Permalänk
Medlem

Inloggning krävs alltid på NAS...?

Behöver lite hjälp av expertisen.
Jag har en NAS i mitt hemnätverk som jag ALLTID måste logga in på från bara MIN dator?
Oavsett om jag väljer "Kom ihåg detta" så hjälper in det när jag startar om burken.
Testar jag ifrån sonens burk så behöver jag aldrig logga in utan det har sparats.

Tar gärna emot tips hur jag gör för att slippa göra detta varje gång.
Vänligen förklara såsom du hade gjort för en imbecill!
(novis)

Permalänk
Vila i frid

Vad har du för operativsystem på din dator? Vilker operativ har din sons dator. Vad är det för NAS?

Permalänk
Medlem

Har du samma användarnamn på NAS och dator så kan det ställa till det på Windows 7. Vet inte exakt vad det beror på, men har upplevt det själv och verkade då vara att datorn hade svårt att skilja på domäner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad har du för operativsystem på din dator? Vilker operativ har din sons dator. Vad är det för NAS?

Både sonen och jag använder Win 7. Nasen är en Zyxel NSA-325v2

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Autentiseringshanteraren kolla om det ligger där utan att skriva in någon inloggningsuppgift, annars prova lägg till. Eventuellt om det redan finns, ta bort och lägg till igen. Kan lösa såna här grejer, värt ett försök!

Kan vara att den inte ligger på samma ställe som i windows 10, https://www.youtube.com/watch?v=y__5OVMxbj8 isåfall kolla denna videon om du inte hittar var!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Autentiseringshanteraren kolla om det ligger där utan att skriva in någon inloggningsuppgift, annars prova lägg till. Eventuellt om det redan finns, ta bort och lägg till igen. Kan lösa såna här grejer, värt ett försök!

Kan vara att den inte ligger på samma ställe som i windows 10, https://www.youtube.com/watch?v=y__5OVMxbj8 isåfall kolla denna videon om du inte hittar var!

Lysande!
Ska testa bums när jag är hemkommen ikväll - bug o bock!

Permalänk
Medlem

Blir det skillnad om du mappar upp shares från nasen med net use?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

ta bort eventuella sparade lösenord och användarnamn här:

sen startar du om och försöker komma åt den igen. haft detta problemet själv

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ett tips kan ju vara att mappa upp den som en enhet också, inte säkert att det hjälper här men är ju lättare att accessa då

Permalänk

Jag kapar tråden lite då jag ser det finns kunnigt folk här och jag inte vill göra en ny.
Jag har en Buffalo NAS som jag har glömt lösenordet till. Är det bara att göra en reset på lådan eller riskerar mina diskar att förlora data?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fisken92 / @Christley - works like a charm, tack som f*n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

@fisken92 / @Christley - works like a charm, tack som f*n!

Gött att höra

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!