar 7700K vara långsammare än 6700K och dessutom är den nya modellen inte lika effektiv. Nu väntar jag med att slå in de sista spikarna innan testerna verkligen dykt upp men ja, även Intel har uppenbart svårt att konkurrera med sina lanserade produkter. Vilket iofs varit känt de senaste 4-5 åren.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-kaby-lake-core-i7-7700...

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Ouch!

Intressant.
Så om jag ska sammanfatta vad du säger, så tolkar jag det som:

1. Sekventiella uträkningar går aldrig per definition att paralellisera alldeles oavsett angreppsätt då det är teoretiskt omöjligt. (Vilket ju säger sig självt)

2. Entrådsprestanda är viktigt då detta är en förutsättning för snabb sekventiell beräkning och också grunden för prestandan vid flertrådsberäkning då denna också drar nytta av hög IPC.

Detta känns ju självklart.
Frågan blir ju då varför inte mer resurser läggs på helt enkelt öka klockan på ett energieffektivt sätt? Jo, man tänkte ju så på P4-tiden, men det sket sig ju hårt pga energiutvecklingen vid ökad frekvens och inte minst volt. Fast Nvidia verkar ju ha lyckats rätt bra med detta iom pascal. "IPC" på Pascal mot Maxwell är ju försumbar. Det är ju i huvudsak klockan som gör den bättre (om vi bortser från DX12/Vulkan-prestandan.

Grafikkort är lite annorlunda än en cpu i första läget, sen om du inte noterat det så är grafikkort lägre klockade än en cpu.

Det som hindrar en från att klocka grafikkorten är hur avancerad arkitekturen och dess stora antal kärnor begränsar. Kiselt begränsar också en del, ser få cpuer som gå över 4,5Ghz över det rusar ofta ström förbrukning iväg och blir riktigt varm (även antalet stabila kretsar som klarar det är få).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då är ju frågan... Om det blir hype av att AMD går ut med att de ska ha ett event där man avtäcker Zen men inget mer.. Är det inte hos privatpersoner som felet ligger på i så fall? Alltså kan inte AMD belastas för den hype som privatpersoner skapar?

Intel är experter på att skapa Hype, något du kan se i allt från deras CPUer, Xpoint till 3D NAND. Konstigt nog verkar folk förlåta nästan vf som helst här dock, vilket ibland förvånar mig.

AMD är lite av kombo av personer + företag. De måste ju visa fördelarna, och de gör det precis som många andra företag, men samtidigt så är alla väldigt kritiska till AMD och sågar minsta lilla fel de gör.

Så... de som vill se Zen lyckas, har hype som tusan och vill att den ska blir tom bättre än AMD ens påstår själva. Och de andra tvivlar på att AMD lyckas nå Intel, som de så klart "måste" även om AMD inte säger mycket mer än att den ska vara upp emot en viss sak. Det är bäddat för katastrof innan ens AMD släppt något, pga personer själva målar det så.

Sen så klagar vi på en Bulldozer (och snart kanske en Zen) som inte blev bra, men vi tycker det är okej av Intel att släppa Skylake som lider av:
- instabilitet med många minnen/moderkort (vissa har fått långt över 10 BIOS rev för att försöka fixa det)
- hårdvaru fel i sin kärna (Prime95 upptäckten)
- frekvensmässigt minst 200Mhz långsammare än Haswell (som kör 4,4Ghz stock med 2 kärnor, vs 6700 som kör 4,2 med en, annars 4Ghz
- till råge blir våldtagen av en 500Mhz långsammare broadwell processor i DX11 spel som är betydligt svalare och har "bara" DDR3.

Så.. även när Intel fuckar upp som fan, så älskar folk dem. Var ligger personernas hype tror du?

Permalänk
Medlem

Helt klart kul att Zen äntligen kommer, men för egen del är jag mer intresserade av APU:er som kommer med denna arkitektur framöver.

