Permalänk

i7 6700k värme problem

Tja

Bytte nyss från en i5 6600k till i7 6700k, va inte helt nöjd med prestandan från i5an så fick bli denna..

har haft mycket problem med fps dips osv i bf1 och allt detta försvann när jag bytte min CPU. Men nu har det alltså dykt upp ett nytt problem, eller kanske inte är ett problem, kanske bara en inställning..

Sen jag bytte till i7an har jag märkt att tempen på cpun ligger ganska högt om man jämför med vad i5an låg på för temp med samma kylare (corsair h100i v2). i5an låg på runt 25 grader idle och 40-45 grader vid load, i7an ligger på oftast 30 grader idle (kan hoppa allt ifrån 25-50+) och vid load hamnar jag på 70-80 grader.

Jag förstår att det är 2 olika processorer och att tempen kan vara skilja sig på dessa. Men ska skillnaden verkligen vara så stor? kan inte 80 grader bli skadligt för cpun i längden? Och varför hoppar tempen något så fruktansvärt mycket när den ligger i idle?

Har provat att byta kylpasta, har kollat så kylaren fungerar som den ska, så det är uteslutet.

Kan tillägga att volten på i7an ligger väldigt högt (tycker jag) och då har jag inte pillat alls på några inställningar. 1.375 ligger volten direkt från låda.. försökt läsa rundor lite och inte ligger andras i7or på 1.375 volt iallafall..

Provade då att sänka den till 1.2 och då fick jag bluescreen efter 10 minuters användning..

Några förslag? är det fel på mitt chip? eller beror det på något annat?

Bios är up to date, men har inte kört om datorn sedan jag bytte cpu, men det ska väl inte behövas?

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Om den tar sig upp i 80C med H100i v2 så skulle jag säga att något inte stämmer helt. om det är standard kylare är det nog rätt ok.

Volten är olika. 1.2-1.34v standard, vid turbo runt 1.3-1.42v. Så det beror på. När du lirar, kör den på turbo hastighet? För det lär troligen höja värdet en aning.

Sedan vet jag ej hur mycket man ska lita på mätarna när burken är igång. Förr var dom ganska dåliga på att visa korrekt spänning. Hur det är idag har jag dock ingen aning om.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag kör min överklockad till 4.4GHz på 1.23 volt och landar på 65-66 grader.
Om du är säker på att kylaren sitter rätt och fungerar så dra upp volten lite sakta till den blir stabil vilket den bör bli under 1.3 volt.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Hedersmedlem

Både 25c idle och 40-45c load låter orealistiskt lågt om du inte har en väldig låg rumstemperatur. Dock låter uppemot 80c load lite högt. Vilket program mäter du med?

Ang. Vcore: Testa att sänka spänningen lite i taget.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent: i5an låg faktiskt sjukt lågt, blev förvånad själv, gick aldrig över 50 grader.
Jag mäter med cpuid, corsair link och easy tune appen till mitt moderkort.

Ska jag bara ändra vcore spänningen då? inget annat? Såhär ser det ut just nu BILD

säg till om jag ska ändra något annat, tycker personligen att allt ser lite små skumt ut

@WackWack aa kylaren sitter rätt, sitter precis som den gjorde på min i5a och där höll den extremt låga temps..

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

i5an låg på runt 25 grader idle och 40-45 grader vid load

Provade då att sänka den till 1.2 och då fick jag bluescreen efter 10 minuters användning..

Första där, 40 grader load sätter jag en tunna skit på att det inte stämmer. Antingen att mätningen är rolig eller något annat, oavsett så är det en orealistisk utgångspunkt att sträva efter.

Men det andra - den låg på 1,375 och du "provade att sänka den till 1,2", vet du hur stort det steget är? Det är typ som att vrida ner ugnen från 275 grader till 50. Oddsen att du skulle kunnat köra din 6700k på 1,2 är inte särskilt hög så att du blåskärmade efter 10 minuter var rätt rimligt. Var inte så extrem utan testa dig fram mer försiktigt om du vill ställa spänningen på den själv, så ska du se att det gör att du får ner tempen till något rimligt.

Inte 40 grader, det är inte rimligt. Men något som andras 6700k går på med samma kylning, alltså antagligen i typ 65-området, kanske 70 om du har dämpat hastigheten på fläktarna i chassit lite.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve: Ja 1.2 va kanske lite lågt, men läste någonstans att 1.2 va standard värdet på 6700k, kanske har fel. Men så jag bara tryckte default igen. Men om du kollar bilden jag länka, hur tycker du att resten ser ut, ligger värdena ok eller? tänkte sänka till 1.3 och prova där.

Sorry för dålig kunskap

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Masyve: Ja 1.2 va kanske lite lågt, men läste någonstans att 1.2 va standard värdet på 6700k, kanske har fel. Men så jag bara tryckte default igen. Men om du kollar bilden jag länka, hur tycker du att resten ser ut, ligger värdena ok eller? tänkte sänka till 1.3 och prova där.

Folk ljuger. I den här communityn är det tydligen skrytvärdigt att krydda hur bra ens siffror är, så om du glor runt på forum och ser att 10 personer snackar om 6700k så kan du kyligt räkna med att om 3-4 av dem säger att de gör 5,0Ghz på 1,22 och aldrig går över 50 grader eller något annat skit så är det sannolikt skitprat. Visst, det finns, men allt är inte sant på internet den här gången heller.

Prova 1,25 typ, om du inte har jävlas någonting med multipliern utan är nöjd med fabrikshastigheterna. Så skaffar du dig någon sorts stresstest som gasar på proppen i 100%, för att se att den verkligen orkar jobba där uppe ett tag. Aida64 är ett bra, populärt test som inte är orealistiskt våldsamt heller. Trial är gratis.

Funkar inte 1,25 så provar du 1,26, eller åt andra hållet funkar 1,25 skitbra så provar du 1,24. Det är långtråkigt och kommer innebära både blåskärmar och omstarter men då lär du känna vad du sysslar med och får ut så mycket som möjligt av det i slutändan så den eftermiddagen är välinvesterad för de av oss nördar som bryr sig.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

@Masyve: Ja nä det förstår jag, men tänkte att det va värt ett försök. Jag gör som du säger och börjar på 1.25, så får jag prova mig fram

Har prime95 nerladdat men ska prova aida64 istället då, får se vad tempen blir när jag är klar med allt

Får jag passa på och fråga vad VCCIO och CPU system agent står för? och ser värdena där bra ut eller ska jag ändra något där med?

Tack som fan för hjälpen, det uppskattas!!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av Howardflynn:

@Masyve: Ja nä det förstår jag, men tänkte att det va värt ett försök. Jag gör som du säger och börjar på 1.25, så får jag prova mig fram

Har prime95 nerladdat men ska prova aida64 istället då, får se vad tempen blir när jag är klar med allt

Får jag passa på och fråga vad VCCIO och CPU system agent står för? och ser värdena där bra ut eller ska jag ändra något där med?

Tack som fan för hjälpen, det uppskattas!!

du kan ju testa intel burntest med! inte riktigt lika krävande men ger dig en bra linje att gå efter

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i BF1 med hög CPU temp. Min 6700k sitter under en H110i GTX och hade liknande temps. Ställde ner min OC från 4.6 på Auto(jag vet).. till 4.5 på manuellt och volten är nu på 1.295 med BCLK på 101. Alla chip är olika men med lite mixtrande med volt så slapp jag Autohoppet upp till 1.400nivå och därmed även dem höga tempsen. Värt att nämna är att jag även ställde in BF1 att prioriteras Real-time i Aktivitetshanterare under spelets gång samt använder mig av G-Sync och låst FPS och att använda Nvidias kontrollpanel och ställa in Grafikkortet som default att hantera PhysX.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: felstavat
Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk

@Jockey87: Aa men jag hade inte OC'at överhuvudtaget.. Fast jag ändrade vcore volten till 1.25 och nu ligger tempen så mycket bättre, 2 timmar körde jag aida 64 (sen orka jag inte mer) och då låg tempen på som högst 65 grader och average 58 grader. Så tempen är mycket bättre nu.

Det jag undrar nu är bara ifall Volten spelar någon roll hur bra CPU'n presterar? det har väl med frequenzy och göra och inte volt? SÅ länge den har en stabil volt setting så är den väl lika snabb som om jag skulle cranka upp den till 1.375 igen? eller?

Att jag frågar är för att jag va på webhallen idag och fråga lite och killen jag snacka med sa att cpun blir slöare om jag ändrar volten, precis som att jag clockade ner den då. Känns inte som rätt information

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Min 6700K når 71c (oklockad och standard vcore) som max med H80i. Idle ner mot 35.
Monterat om kylaren 3ggr utan skillnad så jag tror den sitter rätt. Har varit väldigt noga och pressat blocket mot processorn medans jag skruvat fast den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: Jag provade precis samma sak som dig, och trodde först att det berodde på min kylarpasta.. fast det va volten på cpun som va alldeles för hög. Den låg på 1.375 direkt efter jag montera in den. Nu har jag satt ner den till 1.25 vilket verkar vara sweetspot för mig och min temp ligger på 23-26 grader i idle och 45-50 grader under 2 timmar stress test med aida64.

Så om tempen är ett problem för dig så prova detta

Ha det

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

@Jockey87: Aa men jag hade inte OC'at överhuvudtaget.. Fast jag ändrade vcore volten till 1.25 och nu ligger tempen så mycket bättre, 2 timmar körde jag aida 64 (sen orka jag inte mer) och då låg tempen på som högst 65 grader och average 58 grader. Så tempen är mycket bättre nu.

Det jag undrar nu är bara ifall Volten spelar någon roll hur bra CPU'n presterar? det har väl med frequenzy och göra och inte volt? SÅ länge den har en stabil volt setting så är den väl lika snabb som om jag skulle cranka upp den till 1.375 igen? eller?

Att jag frågar är för att jag va på webhallen idag och fråga lite och killen jag snacka med sa att cpun blir slöare om jag ändrar volten, precis som att jag clockade ner den då. Känns inte som rätt information

Volten påverkar inte hastigheten på din Cpu i annat än klockning och temperatur. OM du hittar din sweetspot för OC och volt till detta så är du all fine and dandy. Allt handlar om stabilitet. Webhallen förklarade inte riktigt bra där tror jag.En OC på 4.5Ghz är fortfarande en OC på 4.5Ghz oavsett om du voltar den på 1.375 eller 1.250.
(Volt på 1.250 och 4.5Ghz är bara ett exempel..drömsiffror)

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk

@Jockey87: Ja okej, precis som jag trodde att det va då. Vet inte varför han sa att volten påverkar speeden på processorn. Aja whatever, allt är löst nu tack till er här på Sweclockers. Kan man något annat än att älska detta forumet?

Ska förmodligen inom snar framtid prova o se vad jag kan klocka upp i7an till, ska bli intressant

Återigen, tack alla!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Min i7 6700k ligger också runt 25-40 grader vid idle och vid belastningen 50-70 grader med kylare Noctua u9b se2.
Har dock märkt att fläktarna varvar upp och ner ganska frekvent vid belastningen, är det någon annan som har liknande fenomen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ska själv kolla vad spänningen ligger på hemma men kan med säkerhet säga att ett program säger en sak och en annan något annat. Kör normalt sett min i 4500MHz men när jag väl kör CPU-ID under load så rapporteras en annan siffra än den som står i BIOS. (måste bara bekräfta detta). Temps är är runt 60-70 grader med en H110i GT.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymer med min 6700k. Efter lite hjälp här så överklockade jag den till 4.5ghz med lägre volt (1,25v i adaptive mode) än stock. Spelar en hel del bf1 och efter ett par timmars spelande så har den högsta tempen varit 71°. Men ligger mellan 60-65 och pendlar vanligtvis. Under idle ligger den runt 25-35. Kyler den med en h100 v2. Har dock pillat en hel del med fläktar där och vad jag kan se så toppar vattentempen 41° när jag spelar.
Hoppas det löser sig för dig. Men vad jag har förstått så är stock volten på denna onödigt hög. Men tempen den når 80° är egentligen ok för denna cpu vad jag har förstått. Men onödigt då man kan få ner den.
Mvh Sasa