Vilket parti ska man rösta på för att få bort trängselskatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det spelar ingen roll vad du säger.

http://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp

Vi är en liten fis, inte ens i rymden, vi är en partikel av det.

Här är per person:

http://www.globalis.se/Statistik/CO2-utslaepp-per-inv

Bara för att ändra är sämre så betyder inte det att vi inte kan vara bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Men du har helt klart en valid poäng. Dock går det att göra både parkeringshus av de parkeringar som finns och du kan riva mindre hus för att sätta upp nya högre med fler bostäder. Mao... man kan effektivisera både flödet av bilar, kollektivtrafik mm, om man istället slutar ta så enorm hänsyn till cyklister, mopedister och gående, som trots allt inte betala något för att vara där.

Och du kan också börja ta betalt för både cykelbanor och cykelparkering av cyklister, då dessa just nu subventioneras helt av andra saker. Varför ska du ha dessa gratis när kollektivtrafiken kostar? Varför ska du göra enormt stora gångbanor för att cyklister ska cykla på dem (felaktigt) och sen ställa sin cykel lite vf man än behagar?

En vanlig missuppfattning är att cyklisterna inte betalar för sig men det gör de visst, jobbar man betalar man kommunalskatt (precis som bilister som jobbar) och det är kommunalskatten som bekostar alla vägar i kommunen. Är bilväg eller cykelväg dyrast att bygga? vilken av vägtyperna tar upp störst markyta?

Cyklisternas kommunalskatt går mer till bilvägarna i kommunen än cykelvägarna de själva använder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle tvinga fram en bättre samhällsplanering och mindre behov av resor, dagens system är inte hållbart och desto snabbare vi blir av med det och inför nått hållbart desto bättre.

Låter bra, problemet är att du kan inte blanda industri och bostäder hursom helst, alla kan inte vara frisörer och bo över salongen, någon måste göra saxarna också utan att för den delen bo på fabriken.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Varför titta på just Sverige ? Om du väljer din hemby att titta på, så kommer det att vara en ännu mindre fis i rymden, än Sveriges bidrag. I själva verket är alla källor lika viktiga att få bort, oavsett vilken del av världen de ligger.

"Kina var det landet som satsade mest i världen på att minska sina koldioxidutsläpp förra året.
Sverige är tionde sämsta landet i världen när det gäller att vara klimatsmart (mätt som hur mycket en individ släpper ut per år)."

Därför att du tog Sverige som exempel kanske? Du har dessutom fel i sak eftersom Sverige är 65te sämsta landet i världen(mätt som hur mycket en individ släpper ut per år), som dessutom är så få invånare att det knappt gör någon påverkan om vi helt slutade släppa ut något alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Bara för att ändra är sämre så betyder inte det att vi inte kan vara bättre.

Så är det ju. Men att göra så stora ändring på människor som redan betalar kopiöst mycket låter fel. Man kan påverka miljön med snålare bilar och elbilar. Det kommer. Men folk försöker avreglera hela biltrafiken och det kommer A-L-D-R-I-G ske.

Permalänk
Medlem

Frågar mig om det är samma rapport som tidigare som avses, för i så fall har de inte förstått resultatet.

Jag vill ha som i Norge, stort bonus-malussystem när man köper bilar. Högre skatter där miljövänligare alternativ får lägre sådana samt höjda trängselskatter. Lägg sedan del av pengarna på att bygga bättre förbifarter med mera i de större städerna.

Permalänk
Medlem

Politik på sweclockers är fan det bästa. Jag blir så glad

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

det är en länk som visar per person. Sverige släpper ut mindre än hälften så mycket som kina gör per person. Plus att kina är någon miljard fler.
Att vi ska betala 10% av våran nettolön för tull vid essingen pga miljön... Vi skattar lika mycket på en tull i månaden som en kines får i månadslön.

Ändå är det lååångt ifrån tillräckligt.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/12/stora-barriarreve...