Ett system som presterar utan ett diskret grafikkort(spelmässigt) vore guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intel är experter på att skapa Hype, något du kan se i allt från deras CPUer, Xpoint till 3D NAND. Konstigt nog verkar folk förlåta nästan vf som helst här dock, vilket ibland förvånar mig.

AMD är lite av kombo av personer + företag. De måste ju visa fördelarna, och de gör det precis som många andra företag, men samtidigt så är alla väldigt kritiska till AMD och sågar minsta lilla fel de gör.

Så... de som vill se Zen lyckas, har hype som tusan och vill att den ska blir tom bättre än AMD ens påstår själva. Och de andra tvivlar på att AMD lyckas nå Intel, som de så klart "måste" även om AMD inte säger mycket mer än att den ska vara upp emot en viss sak. Det är bäddat för katastrof innan ens AMD släppt något, pga personer själva målar det så.

Sen så klagar vi på en Bulldozer (och snart kanske en Zen) som inte blev bra, men vi tycker det är okej av Intel att släppa Skylake som lider av:
- instabilitet med många minnen/moderkort (vissa har fått långt över 10 BIOS rev för att försöka fixa det)
- hårdvaru fel i sin kärna (Prime95 upptäckten)
- frekvensmässigt minst 200Mhz långsammare än Haswell (som kör 4,4Ghz stock med 2 kärnor, vs 6700 som kör 4,2 med en, annars 4Ghz
- till råge blir våldtagen av en 500Mhz långsammare broadwell processor i DX11 spel som är betydligt svalare och har "bara" DDR3.

Så.. även när Intel fuckar upp som fan, så älskar folk dem. Var ligger personernas hype tror du?

Bara för att man inte vill hypa upp sig själv så betyder inte det att man inte vill att Zen ska lyckas. Måste allt vara så svart eller vitt här på Sweclockers?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bara för att man inte vill hypa upp sig själv så betyder inte det att man inte vill att Zen ska lyckas. Måste allt vara så svart eller vitt här på Sweclockers?

Kanske inte.
Kanske det finns en tredje väg som inte vill hypa och bara hoppas det blir "något" eller kanske inte ens hoppas alls. Men dessa personer kommer ju inte klaga, eller bli besvikna. De kommer sällan höras högst i forum eller när folk önskar om köp-råd heller.

Så det som syns, är tyvärr väldigt svart/vitt :=/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Med tanke på att Kaby Lake inte direkt tycks imponera mot Skylake så är det nog inte superviktigt hur Zen presterar mot någon specifik Intel-produkt utan snarare att man kommer väldigt nära, eller ännu bättre lyckas dra förbi.

Intrycket av detta läckta test av 7700K imponerar verkligen inte, klock för klock verkar 7700K vara långsammare än 6700K och dessutom är den nya modellen inte lika effektiv. Nu väntar jag med att slå in de sista spikarna innan testerna verkligen dykt upp men ja, även Intel har uppenbart svårt att konkurrera med sina lanserade produkter. Vilket iofs varit känt de senaste 4-5 åren.

http://www.guru3d.com/news-story/intel-kaby-lake-core-i7-7700...

Sen när slutate folk läsa innehållet i artiklar de använder för att styrka det man säger?

"klock verkar 7700K vara långsammare än 6700K"

Really? Spel med höga inställningar är begränsade av grafikkortet, det förväntade utfallet är att CPU-delen i princip inte ändrar något när den är "tillräckligt" snabb och 6700K är mer än tillräckligt för alla kort på marknaden.

Tittar man i stället på de tester som faktiskt är begränsade av CPU

  • 3D mark firestrike physics är 10 % snabbare på 7700K, kompenserat för skillnad i klockfrekvens är IPC då 5 % högre i Kaby Lake

  • 3D mark 13 Skydriver physics, 7 % snabbare, 2 % snabbare justerat för klockfrekvens

  • Cinebench single thread, 7 % snabbare, 0 % snabbare justerat för klockfrekvens

  • Cinebench multiple threads, 7 % snabbare, 2 % snabbare justerat för klockfrekvens

  • AoS "high present" (detta lär ändå vara GPU-begränsat till viss del), 8 %, 3 % justerat för klockfrekvens

  • Metro "very high" (detta är absolut även GPU-begränsat), 3 %, -2 % justerat för klockfrekvens

Att IPC inte längre ökar borde rimligen inte förvåna någon. Intel har fortfarande högsta enkeltråd-IPC av någon existerande generell CPU.

