Chassi som är högt och inte djupt

Permalänk

Chassi som är högt och inte djupt

Hej!

Jag ska bygga en dator men har lite ont om plats under skrivbordet. Jag söker därför efter ett chassi som är byggt på höjden så mycket som det är möjligt, det ska inte vara djupt heller (och helst inte så brett haha).

Ska ha bra komponenter såsom i7, 16 GB ram osv. men inte nödvändigtvis fett grafikkort då jag inte gamear något.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@Assembler:

atx eller mitx storlek på moderkort?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

en Node 202 med fot kanske?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Kanske! Känns ev. lite för stort men ska hem och mäta lite noggrannare ikväll.

Skrivet av erieri02:

@Assembler:

atx eller mitx storlek på moderkort?

Vet inte riktigt. Hade kanske från början tänkt mig ATX men man verkar inte lida så mycket av att ta ett mindre?

Oh, det där såg riktigt smooth ut! Får jag plats med alla grejer i det där lilla tro? Ett krav är att det helst ska väldigt tyst också även om jag förstår att det blir svårare ju mindre chassit är (?).

Stort tack till alla hittills!

Permalänk
Medlem

@Assembler:
silverstone, Lian Li & raijintek har lite olika varianter av små chassin

har själv byggt i Metis och RVZ02 vilket är 2 små chassin och trevliga på sina egna sätt

har du någon budget för chassi?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Assembler: det ska gå. ända grejen är att man är begränsat till lågprofils kylare eller om man våga gör lite modifikationer kanske en AiO 120 mm kylare om man välja ett rätt litet GPU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Erieri, nej inget tak direkt men runt tusenlappen tycker jag att de flesta kostar så det känns lagom.

Tack Bernd.

Om jag ändå inte ska ha ett stort grafikkort...kan jag lika gärna ha en NUC/Barebone som de vi sitter och diskuterar nu eller finns det nackdelar med dem? Någon som vet något om deras ljudnivå?

Permalänk
Medlem

@Assembler:

vad planerar du att göra med datorn då?

enda nackdelen med en NUC är att man blir rätt låst för uppgraderingar men kommer du aldrig vilja spela något krävande så kan det vara ett alternativ för din del

har själv en Intel NUC med I3 8Gb ram wifi och 120 GB SSD som dator till tv.n för att se film och enklare uppgifter
väldigt lättplacerad och tyst men inget direkt prestandamonster (finns ju liknande varianter med I5 eller I7 men till ett betydligt dyrare pris)

vill du ha en liten burk skulle jag byggt i ett metis med m-ITX mobo, 8-16Gb ram, I5/7 stor cpu-kylare 450-550W nätdel och lagring efter behov och då har du möjlighet att komplettera med GPU om du vill börja spela

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av erieri02:

@Assembler:

vad planerar du att göra med datorn då?

enda nackdelen med en NUC är att man blir rätt låst för uppgraderingar men kommer du aldrig vilja spela något krävande så kan det vara ett alternativ för din del

har själv en Intel NUC med I3 8Gb ram wifi och 120 GB SSD som dator till tv.n för att se film och enklare uppgifter
väldigt lättplacerad och tyst men inget direkt prestandamonster (finns ju liknande varianter med I5 eller I7 men till ett betydligt dyrare pris)

vill du ha en liten burk skulle jag byggt i ett metis med m-ITX mobo, 8-16Gb ram, I5/7 stor cpu-kylare 450-550W nätdel och lagring efter behov och då har du möjlighet att komplettera med GPU om du vill börja spela

Arbeta (är utvecklare), köra tradingterminaler, surfa etc... Så antagligen inga jättetunga uppgifter såsom spelande. Vill ändå ha riktigt bra komponenter, lägger hellre mer pengar och får en pålitligt snabb dator än sitter och svär åt hur seg den är...

Tack så jättemycket för ett konkret tips, nu blev jag taggad på att plocka ihop något. Får vänta till ikväll dock!

Måtten på Metis är ju ganska grymma! Hade hellre haft ett högt stående chassi än en liggande "skolåda" men det där kan nog fungera. (BxHxD 190 × 254 × 277 mm)

Permalänk
Medlem

@Assembler:

skulle jag byggt en liten prestandaburk idag skulla jag köpt följande + OS och ev. extern CD-läsare
finns säkert många som har andra åsikter på bättre saker men det är iaf ett förslag

och ev ändra följande beroende på budget
I5 eller I7
16 eller 32 GB minne
större eller mindre SSD och Ev. mekanisk HDD
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9963049/

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Extermt bygga på höjden: Silverstone Fortress FT-03 för mATX. Lite väl dyrt bara. Finns också för mITX.

