Nokia återvänder till mobilmarknaden 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Synd att dom satsar på android. Hade gärna köpt Nokia igen annars.

Håller med. Kommer bara bli en i mängden av massor av Androider. Det sagt så är det inget som direkt har med Nokias arv att göra. Handlar nästan enbart om att man säljer "klisterlappar" med Nokia på till de som betalar högst för det.

Lika lite med Nokias arv och teknik att göra som leksaker med "Ferrari" tryckta på har något med företagets riktiga bilar att göra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Satsa på Android borde Nokia ha gjort redan för 5-6 år sen.
Skulle dom och marknaden antagligen sluppit denna soppa som blev med Microsoft övertagande osv..

Men detta ser positivt ut då kanske man återigen kan skaffa en Nokia telefon inom 1-2 år..

Förresten; hur väl går det ekonomiskt för Sonys mobildivision sedan de gick "all in" på Android?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Bara typ 10 år försent men ändå. Hoppas på att det går bra för Nokia. Vore kul att överväga en finsk telefon igen. Synd att Nexus är nedlagd. Nokia Nexus.....ja tack!

Finsk och finsk... LOL 😎

(Taiwanesisk konstruktion ifrån Foxconn och tillverkad på deras fabriker i Kina)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finsk och finsk... LOL 😎

(Taiwanesisk konstruktion ifrån Foxconn och tillverkad på deras fabriker i Kina)

Teknik, patent, och ideer, Finland. Så det är ju frågan vad man tycker är viktigt, och hur stort genomslag det får på de faktiska enheterna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har ju viskats lite om detta ett tag. Kommer ett flaggskepp med OLED på 5-5,5" så är det nästan garanterat ett köp för mig. Har den fysisk hemknapp är det en bonus och om den har fysika bak- och menyknappar är det drömmen.

Permalänk
Medlem

De tillverkar redan mobiler med Nokia OS, alltså de enkla featurephones som hela tiden sålts under Nokias varumärke. Vore intressant att veta vem som äger Symbian idag, dess nanokernel bör vara intressant, men då inom inbyggnad/IoT (då det är ett relativt kompetent RTOS) och inte telefoner.

Fabriken i Vietnam bör ha gått till FIH/Foxconn, men vet inte var de tänkt tillverka sina smartphones. Inte är det i Salo som fram till 2012 iaf. Men det blir väl kul att se vad HMD kan göra utan alla fabriker och utvecklare som Nokia hade innan Elop. Symbian var det enda större operativsystemet utvecklat i Europa, Nokias Maemo/MeeGo-investeringar hade betydelse för GNU/Linux-utveckling och F/OSS i Europa. Allt det kommer saknas här. Det kommer väl bli Qualcomm och deras Android BSP som styr hela utvecklingen som för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har ju viskats lite om detta ett tag. Kommer ett flaggskepp med OLED på 5-5,5" så är det nästan garanterat ett köp för mig.

Grattis, då kommer du köra Nokia efter nyår.

Skrivet av Aleshi:

Har den fysisk hemknapp är det en bonus

Det ser inte så ut.

Skrivet av Aleshi:

och om den har fysika bak- och menyknappar är det drömmen.

Inte det här i heller.

Nu är det ju inte något officiellt, men renderingen ser ut att ha det vanliga. Touch"knappar".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte kommer att tillverkas i Salo som är något av en otursstad. Först Nokias och Microsofts uppsägningar och nu Hella.
Men roligt att det kommer Nokia-telefoner igen

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

"[...] ett licensavtal Nokia skrivit på med finska HMD Global."
"ska säljas och tillverkas av HMD"
"Nokia få royalties för varje såld enhet."

Rätta mig om jag har fel...
HMD startas 2016, av Nokiahöjdare, köper av microsoft nokias nämnda "produktion och fabriker", skriver ett licensavtal med nokia, och börjar tillverka telefoner.