Sett enbart till enkeltråd-IPC är det bara Apple som är i nivå med Intel, Apple har nått dit med en helt obscen FoU-budget där man till 100 % fokuserat på just maximal IPC. Till skillnad mot Intel klockar dock Apples design maximalt ~2,5 GHz

Sett till IPC per fysisk kärna leder IBM med POWER8, men det genom att använda långt fler transistorer per CPU-kärna än Intel och är först när man använder 3-4 trådar i en och samma fysisk kärna som man kliver förbi Intel i IPC.

Ingen annan är i närhet av de tre ovan när det kommer till IPC, vi får se hur nära AMD kommer med Zen om ca två månader.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Intel är experter på att skapa Hype, något du kan se i allt från deras CPUer, Xpoint till 3D NAND. Konstigt nog verkar folk förlåta nästan vf som helst här dock, vilket ibland förvånar mig.

AMD är lite av kombo av personer + företag. De måste ju visa fördelarna, och de gör det precis som många andra företag, men samtidigt så är alla väldigt kritiska till AMD och sågar minsta lilla fel de gör.

Så... de som vill se Zen lyckas, har hype som tusan och vill att den ska blir tom bättre än AMD ens påstår själva. Och de andra tvivlar på att AMD lyckas nå Intel, som de så klart "måste" även om AMD inte säger mycket mer än att den ska vara upp emot en viss sak. Det är bäddat för katastrof innan ens AMD släppt något, pga personer själva målar det så.

Sen så klagar vi på en Bulldozer (och snart kanske en Zen) som inte blev bra, men vi tycker det är okej av Intel att släppa Skylake som lider av:
- instabilitet med många minnen/moderkort (vissa har fått långt över 10 BIOS rev för att försöka fixa det)
- hårdvaru fel i sin kärna (Prime95 upptäckten)
- frekvensmässigt minst 200Mhz långsammare än Haswell (som kör 4,4Ghz stock med 2 kärnor, vs 6700 som kör 4,2 med en, annars 4Ghz
- till råge blir våldtagen av en 500Mhz långsammare broadwell processor i DX11 spel som är betydligt svalare och har "bara" DDR3.

Så.. även när Intel fuckar upp som fan, så älskar folk dem. Var ligger personernas hype tror du?

En stor skillnad är att varje ny CPU-design Intel släppt de senaste 10 åren har varje gång varit den snabbaste CPU-design för skrivbordsapplikationer som pengar kan köpa. Är en viss skillnad i PR-värde om man släpper något som är #1 jämfört med att släppa något som är "OK".

Och angående din lista

  • Prime95 var absolut allvarligt, men i slutändan var inte problemet värre än att det gick att lösa via en firmware-uppdatering och ingen har kunnat mäta att fixen påverkade prestanda negativt

  • vad spelar 200 MHz lägre frekvens än Haswell för roll när IPC * frekvens kvoten för 6700K är högre än motsvarande för 4790K? Det enda som spelar roll är väl ändå prestanda, annars var ju P4 och Bulldozer båda lysande designs...

  • "med råge våldtagen" var ju årets overstatement... stock-klock 5775C var något snabbare än 6700K i ungefär en månad, sedan fick de flesta moderkort en uppdatering som höjde FCLK från 800 MHz till 1000 MHz (som var den tänkta frekvensen men man hann inte validera de ändringar man gjort i mikrokod till lansering av Skylake, klantigt och man borde kanske flyttat lanseringen). Idag finns snabbare DDR4 RAM än vid lansering av Skylake så idag är 6700K i princip alltid lika snabb eller snabbare än 5775C i spel (i de flesta "vanliga" applikationer har 6700K varit snabbare än 5775C sedan dag ett). 5775C presterar fortfarande lysande med tanke på att den har 65 W TDP och DDR3.