Klimatet bryr sig inte om ifall det var du eller en kines som släppte ut ett ton C02. Det bryr sig heller inte om hur stor del av din lån som går till trängselavgifter. Och om den andelen, i ditt fall uppgår till 10%... Så är du sämst i världen på att löneförhandla ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Så är det ju. Men att göra så stora ändring på människor som redan betalar kopiöst mycket låter fel. Man kan påverka miljön med snålare bilar och elbilar. Det kommer. Men folk försöker avreglera hela biltrafiken och det kommer A-L-D-R-I-G ske.

Jag är inte heller så glad över att ibland behövs betala trängselskatt. Lyckligtvis påverkas jag inte av den i min vardagliga pendling. Däremot undviker jag i den mån det går att ta bilen in till centrala stan. Jag har vänner som aldrig åker kollektivt in till centrala stan även för shopping/nöjen och det är lite onödigt. I centrum i en stad så kommer ytan alltid att vara begränsad, men våra städer växer befolkningsmässigt. Därför blir det ofrånkomligt att försöka minska trafikmängden i de centrala delarna, det finns inget annat alternativ. På vissa ställen gräver de ner trafiken under jord, men detta är dyrt och även här finns så klart en begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En vanlig missuppfattning är att cyklisterna inte betalar för sig men det gör de visst, jobbar man betalar man kommunalskatt (precis som bilister som jobbar) och det är kommunalskatten som bekostar alla vägar i kommunen. Är bilväg eller cykelväg dyrast att bygga? vilken av vägtyperna tar upp störst markyta?

Cyklisternas kommunalskatt går mer till bilvägarna i kommunen än cykelvägarna de själva använder.

Okej, låt oss påstå att det du säger är korrekt.

Så kommunalskatten betalar både bilvägar, cyckelvägar och gångvägar. Och lite löst baserat på att det är ca 3x antal bilvägar som cykelvägar, och att cyklisterna använder bilvägar de med, så kommer min följdfrågor:

Betalar inte bilisterna samma kommunalskatt?
Varför ska bara bilisterna och inte alla betala trängselskatten?
Det lär ju vara trångt och hetsigt med både gående och cyklister på gatorna i stan också, precis som bilar.

Även om det hade varit en faktor av 1/3 av priset för gående/cyklist, så borde om ditt påstående ovan stämmer, det vara rättvist att ta betalt en rättvis andel av detta på cyklister/gående också, då trots allt, alla är en del av rusningen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Okej, låt oss påstå att det du säger är korrekt.

Jag såg inte direkt dig posta några källor till att cyklister och fotgängare är skattesmitare.
Här kan du se att en del av din kommunalskatt går till vägar: http://www.stockholm.se/OmStockholm/Budget/skattekollen/

Skrivet av Paddanx:

Så kommunalskatten betalar både bilvägar, cyckelvägar och gångvägar. Och lite löst baserat på att det är ca 3x antal bilvägar som cykelvägar, och att cyklisterna använder bilvägar de med, så kommer min följdfrågor:

Betalar inte bilisterna samma kommunalskatt?

Jo, det var ju precis det jag skrev, alla som jobbar och har en inkomst betalar kommunalskatt men eftersom alla betalar lika mycket oberoende på vilka vägar eller fordon man använder blir det ju indirekt att alla (inte bara cyklister) ger mer pengar till bilvägar eftersom de är dyrast.

Skrivet av Paddanx:

Varför ska bara bilisterna och inte alla betala trängselskatten?
Det lär ju vara trångt och hetsigt med både gående och cyklister på gatorna i stan också, precis som bilar.

Även om det hade varit en faktor av 1/3 av priset för gående/cyklist, så borde om ditt påstående ovan stämmer, det vara rättvist att ta betalt en rättvis andel av detta på cyklister/gående också, då trots allt, alla är en del av rusningen.

Jag skrev inget om trängselskatten, jag poängterade det felaktiga i ditt påstående om vem som betalar de kommunala vägarna. Du kan se att jag valde ut stycken i din text som jag svarade på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Ändå är det lååångt ifrån tillräckligt.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/12/stora-barriarreve...

