Inköp av ny dator, passar alla delar (samt andra frågor)

Permalänk
Medlem

Inköp av ny dator, passar alla delar (samt andra frågor)

Hej har tänkt köpa en ny dator eftersom min nuvarande dator börjar bli gammal och långsam.

Har tänkt mig en

MSI GTX 1070

16GB Ram

Men jag kan inte bestämma mig om jag borde köpa en I5 6600K eller I7 6700K.

Jag kommer mest använda datorn till att spela men även till viss del 3D modellering och då och då video redigering.

I7'n ligger på ca: 1000kr mer än I5'an och jag undrar vilken ni skulle rekomendera.

Ungefär vilken fps skulle jag få på följande spel i ultra/high?

CS:GO

Battlefield 1

Raimbow Six Siege

Permalänk
Medlem

@dakingz
Hur avancerad 3D och video redigering gäller de? tror nog att i7 har en fördel där i och med att den har fler trådar bl.a.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Om du ska använda dig av 3D modellering och ibland Video Redigering så skulle jag kört på I7, särskilt om pengar inte är ett problem. I7 är ju bättre rakt igenom och det är ju aldrig fel att ha dem extra trådarna till spel som stödjer det. Jag säger om du har pengarna så kör på I7, annars funkar I5 också bra.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Mer att göra modeller och rendera dem. Men datorn kommer främst vara för gaming. Men jag vill ha en som kommer ha en bra lifetime. Utan upgradering.

Permalänk
Skrivet av DaKingZ:

@bärplockaren:

Mer att göra modeller och rendera dem. Men datorn kommer främst vara för gaming. Men jag vill ha en som kommer ha en bra lifetime. Utan upgradering.

Då är det i7an som gäller.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av DaKingZ:

@bärplockaren:

Mer att göra modeller och rendera dem. Men datorn kommer främst vara för gaming. Men jag vill ha en som kommer ha en bra lifetime. Utan upgradering.

Asså finns pengarna så gå för i7:an
Finns ju inget i5:an är bättre på än i7:an.

Sen lär du få lite högre fps i spel med i7:an än i5:an.

i5:an är ju ett budgetalternativ för i7, men när du ändå ska spendera så mycket på datorn så välj i7. De du borde fundera över är ifall du kanske till och med vill ha 6 cores så slipper du uppgradera på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Asså finns pengarna så gå för i7:an
Finns ju inget i5:an är bättre på än i7:an.

Sen lär du få lite högre fps i spel med i7:an än i5:an.

i5:an är ju ett budgetalternativ för i7, men när du ändå ska spendera så mycket på datorn så välj i7. De du borde fundera över är ifall du kanske till och med vill ha 6 cores så slipper du uppgradera på länge

Precis ska man ha bra livslängd bör man köra på i7 och även kika på broadwell e.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Helt klart i7.

Permalänk
Medlem

I t.ex. BF1 multiplayer är en i7 bra mycket bättre än en i5.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Asså finns pengarna så gå för i7:an
Finns ju inget i5:an är bättre på än i7:an.

Sen lär du få lite högre fps i spel med i7:an än i5:an.

i5:an är ju ett budgetalternativ för i7, men när du ändå ska spendera så mycket på datorn så välj i7. De du borde fundera över är ifall du kanske till och med vill ha 6 cores så slipper du uppgradera på länge

Ska fundera på det. Har inte riktigt fått ihop alla pengar än sä det är ett par månader tills det blir köpt. Men det räcker nog med 4 cores eftersom att 6700k's clock speed gör så det outperformar andra I7or i spel som bara stödjer 4 cores.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Fantgrenen: Detta är också första gången jag bygger en dator. Vet du några bra videos jag kan kolla på? och har du några tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på dessa RAM minnena?

Permalänk
Medlem

Det är precis nästan samma produkt. Tror att @Inet har skrivit fel någon stans.

HX421C14FBK2/16
HX421C14FB2K2/16

"Timings/voltage are exactly the same but they use different chips.
FB2K2 - 1Gb x 8
FBK2 - 512Mb x 16"
( https://linustechtips.com/main/topic/583239-hx421c14fb2k216-a... )

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Jag kan heller inte se nån skillnad, men jag har varit ute för samma sak tidigare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Det är precis nästan samma produkt. Tror att @Inet har skrivit fel någon stans.

