Permalänk
Medlem

Problem med att öppna portar..

Under dom senaste dagarna har jag konstant suttit och försökt öppna portar på våran nya router då jag vill kunna hosta Arma3 servrar (något jag tidigare har gjort utan problem). Jag har försökt gång på gång men alla test program säger fortfarande att dom satans portarna är stängda.. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att fixa det nu då jag har försökt mig på alla lösningar som jag har kännt mig tillräckligt säker för att pröva. Tips tack!

Permalänk
Vila i frid

Har du ett äkta externt IP på din routerns WAN-port eller får du ett NAT'at IP från din ISP?

Permalänk
Medlem

Vad det är för router du har kan ju kanske vara lite bra info att skriva ut om du vill få hjälp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Ursäktar för ett sent svar! Jag har en DLINK dir-869

Permalänk
Medlem

När det funkade tidigare hade du samma router?
Har du uppdaterat FW på routern sedan det funkade OM du har samma?
Hade du samma isp?
Och som hasenfrasen sa har du ett äkta ip heller NAT'at ip på din WAN port?

Om du uppdaterat FW så kan det mycket väl vara det som är problemet då dlink inte är dom bästa på detta området.
Sök här på swec på dir-655, och grizzly666 som användarnamn "Hitta inlägg från" alla datum, "Sök efter" inlägg (INTE trådar) så hittar du mängder med hur ruttet dlinks dir-655 funkade.

Kortfattat så hade jag o min bror varsin 655'a med samma hårdvara (1,4) min funkade skottsäkert och snabbt med en FW version brors funkade inte alls med den FW på sin (som i ensiffriga kb/s hastigheter på nätet/LAN).
En tidigare (dvs den före den som funkade på min) funkade skottsäkert o snabbt på brors men med ensifriga kb/s hastighet på min 655'a.

Och som sagt det var samma hårdvaru version på båda och nån gång öppnade vi dom och dom var identiska på insidan med samma versioner på alla olika chip osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: När det brukade funkade hade jag en annan router. Men problemet kom långt innan jag bytte till den nya jag har nu. Problemet kom alltså redan med min gamla router från ingenstans. Ena dagen funkade det, nästa slutade det funka. Har också samma ISP nu som innan.
När det kommer till äkta ip så har jag ärligt talat ingen aning. Är inte speciellt bra på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArmaNerd:

@grizzly666: När det brukade funkade hade jag en annan router. Men problemet kom långt innan jag bytte till den nya jag har nu. Problemet kom alltså redan med min gamla router från ingenstans. Ena dagen funkade det, nästa slutade det funka. Har också samma ISP nu som innan.
När det kommer till äkta ip så har jag ärligt talat ingen aning. Är inte speciellt bra på sånt här.

http://www.whatsmyip.org/
Kolla vilken IP du får om det är en extern adress eller ej. Då det kan vara så att din ISP kör med NAT nu och det är därför det inte fungerar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Har fått fram min IP adress där nu men hur vet jag om det är NAT eller inte?

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@Elghinnarisa: Har fått fram min IP adress där nu men hur vet jag om det är NAT eller inte?

Är IP-adressen inom 100.64.0.1 - 100.127.255.254? Om den är det så sitter du bakom CGN (Carrier-Grade NAT)

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Den är inte inom dom.

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Den är inte inom dom.

Hm, märkligt. Då får vi anta att du har en extern IP på din router. Du kan ju visserligen skriva de första två oktetterna/siffergrupperna i IP-adressen här också, så vet vi med säkerhet.

Du har väl servern igång när du kollar om porten är öppen förresten? För även om du öppnar porten korrekt i din router, så måste det finnas ett program på din dator som lyssnar på den porten.. annars kommer den stå som stängd.

Har du provat stänga av brandväggen? Om det fungerar när den är avstängd så behöver du lägga till regler som tillåter trafik på den porten.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Första numrerna är 31.208..... Jag har användit olika program för att kolla om porten är uppe plus att ha prövat med servern på. Har prövat att sätta på DMZ på routern utan något resultat.