Klimatet bryr sig inte om ifall det var du eller en kines som släppte ut ett ton C02. Det bryr sig heller inte om hur stor del av din lån som går till trängselavgifter. Och om den andelen, i ditt fall uppgår till 10%... Så är du sämst i världen på att löneförhandla ?

Jag har inte en lön på 17.000 netto men majoriteten har det.

Permalänk
Avstängd

Enkla lösningar.
Flytta från Stockholm eller Göteborg och skaffa dig ett nytt jobb och njut av livet utan att behöva sitta i kö tre timmar varje dag.
Skaffa nytt jobb där tjänstebil ingår, företaget brukar stå för trängselskatten.
Köp en elbil så brukar väl de slippa trängselskatten, men det kanske är borttaget. (Kollat upp detta och även elbilar får betala trängselskatt)

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Är det rimligt att betala 25500 extra i skatt per år för att ta sig till jobbet varje dag när man utöver detta betalar skatt för bensin, generell skatt på från lönen samt skatt på bilen?

Det är löjligt med tull, inte nog med att företagen drar sig för att anställa människor som bor andra sidan bron (där det krävs förmånsbil). Köer blir inte mindre för den delen heller.

Dom som betalar 35 kr enkelresa igenom behöver åka bil. Alla kan inte sitta på ett tåg och alla är inte kontorsnissar i innerstan.

Köerna när tullarna kom försvann ganska drastiskt. Men sen kom dom tillbaka då folk måste åka bil.

Bort med dom!

Inte nog med att du arbetar 365 dagar om året så får ditt företag betala trängselavgift även på helgen?
Hårt liv du...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Inte nog med att du arbetar 365 dagar om året så får ditt företag betala trängselavgift även på helgen?
Hårt liv du...

Har du eget företag så förstår du nog själv 70 är tur retur. Maxbeloppet är dock högre om du åker igenom fler gånger, vilket troligtvis händer

Permalänk
Medlem

Finns många intressanta aspekter här. Det första handlar väl trots allt om att modernismen och utglesningen av städerna genom villamattor lett fram till detta problem med trafiken. Fler vägar löser inte problemet alls, på samma sätt som att när du blir tjock löser inte nästa hål på bältet grundproblemet...

Trängselskatt och höjda parkeringsavgifter är ett effektivt sätt att minimera privatbilism och underlätta för de som behöver använda fordon i tjänsten. Sen att det kommer gnällas en hel del från vissa parter får man faktiskt köpa. Vilken restid hade TS innan trängselskatterna?

En övergång till elbilar eller vätgas eller vilket drivmedel du vill löser inte trängselproblematiken. Fler vägar ger ju snabbare trafik, utan motsatsförhållandet råder ju. Minska vägkapacitet (antal körfält) så ökar framkomligheten.

Alltid lika trevligt att se diskussioner i ämnen där man besitter fackkunskaper, men problemet är följande: Körkort => expert på allt som förekommer i trafikområdet; du ser inte lekmän säga att de är läkare eller medicinska experter efter att ha sett cityakuten (eller för er yngre, greys anatomy)...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Har du eget företag så förstår du nog själv 70 är tur retur. Maxbeloppet är dock högre om du åker igenom fler gånger, vilket troligtvis händer

"Troligtvis"?
Har du verkligen koll på hur mycket du egentligen betalar i trängselavgift, eller är den avgiften är så lång i förhållande till alla andra utgifter att den bara försvinner?
Även om du åker som en galning fram och tillbaka över gränsen är det mycket svårt att komma upp det påstådda beloppet.
Vanligtvis räknar man med ca 200 arbetsdagar per år. 200 * 70 = 14000.

Jag blir givetvis gärna överbevisad här.

Sen tänker jag att du säkert köper prylar på företagets för eget bruk som alla gör, och kan räkna hem lite moms och annat skoj där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

syftade inte på att de är omöjligt att glömma något. syftade på deras brutala påminnelseavgift

60 kronor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

"Troligtvis"?
Har du verkligen koll på hur mycket du egentligen betalar i trängselavgift, eller är den avgiften är så lång i förhållande till alla andra utgifter att den bara försvinner?
Även om du åker som en galning fram och tillbaka över gränsen är det mycket svårt att komma upp det påstådda beloppet.
Vanligtvis räknar man med ca 200 arbetsdagar per år. 200 * 70 = 14000.