Det är ju uppenbarligen Nokia bakom alltihop, dethär med HMD känns mer som rök och speglar av, jag vet inte, skattemässiga skäl eller nåt?

Permalänk
Medlem

Kändes väl lite ironiskt när Mr. Elop sade att Nokia hade övervägt möjligheterna med Android och att valet slutligen föll på Windows Phone som OS.
Fast forward några år... Nokia är tillbaka på marknaden och skall nu köra Android.
Så nu är läget mera gynnsamt tycker de?
MeeGo var ett sjukt najs MobilOS som de kastade bort utan någon som helst tanke på framtiden.
Köper dock gärna en Android Nokia (för byggkvalitén) om de bara håller sig reko med säkerhetsuppdateringar för lurarna/plattorna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Synd att dom satsar på android. Hade gärna köpt Nokia igen annars.

Vad är alternativen? Symbian är väl dött, ingen som utvecklar det längre. App-utvecklare utvecklar bara för Android och IOS idag, allt annat är för osäkert att satsa pengar på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Grattis, då kommer du köra Nokia efter nyår.

Det ser inte så ut.

Inte det här i heller.

Nu är det ju inte något officiellt, men renderingen ser ut att ha det vanliga. Touch"knappar".
B!

Jaja. Jag är nog glad ändå. Bra kamera ser man fram emot.
Kul att den verkar vara nära i tiden.
Sanslöst trött på att min Galaxy S5 fortfarande inte kan justera ljusstyrka efter fokuspunkt. Något som typ samtliga andra telefontillverkare haft i tio år eller från det att de gick in i smartphonemarknaden.

Permalänk
Avstängd

Äntligen kommer dom börja tjäna pengar.

Det första jag sa när dom skulle släppa ett eget OS var att det var kört.

Det är IOS eller Android som gäller, i alla andra avseenden så finns det för lite appar och stöd -- eller det är så jag upplever det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

"[...] ett licensavtal Nokia skrivit på med finska HMD Global."
"ska säljas och tillverkas av HMD"
"Nokia få royalties för varje såld enhet."

Rätta mig om jag har fel...
HMD startas 2016, av Nokiahöjdare, köper av microsoft nokias nämnda "produktion och fabriker", skriver ett licensavtal med nokia, och börjar tillverka telefoner.

Det är ju uppenbarligen Nokia bakom alltihop, dethär med HMD känns mer som rök och speglar av, jag vet inte, skattemässiga skäl eller nåt?

Nä inte skattemässiga skäl. Det är bara ett sätt för Nokia att få tillbaka rubbet. Långt billigare än de sålde det för antagligen. Nog ganska smart om det var meningen. De säljer av för att slippa några förlusttyngda år och gammalt bagage, och kan komma tillbaka för att gå rakt på vinstdrivande verksamhet med enbart de resurser de behöver och inget mer.

Permalänk
Medlem

Är nöjd med min 920. Har allt jag behöver för en tiondel av priset för en iPhone. Sämre kamera såklart men, men. Har inget skydd och har tappat den flera gånger utan så mycket som en skråma. GG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad är alternativen? Symbian är väl dött, ingen som utvecklar det längre. App-utvecklare utvecklar bara för Android och IOS idag, allt annat är för osäkert att satsa pengar på.

Inte riktigt sant. MeeGo får fortfarande ny mjukvara, trots att det bara släpptes på en telefon, och i dagsläget inte finns på speciellt många enheter. Så MeeGo, hade varit ett fungerande alternativ. Det är dessutom deras eget, utan avgifter till någon annan. Sailfish hade också varit ett alternativ, av samma anledning. Men då är villkoret att man faktiskt levererar en bra produkt, och gör det intressant för utvecklare att lägga tid på det. Och inte bara överger enheten som man gjorde förra rundan med MeeGo / N9.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med. Kommer bara bli en i mängden av massor av Androider. Det sagt så är det inget som direkt har med Nokias arv att göra. Handlar nästan enbart om att man säljer "klisterlappar" med Nokia på till de som betalar högst för det.