Visst är det kul att heja på under-dog och basha marknadsledaren, men kanske borde finnas lite substans i det slagträ man svingar. Eller?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En stor skillnad är att varje ny CPU-design Intel släppt de senaste 10 åren har varje gång varit den snabbaste CPU-design för skrivbordsapplikationer som pengar kan köpa. Är en viss skillnad i PR-värde om man släpper något som är #1 jämfört med att släppa något som är "OK".

Jag satt o väntade på detta mothugg, men du verkar ha misslyckats rätt bra.

Skrivet av Yoshman:

Och angående din lista
[ul]
[li]Prime95 var absolut allvarligt, men i slutändan var inte problemet värre än att det gick att lösa via en firmware-uppdatering och ingen har kunnat mäta att fixen påverkade prestanda negativt[/li]

Det var fortfarande en bugg som inte borde finnas i en 3500-4000kr CPU. Hade AMD gjort detta så hade folk blivit tokiga från taken, vilket visar min poäng rätt bra att Intel kommer undan med rätt mycket skit.

Skrivet av Yoshman:

[li]vad spelar 200 MHz lägre frekvens än Haswell för roll när IPC * frekvens kvoten för 6700K är högre än motsvarande för 4790K? Det enda som spelar roll är väl ändå prestanda, annars var ju P4 och Bulldozer båda lysande designs...[/li]

Syftat till att Bulldozer ändå säljs som en 5.0GHz CPU. Så ser man till frekvenskriget, som folk verkar använda som grund när de redan nu dömer Zen vs Intel, så var det ett misslyckande, där de först nu med Kaby Lake har kommit både ikapp och gått om Haswell (om nu uppgifterna stämmer dvs).

Prestandamässigt så är det inte så svårt att få upp haswell refresh i 4,5-4,8Ghz, men skylake är svårare. Du måste troligen delida för att nå de övre nivåerna, och vi jämför fortfarande en CPU på en hel ny plattform. Inga tvivel på att Skylake vinner IPC tävlingen, men den borde krossa haswell med sin "enorma IPC", DDR4, höga FLCK och andra optimeringa. Inte nöd o näppe vinna...

Skrivet av Yoshman:

[li]"med råge våldtagen" var ju årets overstatement... stock-klock 5775C var något snabbare än 6700K i ungefär en månad, sedan fick de flesta moderkort en uppdatering som höjde FCLK från 800 MHz till 1000 MHz (som var den tänkta frekvensen men man hann inte validera de ändringar man gjort i mikrokod till lansering av Skylake, klantigt och man borde kanske flyttat lanseringen). Idag finns snabbare DDR4 RAM än vid lansering av Skylake så idag är 6700K i princip alltid lika snabb eller snabbare än 5775C i spel (i de flesta "vanliga" applikationer har 6700K varit snabbare än 5775C sedan dag ett). 5775C presterar fortfarande lysande med tanke på att den har 65 W TDP och DDR3.

Just denna biten verkar tydligen vara irrelevant för dig. En 30W svalare CPU... lika snabb (i vissa laster som tex DX11 spel). En CPU med 2/3 av TDPn borde inte ens kunna tävla med en Skylake imho. Än mindre, samtliga av 5775c kan lätt nå 4,0 och den borde sålts som det. Men den såldes som låg TPD CPU istället. Om du dock matchar TDPn, och drar upp den till 4.0, där den också matchar Skylakes frekvens... vad sker då?

Du har själv tillgång till båda, så du borde lätt kunna testa ett DX11 spel med båda i samma frekvens, med samma spel och samma TDP. Eller för skojs skull gör tvärt om. Ner med en 6700k till 65W TDP och se hur strypt den blir... Med tanke på att 5775c håller ungefär samma prestanda med 500Mhz lägre frekvens och 30W mindre TDP, trots din höjda FLCK, så säger det nog sig rätt bra.

