Permalänk
Medlem

Dator i ikea bestå TV-möbel

Hej,

Har köpt en KS7005 Samsung TV och blev lite sugen på att införskaffa en stationär PC att koppla till den. Teven är 4k men att spela i den upplösningen kommer inte vara aktuellt. Det blir 1080p med inga direkt avancerade titlar (Path of Exile, Cs go, homm 3 och kanske lite world of warcraft). Datorn måste rymmas i en bestå tv-möbel från Ikea. Kommer såga upp väggen på baksidan för extra ventilation och luckan får stå öppen när datorn är igång.

Behöver tips på chassi, processor och grafikkort som lämpar sig för ovan.

Grafikkort:
Läser att 1050ti är ett 75W vilket borde vara låg värmeutveckling?
Skulle det vara ett lämpligt grafikkort sett till placering och hantering av spel som ovan.

Chassi:
Läser om ett Raijintek Styx. Vad tror ni om det?

Processor:
Kommer inte överklocka. 6600T verkar ha låg TDP, eller är den inte ett lämpligt val?

Tack på förhand

Permalänk

Jag skulle inte tro att du kommer ha några speciella problem med värmen faktiskt, speciellt om du nu kommer ha öppen lucka när du kör den osv. Så jag tror inte du behöver lägga allt för mycket tanke på värmeutväckling och TDP osv.

När det gäller grafikkort så är alla nya nvidia kort i 1000-serien väldigt svala kort överlag, du kan säkerligen köra ett 1060 utan problem.
1050TI är det inget fel på egentligen men det är inte det mest prisvärda kortet, så kan du lägga ut lite mer på ett 1060 3 eller 6gb så får du mer för pengarna enligt mig.

Det du får tänka på är ju att kortet ska få plats i chassit, samt kolla runt efter kort med bra kylning överlag som passar in i chassit, hört att EVGA SC kort har rätt bra kylning för att vara ett mindre kort, har dock ingen egen erfarenhet.

Chassi är svårt att säga, har ingen personlig erfarenhet av mindre chassin, sen har du inte riktigt skrivit vilka mått osv som ska passa in, finns säkert någon som har bra koll på det dock.

Processorn, skulle inte rekommendera en 6600t, den är ju som du säger för låg energiförbrukning mer anpassat till arbetsdatorer osv så det är inte en snabb processor till spel.

Alternativ är ju i5 6500 eller en 6600k om du får in det i budgeten, 6600k kommer ej med kylare så det måste man fixa själv i så fall, men det kan vara en bra idé till 6500 också iom att stock-kylaren är rätt dålig. Vilken kylare man skall ha beror ju på vad man får plats med i chassit, men finns hyffsade alternativ till alla storlekar som är bra bättre än stock intel kylaren.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem

Slaktade ett gammalt chassi och byggde in datorn i en beståmöbel. Borrade ur för en fläkt med fläktfilter för att få in lite luft i lådan, kör med standard ATX-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av raws89:

Slaktade ett gammalt chassi och byggde in datorn i en beståmöbel. Borrade ur för en fläkt med fläktfilter för att få in lite luft i lådan, kör med standard ATX-moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fungerade det för dig? sitter och funderar på att göra samma sak för att spara lite utrymme etc

blev cpu/gpu varmare eller var det samma som när du hade det i ett vanligt chassi?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanlool:

Chassi är svårt att säga, har ingen personlig erfarenhet av mindre chassin, sen har du inte riktigt skrivit vilka mått osv som ska passa in, finns säkert någon som har bra koll på det dock.

Bestå tv-möblerna har ett djup på 40cm(med bakstycket) och 60cm breda fack, höjdmässigt kan det variera beroende på hyllplansens placering. Om det kan vara till någon hjälp. Så t.ex ett node 605 går in utan problem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Silverstone Sugo 09 och 10 får plats precis om du använder en vinklad hdmikontakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Hur fungerade det för dig? sitter och funderar på att göra samma sak för att spara lite utrymme etc

blev cpu/gpu varmare eller var det samma som när du hade det i ett vanligt chassi?

Kör med en i7 2600k på 4.8 Ghz och en nvidia 970 plus 4 hdd. I och med att jag kör med en stor fläkt som blåser in luft i möbeln och skapar ett "övertryck", så är den både dammfri och klarar av att spela krävande spel på utan att öppna luckan.

Visst kan fläktarna öka en varm sommardag, men normalt så hör man bara ett litet sus vid film, surf och lättare spel som fifa osv.

Visa signatur

#1 Antec P280 + Chieftec Nitro 750W PSU, Intel Core I7 2600k @4.8GHz 24/7, Asus P8Z68 Deluxe/Gen3, 16Gb Corsair Vengeance, PowerColor Radeon R9 280X TurboDuo OC @ 1120/1570 , Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Har också en dator i min.
i5 2500k och gtx 780. funkar bara fint har köpt en dörr med halv glas för att kunna köra bluetooth grejjer för att styra den. Har sågat upp baksidan men har ingen fläkt eller så bara standard i lådan.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raws89:

Kör med en i7 2600k på 4.8 Ghz och en nvidia 970 plus 4 hdd. I och med att jag kör med en stor fläkt som blåser in luft i möbeln och skapar ett "övertryck", så är den både dammfri och klarar av att spela krävande spel på utan att öppna luckan.

Visst kan fläktarna öka en varm sommardag, men normalt så hör man bara ett litet sus vid film, surf och lättare spel som fifa osv.

Ah, riktigt nice, precis vad jag ville höra så det blir att fortsätta med den planen

Permalänk
Avstängd

@kruso Webhallen varukorg

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Som ni är inne på så verkar det inte vara några större problem att köra med ett 1060 samt 2600k (stock) och ändå hålla nere temperaturerna.

Utmaningen jag slås med nu är hur jag ska göra med mus/tangentbord/hörlurar. Trådlöst utan fördröjning hade varit önskvärt men verkar inte finnas särskilt stort utbud av tangentbord. Förlängningskabel via USB är ju möjligt men känns lite avtändande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kruso:

Tack för alla tips! Som ni är inne på så verkar det inte vara några större problem att köra med ett 1060 samt 2600k (stock) och ändå hålla nere temperaturerna.

Utmaningen jag slås med nu är hur jag ska göra med mus/tangentbord/hörlurar. Trådlöst utan fördröjning hade varit önskvärt men verkar inte finnas särskilt stort utbud av tangentbord. Förlängningskabel via USB är ju möjligt men känns lite avtändande.

Skickades från m.sweclockers.com

Trådlösa alternativ exciterar, dock inte utan fördröjning. Ska du dock ha något Bluetooth anslutet utan en massa extra donglar blir nog utbudet närmast obefintligt, moderkort och mus brukar bara fungera med tillverkarnas egna donglar. Hörlurarna borde du kunna ansluta till WLAN kortet´s bluetooth.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|