FTZ01, FTZ02, Node 202 - alla är gjorda för små luftkylare som tar in luft direkt utifrån.

Skrivet av anon12433:

Jag skulle nog gå med den här, eller med Corsair 400Q eller 400C (fönster) beroende på vilken stil man vill ha.

Annars skulle jag kolla på Jonsbo/Cooltek, men deras är mer för att ställa ovanpå skrivbordet än ha under det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Extermt bygga på höjden: Silverstone Fortress FT-03 för mATX. Lite väl dyrt bara. Finns också för mITX.

FTZ01, FTZ02, Node 202 - alla är gjorda för små luftkylare som tar in luft direkt utifrån.

Jag skulle nog gå med den här, eller med Corsair 400Q eller 400C (fönster) beroende på vilken stil man vill ha.

Annars skulle jag kolla på Jonsbo/Cooltek, men deras är mer för att ställa ovanpå skrivbordet än ha under det.

Tack för grymt tips, Jonsbo U3 känns riktigt lovande, ska läsa review'n ikväll!

erieri>> Tack för konkret förslag, det är inte alls omöjligt att jag tar ditt förslag nästan rakt av! Säg till om du kommer på något sätt att fila på förslaget. Jag kanske kör 32 GB Ram bara för att, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assembler:

Tack för grymt tips, Jonsbo U3 känns riktigt lovande, ska läsa review'n ikväll!

Jag har ett Jonsbo U3 själv. Det är rätt tight inuti för mATX, bättre anpassat för mITX faktiskt.
Om det ska stå på ett dammigt golv skulle jag också själv välja ett chassi med inbyggt dammfilter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag har ett Jonsbo U3 själv. Det är rätt tight inuti för mATX, bättre anpassat för mITX faktiskt.
Om det ska stå på ett dammigt golv skulle jag också själv välja ett chassi med inbyggt dammfilter.

Tack för infon!

Chassit på länken nedan ligger närmast till hands just nu då det har relativt bra mått. Någon med erfarenhet av detta chassi?
Fractal Design Define Mini C Svart

Permalänk
Medlem

Chassin med roterade moderkort, likt Silverstone Fortress FT05, är förhållandevis höga kontra djupet. Om du ska ha fullstort ATX dvs.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Chassin med roterade moderkort, likt Silverstone Fortress FT05, är förhållandevis höga kontra djupet. Om du ska ha fullstort ATX dvs.

Tack för tipset!

Här är måtten för FT05: 483 mm × 221 mm × 427 mm (H×W×D)

Vet du om det finns något som inte är lika djupt utan snarare ner mot 300 mm? Höjd och bredd på chassit ovan är ju toppen, det får gärna vara 50 cm högt, men jag skulle vilja ha chassit mer i form av ett vanligt stående (högt, smalt) mjölkpaket liksom. Verkar vara svårt att finna.

EDIT: Behöver inte ha fullstora grejer, mATX MOBO funkar toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Assembler:

Tack för tipset!

Här är måtten för FT05: 483 mm × 221 mm × 427 mm (H×W×D)

Vet du om det finns något som inte är lika djupt utan snarare ner mot 300 mm? Höjd och bredd på chassit ovan är ju toppen, det får gärna vara 50 cm högt, men jag skulle vilja ha chassit mer i form av ett vanligt stående (högt, smalt) mjölkpaket liksom. Verkar vara svårt att finna.

EDIT: Behöver inte ha fullstora grejer, mATX MOBO funkar toppen.

SilverStone Fortress FT03, är mATX och är under 300 mm djupt. Ser ganska speciellt ut.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

SilverStone Fortress FT03, är mATX och är under 300 mm djupt. Ser ganska speciellt ut.

Tack det skulle ev. funka men jag läste lite dåliga reviews på det så blev lite tveksam.

Hur skulle det funka att ställa detta chassi på nosen, kan man göra det eller funkar inte luftflöde eller annat då?!
Node 304

Permalänk

Vad tror ni om det här paketet, torde vara blixtsnabb till allt utom tunga spel etc? Blir inte så litet/grunt som jag önskat, menmen. Måste köpa till OS och sen ev. grafikkort den dagen jag vill börja spela...

Har en gammal DELL 30" skärm (2560x1600) som jag hoppas är pigg fortfarande, även om bilden såg lite gul ut när jag provade den nyligen. Läste att det kan bero på gamla drivrutiner etc. så jag har inte gett upp den än.