Jag blir givetvis gärna överbevisad här.

Sen tänker jag att du säkert köper prylar på företagets för eget bruk som alla gör, och kan räkna hem lite moms och annat skoj där.

Tror summan är fel ja, maxbeloppet per dag och fordon för trängselskatt är 105 kr oavsett hur mycket man åker. 25500 / 105 ger nästan 243 dagar om året... Sedan kostnaden 35 kr är mellan 7.30-8.29 samt 16.00–17.29 och i innerstaden (max på Essingeleden är 30 kr) så om man nu som som personen i fråga hävdar åker vid 06:15-06:50 så kostar det plötsligt 15 kr för en passage också. Till det kommer: Skatt tas inte ut helgdag, dag före helgdag eller under juli månad. Det ger att i år kan man maximalt betala för 218 dagar hur man än vänder på sig, och då kommer man inte över 22890 kr för en bil.

Min källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Tror summan är fel ja, maxbeloppet per dag och fordon för trängselskatt är 105 kr oavsett hur mycket man åker. 25500 / 105 ger nästan 243 dagar om året... Sedan kostnaden 35 kr är mellan 7.30-8.29 samt 16.00–17.29 och i innerstaden (max på Essingeleden är 30 kr) så om man nu som som personen i fråga hävdar åker vid 06:15-06:50 så kostar det plötsligt 15 kr för en passage också. Till det kommer: Skatt tas inte ut helgdag, dag före helgdag eller under juli månad. Det ger att i år kan man maximalt betala för 218 dagar hur man än vänder på sig, och då kommer man inte över 22890 kr för en bil.

Min källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/...

Arbetsdagar 2016: 253 st
Den vanliga personen åker vid rusningstrafik, dvs när du får betala som mest. Det är 30 + 30. Mer än varannan dag åker man garanterat igenom igen, så lägg på ett snitt på 10-15 kr per dag på det så har man plötsligt 70-75 kr.

Min räkning var inte exakt förut, jag höftade. men min poäng är att 17.000 eller 25.000 är extremt mycket pengar för tullande.

Finns ju dom som maximerar varje dag, då har du faktiskt 24700 kr i ren tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Arbetsdagar 2016: 253 st
Den vanliga personen åker vid rusningstrafik, dvs när du får betala som mest. Det är 30 + 30. Mer än varannan dag åker man garanterat igenom igen, så lägg på ett snitt på 10-15 kr per dag på det så har man plötsligt 70-75 kr.

Min räkning var inte exakt förut, jag höftade. men min poäng är att 17.000 eller 25.000 är extremt mycket pengar för tullande.

Finns ju dom som maximerar varje dag, då har du faktiskt 24700 kr i ren tull.

Pratar vi om den hypotetiske taxichauffören som arbetar varje dag utan att ta ut någon semester eller om dig som inte ens betalar över huvud taget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Pratar vi om den hypotetiske taxichauffören som arbetar varje dag utan att ta ut någon semester eller om dig som inte ens betalar över huvud taget?

En utesäljare eller egen företagare så har du 105 kr varje dag.
Finns många andra jobb också.

Jag sitter i bilen hela dagarna och jag är ingen taxichaffis eller bud.

Ska inte trampa alla IT-nördar här på fötterna, men det finns faktiskt andra jobb än dom ni ser på vägen till era jobb, eller att sitta still vid en datorn hela dagarna.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Arbetsdagar 2016: 253 st
Den vanliga personen åker vid rusningstrafik, dvs när du får betala som mest. Det är 30 + 30. Mer än varannan dag åker man garanterat igenom igen, så lägg på ett snitt på 10-15 kr per dag på det så har man plötsligt 70-75 kr.