Jag står vi min "med råge våldtagen", då det enda jag hör i detta, igen, är att "Skylake har nu lappats till att vara ungefär lika snabb som "en CPU som ingen ville ha", men den kan ändå inte tävla i samma frekvens eller samma TDP mot den, trots snabbare RAM och underliggande system.

Skrivet av Yoshman:

Really? Spel med höga inställningar är begränsade av grafikkortet, det förväntade utfallet är att CPU-delen i princip inte ändrar något när den är "tillräckligt" snabb och 6700K är mer än tillräckligt för alla kort på marknaden.

Really?
Så en lika snabb 5775c borde så också räcka för alla kort på marknaden, och du kan spara på elräkningen och kylningen, samt behöver inte köpa nytt system om du har Z87/Z97 moderkort.
Kanon ju...

Skrivet av Yoshman:

Visst är det kul att heja på under-dog och basha marknadsledaren, men kanske borde finnas lite substans i det slagträ man svingar. Eller?

Visst är det kul att blint lita på marknadsledaren, men du kanske borde jämföra på samma boll innan du slår det där slagträet.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: ser inte hur jag misslyckats på en enda punk.

Angående 6700K och 5775C, den senare är lägre klockad av en anledning. En av anledningarna är att sättet Haswell och Broadwell integrerar eDRAM gör att man inte kan klocka lika högt. Men diskussionen handlade om prestanda, 6700K presterar idag bättre än någon annan fyrkärning CPU, inklusive 5775C.

Lägger man på en önskan om låg TDP så är absolut 5775C fortfarande den bättre, och personligen var det en av huvudanledningarna för mig.

Angående buggen: finns det som är datorentusiaster som faktiskt tror att dagens high-end CPUer är fria från fel? Finns ingen x86, ARM, PPC, SPARC, MIPS etc som lanseras de senaste 20 åren där det efter 6 månader inte finns en mer eller mindre gedigen lista med kända buggar. Enda skillnaden med just Skylake-buggen var att den togs upp i pressen.

Specifikt för Intels modeller: sedan man fick återkalla väldigt många Pentium p.g.a. FPU-buggen infört ganska stora möjligheter att rätta fel via mikrokod. För många billigare CPUer (inbyggda system) får man ofta lägga workarounds i kod, felen rättas sedan i en senare revision av kretsen. Kolla hur många revisioner det finns av t.ex. ARM Cortex A9, och det är bara beskrivningen över hur man kan skapa en krets. Faktiska kretsar kan sedan ha implementerat saker fel ovanpå det...

Skylake har en fungerande implementation av TSX, en teknik som automatiskt används i alla Linux-program sedan många år tillbaka samt flera serverinriktade program på Windows (och förbättrar skalningen över CPU-kärnor). Att TSX inte kan användas är ingen stor sak då det är relativt specifika områden där det ger någon större vinst, men TSX är ändå långt mer användbart än att kunna köra någon benchmark på ett speciellt sätt (vilket nu även går i Skylake, men TSX kan inte lagas i Haswell/Broadwell för konsumenter).

Jag litar inte på marknadsledaren. Men då jag bara bryr mig om tekniken i sig och inte företagen bakom är det inte så konstigt att de mest intressanta produkterna just kommer från marknadsledarna. Ligger lite i definitionen av termen att de oftast har den mest intressanta tekniken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: ser inte hur jag misslyckats på en enda punk.

Angående 6700K och 5775C, den senare är lägre klockad av en anledning. En av anledningarna är att sättet Haswell och Broadwell integrerar eDRAM gör att man inte kan klocka lika högt. Men diskussionen handlade om prestanda, 6700K presterar idag bättre än någon annan fyrkärning CPU, inklusive 5775C.

Lägger man på en önskan om låg TDP så är absolut 5775C fortfarande den bättre, och personligen var det en av huvudanledningarna för mig.

Njae. Du antog detta. Diskussionen du svarade på min post av handlade om hype och förväntan av Zen vs Intel, inte på prestanda, utan allt runt om förväntan av en ny CPU. Du valde att vinkla det till prestanda, men jag tog upp punkter som defekta funktioner, frekvens, stabilitet och design. Skylake förväntades blir det bästa på allt, som någonsin gjorts, pga hype.

