Permalänk
Medlem

Vilken kabel för nätverket?

Hej,

Jag behöver lägga till kabel för att koppla ihop fiberboxen med övriga nätverket. Min gissning är att det kommer gå 20-25 meter och jag ska dra 2 kablar samma sträcka. Rören och slangarna jag kommer dra kablarna i ska vara 16 mm.

1. Kan jag köpa en Biltea CAT-6 UTP 100 m för 379 kr? Eller bör jag köpa de klart dyrare kablarna som ex Kjell säljer?
2. Bör jag köpa kablar utan kontakter för att dra den genom rören enklare?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kanske är det bättre att köpa Deltaco 100 m från Jula : http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/natv...

Och sen köpa kontakter, kontakttång, utanpåliggande uttag från Classe, Kjell eller Biltema?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska inte/det går inte att dra patchkabel med kontakter i 16mm slang.
Du bör använda cat 6 installationskabel och tänk på att man använder vägguttag till installationskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: de beror väl på vilken radie böjarna är i ?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av b0bber:

@mrqaffe: de beror väl på vilken radie böjarna är i ?

Om du syftar på går så kanske det går om slangen är helt rak ( men det är den troligen inte) men det är fortfarande helt fel typ av kabel, man ska aldrig dra patchkabel i vägg och man ska inte använda annat än fasta uttag på installationskabel, det blir bara problem och kort livslängd när man fuskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag behöver lägga till kabel för att koppla ihop fiberboxen med övriga nätverket. Min gissning är att det kommer gå 20-25 meter och jag ska dra 2 kablar samma sträcka. Rören och slangarna jag kommer dra kablarna i ska vara 16 mm.

1. Kan jag köpa en Biltea CAT-6 UTP 100 m för 379 kr? Eller bör jag köpa de klart dyrare kablarna som ex Kjell säljer?
2. Bör jag köpa kablar utan kontakter för att dra den genom rören enklare?

Jag har köpt allt mitt från Biltema, http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=n%c3%a4tverk

Funkar utmärkt, sen är man "noob" kan det ju eventuellt vara en fördel att handla av Kjell & Co om man har några följdfrågor, deras säljare vet ju för det mesta vad de surrar om.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

I mitt fall så ska kablarna installeras fast och de kommer få ett uttag vid fiberboxen MEN sen går de upp till vinden och ner i ett litet serverskåp och där finns inte plats till något mer uttag. Min tanke är att kontaktera och sätta de direkt in i routern där?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimmy:

I mitt fall så ska kablarna installeras fast och de kommer få ett uttag vid fiberboxen MEN sen går de upp till vinden och ner i ett litet serverskåp och där finns inte plats till något mer uttag. Min tanke är att kontaktera och sätta de direkt in i routern där?

Det är inte så att du har keystoneplatser i serverskåpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så att du har keystoneplatser i serverskåpet ?

Nej tyvärr. Nu när jag tänker på det så har faktiskt elektrikerna draget befintliga kablar från infällda uttag upp till litet serverskåp där de är kontakterade och monterade i routern så det borde gå att göra samma lösning här. Frågan är bara om kabeln jag angivet går bra för detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln ska passa kontakten, vid fast installation så har du solida ledare och "honor" på kabeln.
Patchkabel har flertrådiga ledare och hanar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.