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Första numrerna är 31.208..... Jag har användit olika program för att kolla om porten är uppe plus att ha prövat med servern på. Har prövat att sätta på DMZ på routern utan något resultat.

Och du har provat stänga av brandväggen?
Har du möjlighet att direktkoppla din dator till modemet/fiberkonverter så du får en extern IP direkt till din dator? På så sätt kan du ju få reda på om felet ligger i din dator eller i din router, och fortsätta felsökningen därifrån.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Snackar du brandväggen i routern eller på datorn? Har haft svårt att hitta valet för brandvägg på routern. Finns en jädra massa val och har absolut ingen aning vad 90% av dom betyder.
Har faktiskt inte prövat att direkt koppla.. Om det skulle fixa problemet, behöver jag då inte öppna några portar då jag inte kopplar till routern?

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Snackar du brandväggen i routern eller på datorn? Har haft svårt att hitta valet för brandvägg på routern. Finns en jädra massa val och har absolut ingen aning vad 90% av dom betyder.
Har faktiskt inte prövat att direkt koppla.. Om det skulle fixa problemet, behöver jag då inte öppna några portar då jag inte kopplar till routern?

Brandväggen på datorn.
Om det fungerar direktkopplat (utan router), så sitter felet i routern. Om det INTE fungerar direktkopplat, då är det ju troligtvis någonting fel i datorn istället. Beroende på om det fungerar eller inte, så kan man ju utesluta det ena och på så sätt fokusera felsökningen på antingen datorn eller routern.

Om du direktkopplar så behöver du inte öppna några portar i routern (eftersom hela poängen är att koppla förbi routern för att se om det är den eller datorn som spökar). Det enda du måste se till att göra är att öppna porten i din dators brandvägg (enklast att helt och hållet stänga av brandväggen under tiden man felsöker).

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: När jag försöker direktkoppla verkar jag inte få någon uppkoppling alls... Är troligen jag som gör något dumt.

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: När jag försöker direktkoppla verkar jag inte få någon uppkoppling alls... Är troligen jag som gör något dumt.

Misstänker att problemet är att du har kvar en 192.168 IP på din dator när du direktkopplar. Så du behöver släppa den och efterfråga en ny (så du får en publik IP). Prova öppna cmd (kommandotolken) och skriv ipconfig /release och sedan ipconfig /renew. Du behöver göra likadant sedan när du kopplar tillbaka till routern.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Gör jag dessa kommandon när jag har direkt kopplat eller när jag har kopplat bort routern?

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Gör jag dessa kommandon när jag har direkt kopplat eller när jag har kopplat bort routern?

Det bästa är väl om du gör ipconfig /release medan du är inkopplad mot routern. Sedan gör du en ipconfig /renew när du är direktkopplad.
Men det kvittar egentligen.. du kan också börja med att direktkoppla och sedan göra ipconfig /release och ipconfig /renew, kommer fungera det också.

Huvudsaken är att din dator släpper IP-adressen den redan har och efterfrågar en ny

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Har nu prövat detta men har fortfarande ingen uppkoppling

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Har nu prövat detta men har fortfarande ingen uppkoppling

Kan vara så att din leverantör endast delar ut 1 IP-adress till dig och då har din router redan tagit den. Det du i så fall måste göra är att först göra en release på IP-adressen i din router (om det ens går, inte alla routrar har den möjligheten) och sedan ska du kunna direktkoppla din dator och få en IP.

Om det inte går att göra en release i routern så kanske det kan fungera att stänga av den.. beror helt på hur den är programmerad. Det som måste ske är att routern skickar en DHCP Release till din leverantörs DHCP server, och om den gör det vid en avstängning har jag ingen aning om.

Men detta kanske blir lite "överkurs", eller vill du prova i alla fall?
Annars är vi tillbaka på ruta 1

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt: Oh Sweet Baby Jesus.. Its fixed! Har ingen aning vad jag gjorde men hade inte klarat det utan dig! Tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av ArmaNerd:

@flaxehytt: Oh Sweet Baby Jesus.. Its fixed! Har ingen aning vad jag gjorde men hade inte klarat det utan dig! Tack så mycket!

Där ser man, härligt att det löste sig

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650