Lika lite med Nokias arv och teknik att göra som leksaker med "Ferrari" tryckta på har något med företagets riktiga bilar att göra.

Utvecklad och tillverkad i Finland med gammalt Nokia-folk. Så klisterlappar till högstbjudande säger du?

Skrivet av martinot:

Förresten; hur väl går det ekonomiskt för Sonys mobildivision sedan de gick "all in" på Android?

Ja för det är ju säkert därför. Det har inte att göra med att Sony så väl som HTC har misslyckats totalt med att göra intressanta lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Synd att dom satsar på android. Hade gärna köpt Nokia igen annars.

Skulle de kört vidare på Symbian?
Det var ju helt hopplöst OS och anledningen till att de gick i graven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Inte riktigt sant. MeeGo får fortfarande ny mjukvara, trots att det bara släpptes på en telefon, och i dagsläget inte finns på speciellt många enheter. Så MeeGo, hade varit ett fungerande alternativ. Det är dessutom deras eget, utan avgifter till någon annan. Sailfish hade också varit ett alternativ, av samma anledning. Men då är villkoret att man faktiskt levererar en bra produkt, och gör det intressant för utvecklare att lägga tid på det. Och inte bara överger enheten som man gjorde förra rundan med MeeGo / N9.

B!

Jag tror det är extremt svårt att få utvecklare att hoppa på det tåget. Även om OSet i sig är bra. Inget nytt mobil-OS kommer kunna slå sig in på marknaden närmaste tiden om det inte levererar något helt revolutionerande som ingen annan har.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skulle de kört vidare på Symbian?
Det var ju helt hopplöst OS och anledningen till att de gick i graven.

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt är Symbian hopplöst som OS?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Skulle de kört vidare på Symbian?
Det var ju helt hopplöst OS och anledningen till att de gick i graven.

Skickades från m.sweclockers.com

Var det verkligen Symbian som dödade Nokia??
Var det inte snarare så att Nokia dödade Symbian under Elop.

Hur stor chans hade Nokia att överleva på Microsoft Winphone, enligt din verklighetsuppfattning?
Det stämmer att Nokia var suverän på WP, de sopade banan med HTC's, Huawei's och Samsung's Winphone mobiler.

Varför skulle inte Symbian kunna utvecklas för dagens snabba processorer och högupplösta skärmar, när Apple kunde göra det med IOS.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Kunde inte Nokia släppa telefoner parallellt med både sailfish OS och Android. Är sugen på Sailfish OS.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förresten; hur väl går det ekonomiskt för Sonys mobildivision sedan de gick "all in" på Android?

Den senaste tiden har de vänt till vinst, men samtidigt säljer de allt färre mobiler. Tror att försäljningssiffrorna numera ligger kring 3 miljoner per kvartal. Vet inte om de ens ligger med i top 20 på världsmarknaden...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Coolt

Nokia blir en cool underdog då folk börjar tröttna på hela segmentet, det som Nokia måste förbättra är mjukvara mjukvara mjukvara, kommer ihåg de hemska pc-suite eller vad det hette, 20 minuters installationstid, enormt frustrerande, slött och dåligt på alla sätt.

En Nokia 2017 som inte strular, som ansluter snabbt och smärtfritt till datorer pc,mac är ett måste, annars är de ute ur leken (igen).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade Nokias Launcher. Tur att man kan byta den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Nokia blir en cool underdog då folk börjar tröttna på hela segmentet, det som Nokia måste förbättra är mjukvara mjukvara mjukvara, kommer ihåg de hemska pc-suite eller vad det hette, 20 minuters installationstid, enormt frustrerande, slött och dåligt på alla sätt.