HX421C14FBK2/16
HX421C14FB2K2/16

"Timings/voltage are exactly the same but they use different chips.
FB2K2 - 1Gb x 8
FBK2 - 512Mb x 16"
( https://linustechtips.com/main/topic/583239-hx421c14fb2k216-a... )

Vilken borde jag köpa då? Någon anledning att ta den dyra modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tror inte du märker någon skillnad vilken du än väljer så jag skulle valt det billigare

Permalänk
Medlem

Passar dessa delarna?

Hej. Planerar på att bygga en ny dator snart.
Passar dessa delarna eller har jag missat något? Är det något jag borde ändra eller har ni något tips generellt?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10091720/pc

Permalänk
Medlem

Ser inga problem här. Allt är kompatibelt med varandra och det är bra val av delar!

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Ser inga problem här. Allt är kompatibelt med varandra och det är bra val av delar!

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Tack så mycket! Ska bara spara ihop dem sista pengarna sen beställer jag dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Ser inga problem här. Allt är kompatibelt med varandra och det är bra val av delar!

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Föressten DVD spelaren. Kommer den med eller utan SATA kabel? PSU'n har bara 2st till ssd och hdd. Måste jag köpa en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

Föressten DVD spelaren. Kommer den med eller utan SATA kabel? PSU'n har bara 2st till ssd och hdd. Måste jag köpa en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer utan kablar.
"Kommer bulk/oem-förpackad utan tillbehör som kablar eller mjukvara."

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

Föressten DVD spelaren. Kommer den med eller utan SATA kabel? PSU'n har bara 2st till ssd och hdd. Måste jag köpa en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du blandade ihop nätagg och moderkort haha. Och nej, ditt moderkort kommer med 4 st sata kablar. 2 i en påse och två i en påse. Vet inte ifall din dvd spelare gör det men det spelar ju ingen roll.
Jag tror de i den ena är *snabbare??* eller något för att kablarna som följde med mitt z97-a hade två påsar den i den ena hade ett högre tal påskrivet så jag tryckte in den till min SSD.

EDIT: 4 SATA kablar

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

det var visst 4 sata kablar som följde med.
Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaKingZ:

Föressten DVD spelaren. Kommer den med eller utan SATA kabel? PSU'n har bara 2st till ssd och hdd. Måste jag köpa en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du ström till sata eller själva data-kabel? Kollar man egenskaper på PSU'n så kan man koppla in 9 st enheter. Menar du data-kabeln så tror jag det följer med moderkortet. Kollar man denna sida och man kan lita på den, så ser det ut som det följer med 4 data-kablar.

Denna sida kanske är bättre

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Menar du ström till sata eller själva data-kabel? Kollar man egenskaper på PSU'n så kan man koppla in 9 st enheter. Menar du data-kabeln så tror jag det följer med moderkortet. Kollar man denna sida och man kan lita på den, så ser det ut som det följer med 4 data-kablar.

Denna sida kanske är bättre

Menar ström. När min äldre bror byggde sin dator så kunde nätaggregatet ta 7st sata kablar. Men det ingick bara 2st så han fick köpa till en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaKingZ:

Hej. Planerar på att bygga en ny dator snart.
Passar dessa delarna eller har jag missat något? Är det något jag borde ändra eller har ni något tips generellt?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10091720/pc

Allting är kompatibelt, dock finns det självklart plats till förbättringar. Jag personligen skulle aldrig köpt varken en WD Black eller 2133MHz minnen, inte heller någon AIO kylare eller ett chassi tillverkat av CoolerMaster.

Skrivet av DaKingZ:

Föressten DVD spelaren. Kommer den med eller utan SATA kabel? PSU'n har bara 2st till ssd och hdd. Måste jag köpa en extra?

Skickades från m.sweclockers.com

BULK/OEM= Enbart dvd-brännare
Retail= DVD-brännare,SATA kabel,Manual och cd-skiva.

Skrivet av Legit Lax:

Tror du blandade ihop nätagg och moderkort haha. Och nej, ditt moderkort kommer med 3 st sata kablar. En i en separat påse som och två i en påse. Vet inte ifall din dvd spelare gör det men det spelar ju ingen roll.
Jag tror den i den separata är *snabbare??* eller något för att den har ett högre tal påskrivet så jag tryckte in den till min SSD.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Asus Z170 Pro Gaming levereras med 4st S-ATA kablar, om vi ska vara petnoga.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som de andra har sagt ^

Kan hålla med om att WD black är lite onödigt, man behöver inte ge den prislappen om du redan har en snabb systemdisk. vattenkylaren har alla olika åsikter om och har ingen aning om chassin, skulle valt ett fractal design men det är upp till dig. Sitter med ett define S, är nöjd med utrymmet osv.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

ops ;)
Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~