Permalänk

Kommer inte åt min Zyxel NAS326

Hej på er!

Jag köpte en Zyxel NAS326 tillsammans med en WD Red 3 TB häromdagen som jag förgäves har försökt att koppla till min Comhem CH7486e router.
LAN port på router lyser grönt. LAN port på NAS lyser gult. Alla LEDs lyser vitt på framsidan (System, HDD)

Men, NAS enheten dyker inte upp i routerns lista av uppkopplade enheter, däremot dyker smartphones & laptop på wi-fi samt trådkopplad TiVo upp som sig bör.

Jag har provat att både resetta router och NAS.

Jag laddade ned Zyxels programvara NAS Seeker Utility och denna programvara känner åtminstone av att NAS enheten existerar, IP nummer 192.168.1.5, (är det normalt med en etta innan sista femman? Ska det inte vara en nolla eller spelar det ingen roll?) dock kommer jag inte åt den på något sätt. Jag försöker ändra i programvarans inställningar till att NASen ska få automatiskt IP nummer men den vägrar godkänna detta.
Att pinga 192.168.1.5 ger "Request timed out", 4 packets lost.

Hjälp avgudas

Permalänk
Medlem

Hej
Vad jag kan få fram så delar din router ut IP adresser som 192.168.0.xxx medan din NAS ligger på 192.168.1.5, därför får du timouts.
Du måste ändra så att din nas ligger i samma ip-span 192.168.0.5 t.ex

Magnus.

Permalänk
Skrivet av nisse69:

Hej
Vad jag kan få fram så delar din router ut IP adresser som 192.168.0.xxx medan din NAS ligger på 192.168.1.5, därför får du timouts.
Du måste ändra så att din nas ligger i samma ip-span 192.168.0.5 t.ex

Magnus.

Tack för svar Nisse-Magnus,
Hur i hela friden ändrar jag på det? Provade som sagt att ändra från manuellt ip till automatiskt via NAS Starter Utility programvaran utan lyckat resultat. Har även testat att ge den ett manuellt ip, inom 0 spannet via samma programvara men jag kan testa det igen ordentligt. Är det den vägen man går för att ge den ett ip nummer? Den verkar liksom inte acceptera den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

För att undvika problem så bör du börja med att ställa om dhcpservern så den inte kan dela ut adresser som kan krocka med nasen, tex ställa in så den arbetar mellan 192.168.0.100 - 192.168.0.200.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av nisse69:

Hej
Vad jag kan få fram så delar din router ut IP adresser som 192.168.0.xxx medan din NAS ligger på 192.168.1.5, därför får du timouts.
Du måste ändra så att din nas ligger i samma ip-span 192.168.0.5 t.ex

Magnus.

Hej,

Jag försökte nu ordentligt att ställa in manuellt IP via deras programvara men den vägrar. Ställer jag in den manuellt på något 192.168.0.xxx får jag bara felmeddelande "The NAS is not responding. Please check on it" och kan inte gå vidare. Ställer jag in på auto get ip får jag samma felmeddelande.
Någon annan idé?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SavetheYetis:

Hej,

Jag försökte nu ordentligt att ställa in manuellt IP via deras programvara men den vägrar. Ställer jag in den manuellt på något 192.168.0.xxx får jag bara felmeddelande "The NAS is not responding. Please check on it" och kan inte gå vidare. Ställer jag in på auto get ip får jag samma felmeddelande.
Någon annan idé?

Placerar du nasens ip på samm nät som ditt lan ?
Kan du lista hur dhcpservern jobbar och vilka ip samtliga enheter har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kolla först vad din dator har för IP nummer. Om den ligger på 0.xxx ändra då detta tillfälligt till 1.xxx Då kommer du komma åt din NAS. När du väl kommit in ändrar du till statisk IP 0.xxx och ändrar även tillbaka datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

NASen är helt enkelt kopplad med medföljande nätverkskabel till min router, detta borde väl automatiskt resultera i att den får ett lämpligt IP nummer inom 0.xxx spannet? Alla andra anslutna enheter är på detta spann, dvs 192.168.xxx. Jag har även testat med andra nätverkskablar

Skrivet av davidodbro:

Kolla först vad din dator har för IP nummer. Om den ligger på 0.xxx ändra då detta tillfälligt till 1.xxx Då kommer du komma åt din NAS. När du väl kommit in ändrar du till statisk IP 0.xxx och ändrar även tillbaka datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade detta men det hjälpte inte heller, MEN, nu kunde jag åtminstone pinga NASen ordentligt, men när jag skriver in NASens adress ii webbläsaren blir det bara error som vanligt och Zyxel Starter Utility hjälper inte heller. Jag kanske ansluter på fel sätt? Hur annars kan man ansluta till NASen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SavetheYetis:

NASen är helt enkelt kopplad med medföljande nätverkskabel till min router, detta borde väl automatiskt resultera i att den får ett lämpligt IP nummer inom 0.xxx spannet? Alla andra anslutna enheter är på detta spann, dvs 192.168.xxx. Jag har även testat med andra nätverkskablar

Provade detta men det hjälpte inte heller, MEN, nu kunde jag åtminstone pinga NASen ordentligt, men när jag skriver in NASens adress ii webbläsaren blir det bara error som vanligt och Zyxel Starter Utility hjälper inte heller. Jag kanske ansluter på fel sätt? Hur annars kan man ansluta till NASen?

Eftersom den svarar på ping är det inget ett nätverksproblem utan problemet ligger i nått annat, kanske brandväggen eller webbläsarens inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kikade lite i manualen
ftp://ftp2.zyxel.com/NAS326/user_guide/NAS326_V5.2%20ed1.pdf

Har du testat att gå till adressen https://findme.zyxel.com när din dator och NAS'en är på samma 192.168.1.x nät?

Går det att ansluta direkt till NAS'en via USB? Då borde man kunna ändra nätverksinställningar.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Hej alla, tack så hemskt mycket för all hjälp, det löste sig tillslut utan komplicerade lösningar.
*harklar mig* Det visade sig att när jag använde mig av reset missuppfattade jag hur man använder den haha Slarvläste mig till att man skulle hålla inne knappen till andra beepet sen var det klart men den skulle hållas intryckt ytterligare 5 sek. När jag tillslut förstod det fick NASen ett rimligt IP nummer och jag kommer nu ÄNTLIGEN åt den

Återigen, tack alla för att ni ställer upp för en färsking