Um... Jag är iofs begränsad till att använda en gammal version, 7.1.30.9, för att den ska fungera med Nokia N9, men den tar ungefär 30 sekunder att installera, när man ansluter telefonen får man som alltid trycka på displayen för att välja enbart laddning, masslagring, eller "synka och anslut" där bara det sista alternativet kommunicerar med PC suite, men efter det tar det drygt 10 sekunder innan den samarbetar på ett bra sätt. Ska dock erkännas att för mig är det primärt SMS, och kontakter som administreras. Det största klagomålet jag har är att det är omöjligt att få fram SMS "konversationer" man får sortera på tidsstämpel först, och sen användarnamn, och sen får man klicka sig igenom meddelandena ett i taget, mottagna för sig, och skickade för sig. ska man ha tag i informationen går det bra, men ska man läsa den faktiska kommunikationen, är det effektivare att göra det i telefonen.

Den gamla telefonen, Nokia 5800, är marginellt bättre att ha med att göra med. Den "kommer ihåg" senaste anslutningsläget, och även om den frågar varje gång, så måste man inte faktiskt välja något, den ansluter i alla fall. Synkar kontakter, meddelanden, och kalendern, så att jag alltid har samma uppgifter på båda telefonerna. Det största problemet är att den där Microsoft dåren stängde ner all utveckling relaterad till Nokia N9, och MeeGo, så det går inte att göra backupper, och skicka, läsa & administrera MMS, i den här gamla versionen, och nyare stödjer inte N9 alls.

Skrivet av peterholm1:

En Nokia 2017 som inte strular, som ansluter snabbt och smärtfritt till datorer pc,mac är ett måste, annars är de ute ur leken (igen).

Fast det får man ju nog ge Nokia. Min N9'a blev iofs bytt i inledningen, den första jag hade var riktigt sjuk, med både överhettning, och hastigt tömt batteri som följd, samt kamera som inte gick att väcka från standby efter att den varit i bruk en gång, så för att ta bilder var man tvungen att ge sig in i konsolen, och stänga av kameran helt, eller, vilket gick fortare, starta om telefonen.
Efter att de fixat det, så har telefonen varit problemfri. Vid det här laget måste den vara 5 år gammal... Batteritiden börjar bli lite dålig, det krävs nu laddning efter ungefär 30-36 timmar, och den klagar på dåligt med ström redan efter 20. Skulle tro att det är dags för ett nytt batteri, om man ska fortsätta med den här.
Och, 5800'an, är inte ett dugg sämre, om jag ska vara ärlig. Efter att man slängt den i golvet ett par gånger, så började batteriet glappa. En reservdelstelefon senare, och den är som ny. Batteriet tål inte att man glömmer telefonen på laddaren i ett par dagar, så jag har dödat originalbatteriet, men reservtelefonens fungerar utmärkt.
Båda är snabbt anslutna till datorn, både i synk, och som enbart masslagringsenheter. Har aldrig haft problem med drivrutiner osv. 5800 ska gå att ansluta som "modem", det går inte med N9'an, men båda fungerar som WiFi-hotspot.
Jag vet inte om jag bara haft tur, med just mina telefoner, eller med modellerna, men jag har egentligen bara ett klagomål, och det är att Elop dödade MeeGo, och utvecklingslinjen med deras egna OS, för det hade varit bra mycket mer praktiskt med en livligare app-rörelse, och om man inte hade slopat stödet för telefonen i senare PC suite...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tror det blir en Nokia i slutet av 2017 då, min Lumia 950XL får gå till graven, saknar många appar på windows phone. Onödiga appar som jag vill ha. Hallandstrafiken, wow legion, Logitech Game app, HearthStone etc.

:< Tror starkt på Nokia Android telefoner!

Permalänk
Avstängd

Iphone killer på väg månnnnne?

Permalänk
Medlem

Tacka för att de även kommer köra på android. Avskydde min 920.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Tacka för att de även kommer köra på android. Avskydde min 920.

Ja, Microsoft Windows Phone 8 var inte rätt val. Men de kommer nog fortsätta reta mig lite att de inte återupptog Meego, eller jobbar vidare med Sailfish.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.