Min räkning var inte exakt förut, jag höftade. men min poäng är att 17.000 eller 25.000 är extremt mycket pengar för tullande.

Finns ju dom som maximerar varje dag, då har du faktiskt 24700 kr i ren tull.

Nej, max tull varje tullad dag är 22890, sedan finns det inte fler tullade dagar kvar. Jag kollade siffrorna på trafikverkets hemsida. 218 (antalet dagar 2016 då det är tull) * 105 (max-taxa för tull) = 22890 man ja det är fortfarande mycket pengar, trodde jag sa det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Uppfyller du kraven så får du ju dra av tullavgiften på deklarationen. No big deal i mitt fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Nej, max tull varje tullad dag är 22890, sedan finns det inte fler tullade dagar kvar. Jag kollade siffrorna på trafikverkets hemsida. 218 (antalet dagar 2016 då det är tull) * 105 (max-taxa för tull) = 22890 man ja det är fortfarande mycket pengar, trodde jag sa det.

Allright, kollade endast arbetsdagar

Men det är en del pengar hur som helst, nästan mer ön vad man skattar vid köp av bensin ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Arbetsdagar 2016: 253 st
Den vanliga personen åker vid rusningstrafik, dvs när du får betala som mest. Det är 30 + 30. Mer än varannan dag åker man garanterat igenom igen, så lägg på ett snitt på 10-15 kr per dag på det så har man plötsligt 70-75 kr.

Min räkning var inte exakt förut, jag höftade. men min poäng är att 17.000 eller 25.000 är extremt mycket pengar för tullande.

Finns ju dom som maximerar varje dag, då har du faktiskt 24700 kr i ren tull.

Det finns ju flertalet alternativ:
Förlägg din bostadsort på samma sida som arbetsort? Åk via Värmdö/Vaxholm om nu de här trängselskattepengarna är så stor sak.

Tyvärr så är ju största problemet att vi har en övervikt av bostäder söder om stan och många arbetsplatser norr om. Men även många som bor och arbetar på olika sidor om stan, kanske dags att se om sitt hus och fundera över vad som kan vara vunnet med 30-40 minuters kortare pendlingstid enkel väg.

Skrivet av oouhdawg:

En utesäljare eller egen företagare så har du 105 kr varje dag.
Finns många andra jobb också.

Jag sitter i bilen hela dagarna och jag är ingen taxichaffis eller bud.

Ska inte trampa alla IT-nördar här på fötterna, men det finns faktiskt andra jobb än dom ni ser på vägen till era jobb, eller att sitta still vid en datorn hela dagarna.

Ja? Det kan man ju med gott samvete fakturera slutkunden, men det kanske är jobbigt? Dags att fundera över om vi ska ha lite mer regelverk kring körtider även i lätta lastbilar och personbilar.

Som referens, det finns de av oss som faktiskt tänker till när det gäller arbete och bostadsort. Men det kanske inte är av intresse att ha sin arbetsplats inom promenadavstånd, samma sak med evt. skola/förskola för evt. barn? Ett byte av tjänst för min del, skulle motsvara en ökad restid från 8 minuter per dag till i storleksordningen 2 timmar. Dvs 16 timmar i veckan som på något sätt ska täckas av en högre lön. 16x4 = 64 timmar som ska täckas/månad. Vet inte riktigt vilken arbetsgivare som är beredd att gå upp de siffrorna i lön. Eller villig att ersätta restid som arbetstid, vilket kan vara ett annat alternativ för vissa av oss. Men det är ju inte aktuellt om man "måste" sitta i en bil.

Vad hindrar dig från att åka kommunalt till arbetsplatsen, eller är du en sån här person med förmånsbil och fusk i reseräkningarna som förekommer? 100 mil privat per år är maximalt ju, och resor till/från stationeringsort inräknas ju i dessa.

Skrivet av Valonen:

Uppfyller du kraven så får du ju dra av tullavgiften på deklarationen. No big deal i mitt fall.