Och som jag sa, Broadwell CPUerna, med eDRAM kan köra 4.0, precis som Skylake, Intel valde dock att släppa dem med lägre frekvens. Men ska du jämföra deras potential (oavsett Intels val), måste TDP/frekvens tas med.

Men som sagt, DDR4 plattformen i den är helt klart Skylakes fördel. Nu är moderkorten av 100-serien imho en katastrof med så många BIOS patchningar, men jag tror att Kaby och 200-serien kommer ha fixat detta bra.

Skrivet av Yoshman:

Angående buggen: finns det som är datorentusiaster som faktiskt tror att dagens high-end CPUer är fria från fel? Finns ingen x86, ARM, PPC, SPARC, MIPS etc som lanseras de senaste 20 åren där det efter 6 månader inte finns en mer eller mindre gedigen lista med kända buggar. Enda skillnaden med just Skylake-buggen var att den togs upp i pressen.

Specifikt för Intels modeller: sedan man fick återkalla väldigt många Pentium p.g.a. FPU-buggen infört ganska stora möjligheter att rätta fel via mikrokod. För många billigare CPUer (inbyggda system) får man ofta lägga workarounds i kod, felen rättas sedan i en senare revision av kretsen. Kolla hur många revisioner det finns av t.ex. ARM Cortex A9, och det är bara beskrivningen över hur man kan skapa en krets. Faktiska kretsar kan sedan ha implementerat saker fel ovanpå det...

Skylake har en fungerande implementation av TSX, en teknik som automatiskt används i alla Linux-program sedan många år tillbaka samt flera serverinriktade program på Windows (och förbättrar skalningen över CPU-kärnor). Att TSX inte kan användas är ingen stor sak då det är relativt specifika områden där det ger någon större vinst, men TSX är ändå långt mer användbart än att kunna köra någon benchmark på ett speciellt sätt (vilket nu även går i Skylake, men TSX kan inte lagas i Haswell/Broadwell för konsumenter).

Vet att CPUer har defekta delar, men Skylake hade en hel del tydligen, och med tanke på att de stressade fram lanseringen, innan de verken hade stabila moderkort, eller 800->1000Mhz FLCK visat att de verkligen inte borde lanserat den när de gjorde.

Problemet var att hypen hade gjorts. Intel hade lovat enorma förbättringar, förändringar och super prestanda med den, vilket gjorde att jag asgarvade när en 5775c med 500Mhz långsammare kärna spöar den i den mest använda desktop intensiva applikationen vi har... nämligen spel. Speciellt när CPUn hade smugits ut till marknaden, utan att någon skulle bry sig om den. Den var en joker i leken helt enkelt.

Haswell hade också flera buggar som togs upp, allt från TSX som den skulle ha haft redan från start, till några mindre strömbesparings fel vill jag minnas. Så det är inte Skylake som "har den", utan det är intel som fuckade upp Haswell/Broadwell också...

Så det är inte Haswell vs Skylake jag poängterar i denna hype diskussion, utan det är att folk ser ner på AMD Zen pga saker som ingen vet än, för att "Intel gör allt perfekt", när de i verkligheten gör en satans massa fel, precis som alla andra.

Vill bara att folk ska ge AMD och Zen en ärlig chans, och inte förvänta sig mer än de kräver av Intel, där de, inkl du, verkar acceptera en hel del fel.

Skrivet av Yoshman:

Jag litar inte på marknadsledaren. Men då jag bara bryr mig om tekniken i sig och inte företagen bakom är det inte så konstigt att de mest intressanta produkterna just kommer från marknadsledarna. Ligger lite i definitionen av termen att de oftast har den mest intressanta tekniken.

Sant, och det är därför jag ofta både respekterar och tycker om dina råd och din data, då du faktiskt tittar under huven, och inte på märket. Men problemet är att du måste titta bortom vad du som kodare, serverfarmbyggare och större företag behöver, då du sitter i ett forum för hemanvändare.

