Asus Z170 Pro Gaming får ingen bild, i5 6600K Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem

Asus Z170 Pro Gaming får ingen bild, i5 6600K Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Köpt nytt moderkort Asus Z170 Pro Gaming, nya minnen, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance och ny processor i5 600K och ny SSD.

När jag tillslut äntligen fått alla grejer på plats samt och startar datorn snurrar allt igång som det ska göra men får ingen bild.
Har provat ta ut RAM minnena, kört med 1 RAM, kört med DVI direkt från moderkortet till skärmen utan resultat.

Har läst att det kan vara minnena som kan strula men har en bekant som använder samma minnen på samma moderkort så borde ju funka?

finns 5 led lampor som alltid andas i lugn takt samt 2 andra led's som lyser. Kan dock inte avläsa vad LED'sen betyder när jag hittar nada om det i manualen.

Har tyvärr inga komponenter att byta ut och prova med.

Har någon något ytterligare förslag på vad jag kunde prova eller ska jag helt enkelt direkt åka till Inet och prova byta minnena?

Var ett bra tag sedan jag montera komponenter i datorn men är 100% säker att allt är på plats.

(förövrigt har jag ett 650w nätagg och r9 290 gfx)

Permalänk
Medlem

Update!

Helt plötsligt kom bild upp och bios. har ändrat till XMP så 3000mhz stöds (vad jag läst jag borde göra väl inne i BIOS) MEN med båda ram minnena i så läser den bara att det finns ett av någon anledning.

Permalänk
Medlem

@noorth:

Kontrollera så att dina 2 minnesmoduler sitter på rätt platser. Står att läsa i manualen att om man nyttjar 2 moduler så skall de sitta på plats a2 och b2 (tror det var så), plats 2 och 4 sett till höger från CPU.