Fast här verkar det ju som att TS inte uppfyller dessa.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Det finns ju flertalet alternativ:
Förlägg din bostadsort på samma sida som arbetsort? Åk via Värmdö/Vaxholm om nu de här trängselskattepengarna är så stor sak.

Tyvärr så är ju största problemet att vi har en övervikt av bostäder söder om stan och många arbetsplatser norr om. Men även många som bor och arbetar på olika sidor om stan, kanske dags att se om sitt hus och fundera över vad som kan vara vunnet med 30-40 minuters kortare pendlingstid enkel väg.

Ja? Det kan man ju med gott samvete fakturera slutkunden, men det kanske är jobbigt? Dags att fundera över om vi ska ha lite mer regelverk kring körtider även i lätta lastbilar och personbilar.

Som referens, det finns de av oss som faktiskt tänker till när det gäller arbete och bostadsort. Men det kanske inte är av intresse att ha sin arbetsplats inom promenadavstånd, samma sak med evt. skola/förskola för evt. barn? Ett byte av tjänst för min del, skulle motsvara en ökad restid från 8 minuter per dag till i storleksordningen 2 timmar. Dvs 16 timmar i veckan som på något sätt ska täckas av en högre lön. 16x4 = 64 timmar som ska täckas/månad. Vet inte riktigt vilken arbetsgivare som är beredd att gå upp de siffrorna i lön. Eller villig att ersätta restid som arbetstid, vilket kan vara ett annat alternativ för vissa av oss. Men det är ju inte aktuellt om man "måste" sitta i en bil.

Vad hindrar dig från att åka kommunalt till arbetsplatsen, eller är du en sån här person med förmånsbil och fusk i reseräkningarna som förekommer? 100 mil privat per år är maximalt ju, och resor till/från stationeringsort inräknas ju i dessa.

Fast här verkar det ju som att TS inte uppfyller dessa.

Skicka du en faktura med "tullavgift essingen" på 30 kronor till din kund efter att du bokat in ett möte, så får vi se hur länge kunden blir kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vilket parti ska man rösta på för att få bort trängselskatten på Essingeleden och istället bygga ut fler vägar..?

Ta bort trängselskatt (intäkt) och ISTÄLLET bygga ut fler vägar (utgift). Svårt att se att de skulle se det ena som ett substitut för det andra. Det trängselskatt ofta används för är att finansiera just utbyggnader av kollektivtrafik, utbyggnad av vägnätet etc. Så det lär nog i te bli så att det tar bort den för att ersätta den med att bygga vägar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Skicka du en faktura med "tullavgift essingen" på 30 kronor till din kund efter att du bokat in ett möte, så får vi se hur länge kunden blir kvar.

Vem säger att du behöver göra det? Hur tar du betalt idag? Se till att det beloppet är högre för att kompensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

En utesäljare eller egen företagare så har du 105 kr varje dag.
Finns många andra jobb också.

Jag sitter i bilen hela dagarna och jag är ingen taxichaffis eller bud.

Ska inte trampa alla IT-nördar här på fötterna, men det finns faktiskt andra jobb än dom ni ser på vägen till era jobb, eller att sitta still vid en datorn hela dagarna.

Tullar = mindre trafik.
Mindre trafik = kortare restid.

Vad fakturerar du per timma? 500?
Om tullarna sänker din restid med 12 minuter om dagen så tjänar du pengar på det eftersom du hinner jobba mer per dag.
500/60 = ~8,5kr per min.
8,5kr per min * 12min = ~100 kr.

En utesäljare betalar inte sin egen trängselavgift (eller bil, drivmedel, tågbiljetter m.m.).

Skrivet av oouhdawg:

Skicka du en faktura med "tullavgift essingen" på 30 kronor till din kund efter att du bokat in ett möte, så får vi se hur länge kunden blir kvar.

Det beror väl på vad det är för form av möte.
Att betala rese-ersättning (tid & avgifter) till inhyrd personal är inte helt ovanligt, men de flesta bakar in den kostnaden i timpriset.
Att betala någon form av ersättning för ett säljmöte verkar däremot ganska osannolikt.