För oss är det inte bara absolut bästa som måste användas. Utan tvekan finns det entusiaster som vill ha det, men de är minoritet. De flesta här vill ha något prisvärt och användbart, och det innebär ofta att man som tekniskt intresserad måste växla ner lite, och titta bortom "max/bästa på allt", och titta på vad som kanske är mer vettigt för dem.

Oavsett så hoppas jag Zen blir bra, ingen hype, inget krav... men även om det inte blir det bästa sen skivat bröd, behöver det inte vara dåligt.

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: folk på SweC är ändå entusiaster, så de lägger ändå relativt mycket på sina datorer och tittar relativt mer på prestanda än pris.

Men inser att många är unga och väger in andra aspekter, gör man det finns massor med möjligheter för AMD framöver. Själv är jag nog rätt blind på prisspåret, dator är min stora hobby, har relativt låga utgifter och en lön som de flesta skulle kalla brutalt hög. Så har nog ingen "normal" referenspunkt till just prisdelen. Jämför med vad minsta lilla strul med bilen kostar är ju till och med MBP relativt billig

Håller också alla tummar för Zen. Om inte annat för att utan två "läger" där båda har någon form av relevans så kommer det inte bli speciellt mycket diskussion eller skrivet kring CPU-teknik. Jag gillar att diskutera och läsa om CPU-teknik, så ur ett rent egoistisk perspektiv hoppas jag Zen blir en succé.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Paddanx: folk på SweC är ändå entusiaster, så de lägger ändå relativt mycket på sina datorer och tittar relativt mer på prestanda än pris.

Men inser att många är unga och väger in andra aspekter, gör man det finns massor med möjligheter för AMD framöver. Själv är jag nog rätt blind på prisspåret, dator är min stora hobby, har relativt låga utgifter och en lön som de flesta skulle kalla brutalt hög. Så har nog ingen "normal" referenspunkt till just prisdelen. Jämför med vad minsta lilla strul med bilen kostar är ju till och med MBP relativt billig

Tro mig, hade du sagt detta för 1 år sedan hade jag hållit med till 100%.

Men efter 1,5 år av erfarenhet på dessa forum så kan jag med säkerhet säga att folk här är allt från arbetslösa personer som letar efter tips, till familjeföräldern som letar efter datorn till barnet, till skolungdomen som letar efter laptop till sina spel/studier, till du och Tvelander. Ni är alla representerade här, och även om det utan tvekan är överrepresenterat av entusiaster på detta forum jämfört med svenska folket, så är de utan tvekan ändå minoritet av användarna entusiaster som har lönen du har

Och ja... jämfört med bilar, är datorer rena budget alternativet
(Det svider speciellt när man inte har din lön, och är intresserad av både datorer och bilar som jag är).

Permalänk
Medlem

Under rätt förutsättningar kan AMD erbjuda väldigt mycket "value". Speciellt till en stor mainstream-målgrupp som inte har 1440p144Hz-krav.

Jag är än idag otroligt imponerad över värdet som finns att hämta i AM1 A4-5350. För 1000kr har man en komplett välfungerande plattform (minne, mobo, cpu & gpu). Under vanliga förhållande och i vardagsbruk är det svårt att känna skillnad mellan den och en vrålstark intel. Och även ifall den inte är gjord för gaming så lyckas man med lite ordentliga optimeringsskills trycka ut ungefär samma spelprestanda som en xbox360. (det blir att man kör spel i låsta 30fps i 720p, 600p, och värsta fall 540p hahahaha) flickvännen förstår inte skillnaden, så vi kör Dirt 3 mot varandra, och när man väl har kul så glömmer till och med jag bort upplösningen och bilduppdateringen (720p30fps).

En liknande lösning med 14nm Zen, dagens radeon-teknik och DDR4 skulle nog kunna erbjuda en väldigt bra "casual" spelplattform. (Personligen kör jag dock en core i5 och ett GTX1070, så jag förstår även den typ av kräsenhet. Men jag menar, att investera den summan pengar är inte något som alla vill göra.)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC